Yritin varata aikaa terveyskeskuslääkärille. Tarjolla oli kylmästi ei oo:ta!
Puhelimessa sanottiin, että nyt ei ole yhtään aikoja ollenkaan. Kysyin, olisiko kuukauden tai parin päähän? Ei ole. Sellainen meillä hyvinvointivaltio, ei pääse lääkärille.
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Onko tuossa yksityisellä käynnillä ja julkisella käynnillä enää rahallisesti juurikaan eroa? Olisiko jotain 20? kertokaa paremmin tietävät? Ja onko julkisella käynti joka kaupungissa saman hintaista? Kunnassani julkisella käynti on n.40e :o.
Yksityisellä puolella maksat aina sen toimistomaksun joka on n. 20-22 euroa, lääkäriasemasta riippuen.
Yksityisen yleislääkärin taksa on jotain 55-60 euroa kahdenkymmenen minuutin käynniltä.
Eli käynti maksaa aina vähintään 70 euroa.
Lisäksi erikseen kaikki labrat, jos lääkäri haluaa nähdä samalla on siinä virtsassa bakteereita tai onko sinun veresi tulehdusarvot korkealla.
Lisäksi sähköisestä reseptistä peritään 1,5 euroa / resepti.
Kokemusta on molemmista, sekä julkisen puolen että yksityisen puolen lääkärissä käynneistä.
Myös työterveydestä.
Missä ihmeessä te oikein asutte?
Hampaasta irtosi paikka, sain akuuttiajan seuraavalle päivälle.
Soitin kuukautisongelmista, kaksi päivää myöhemmin olin terkkarilääkärin tutkittavana ja sain maksusitoutuksen yksityiselle gynelle.
Pikäaikainen terkkarin seuranta ja tuki painonhallinta-asioissa irtosi hyvin helposti ilman akuutteja vaivoja.
Puolison kiireelliset hammashoidot on onnistunut hyvin, lähipiirissä kaikki ovat päässeet nopeasti hoitoon tarvittaessa. Enemmän se on aina ollut siitä kiinni, että itse saa aikaiseksi soittaa.
En tunnista näitä kirjoituksia ollenkaan ja kokemusta/tietoa on ainakin kolmesta eri sairaanhoitopiiristä. Onko tosiaan puhtaasti tuurista kiinni?
Sama täällä, mutta lapsen asioissa. Käännyttivät neuvolasta yksityisen puoleen.
Sulla ei ollut riittävän suuri syy sitä aikaa kysyä. Niissä ajoissakin on sellainen kriittinen raja, jonka ylittävät asiat otetaan kyllä päivystysajalla katsottaviksi. Siis terkkarin normaalin päivävastaanoton päivytysajoilla... Varsinainen tk-päivystys siis ne ilta-ajat, niin nehän ovat sitten niitä akuutteja kriittisiä juttuja varten tarkoitettuja. Siis sellaisia juttuja, jotka on saatava heti hoidettua, esim. verta vuotavat haavat, joita ei itse saa hoidettua, murtumat, hengitysvaikeudet, sydänasiat ja niin edespäin.
Mutta tuo, ettei aikoja saa, niin ei se mitään uutta ole. Sitä on ollut aina. Vain tosi kriittiset pääsevät heti tai huomenna.
Halvintahan terveydenhuolto olisi ennaltaehkäisevänä yhteiskunnalle. Ikävä nähdä että useiden mielestä lääkäriin saa mennä vasta sitten kun maksa/munuiset/sydän tms. pettää kokonaan. Olisi paljon halvempaa saada perustutkimus ja ennakoiva tai hoitava lääkitys ennen kuin tarvitaan kallista erikoissairaanhoitoa ja sairaalajaksoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne juurikaan saa aikaa jos ei ole jo pää kainalossa.. Ja silloin ei enää kaipaa pelkän terveyskeskuksen apua.
Ja jos saa ajan niin "kokeile buranaa ja seurataan tilannetta" on se apu minkä saa eli ihan yhtä tyhjän kanssa. Työkaverin mies otti ohjeen mukaan vaan buranaa ja seuraili tilannetta ja sai sitten yksin kotona ollessaan verensyöksyn joka vei hengen..
Ruumiinavauksessa sitten löytyi yhtä ja toista joka olisi löytynyt jos olisi määrätty edes verikokeet tuon burana-seurailun tilalle.
Kauheaa miten täällä voi olla ettei lääkäriin pääse kun on sairas. Ihmiset kuolee kotona kun ambulanssi ei ota kyytiin. Kuka on vastuussa näissä tapauksissa? Ihmisiä ei saa kohdella tälleen.
Mulla kävi ihan sama. Toki sillä poikkeuksella, että olin pitkään kovassa kuumeessa ja imusolmukkeet ihan turvoksissa kuukausia. Ei päässyt lääkäriin, aikoja ei ole. Menin lopulta yksityiselle ja sitten väläyteltiinkin jo syöpää ja löysin itseni imusolmukkeiden ultrasta. Onneksi ei ollut. Mutta paljon sairautta, pelkoa, huolta ja kärsimystä niihin kuukausiin mahtui ja lohtuna vain vittuileva ääni tk-puhelinpäivystyksessä: ”Meillä ei ole aikoja, ei mitään aikoja”, ”Jos olet oikeasti kipeä, mene päivystykseen”, ”Miksi soitat tänne taas”. Näin toimii maailman paras terveydenhoito.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä te oikein asutte?
Hampaasta irtosi paikka, sain akuuttiajan seuraavalle päivälle.
Soitin kuukautisongelmista, kaksi päivää myöhemmin olin terkkarilääkärin tutkittavana ja sain maksusitoutuksen yksityiselle gynelle.
Pikäaikainen terkkarin seuranta ja tuki painonhallinta-asioissa irtosi hyvin helposti ilman akuutteja vaivoja.
Puolison kiireelliset hammashoidot on onnistunut hyvin, lähipiirissä kaikki ovat päässeet nopeasti hoitoon tarvittaessa. Enemmän se on aina ollut siitä
kiinni, että itse saa aikaiseksi soittaa.En tunnista näitä kirjoituksia ollenkaan ja kokemusta/tietoa on ainakin kolmesta eri sairaanhoitopiiristä. Onko tosiaan puhtaasti tuurista kiinni?
No en tiedä ketään niin hyvätuurista kuin sinä. Yks oli niin kipeä ettei saanut aikaiseksi soittaa ja kuskattiin se päivystykseen (joutui osastolle). Monet tutut (ja itse) on saanut aikaiseksi soittaa, soittojonosta lentää heti - 3h kuluttua. Ihan sama vaikka soittaisi uudestaan kolme päivää putkeen. Takaisinsoittopalvelu toimii tai ei.
Olen lukenut maksusitoumuksesta, en ole koskaan saanut. En tiedä ketään joka olisi. En ole koskaan saanut akuuttiaikaa paikan lohkeamisen takia julkiselta. Kerran ehdotettiin että paikkaisin sen itse, apteekista saa kuulemma paikkatarpeet.
Pääsit sentään ajanvaraukseen asti. Yritin soittaa muutama vuosi sitten terveyskeskukseen ja varata ajan, mutta kukaan ei vastannut. Laitoin sitten soittopyynnön ja automaatti sanoi että ottavat yhteyttä mahdollisimman nopeasti. Soittoa ei ole tullut vieläkään. :D
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi ihan sama. Toki sillä poikkeuksella, että olin pitkään kovassa kuumeessa ja imusolmukkeet ihan turvoksissa kuukausia. Ei päässyt lääkäriin, aikoja ei ole. Menin lopulta yksityiselle ja sitten väläyteltiinkin jo syöpää ja löysin itseni imusolmukkeiden ultrasta. Onneksi ei ollut. Mutta paljon sairautta, pelkoa, huolta ja kärsimystä niihin kuukausiin mahtui ja lohtuna vain vittuileva ääni tk-puhelinpäivystyksessä: ”Meillä ei ole aikoja, ei mitään aikoja”, ”Jos olet oikeasti kipeä, mene päivystykseen”, ”Miksi soitat tänne taas”. Näin toimii maailman paras terveydenhoito.
Sama, muttei imusolmukkeiden kanssa.
Mulle sanottiin terv.keskuksessa viime keväänä, että tämä Maisa hidastuttaa tuntuvasti asioiden hoitoa. Myös samaa kuulin kesäkuussa hammaslääkärin vastaanotolta. Maisa on kuulemma ollut hyvin hankala, hidas ja henkilökunnalta vienyt paljon aikaa sen opetteleminen. Minultakin hoitaja pyysi useamman kerran anteeksi 'hitauttaan'. Jotain sen hankaluudesta luin myös muutama viikko sitten. Eivät kaikki tungokset ja viivästymiset koronasta johdu vaikka sen taakse yritetäänkin mennä. On vaikeata tunnustaa, että Maisan käyttöön otto oli virhe. Näin asia ainakin jossain lehdessä sanottiin.
Eläkeläiset vievät resurssit. Mielestäni yli 70-vuotiaille pitäisi sallia kaikille eutanasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset mene työterveyteen?
Mihin työterveyteen on oikeutettu pitkäaikaistyötön? (En tarkouta, että Ap olisi lainkaan työtön)
Olen HUS:illa töissä, ihan hoito hommissa ja meidän työterveys ei kata mitään. Oma terveyskeskus on aina se oikea osoite ja hauskinta on se, että jos ei ole työterveys asia on käynti myös omaa aikaa, eli näin hyvin huolehditaan meistä, jotka tekevät potilastyötä. Ei tarvitse olla työtön, vaan ihan meidän työssäkäyvien on käytettävä terveyskeskusten palveluja.
Mulla ollut hirveän hyvä tuuri onneksi kun vaivaan kuin vaivaan oon nopeasti aina saanut apua. Ja olen kroonisesti sairas ihminen, mutta hyvin nuori, vasta 22v. Mietin, voiko nopea hoito liittyy ikääni? Että eikö niitä sit enää kiinnosta keski-ikäset ja vanhukset..
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin terv.keskuksessa viime keväänä, että tämä Maisa hidastuttaa tuntuvasti asioiden hoitoa. Myös samaa kuulin kesäkuussa hammaslääkärin vastaanotolta. Maisa on kuulemma ollut hyvin hankala, hidas ja henkilökunnalta vienyt paljon aikaa sen opetteleminen. Minultakin hoitaja pyysi useamman kerran anteeksi 'hitauttaan'. Jotain sen hankaluudesta luin myös muutama viikko sitten. Eivät kaikki tungokset ja viivästymiset koronasta johdu vaikka sen taakse yritetäänkin mennä. On vaikeata tunnustaa, että Maisan käyttöön otto oli virhe. Näin asia ainakin jossain lehdessä sanottiin.
Se on apotti, joka on hidas ja työläs. Maisa on pelkkä yhteydenottokanava.
Vierailija kirjoitti:
Tuota se on ollut jo pitkään. Jos et tarvitse välitöntä hoitoa, et tarvitse hoitoa.
No et sinä sen välittömän hädänkään kanssa mihinkään terveyskeskuksen lääkärille pääse, vaan ohjataan keskussairaalan päivystykseen.
Tämän takia maksetaan veroja hitosti??Mitä vastinetta rahalle saa??
Niin ja jos lääkäriin sattuu pääsemään, niin ei sieltä mitään apua saa. Kaikkiin vaivoihin Buranaa vaan eikä suostuta edes tutkimaan. Hammaslääkäriin soitin kesällä, niin sanoivat että soita joskus syksyllä uudestaan, että nyt ei oo mahdollista varata aikoja. Viimeksi kun pääsin hammaslääkäriin niin sain ajan yhdeksän kuukauden päähän.
Ambulanssia ei lähetä noin vaan.
Eikä ambulanssi vie automaattisesti päivystykseen.
Ambulansissa toimivat ensihoitajat. He tarkastavat potilaan kunnon, verenpaineen, verensokerin, sydämen sykkeen, ja puhuttavat potilasta ja tutkivat hänet.
Se, että tilaa ambulanssain kotiin, ei ole mikään tae sille, että viedään lääkärin päivystykseen.
Ensihoitajilla on suuret salkut mukanaan joissa on erilaisia tutkimusvälineitä.
Vain tosi sairaat, ne jotka todella ovat hyvin kipeitä, viedään ambulanssilla päivystävälle lääkärille.
Ja vielä sielläkin joutuu odottamaan, että lääkäri ehtii tulla tutkimaan.
Kokemusta on ja runsaasti. Lähiomaisena.