Tuntuu että on joka hampaassa reikä, en uskalla mennä lääkäriin!
Viime tarkastuksesta puolitoista vuotta, kesän jälkeen pitäisi taas tulla postissa pyyntöä tarkastukseen.. Vielä tämän yhden tarkastuksen pääsen "ilmaiseksi", kun olen alaikäinen ja käyn kunnallisella. Mulla on aina ollut hyvät hampaat, olen perinyt äitini puolelta. Multa on paikattu yksi reikä viime tarkastuksessa, se oli ensimmäinen, mutta monta alkavaa reikää kyllä oli. Mulle varattiin seuraava aika kahden vuoden päähän sillä ehdolla, että lopetan napostelun. Nyt on jo muutaman kuulauden tuntunut särkyä parissa hampaassa kun pureskelee tai kielellä koskettaa. Olen tuntevinani purupinnoilla ainakin 7 reikää... Ovat siis selvästi havaittavissa kielellä/kynnenkärjellä.. Jokaisessa on pientä kipua kun koskee. Ongelma on siinä että en uskalla varata aikaa sinne lääkäriin, kun hävettää, ettei aiemmin ole ollut reikiä ja nyt niitä varmaan löydetään joku 10! Kuinkahan pitkällä noi mun reiät jo on kun ne tuntuu selvästi..
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:29"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:21"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:20"]Sulla on eroosiokuoppia. Lopeta mehut, limut ja muut happamat asiat. Ei niille mitään tehdä, mutta jos jatkat happamien nauttimista, kuopas suurenevat ja vihlovat ain avain enemmän. [/quote] Mitä nuo oikein ovat?:0
[/quote]
http://www.gaba.fi/fi_FI/739/Eroosion-asteet.htm?Subnav2=Erosion&Article=341040
Alkuvaiheessa eroosiota limujen, energiajuomien ym. happamien juomien vuoksi tulee yläetuhampaisiin ja alaposkihampaisiin. Alaposkihampaissa ne näkyvät purupinnoilla pieninä pistemäisinä kuoppina, niinkuin neulalla olisi painettu, tällainen kuoppa värjäytyy helposti tummaksi. Kyseessä ei ole reikä, vaan kiilteen menetys. "Loppuvaiheen" eroosiossa hammaskiille voi olla purupinnoilta ja edestä, näkyvältä alueelta mennyt. Tosin ennen tätä potilaat kyllä hakeutuvat hoitoon, kun esimerkiksi eivät voi kävellä kylmällä ilmalla ukona hampaiden vihlomisen vuoksi.
Näitähän ei sittne voi korjata kuin kruunuttamalla hammas (n. tuhat euroa/hammas), tai ehkäisemällä eroosion eteneminen siihen, kun se on ensimmäisen kerran todettu, elämäntapoja muuttamalla. Toki niiden kruunutettujen hampaittenkin saumakohdat eroosioituvat edelleen, ellei potilas kruunutuksen jälkeen muuta tapojaan.
[/quote]
No justiin, jos ois noita, niin ompa kiva kun alaikäsenä on kymmenessa hampaassa kipu, joka ei lähde ellen maksa 1000e/hammas! Miten päättelit että mulla ei oo reikiä vaan noita?:) siis millaisia sitten reiät on jos mun kuvauksella ne onkin eroosiokuoppia..? silti kyllä vähän uskon että reikiä nämä on!
Turha noita juurihoitoja ja vetämisiä on miettiä ja kauhistella, kun todennäköisesti selviät paikkaamisella. Nyt järki käteen ja hoidat ajanvarausasian kuntoon.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:36"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:22"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:21"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:20"]Sulla on eroosiokuoppia. Lopeta mehut, limut ja muut happamat asiat. Ei niille mitään tehdä, mutta jos jatkat happamien nauttimista, kuopas suurenevat ja vihlovat ain avain enemmän. [/quote] Mitä nuo oikein ovat?:0 [/quote] No en kyllä usko että on mitään eroosiokuoppia! Nuppineulan terävän pään kokoisia reikiä, joihin särkee.. Varmasti ovat reikiä:D
[/quote]
No ne ovat juurikin eroosiokuoppia. Karieksen aiheuttamat reiät harvoin ovat purupinnoilla mitään kuoppia edes. Karies ei yleensä myöskään vihlo, etenkään purupinnalla. Mutta jatkappa ihmeessä sitä energiajuomien kittaamista ja pilaa hampaasi, kuten useat muutkin teinit. Et nimittäin ole ensimmäinen. Nykyisin teineillä näkee sellaistakin hampaiden eroosiokulumista, jota aikaisemmin näki vain vanhoilla, elämää nähneillä mummoilla.
[/quote]
Sori, mä en oo elässäni juonut tölkillistä energiajuomaa, enkä tykkää limuistakaan, ihan satunnaisesti juon:) Jatkappa sinä sitten tuota yleistämistä meistä nuorista, niinkuin sinun ikäisilläsi on tapana;) mutta kiitos silti tiedosta, enpä enää olekaan varma onko nämä reikiä:0
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:34"]
...ja samoin on on turha etsiä diagnoosia täältä ja kuunnellta neuvoja ihmisiltä jotka eivät ole edes nähneet hampaitasi tai muutenkaan alan ammattilaisia :) sanot vaan aikaa varatessasi että sattuu ja pitäisi päästä mahdollisimman pian.
[/quote]
Valitettavasti kunnallisen puolen luurissa on täti joka parilla kysymyksellä tarvittaessa selvittää asian, samalla tavoin kuin täälläkin, ja soittaja saa kehotuksen välttää energiajuomia ja ajan puolen vuoden päähän.
Koulussa pitäisi olla nykyisinkin hammashoitajan tunnit, ihmiset on ihan pihalla perusasioista.
Mä otan itseäni niskasta kiinni ja parin viikon aikana varaan sen ajan.. Mutta onko niin että reikä ei voi olla purupinnalla tuntuva kuoppa, johon sattuu koskiessa..?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:29"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:21"] [quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:20"]Sulla on eroosiokuoppia. Lopeta mehut, limut ja muut happamat asiat. Ei niille mitään tehdä, mutta jos jatkat happamien nauttimista, kuopas suurenevat ja vihlovat ain avain enemmän. [/quote] Mitä nuo oikein ovat?:0 [/quote] http://www.gaba.fi/fi_FI/739/Eroosion-asteet.htm?Subnav2=Erosion&Article=341040 Alkuvaiheessa eroosiota limujen, energiajuomien ym. happamien juomien vuoksi tulee yläetuhampaisiin ja alaposkihampaisiin. Alaposkihampaissa ne näkyvät purupinnoilla pieninä pistemäisinä kuoppina, niinkuin neulalla olisi painettu, tällainen kuoppa värjäytyy helposti tummaksi. Kyseessä ei ole reikä, vaan kiilteen menetys. "Loppuvaiheen" eroosiossa hammaskiille voi olla purupinnoilta ja edestä, näkyvältä alueelta mennyt. Tosin ennen tätä potilaat kyllä hakeutuvat hoitoon, kun esimerkiksi eivät voi kävellä kylmällä ilmalla ukona hampaiden vihlomisen vuoksi. Näitähän ei sittne voi korjata kuin kruunuttamalla hammas (n. tuhat euroa/hammas), tai ehkäisemällä eroosion eteneminen siihen, kun se on ensimmäisen kerran todettu, elämäntapoja muuttamalla. Toki niiden kruunutettujen hampaittenkin saumakohdat eroosioituvat edelleen, ellei potilas kruunutuksen jälkeen muuta tapojaan. [/quote] No justiin, jos ois noita, niin ompa kiva kun alaikäsenä on kymmenessa hampaassa kipu, joka ei lähde ellen maksa 1000e/hammas! Miten päättelit että mulla ei oo reikiä vaan noita?:) siis millaisia sitten reiät on jos mun kuvauksella ne onkin eroosiokuoppia..? silti kyllä vähän uskon että reikiä nämä on!
[/quote]
No uskopa kuule ihan mitä haluat, eihän ne mun hampaani ole :DDDDD
Kipu kyllä hellittää jos lopettaa happamien juomisen. Syljen proteiineista ja mineraaleista kertyy vihloviin kohtiin suojaava kerros, jos sitä ei aina liuota pois happamalla aineella.
Laita tooth erosion googlen kuvahakuun ja nautiskele.
Jos yhtään epäilee olevansa ikivitkuttaja, pitää kertoa kavereille, ja lyödä vetoa, että aika on varattu viikon päästä, ja sitten joku tulee saattamaan, jos ei muuten ilkeä mennä.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:36"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:22"] [quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:21"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:20"]Sulla on eroosiokuoppia. Lopeta mehut, limut ja muut happamat asiat. Ei niille mitään tehdä, mutta jos jatkat happamien nauttimista, kuopas suurenevat ja vihlovat ain avain enemmän. [/quote] Mitä nuo oikein ovat?:0 [/quote] No en kyllä usko että on mitään eroosiokuoppia! Nuppineulan terävän pään kokoisia reikiä, joihin särkee.. Varmasti ovat reikiä:D [/quote] No ne ovat juurikin eroosiokuoppia. Karieksen aiheuttamat reiät harvoin ovat purupinnoilla mitään kuoppia edes. Karies ei yleensä myöskään vihlo, etenkään purupinnalla. Mutta jatkappa ihmeessä sitä energiajuomien kittaamista ja pilaa hampaasi, kuten useat muutkin teinit. Et nimittäin ole ensimmäinen. Nykyisin teineillä näkee sellaistakin hampaiden eroosiokulumista, jota aikaisemmin näki vain vanhoilla, elämää nähneillä mummoilla. [/quote] Sori, mä en oo elässäni juonut tölkillistä energiajuomaa, enkä tykkää limuistakaan, ihan satunnaisesti juon:) Jatkappa sinä sitten tuota yleistämistä meistä nuorista, niinkuin sinun ikäisilläsi on tapana;) mutta kiitos silti tiedosta, enpä enää olekaan varma onko nämä reikiä:0
[/quote]
Mehua? Ihan mitä tahansa mehua: tuoremehua, veteen laimennettavaa mehua, you name it. Maustettua kivennäisvettä? Ihan minkä makuista tahansa. Ainoat hampaille turvalliset juomat ovat vesi, maito, kahvi ja olut.
Sitrushedelmät, kiivit yms. aiheuttavat eroosiota, vitamiiniporetabletit, kirpeät karkit, kaikki viinit (joita tuskin juot), mahahappo jos närästää. Vegaaneilla on enemmän eroosiota kuin sekasyöjillä, koska kasvisvoittoinen ruokavalio on kaikkinensa happamampi kuin sekaruokavalio. Oksentelu aiheuttaa eroosiota.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:34"]
...ja samoin on on turha etsiä diagnoosia täältä ja kuunnellta neuvoja ihmisiltä jotka eivät ole edes nähneet hampaitasi tai muutenkaan alan ammattilaisia :) sanot vaan aikaa varatessasi että sattuu ja pitäisi päästä mahdollisimman pian.
[/quote]
Valitettavasti kunnallisen puolen luurissa on täti joka parilla kysymyksellä tarvittaessa selvittää asian, samalla tavoin kuin täälläkin, ja soittaja saa kehotuksen välttää energiajuomia ja ajan puolen vuoden päähän.
Koulussa pitäisi olla nykyisinkin hammashoitajan tunnit, ihmiset on ihan pihalla perusasioista.
[/quote]
Melko karkeaa kärjistystä, kyllä varsinkin alaikäinen pääsee hoitoon heti kun se on mahdollista. Hehän olivat ite lähettäneet tarkastuskutsunkin.
Suun terveydenhuollon valistus kuuluu kyllä peruskoulun opetussuunnitelmaan, onneksi! En nyt muista millä luokalla, mutta kyllä sitä siellä on. Olisi tietysti hyvä olla enemmänkin! Pitkälti esimerkki saadaan kuitenkin kotoa.
http://www.turkulainen.fi/artikkeli/286755-nama-juotavat-syovyttavat-hampaita
"Jotkut hammaslääkärit puhuvat ”hammaskraatereista”. Lempinimi kuvaa hyvin sitä, mitä hampaille alkaa tapahtua, jos nuori tai vaikka aikuinen juo usein kolaa, energiajuomia tai muita happamia juomia."
Miltä reikä hampaassa siis tuntuisi, jos se ei tunnu pienen pienenä reikänä? Pystisikö reiän paikantamaan tiettyyn hampaaseen ja kohtaan, sillä nämä pystyy helposti
No ei sun pakko ole mennä. Sitten sun täytyy vaan valita kestää se, että välillä hampaita särkee kuukausia, ja sitten ne aikanaan tippuu pois. Jos siis hyvin käy. Pahimmassa tapauksessa ei vaan harmittomasti hammas tipu, vaan tulehdus jyllää leukaluussa ja on vaarallinen koko elimistölle.
Itse en ole käynyt 20 vuoteen hammaslääkärissä enkä mene, mutta minä olenkin valmis kuolemaan hammasvaivoihin, tai ihan mihin muuhun tahansa. Jos sinä ap et ole, käy siellä hammaslääkärissä vaan.
Mene nyt vain sinne hammaslääkäriin, äkkiä. Vielä kun se on ilmaista. Jonot ovat yleensä monta kuukautta, itsellä parin kuukauden väli käynneissä. Terveisin hammaslääkäripelkoinen joka ei uskaltanut neljään vuoteen mennä, nyt hoidot aloitettu, kolme juurihoitoa ja monen monta paikkaa laitettu ja vielä on jäljellä. Hintaa tullut tähän mennessä n. 400€ ja ainakin toiset 400 vielä tulossa.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:53"]
Miltä reikä hampaassa siis tuntuisi, jos se ei tunnu pienen pienenä reikänä? Pystisikö reiän paikantamaan tiettyyn hampaaseen ja kohtaan, sillä nämä pystyy helposti
[/quote]
Se todennäköisesti näkyy vain kuituvalolla hammaslääkärissä katsottaessa, tai sitten röntgenissä. Joskus jos reikä on selkeästi isompi, sen voi nähdä jopa paljain silmin purupinnalta. Monesti nuorella ihmisellä ei voi. Sillä piikillä millä hammaslääkärit raaputtavat hampaiden pintoja, eli sondilla, voi isosta reiästä tunnustella pehmeyttä (sondi siis uppoaa sinne, karies on kuin kaurapuuroa), toisinaan itse reikä kiilteessä on niin pieni, etteis iitä sondilla saa mitään selvää, mutta edennyt sen alle niin, etttä sen näkee vain valolla hampaan läpi tummana kohdtana hampaan sisällä, tai röntgenkuvassa kalkkia menettäneenä alueena.
En ole ikinä kuullut, että kukaan olisi kyennyt kielellä purupinnoilta reikiä löytämään, lohkeamat kyllä. Kaikki mikä kiiltää ei ole kultaa, ja kaikki mikä on kuopalla ei ole kariesta, harvemmin itseasiassa on.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:48"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:36"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:22"] [quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:21"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:20"]Sulla on eroosiokuoppia. Lopeta mehut, limut ja muut happamat asiat. Ei niille mitään tehdä, mutta jos jatkat happamien nauttimista, kuopas suurenevat ja vihlovat ain avain enemmän. [/quote] Mitä nuo oikein ovat?:0 [/quote] No en kyllä usko että on mitään eroosiokuoppia! Nuppineulan terävän pään kokoisia reikiä, joihin särkee.. Varmasti ovat reikiä:D [/quote] No ne ovat juurikin eroosiokuoppia. Karieksen aiheuttamat reiät harvoin ovat purupinnoilla mitään kuoppia edes. Karies ei yleensä myöskään vihlo, etenkään purupinnalla. Mutta jatkappa ihmeessä sitä energiajuomien kittaamista ja pilaa hampaasi, kuten useat muutkin teinit. Et nimittäin ole ensimmäinen. Nykyisin teineillä näkee sellaistakin hampaiden eroosiokulumista, jota aikaisemmin näki vain vanhoilla, elämää nähneillä mummoilla. [/quote] Sori, mä en oo elässäni juonut tölkillistä energiajuomaa, enkä tykkää limuistakaan, ihan satunnaisesti juon:) Jatkappa sinä sitten tuota yleistämistä meistä nuorista, niinkuin sinun ikäisilläsi on tapana;) mutta kiitos silti tiedosta, enpä enää olekaan varma onko nämä reikiä:0
[/quote]
Mehua? Ihan mitä tahansa mehua: tuoremehua, veteen laimennettavaa mehua, you name it. Maustettua kivennäisvettä? Ihan minkä makuista tahansa. Ainoat hampaille turvalliset juomat ovat vesi, maito, kahvi ja olut.
[/quote]
Pöh, ei pidä paikkaansa! Maustettu kivennäisvesi ei ole hampaille sen vaarallisempaa kuin tavallinen vesikään, jos se ei sisällä muita happoja kuin hiilihappoa. Pelkkä hiilihappo ei liuota hammaskiillettä. Ja mehut ovat itseasiassa usein haitallisempia hampaille kuin limut, koska ne sisältävät orgaanisia kelatoivia happoja, joilla on paljon voimakkaampi taipumus sitoa kalsiumia kuin limujen sisältämällä fosforihapolla.
Itse olen juonut tässä jo useamman vuoden ajan vähintään litran kokista päivässä, eivätkä nuo hampaat erityisesti näytä kärsineen. Sitten jos tulee eroosiota, niin laminaattia vain tarpeen mukaan pintaan.
Aloittajalle sanoisin, että kannattaa lopettaa se liiallinen hampaiden peseminen, kaksi kertaa päivässä on maksimi, sitä useammin jos pesee niin hampaat kuluvat. Ruuan jälkeen pitäisi odottaa mielellään tunti ennenkuin hampaita rupeaa pesemään, jotta happohyökkäys on loppunut ja hammaskiille on riittävässä määrin remineralisoitunut. Toki syömisen jälkeen suun voi aina huuhdella, ja kannattaakin.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:59"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:53"]
[/quote]
Se todennäköisesti näkyy vain kuituvalolla hammaslääkärissä katsottaessa, tai sitten röntgenissä. Joskus jos reikä on selkeästi isompi, sen voi nähdä jopa paljain silmin purupinnalta. Monesti nuorella ihmisellä ei voi. Sillä piikillä millä hammaslääkärit raaputtavat hampaiden pintoja, eli sondilla, voi isosta reiästä tunnustella pehmeyttä (sondi siis uppoaa sinne, karies on kuin kaurapuuroa), toisinaan itse reikä kiilteessä on niin pieni, etteis iitä sondilla saa mitään selvää, mutta edennyt sen alle niin, etttä sen näkee vain valolla hampaan läpi tummana kohdtana hampaan sisällä, tai röntgenkuvassa kalkkia menettäneenä alueena.
En ole ikinä kuullut, että kukaan olisi kyennyt kielellä purupinnoilta reikiä löytämään, lohkeamat kyllä. Kaikki mikä kiiltää ei ole kultaa, ja kaikki mikä on kuopalla ei ole kariesta, harvemmin itseasiassa on.
[/quote]
Ok, hyvä tietää. Hmm, pitäisikö mun nyt silti vaan varata se aika vai odottaa kesään?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 01:02"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:59"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:53"] Miltä reikä hampaassa siis tuntuisi, jos se ei tunnu pienen pienenä reikänä? Pystisikö reiän paikantamaan tiettyyn hampaaseen ja kohtaan, sillä nämä pystyy helposti [/quote] Se todennäköisesti näkyy vain kuituvalolla hammaslääkärissä katsottaessa, tai sitten röntgenissä. Joskus jos reikä on selkeästi isompi, sen voi nähdä jopa paljain silmin purupinnalta. Monesti nuorella ihmisellä ei voi. Sillä piikillä millä hammaslääkärit raaputtavat hampaiden pintoja, eli sondilla, voi isosta reiästä tunnustella pehmeyttä (sondi siis uppoaa sinne, karies on kuin kaurapuuroa), toisinaan itse reikä kiilteessä on niin pieni, etteis iitä sondilla saa mitään selvää, mutta edennyt sen alle niin, etttä sen näkee vain valolla hampaan läpi tummana kohdtana hampaan sisällä, tai röntgenkuvassa kalkkia menettäneenä alueena. En ole ikinä kuullut, että kukaan olisi kyennyt kielellä purupinnoilta reikiä löytämään, lohkeamat kyllä. Kaikki mikä kiiltää ei ole kultaa, ja kaikki mikä on kuopalla ei ole kariesta, harvemmin itseasiassa on. [/quote] Ok, hyvä tietää. Hmm, pitäisikö mun nyt silti vaan varata se aika vai odottaa kesään?
[/quote]
Varaa ehdottomasti nyt! Ihan oikeasti, pääset sitä helpommalla, mitä nopeammin varaat. Kiität itseäsi myöhemmin :) Varaa vaikka heti huomenna. Ja alaikäisenä kannattaa ottaa ilmaisesta hammashoidosta kaikki irti - vanhempana joutuu sitten maksamaan. Hoida hampaat hyviksi nyt. :) Tämä ei varmaan hyödytä, jos pelkään, mutta ihan oikeasti ei ole mitään syytä pelätä, luultavasti käynti ei ole yhtään niin paha kuin sinusta nyt tuntuu!
Täällä jaellaan kyllä ihan väärää tietoa. Iso kuoppa yksittäisen hampaan pinnalla ei ole juuri koskaan eroosiota. Eroosiota esiintyy samaan aikaan useissa hampaissa ja kuoppia on purupinnalla usein useita. Kuopat ovat melko pieniä ja pohjat vaaleita. Jos kuoppa on iso ka tumma, on se melko varmasti karies. Hammas joudutaan juurihoitamaan, jos karies leviää hampaan ytimeen asti. Hammas voidaan myös joutua poistamaan, jos karies on niin iso, ettei hammasta pysty kunnolla enää paikkaamaan. Hammaslääkärin tehtävä ei ole syyllistää potilasta, vaan auttaa ja neuvoa, miten ongelmilta jatkossa vältyttäisiin. Suosittelen, että soitat ajanvaraukseen, sanot, että hampaissa selvästi reikiä ja särkee, niin aikaa aikaistetaan. Vähennä napostelua ja happamia juomia (limut, mehut). Harjaus 2 päivässä fluorihammastahnalla riittää hyvin. Jos mahdollista, hanki sähköhammasharja. Aterioiden jälkeen voit käyttää Xylitol-purkkaa. Kyllä ne hampaat kuntoon saadaan, älä huoli!
T. Hammaslääkäri
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:15"]
Ja lisäyksenä vielä että pesen hampaani 3 kertaa päivässä, joskus useamminkin, kun haluan ruoan jälkeen raikkaan tunteen suuhun. (purkka ei auta tarpeeksi) Onko tuo pahasta että pesee heti ruoan jälkeen..? Napostelu on paheeni, hammaslankaa olen käyttänyt muutaman kk ajan paristi viikossa..
[/quote]
Tuo nyt ainakin aiheuttaa reikiä jos noin paljon kulutat hamppaisen kiillettä. Se ei uusiudu ja kun se kuluu tarpeeksi niin pehmeämpi hammasosa altistuu bakteereille jotka syövät sitä.
Ruokailun jälkeen peseminen on yksiä huonoimpia tapoja.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:22"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:21"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:20"]Sulla on eroosiokuoppia. Lopeta mehut, limut ja muut happamat asiat. Ei niille mitään tehdä, mutta jos jatkat happamien nauttimista, kuopas suurenevat ja vihlovat ain avain enemmän. [/quote] Mitä nuo oikein ovat?:0 [/quote] No en kyllä usko että on mitään eroosiokuoppia! Nuppineulan terävän pään kokoisia reikiä, joihin särkee.. Varmasti ovat reikiä:D
[/quote]
No ne ovat juurikin eroosiokuoppia. Karieksen aiheuttamat reiät harvoin ovat purupinnoilla mitään kuoppia edes. Karies ei yleensä myöskään vihlo, etenkään purupinnalla. Mutta jatkappa ihmeessä sitä energiajuomien kittaamista ja pilaa hampaasi, kuten useat muutkin teinit. Et nimittäin ole ensimmäinen. Nykyisin teineillä näkee sellaistakin hampaiden eroosiokulumista, jota aikaisemmin näki vain vanhoilla, elämää nähneillä mummoilla.