Yritin varata aikaa terveyskeskuslääkärille. Tarjolla oli kylmästi ei oo:ta!
Puhelimessa sanottiin, että nyt ei ole yhtään aikoja ollenkaan. Kysyin, olisiko kuukauden tai parin päähän? Ei ole. Sellainen meillä hyvinvointivaltio, ei pääse lääkärille.
Kommentit (192)
Älkääs nyt höpsikö! Tänä aamuna kun radion avasin niin siellä oli Sanna Marin ja hän kertoi, että hallitus ottaa käyttöön hoitotakuun: KAIKKI pääsevät hoitoon 7. vuorokaudessa.
Pitäsköhän tuota uskoa..`?
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia maksetaan veroja hitosti??Mitä vastinetta rahalle saa??
Etenkin kun verojen lisäksi sitten maksetaan vielä siitä "Ota buranaa. Katsotaan tilanteen etenemistä" -vastaanotosta erikseen terveyskeskusmaksu mitä ei monissa muissa EU-maissa peritä.
Ja jos huonosti käy ja päätyy sairaalaan niin sitten vuorokausimaksu osastolla olemisesta vielä erikseen. Eikä terveydenhuollon maksukatto estä näitä kuluja vaikka katto olisi jo täyttynyt siltä vuodelta.
Täällä Hyvinkäällä oli Sote-kokeilu joitakin vuosia sitten. Luulinkin, että se "oikea" sote olisi ihan yhtä hyvä, mutta ei taida olla. Siinä valittiin, missä haluaa käydä lääkärissä. Itse valitsin Terveystalon. Ajan sain aina nopeasti, varsinkin kun flimmeri vaivaa. Nyt siis on jatkuvana. Mutta muihinkin vaivoihin sain ajan hyvin. Labra on samassa tilassa, olikohan röntgenkin. Täällä se on julkisella puolella sairaalassa. Lääkärit yleensä tosi mukavia, ja heillä riitti aikaa vähän enemmän kuin olen tottunut terveysaseman puolella. Kerran pääsin sydänjutun takia ajan varanneiden väliinkin, kiireellisyyden takia. Jouduin silloin ravaamaan labrassa Marevanin takia viikoittain. Sielläkin ystävällinen palvelu.
Hammashoitoon täällä pääsee hyvin, tosin jos peruu ajan, seuraava menee pitkälle. Mutta koska olen sitä ikäluokkaa, joka joutui aikoinaan käymään yksityisellä hammaslääkärillä, eikä saatu siitä korvausta Kelasta ollenkaan, olen tyytyväinen julkiseen puoleen. Silloin jouduin poistattamaan parikin hammasta, koska ei ollut varaa juurihoitoon siellä yksityisellä. Ja tämä oli siis pelkästään tietyn ikäisillä, olin itse silloin n. 30-35 -vuotias. Silloin varmaan meni monen vähävaraisen hampaat huonoon kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin terv.keskuksessa viime keväänä, että tämä Maisa hidastuttaa tuntuvasti asioiden hoitoa. Myös samaa kuulin kesäkuussa hammaslääkärin vastaanotolta. Maisa on kuulemma ollut hyvin hankala, hidas ja henkilökunnalta vienyt paljon aikaa sen opetteleminen. Minultakin hoitaja pyysi useamman kerran anteeksi 'hitauttaan'. Jotain sen hankaluudesta luin myös muutama viikko sitten. Eivät kaikki tungokset ja viivästymiset koronasta johdu vaikka sen taakse yritetäänkin mennä. On vaikeata tunnustaa, että Maisan käyttöön otto oli virhe. Näin asia ainakin jossain lehdessä sanottiin.
Se on apotti, joka on hidas ja työläs. Maisa on pelkkä yhteydenottokanava.
Minulla Maisa käytössä kun kipuklinikan Hus:n potilaana. Minusta Maisa on kätevä ja voin tarkistella omia tietoja sieltä näkee lääkityksen, lääkärin tekstit ja voi ottaa yhteyttä kipuklinikaan viestillä. Tyytyväinen Maisan käyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota se on ollut jo pitkään. Jos et tarvitse välitöntä hoitoa, et tarvitse hoitoa.
No et sinä sen välittömän hädänkään kanssa mihinkään terveyskeskuksen lääkärille pääse, vaan ohjataan keskussairaalan päivystykseen.
Niin, ei ne sydänvaivatkaan auta saamaan aikaa. Minulle sattui vastaamaan sellainen hoitaja, joka ei takuulla päästä ketään lääkärille. Kuin muuri hän oli! Kerroin, että tilanne on vuoden aikana pahentunut, mutta hän oli päättänyt, etten pääse terveysaseman lääkärille. Olin melko poikki kun lopetin puhelua, hän sitten yhtäkkiä huikkasi, että soita sitten ambulanssi jos...Juu, en soita. Asun vielä yksin, joten voi olla etten pystykään soittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä te oikein asutte?
Hampaasta irtosi paikka, sain akuuttiajan seuraavalle päivälle.
Soitin kuukautisongelmista, kaksi päivää myöhemmin olin terkkarilääkärin tutkittavana ja sain maksusitoutuksen yksityiselle gynelle.
Pikäaikainen terkkarin seuranta ja tuki painonhallinta-asioissa irtosi hyvin helposti ilman akuutteja vaivoja.
Puolison kiireelliset hammashoidot on onnistunut hyvin, lähipiirissä kaikki ovat päässeet nopeasti hoitoon tarvittaessa. Enemmän se on aina ollut siitä kiinni, että itse saa aikaiseksi soittaa.
En tunnista näitä kirjoituksia ollenkaan ja kokemusta/tietoa on ainakin kolmesta eri sairaanhoitopiiristä. Onko tosiaan puhtaasti tuurista kiinni?
Kertoisitko missä itse asut? Ja kuinka paljon noista kertomistasi kokemuksista on aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Halvintahan terveydenhuolto olisi ennaltaehkäisevänä yhteiskunnalle. Ikävä nähdä että useiden mielestä lääkäriin saa mennä vasta sitten kun maksa/munuiset/sydän tms. pettää kokonaan. Olisi paljon halvempaa saada perustutkimus ja ennakoiva tai hoitava lääkitys ennen kuin tarvitaan kallista erikoissairaanhoitoa ja sairaalajaksoja.
Ongelma vain on siinä, että ehkäisevä terveydenhuolto vaatii potilailta aktiivia oman terveyden hoitoa esim liikunnalla ja ruokavaliolla, tupakoinnin lopettamista yms. Lisäksi verenpainelääkkeiden yms tarvittavien lääkkeiden käyttöä ohjeiden mukaisesti. Harvalla loppujen lopuksibriittää motivaatio em toimenpiteisiin. Lääkärinä en paljoa voi tehdä sille jos potilasta ei kiinnosta aktivoitua terveytensä hyväksi.
Kuusi miljardia ulkomaille
Miljardi kehitysapuun/vuosi
Ja lisää lähtemässä ilmastorahaston muodossa 840 miljoonaa.
Kiitos päättäjät.
Ihana provo aloittajalta. Ihan kuin lääkäriaikoja muka annettaisiin kuukausien päähän, heh. Jos sinulla akuutti vaiva niin mikä estää mennä päivystykseen istumaan? Tai kysyä aikaa vaikka naapurikunnan puolelta, hoitopaikkansahan voi nykyään määritellä ihan itse.
Mene ensin terveydenhoitajalle niin hän kartoittaa tarvitsetko lääkääriin aikaa. Minä menen suoraan paikkakuntani terveyskeskukseen ja saa jonottaa ilman aikavarausta terveydenhoitajalle. Sitten sain puolitoista tuntia odottaa lääkärin vastaanottoon jos terveydenhoitaja katsoi sen tarpeelliseksi.
Elikkä alä ala soittelemaan mitään lääkärin aikoja vaan mene päivystykseen istumaan kuten edellinekin neuvoi. Lääkäriin pääsee terveydenhoitajan kartoituksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos SDP
Itse käytän pelksästään yksityistä, parempi taso ja nopeampi hoito.Avaisitko vähän, että millä tavalla tilanne on demarien syytä? =)
Demarit on niin hulluja, että haluaa ylläpitää tätä toimimatonta ja älyttömän kallista julkista terveydenhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota se on ollut jo pitkään. Jos et tarvitse välitöntä hoitoa, et tarvitse hoitoa.
No et sinä sen välittömän hädänkään kanssa mihinkään terveyskeskuksen lääkärille pääse, vaan ohjataan keskussairaalan päivystykseen.
Niin, ei ne sydänvaivatkaan auta saamaan aikaa. Minulle sattui vastaamaan sellainen hoitaja, joka ei takuulla päästä ketään lääkärille. Kuin muuri hän oli! Kerroin, että tilanne on vuoden aikana pahentunut, mutta hän oli päättänyt, etten pääse terveysaseman lääkärille. Olin melko poikki kun lopetin puhelua, hän sitten yhtäkkiä huikkasi, että soita sitten ambulanssi jos...Juu, en soita. Asun vielä yksin, joten voi olla etten pystykään soittamaan.
Minäkin pelkäsin saavani sydänkohtauksen, outoa kipua oli jatkunut jo viikkoja. Verenpaineet ja syke korkealla.
Parin viikon päähän sain kuitenkin ajan, ja labraan jo vähän ennen sitä.
Minulla ei ollut lääkitystä, oma vika toki kun en ollut huolehtinut niistä pitkään aikaan, yritin josko olisin jotenkin reseptin voinut saada, niin olisi olo lähtenyt heti helpottamaan.
No en saanut, siis ihan vain beetasalpaajia, joita olen ennenkin käyttänyt.
Jotain se hoitaja puhelun lopuksi mutisi päivystyksestä, että jos sitten tuntuu...
Minä en tiedä mikä tämä päivystys on ja miten se toimii, siis onko päiväsaikaan omalla terveysasemalla joku sellainen, vai tarkoitettiinko tällä sitä päivystystä joka on toisessa kaupungissa, 50 km päässä. Ei minulla köyhänä eläkeläisenä ole mahdollisuutta lähteä sellaisiin, ennen kuin sitten ambulanssilla, mutta tuskin olisin sitä kyennyt sitten tositilanteessa kutsumaan.
Minä en tosiaan näistä systeemeistä tiedä, kun en ramppaa tuolla ihan pienestä.
Mutta turvaton olo tuli, minunko se pitää osata diagnosoida olenko todella hädässä vai en.
Vierailija kirjoitti:
Soitin päivystykseen, sain ajan 4 tunnin päähän, ei mitään ongelmaa.
Mikä kaupunki?
Pitäis saada lääkärinlausunto skitsofrenialääkkeisiin. Vielä on pariksi kuukaudeksi 112-koodillinen kelakortti, ehkä rupean säännöstelemään lääkkeitäni sitten vaikka sairaanhoitaja painotti ettei saa missään nimessä vähentää eikä lopettaa lääkkeitä. Kuntoutus vaan saattaa keskeytyä ja elämä sotkeentua, en mä noita lääkkeitä turhan takia söisi.
Elämme jännittäviä aikoja, niinkuin aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä te oikein asutte?
Hampaasta irtosi paikka, sain akuuttiajan seuraavalle päivälle.
Soitin kuukautisongelmista, kaksi päivää myöhemmin olin terkkarilääkärin tutkittavana ja sain maksusitoutuksen yksityiselle gynelle.
Pikäaikainen terkkarin seuranta ja tuki painonhallinta-asioissa irtosi hyvin helposti ilman akuutteja vaivoja.
Puolison kiireelliset hammashoidot on onnistunut hyvin, lähipiirissä kaikki ovat päässeet nopeasti hoitoon tarvittaessa. Enemmän se on aina ollut siitä kiinni, että itse saa aikaiseksi soittaa.
En tunnista näitä kirjoituksia ollenkaan ja kokemusta/tietoa on ainakin kolmesta eri sairaanhoitopiiristä. Onko tosiaan puhtaasti tuurista kiinni?
Kertoisitko missä itse asut? Ja kuinka paljon noista kertomistasi kokemuksista on aikaa?
Minäkin haluaisin tietää, missä päin Suomea palvelut toimii. Täällä Espoossa on ainakin täysin mahdotonta päästä terveyskeskuslääkärin ajanvarausvastaanotolle. Tilanne on ollut huono aiemminkin, mutta ennen ajan sentään sai, kun jaksoi tarpeeksi monta viikkoa sinnikkäästi soitella. Nyt koronan alettua aikoja kiireettömiä tai puolikiireellisiä asioita varten ei kerta kaikkiaan saa, sanotaan että aikoja ei ole antaa, eikä tiedetä koska olisi, eikä soitella aina edes takaisin siitä takaisinsoittopalvelusta. Joka on ainoa yhteydenottokanava, ellei ole päivystystä vaativaa vaivaa. Sittenkin jos lääkäriin pääsee, joutuu vielä jonottamaan tutkimuksiin liian pitkään. Yksi täällä asuva ystäväni pääsi lopulta lääkäriin rinnasta löytyneen kyhmyn vuoksi. Hän sai kyllä lähetteen ultraäänitutkimukseen, mutta sinne olikin yli kahden kuukauden jono! Hän meni sitten yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos SDP
Itse käytän pelksästään yksityistä, parempi taso ja nopeampi hoito.Tähän ihmisiä yritetään ajaa. Miksi me maksetaan veroja??
Yksityisilläkin tulee kelakorvaus, joka veroista.
Te valitatte, ja äänestätte jälleen puolueita jotka lähettävät rahat maasta pois.
Ettekö te ymmärrä, että ne rahat voitaisiin käyttää juuri näihin lääkäri- ja muihin peruspalveluihin?
Itse sain lääkäriajan omalle terveysasemalle kuukauden päähän, mutta sitten kävikin niin hassusti, että kotiin tuli kirje, että aikaa on siirretty kuukaudella eteenpäin. Näin täällä Helsingissä. Pari kuukautta odotellessa. Sitten päivystyksessä vielä ihmetellään, että miksen mene omalle terveysasemalle. No miksiköhän?!
Mihin kunnallisveroina kerätyt rahat oikein menevät? Terveydenhoito, päivähoito, koulu kaikki toimivat selvästi huonommin kuin vaikka kaksikymmentä vuotta sitten. Mitä on tapahtunut?
Itselläni on hyvä työterveyshuolto erikoislääkäreineen, mutta olen sitä mieltä että perusterveydenhuolto pitäisi saada Suomessa hyväksi kaikille.
Jos olisi hyvä kunnallinen hoito, ei tarvittaisi työterveyshuoltoa..