Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin nettikaupan voi perua? Netistä tilattu sänky ei ole vieläkään tullut...

Vierailija
29.10.2021 |

Kumppanini osti siis verkkokaupasta sängyn, jonka toimitusajaksi luvattiin n. 20-30 päivää. Nyt alkaa olla kolme kuukautta kulunut, kaupasta otettiin n. kuukausi sitten yhteyttä, jossa kysyttiin seuraavan viikon aikatauluja kun "toimitus lähestyy". No, mitään ei tapahtunut, ja kun kyseltiin sähköpostilla asiasta, pahoiteltiin ja luvattiin palata asiaan saman päivän aikana. Tästä on nyt kaksi tai kolme viikkoa eikä heistä ole kuulunut. Löysin nyt nettiä kaivelemalla yhden toisen kokemuksen ko. puljusta, jossa tilaaja oli odotellut 3 kuukautta patjaa + sänkyrunkoa ja viiden kuukauden jälkeen oltiin toimitettu vain puolet tilauksesta, harmittaa etten kaivellut tarkemmin ennen tilaamista.

Voitte uskoa että meitä molempia ärsyttää, useampi satanen tuohon meni ja ennen kaikkea haluttaisiin vain saada kunnon sänky. Huolestuttaa myös, jos kyseessä on joku konkurssipesä, joka yrittää vaan viivyttää tilauksia ennen kuin konkurssista tulee virallista tms.

Yritin vähän katsella kuluttajansuojalakia, ja sain käsityksen, että kuluttaja voi joutua jopa maksamaan jotain korvauksia, jos tahtoo purkaa kaupan! Tuon kaupan sivuilla sanotaan, etteivät vastaa "heistä riippumattomista" viivytyksistä. Nythän on paljon juttua siitä, miten kontit on jumissa satamissa jne, joten varmaan tämäkin voi vaikuttaa, sänky tulee kai Japanista.

Eniten ärsyttää, että asiakaspalvelu on ollut ihan ala-arvoista (eli sitä ei ole ollut). Globaaleista ongelmista johtuvat viivytykset olisi ihan ymmärrettäviä, jos niistä kommunikoitaisiin ostajallekin, mutta tästä tulee vain todella ikävä ja epämääräinen olo. Mietin myös, että jos tuo tilaus vain junnaa ja junnaa, niin kai nyt jossain kohtaa kuluttajallakin on oikeus perua se, ei kai voi odottaa, että ostaja odottaa ikuisesti ilman tietoa tilauksen kohtalosta, vaikkeivat ne olisikaan kaupan syy. Tuntuu tosi kohtuuttomalta jos näin on. Tietääkö kukaan tarkemmin, mitä oikeuksia kuluttajalla tällaisessa tilanteessa on? Ensi viikolla soitetaan tuonne kun sähköpostilla ei ilmeisesti ole vaikutusta, mutta olisi kiva tietää mitä vaihtoehtoja tässä meidän asemassa ylipäänsä on.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitto kuluttaja-asiamiehelle.

Vierailija
2/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitto kuluttaja-asiamiehelle.

Onko kuluttaja-asiamiehistä oikeasti jotain hyötyä? Siis saako sieltä jotain ihan konkreettista apua tai neuvoa tällaisissa tilanteissa? En ole koskaan ollut missään yhteydessä sinne, jostain keskustelusta vain vähän aikaa sitten sain sen kuvan, että sekin instituutio olisi nykyään niin ylikuormittunut, ettei sieltä hirveästi apua saa. Jos ei puhelinsoitolla tuonne kauppaan saa mitään tarkempaa tietoa tilanteesta niin pitää kyllä ottaa kuluttaja-asiamieheen yhteyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin soitto ko. yritykseen ja perut kaupat. Jos eivät suostu, niin sitten kuluttaja-asiamiehelle. Mun pesukone viipyi yli kuukauden, kaupan peruminen sujui helposti, kortilla kun maksoin, sain rahat takaisin samana päivänä.

Vierailija
4/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai maksoit luottokortilla? Soita korttiyhtiöösi ja peruuta veloitus, koska ei ole tavaraa tullut.

Kuluttaja-asiamies osaa nouvoa miten hoidat peruuttamisen oikein.

Vierailija
5/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusitte kunnon sängyn, mutta tilasitte sen jostain hämäräperäisestä, ilmeisesti ulkomaisesta kaupasta?

Vierailija
6/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusitte kunnon sängyn, mutta tilasitte sen jostain hämäräperäisestä, ilmeisesti ulkomaisesta kaupasta?

Ihan suomalaisesta futonkaupasta ostettiin.

Vierailija
7/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai maksoit luottokortilla? Soita korttiyhtiöösi ja peruuta veloitus, koska ei ole tavaraa tullut.

Kuluttaja-asiamies osaa nouvoa miten hoidat peruuttamisen oikein.

Ei ole luottokorttia kummallakaan, ikävä kyllä. :( Harmittelin itsekin tätä kun aloin miettiä tuota konkurssimahdollisuutta. Pitää harkita josko hommaisi kortin, tällaisissa isommissa hankinnoissa siitä saisi kyllä mielenrauhaa.

Vierailija
8/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sinne kuluttaja-asiamiehelle. Osaavat neuvoa. Olen itse soittanut Ikean jutusta sinne ja siitä meni muutama päivä kun Ikeasta soitettiin ja rahat palautettiin minulle.

Vierailija
9/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita sinne kuluttaja-asiamiehelle. Osaavat neuvoa. Olen itse soittanut Ikean jutusta sinne ja siitä meni muutama päivä kun Ikeasta soitettiin ja rahat palautettiin minulle.

Ikea onkin vakavarainen ja vastuullinen yritys, toisin kuin nämä persaukisten futonkaupat.

Vierailija
10/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin soitto ko. yritykseen ja perut kaupat. Jos eivät suostu, niin sitten kuluttaja-asiamiehelle. Mun pesukone viipyi yli kuukauden, kaupan peruminen sujui helposti, kortilla kun maksoin, sain rahat takaisin samana päivänä.

Tätä mieltä minäkin olen, mies vielä vähän empii. KKV:n sivuilla sanotaan tällaista:

"Tuotteen tilauksen voi peruuttaa, jos tilattua tavaraa ei ole vielä toimitettu. Peruminen on kuitenkin sopimusrikkomus, minkä vuoksi myyjällä voi olla oikeus vahingonkorvaukseen.

Sopimusehdoissa voidaan määritellä ennalta korvaus, jonka kuluttaja joutuu maksamaan, jos hän peruuttaa tilauksen ennen tavaran luovutusta tai keskeyttää palvelun kesken sopimuskauden.

Korvauksen pitää olla kuitenkin kohtuullinen ja vastata keskimäärin niitä kustannuksia, joita peruuttaminen todellisuudessa aiheuttaa myyjälle. Kohtuullisen korvauksen arviointiin vaikuttaa muun muassa se, kuinka yksilöllinen tilattu tuote on, kuinka pitkälle sen valmistus on edennyt, tilauksen purkamisen ajankohta, myyjän todelliset kulut ja saamatta jäänyt myyntivoitto."

Mies kyllä luki sopimusehdot tarkkaan ennen tilausta, eikä niissä tuollaista korvausmainintaa tainnut olla... Mutta maininta siitä, etteivät vastaa heistä riippumattomista viivytyksistä. Huoh. Pitää varmaan vaan ottaa yhteys kuluttaja-asiamieheen.

Vierailija
11/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perut kaupan, mihin Sinulla on mielestäni oikeus, niin tee se peruutus ehdottomasti sähköpostitse, jotta Sinulle jää peruutuksesta todiste. Pyydä samalla vahvistamaan, että ovat vastaanottaneet peruutuksen.

Vierailija
12/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikea onkin vakavarainen ja vastuullinen yritys, toisin kuin nämä persaukisten futonkaupat.

Mikä sua vaivaa? Jotkut haluaa ostaa laadukkaita ja kestäviä tuotteita Ikean lastulevykrääsän sijaan. Ikeasta olisi varmaan saanut halvemman sängyn, mutta ei olisi vastannut meidän tarpeita. Olisi vaan pitänyt valita toinen kauppa, näitä toimijoita ei vaan kauhean montaa Suomessa ole ja nyt meni hutiin.

Vierailija
13/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sänky parilla sadalla? Anna mun nauraa.

Vierailija
14/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tilasin myös futon-kaupasta, varmasti sama paikka. Sänky viipyi ja viipyi, asiakaspalvelu oli epämääräistä. Sain peruutettua kaupat ja kävin hakemassa sängyn itse toisesta liikkeestä.

Vierailija
15/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos perut kaupan, mihin Sinulla on mielestäni oikeus, niin tee se peruutus ehdottomasti sähköpostitse, jotta Sinulle jää peruutuksesta todiste. Pyydä samalla vahvistamaan, että ovat vastaanottaneet peruutuksen.

Tuo on hyvä pointti ja pitää ehdottomasti tehdä juuri noin. Harmittaa myös siksi, että jos nyt perutaan kauppa ja tilataan futon muualta, niin joudutaan tod.näk. odottamaan joka tapauksessa ainakin pari kuukautta - toimitusajat on nimittäin muuallakin tällä hetkellä normaalia pidemmät, ja itse asiassa osittain sen takia päädyttiin tilaamaan tuolta, sillä siellä sivuilla ilmoitettu toimitusaika oli huomattavasti lyhyempi kuin kilpailevilla kaupoilla. :D Eli toisin sanoen he eivät ole päivittäneet sitä vastaamaan nykyisyyttä, tai sitten tuo on heille jo aiemmin normaali toimintatapa antaa ihmisten odottaa kuukausikaupalla. Jos oltaisiin tilattu alunperinkin toisesta kaupasta, oltaisiin jo saatu se sänky.

Varmaan nyt koitetaan ensin kovistella heitä puhelimitse ja jos ei saa jotain selvää infoa niin otetaan sinne kuluttaja-asiamieheen yhteys jatkotoimenpiteistä.

Vierailija
16/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tilasin myös futon-kaupasta, varmasti sama paikka. Sänky viipyi ja viipyi, asiakaspalvelu oli epämääräistä. Sain peruutettua kaupat ja kävin hakemassa sängyn itse toisesta liikkeestä.

Joo hyvin todennäköisesti sama paikka, olen itse tilannut aiemmin Futonnetistä ja siellä kaikki toimi kuten piti, samoin Mulperipuusta olen kuullut hyvää, se tosin taitaa toimittaa vain Helsinkiin ja karsiutui siksi pois. Hyvä tietää että sait peruutettua kaupat, taidetaan yrittää mekin tätä ja tilata suosiolla muualla.

Vierailija
17/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainos: Ostakaa fotonit Porin Villa ja peite liikkeestä.

Vierailija
18/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainos: Ostakaa fotonit Porin Villa ja peite liikkeestä.

Siis futonit.

Vierailija
19/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sänky parilla sadalla? Anna mun nauraa.

Kuka puhui parista sadasta mitään? Mainitsin vain että tuohon sirkukseen meni monta sataa joka voi olla mitä tahansa parista sadasta ylöspäin aina tuhanteen euroon asti. Toivottavasti sait kuitenkin pönkitettyä egoasi kun pääsit vähän ilkkumaan köyhiä. Hyvä sänky voi muuten tarkoittaa aika eri asioita eri ihmisille. Esimerkiksi kaikista yksinkertaisimmat japanilaiset futonit on hyvin ohuita ja maksaa huomattavasti vähemmän kuin länsimaalaistyyliset futonit, saati länsimaalaiset tavalliset sängyt.

Vierailija
20/20 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku turhaan mollaa Ikeaa. Ostin jo toisen sängyn sieltä ja todella hyvä & kestävä. Eikä ihan halvinta mallia, jos se nyt jotakuta rassaa. ;) Petari on  aivan ihana, muotoutuva ja sopii kipeälle selälleni loistavasti. Tilasin sängyn maanantaina, tuotiin torstaina ja kannettiin sisään, vanha vietiin samalla pois. Hyvä palvelukin vielä eli mielelläni maksoin hiukan ylimääräistä. Ja olen nukkunut todella hyvin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi