Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi haluaisi uuden puhelimen, vaikka vastikään sai jo yhden

Vierailija
05.01.2015 |

Mitä tekisit ja miten perustelet sen?

Poika 11v sai syksyllä lahjaksi sukulaiselta käytetyn älypuhelimen. Mielestäni sekin oli tuon ikäiselle vähän liikaa. Annoin kuitenkin luvan ottaa se käyttöön. Nyt poika sai joulurahaa sen verran, että kinuaa nyt himoitsemaansa älypuhelinmallia, joka "kaikilla kavereilla" on. Malli sinänsä ei ole mikään kallis.

Minä en haluaisi että lapsi saa taas uuden puhelimen, koska
1) hänellä on jo toimiva puhelin
2) en halua opettaa lasta kerskakuluttamiseen
3) haluan pikemminkin opettaa lasta säästäväisyyteen

Lapsen isä taas kannustaa siihen, että lapsi ostaisi omilla rahoillaan haluamansa puhelimen. Olemme eronneet, lapsi asuu minun luonani.

Mitä tekisitte tässä tilanteessa?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä keskustella lapsen kanssa? Kyllä meilläkin haluttaisiin välillä kuu taivaalta, mutta sitten yhdessä pohditaan mikä on missäkin tilanteessa järkevää. Joskus voi hankkia mieluisan tavaran ja joskus päätetään yksissä tuumin, että vanhakin kelpaa.

Vierailija
22/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:50"]Sano että kannattaa odottaa vaikka puoli vuotta ja ostaa sitten uudemman puhelinmallin kuin kavereilla. Puhelimissa kehitys on nopeaa ja voitte sitten vaikka kesällä katsoa tilannetta uudestaan.
[/quote]

Olin ehdottamassa samaa. Kannusta säästämään vielä se satanen, niin pystyy myöhemmin ostamaan näyttävämmän puhelimen. Ja siihen mennessä säästämisestä on ehkä tullut tapa tai säästämisen kohde muuttunut, eikä uusin puhelin ole enää se juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä poikaakin, vai käyttäisittekö itse sukulaistädin ostamaa käsilaukkua vain koska se on ehjä, vaikka haluaisitte ihan muun mallin?

Läppäri-idea kuulostaa hyvältä, kannattaa vielä markkinoida, että puhelin on kaikilla mutta omaa konetta ei.;)

Vierailija
24/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse kulutatte kaiken aina loppuun ennen kuin ostatte uutta, tietokoneet siihen asti että ruutu pimenee eikä kone käynnisty, vaatteet siihen asti että repeää jne. niin sitten voitte vaatia lapseltanne samaa. Muussa tapauksessa hieman tekopyhää.

Vierailija
25/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:54"]

Luuletteko, että lapsi oppii parempia arvoja vain sillä ettei saa haluamaansa puhelinta? Ei tasan tarkkaan opi. Se herättää vain ärtymystä kun tietää ettei sitä puhelinta saa periaatesyistä.

[/quote]

No aina ei voi saada kaikkea. siinä voi lapsi lapsi sitten opetella tunteidenhallintaa. Kummallinen ajatus että periaatesyyt olisivat pahasta. Onhan kotiintuloajatkin lähinnä periaatekysymys. Vanhemmilla on omat periaatteensa kasvatuksessa ja se ettei osteta turhaa on aika hyvä periaate.

Vierailija
26/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain teininä kalliin tietokoneen ja mopon, vaikka rahasta oli kotona välillä tiukkaa. Monet mukavat hetket niistä irtosi, varsinkin tietokoneesta. Olisi ollut ankeampaa ilman. Toki en ollut pyytämässä uutta heti vähän ajan päästä, vaan ne oli ainoat kalliimmat lahjat mitä sain.

Vierailija
27/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmen käyttöjärjestelmällä on väliä, tietyt puhelimet soveltuu pelaamiseen paremmin kuin toiset. Älypuhelin on enemmän muita juttuja kuin soittamista varten tuossa ikäluokassa.

JOs lapsella on omaa rahaa antaisin ostaa puhelimen jos kyse on siitä ettei nykyisellä voi pelailla kavereiden kanssa samoja pelejä.

Vierailija
28/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 21:10"]

Jos itse kulutatte kaiken aina loppuun ennen kuin ostatte uutta, tietokoneet siihen asti että ruutu pimenee eikä kone käynnisty, vaatteet siihen asti että repeää jne. niin sitten voitte vaatia lapseltanne samaa. Muussa tapauksessa hieman tekopyhää.

[/quote]

Niin, ajatella, jotkut ihan oikeasti ostavat uuden tietokoneen vasta kun vanha hajoaa, samoin vaatteet, eivätkä osta puolen vuoden välein uutta koska "kaveritkin".

Vierailija
29/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksei viidesluokkalainen saisi ostaa puhelinta omilla rahoillaan! Eri asia olisi, jos kyseessä olisi vaikka 1.-3. luokkaa käyvä pieni lapsi.

Itse menin vuotta vanhempana poimimaan kesällä mansikoita, jotta sain haluamani kännykän (Nokian 3310, aikansa halutuin luuri).

Vierailija
30/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 21:14"]

[/quote]

Niin, ajatella, jotkut ihan oikeasti ostavat uuden tietokoneen vasta kun vanha hajoaa, samoin vaatteet, eivätkä osta puolen vuoden välein uutta koska "kaveritkin".

[/quote]

Tiedän. Yleensä tällaisten ihmisten lapset elävät samoin eivätkä edes pyydä uusia vimpaimia. Siksi mainitsin asiasta.

Vierailija
31/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

11v ei ymmärrä vielä mitään noista asioista. Älä nyt ainakaan ihan heti anna ostaa.

Vierailija
32/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 21:10"]Jos itse kulutatte kaiken aina loppuun ennen kuin ostatte uutta, tietokoneet siihen asti että ruutu pimenee eikä kone käynnisty, vaatteet siihen asti että repeää jne. niin sitten voitte vaatia lapseltanne samaa. Muussa tapauksessa hieman tekopyhää.
[/quote]
Entä jos tehdäänki näin? Uusi puhelin tuli ostettua vasta sitten, kun ei enää käynnistynyt. Läppäriä tosin ollaan nyt miehelle hommaamassa, kun vanhalla on ikää kuusi vuotta ja tuuletin on menossa äänestä päätellen rikki ja pohja ylikuumenee huolimatta siitä, miten sitä ollaan putsattu. Menen itse vielä vanhalla koneella, vaikka näytönohjain piiputtaa ja kone hidastelee ;)

Vierailija
33/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 21:17"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 21:14"]

[/quote]

[/quote]

Tiedän. Yleensä tällaisten ihmisten lapset elävät samoin eivätkä edes pyydä uusia vimpaimia. Siksi mainitsin asiasta.

[/quote]

Voipi olla että tässä ketjussa on ihmisiä jotka elävät näin ja siksi kannustavat aapeeta olemaan hankkimatta puhelinta. Voi olla että aapeekin elää niin, ja lapsi on vaan saanut ajatuksen uudesta puhelimesta kerskakuluttajakavereiltaan.

Vierailija
34/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 21:17"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 21:10"]Jos itse kulutatte kaiken aina loppuun ennen kuin ostatte uutta, tietokoneet siihen asti että ruutu pimenee eikä kone käynnisty, vaatteet siihen asti että repeää jne. niin sitten voitte vaatia lapseltanne samaa. Muussa tapauksessa hieman tekopyhää. [/quote] Entä jos tehdäänki näin? Uusi puhelin tuli ostettua vasta sitten, kun ei enää käynnistynyt. Läppäriä tosin ollaan nyt miehelle hommaamassa, kun vanhalla on ikää kuusi vuotta ja tuuletin on menossa äänestä päätellen rikki ja pohja ylikuumenee huolimatta siitä, miten sitä ollaan putsattu. Menen itse vielä vanhalla koneella, vaikka näytönohjain piiputtaa ja kone hidastelee ;)

[/quote]

Niin, ja ymmärrät varmaan, että kaikki eivät voi esim. työn vuoksi pitää sellaista tietokonetta, vaan laitteita pitää uusia useammin. Jos joku tienaa rahaa niin, että voi ostaa tietokoneen vaikka vanha ei varsinaisesti olekaan vielä rikki, niin mikä hyve siinä loppujen lopuksi toteutuu, jos ei ostaisi konetta vaan jättäisi setelit tilille? Säästäväisyys? Silloin rahoja ei voisi käyttää mihinkään muuhunkaan, koska ei se ole mitään säästämistä, jos tietokoneen sijasta ostetaankin vaikka Goan matka tai ituja. Onko ihann siis se, että ihmiset tienaa/saa lahjana rahaa, mutta eivät käytä sitä mihinkään?

Vierailija
35/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on äiti eli minä joka on pikemminkin vanhanaikaisen nuuka ja säästeliäs ihan jo kasvatuksellisista ja aatteellisista syistä. Sitten on lapsen muualla elävä isä, joka on kulutusfriikki ja tottunut kerskakulutukseen. Lapsi elää kerskakulutus-asuinalueella, jossa lapsilla on melkein kaikilla tabletit ja älypuhelimet.

ap

Vierailija
36/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä voisi ajatella , miten harvinaisia metalleja Ym. Saadaan säästettyä myös lastenlasten pienokaisten käyttöön.

Vierailija
37/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä on puhelimen ostamisen vaihtoehdot?

a) Ostetaan jotain muuta? Se ei ole silloin säästämistä eikä kulutuksen vastaisuutta.

b) Ei osteta mitään? Mikä on silloin rahalahjan pointti? Poltatte rahat takassa?

Vierailija
38/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä curling-kerhon kokoontumisajot ap ja pari muuta poislukien?

Vierailija
39/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 21:37"]

b) Ei osteta mitään? Mikä on silloin rahalahjan pointti? Poltatte rahat takassa?

[/quote]

Se kasvattaa hiilijalanjälkeä.

Vierailija
40/56 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta. Lapset ei tartte mitään älypuhelimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi