Lapsi haluaisi uuden puhelimen, vaikka vastikään sai jo yhden
Mitä tekisit ja miten perustelet sen?
Poika 11v sai syksyllä lahjaksi sukulaiselta käytetyn älypuhelimen. Mielestäni sekin oli tuon ikäiselle vähän liikaa. Annoin kuitenkin luvan ottaa se käyttöön. Nyt poika sai joulurahaa sen verran, että kinuaa nyt himoitsemaansa älypuhelinmallia, joka "kaikilla kavereilla" on. Malli sinänsä ei ole mikään kallis.
Minä en haluaisi että lapsi saa taas uuden puhelimen, koska
1) hänellä on jo toimiva puhelin
2) en halua opettaa lasta kerskakuluttamiseen
3) haluan pikemminkin opettaa lasta säästäväisyyteen
Lapsen isä taas kannustaa siihen, että lapsi ostaisi omilla rahoillaan haluamansa puhelimen. Olemme eronneet, lapsi asuu minun luonani.
Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 21:33"]
Meillä on äiti eli minä joka on pikemminkin vanhanaikaisen nuuka ja säästeliäs ihan jo kasvatuksellisista ja aatteellisista syistä. Sitten on lapsen muualla elävä isä, joka on kulutusfriikki ja tottunut kerskakulutukseen. Lapsi elää kerskakulutus-asuinalueella, jossa lapsilla on melkein kaikilla tabletit ja älypuhelimet.
ap
[/quote]
Herää tähän päivään! Teet lapsellesi karhunpalveluksen olemalla tuollainen mummeli. Ei kaikkea tarvi heti saada ja ensimmäisenä, mutta ihmetyttää kyllä, jos 11-vuotiaalla ei ole aiemmin ollut älypuhelinta. Siksi kai sai sen lahjaksi, kun sukulainen sääli. Me asumme ihan tavallisella alueella. Täällä on vuokrataloja, omakotitaloja, rivareita jne. Esimerkiksi lapseni luokkakavereista vain yhden vanhempien tiedän olevan oikeasti varakkaita. Voipi olla muitakin, mutta niistä en tiedä. Muuten varakkainta osaa edustaa rakennusmestari-sh -pariskunnat tai opettajaperheet. Jokaisella 4-luokkalaisella on älypuhelin. Kysyin juuri äsken vielä tytöltä, että onko luokassa joku, jolla ei älypuhelinta ole. Ei kuulemma ole. Parilla on kalliimpi malli, useimmilla edullinen, mutta ei jossain edullisessä älypuhelimessa ole mitään kerskakulutusta nykypäivänä. En itse haluaisi, että lapseni on se luokan osaton. Ei tarvi olla ykkönen, muttei jäljessäkään. Keskikastissa on hyvä olla. Säälittää ne lapset, joiden vanhemmat on pihejä, eivät seuraa aikaansa ja aiheuttavat omaa tyhmyyttään lapselle ulkopuolisuuden tunnetta.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 21:10"]Jos itse kulutatte kaiken aina loppuun ennen kuin ostatte uutta, tietokoneet siihen asti että ruutu pimenee eikä kone käynnisty, vaatteet siihen asti että repeää jne. niin sitten voitte vaatia lapseltanne samaa. Muussa tapauksessa hieman tekopyhää. [/quote] Entä jos tehdäänki näin? Uusi puhelin tuli ostettua vasta sitten, kun ei enää käynnistynyt. Läppäriä tosin ollaan nyt miehelle hommaamassa, kun vanhalla on ikää kuusi vuotta ja tuuletin on menossa äänestä päätellen rikki ja pohja ylikuumenee huolimatta siitä, miten sitä ollaan putsattu. Menen itse vielä vanhalla koneella, vaikka näytönohjain piiputtaa ja kone hidastelee ;)
[/quote]
Niin, ja ymmärrät varmaan, että kaikki eivät voi esim. työn vuoksi pitää sellaista tietokonetta, vaan laitteita pitää uusia useammin. Jos joku tienaa rahaa niin, että voi ostaa tietokoneen vaikka vanha ei varsinaisesti olekaan vielä rikki, niin mikä hyve siinä loppujen lopuksi toteutuu, jos ei ostaisi konetta vaan jättäisi setelit tilille? Säästäväisyys? Silloin rahoja ei voisi käyttää mihinkään muuhunkaan, koska ei se ole mitään säästämistä, jos tietokoneen sijasta ostetaankin vaikka Goan matka tai ituja. Onko ihann siis se, että ihmiset tienaa/saa lahjana rahaa, mutta eivät käytä sitä mihinkään?
[/quote]
Kyllä sitä tässä lisi uutta konetta tarvinnut opintojen takia ja vaikka sen takia, etttä voisi pelata uudempia pelejä. Ei, mielellään säästetään ja käyttään ne rahat muuhun ja hankitaan sitten kerralla parempi kone, kun aika jättää siitä romukasasta. Kyllä ne silti toimivat suurimman osan ajasta, vaikka on moisia ongelmia. Ja nyt oli kyse lapsesta. Lapsi tuskin käy töissä. Lapselle ei ole välttämättömyys, että sillä on se tietynlainen tietokone/puhelin, jolla on tietyt ominaisuudet. Kaikkea ei voi saada.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 21:33"]
Meillä on äiti eli minä joka on pikemminkin vanhanaikaisen nuuka ja säästeliäs ihan jo kasvatuksellisista ja aatteellisista syistä. Sitten on lapsen muualla elävä isä, joka on kulutusfriikki ja tottunut kerskakulutukseen. Lapsi elää kerskakulutus-asuinalueella, jossa lapsilla on melkein kaikilla tabletit ja älypuhelimet.
ap
[/quote]
Herää tähän päivään! Teet lapsellesi karhunpalveluksen olemalla tuollainen mummeli. Ei kaikkea tarvi heti saada ja ensimmäisenä, mutta ihmetyttää kyllä, jos 11-vuotiaalla ei ole aiemmin ollut älypuhelinta. Siksi kai sai sen lahjaksi, kun sukulainen sääli. Me asumme ihan tavallisella alueella. Täällä on vuokrataloja, omakotitaloja, rivareita jne. Esimerkiksi lapseni luokkakavereista vain yhden vanhempien tiedän olevan oikeasti varakkaita. Voipi olla muitakin, mutta niistä en tiedä. Muuten varakkainta osaa edustaa rakennusmestari-sh -pariskunnat tai opettajaperheet. Jokaisella 4-luokkalaisella on älypuhelin. Kysyin juuri äsken vielä tytöltä, että onko luokassa joku, jolla ei älypuhelinta ole. Ei kuulemma ole. Parilla on kalliimpi malli, useimmilla edullinen, mutta ei jossain edullisessä älypuhelimessa ole mitään kerskakulutusta nykypäivänä. En itse haluaisi, että lapseni on se luokan osaton. Ei tarvi olla ykkönen, muttei jäljessäkään. Keskikastissa on hyvä olla. Säälittää ne lapset, joiden vanhemmat on pihejä, eivät seuraa aikaansa ja aiheuttavat omaa tyhmyyttään lapselle ulkopuolisuuden tunnetta.
[/quote]
Sillä pennulla on jo älypuhelin. Ei se uutta tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 21:33"] Meillä on äiti eli minä joka on pikemminkin vanhanaikaisen nuuka ja säästeliäs ihan jo kasvatuksellisista ja aatteellisista syistä. Sitten on lapsen muualla elävä isä, joka on kulutusfriikki ja tottunut kerskakulutukseen. Lapsi elää kerskakulutus-asuinalueella, jossa lapsilla on melkein kaikilla tabletit ja älypuhelimet. ap [/quote] Herää tähän päivään! Teet lapsellesi karhunpalveluksen olemalla tuollainen mummeli. Ei kaikkea tarvi heti saada ja ensimmäisenä, mutta ihmetyttää kyllä, jos 11-vuotiaalla ei ole aiemmin ollut älypuhelinta. Siksi kai sai sen lahjaksi, kun sukulainen sääli. Me asumme ihan tavallisella alueella. Täällä on vuokrataloja, omakotitaloja, rivareita jne. Esimerkiksi lapseni luokkakavereista vain yhden vanhempien tiedän olevan oikeasti varakkaita. Voipi olla muitakin, mutta niistä en tiedä. Muuten varakkainta osaa edustaa rakennusmestari-sh -pariskunnat tai opettajaperheet. Jokaisella 4-luokkalaisella on älypuhelin. Kysyin juuri äsken vielä tytöltä, että onko luokassa joku, jolla ei älypuhelinta ole. Ei kuulemma ole. Parilla on kalliimpi malli, useimmilla edullinen, mutta ei jossain edullisessä älypuhelimessa ole mitään kerskakulutusta nykypäivänä. En itse haluaisi, että lapseni on se luokan osaton. Ei tarvi olla ykkönen, muttei jäljessäkään. Keskikastissa on hyvä olla. Säälittää ne lapset, joiden vanhemmat on pihejä, eivät seuraa aikaansa ja aiheuttavat omaa tyhmyyttään lapselle ulkopuolisuuden tunnetta. [/quote] Sillä pennulla on jo älypuhelin. Ei se uutta tarvitse.
[/quote]
Mutta jos se on tähän asti raukka ollut ilman äitinsä typeryyttä ja nuivuutta, niin antaisi nyt ostaa sen saman kuin muillakin on. Tulisi kerralla osaksi porukkaa oikealla tavalla, jos tähän asti on joutunut olemaan se luokan syrjäläinen. Materiakin tekee joskus hyvää lapselle.
"Sulla on jo. Et tarvitse kahta. Vai aiotko myydä ensimmäisen puhelimen jollekin?"
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 21:33"] Meillä on äiti eli minä joka on pikemminkin vanhanaikaisen nuuka ja säästeliäs ihan jo kasvatuksellisista ja aatteellisista syistä. Sitten on lapsen muualla elävä isä, joka on kulutusfriikki ja tottunut kerskakulutukseen. Lapsi elää kerskakulutus-asuinalueella, jossa lapsilla on melkein kaikilla tabletit ja älypuhelimet. ap [/quote] Herää tähän päivään! Teet lapsellesi karhunpalveluksen olemalla tuollainen mummeli. Ei kaikkea tarvi heti saada ja ensimmäisenä, mutta ihmetyttää kyllä, jos 11-vuotiaalla ei ole aiemmin ollut älypuhelinta. Siksi kai sai sen lahjaksi, kun sukulainen sääli. Me asumme ihan tavallisella alueella. Täällä on vuokrataloja, omakotitaloja, rivareita jne. Esimerkiksi lapseni luokkakavereista vain yhden vanhempien tiedän olevan oikeasti varakkaita. Voipi olla muitakin, mutta niistä en tiedä. Muuten varakkainta osaa edustaa rakennusmestari-sh -pariskunnat tai opettajaperheet. Jokaisella 4-luokkalaisella on älypuhelin. Kysyin juuri äsken vielä tytöltä, että onko luokassa joku, jolla ei älypuhelinta ole. Ei kuulemma ole. Parilla on kalliimpi malli, useimmilla edullinen, mutta ei jossain edullisessä älypuhelimessa ole mitään kerskakulutusta nykypäivänä. En itse haluaisi, että lapseni on se luokan osaton. Ei tarvi olla ykkönen, muttei jäljessäkään. Keskikastissa on hyvä olla. Säälittää ne lapset, joiden vanhemmat on pihejä, eivät seuraa aikaansa ja aiheuttavat omaa tyhmyyttään lapselle ulkopuolisuuden tunnetta. [/quote] Sillä pennulla on jo älypuhelin. Ei se uutta tarvitse.
[/quote]
Mutta jos se on tähän asti raukka ollut ilman äitinsä typeryyttä ja nuivuutta, niin antaisi nyt ostaa sen saman kuin muillakin on. Tulisi kerralla osaksi porukkaa oikealla tavalla, jos tähän asti on joutunut olemaan se luokan syrjäläinen. Materiakin tekee joskus hyvää lapselle.
[/quote]
Voi herranjumala. Ei materian kautta ikinä tule osaksi porukkaa "oikealla tavalla". Samalla tavlla ne pennut sitä syrjii, jos syrjii muutenkin. Entä sitten kun kaverit saa puolen vuoden kuluttua uuden uuden puhelimen ja ap:n lapaella on se vanhempi malli? Taasko ap:n pitää ostaa lapselle uusi puhelin?!
Syytä sitä joka antoi lahjaksi rahaa. Raha kun on yleensä tarkoitettu kulutettavaksi.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:27"]Syytä sitä joka antoi lahjaksi rahaa. Raha kun on yleensä tarkoitettu kulutettavaksi.
[/quote]
Mulla on tilillä 13000 €. Kerrotko mihin kuluttaisin ne? Ai sori, unohdinkin, että säästän, kun aion myöhemmin hankkia asunnon!
Minä itse olen teini-ikäinen. Nykyään puhelin on lapsen ja nuoren melkein tärkein asia. Itse olen joutunut kuulemaan parhailta kavereilta, kuinka p***a puhelimeni on. Vanhempani ovat liian vanhanaikaisia ymmärtämään, miksi haluan uuden puhelimen. Ostaisin sen tietysti itse. Tähän mennessä saamani puhelimet ovat kiristämisellä saatu. Oletteko varmoja, että haluatte lastenne valittavan ja kitisevän koko ajan. Ymmärän kuitenkin, että maailmassa on muutakin kuin puhelin, mutta lapsi voi joutua porukan ulkopuolelle, jos hänellä ei ole hyvää puhelinta, eikä hän pääse laittamaan koodia kavereille. Eihän lapsenne edes vastaa vanhempiensa viesteihin niin hyvin (eivät vastaa muutenkaan).
Anna nyt ostaa ku omaa rahaa on. Mutta tee selväksi, että jos se menee rikki niin ei uutta ole näkyvissä ainakaan hetkeen ja 'joutuisi' tyytymään vanhaan kapulaansa. Sillä kuulostaahan tuo nyt tyhmälle sanoa, että ei saisi ostaa vaikka omaa rahaa olisikin. On kyllä totta, että vanhemman tehtävä on opettaa lasta rahan käytössä, mutta onkos siinä järkeä ettei lapsi saa ostaa OMILLA rahoillaan vaan ne pitäisi käyttää SINUN mielestäsi hyödylliseen asiaan. Ja jos ei ole tyytyväinen lopuksi ostokseensa niin saapahan tulevaisuudelle miettimistä.
Ne joululahjarahat on lapsen ikiomia rahoja, mielestäni hänen tulee saada käyttää ne siihen mihin haluaa. Vaikka ymmärrän kyllä ap:n ajatuksen, että haluaa opettaa lasta säästämään ja ei halua opettaa kerskakulutusta, mielestäni ei kuitenakan kannata antaa yhdelle hankinnalle liikaa painoarvoa, kokonaisuus ratkaisee aina.
Täällä on yksi aikuinen, joka osti uuden puhelimen vain siksi, että vanhassa ei toiminut pokemon go kunnolla. Ja kyllä, olisin jäänyt paljosta paitsi ilman tätä hankintaa (jäänyt tapaamatta uusia ihmisiä jne.). Antaisin lapsen ostaa omilla rahoillaan uuden puhelimen jos hän niin haluaa. Jos puolenvuoden päästä on taas huvikseen vaihtamassa, niin sitten puuttuisin jo asiaan.
Olen itse 10 vuotta ja minulla on 48mp kamera.
Ei tee mitään sillä alle 13 vuotiaana, kaikki kikkelikuvasovelluksetkin vaatii sen iän, eikä pankkitunnuksiakaan vielä saa/tartte. Tässä olis hyvä vanhempien olla solidaarisia.
Kouluihin ala-asteella lisäksi älypuhelin kielto, jos näkyy koulun tiloissa>takavarikkoon ja vanhemmat hakee sitte puhutteln kera pois.
Mistä luulette että nuorten masennus ja syrjäytyneisyys enimmäkseen johtuu HÄ
?
Olet ap ihan pihalla. Puhelimet on osa kulttuuria. Näillä lapsilla ainakin täällä oli vuosi sitten kova trendi, että pitää olla Samsung Galaxy Trend Plus. Halpa ja toimiva älypuhelin, älypuhelin on oikeasti ihan tarpeenkin jo 9-vuotiaille. Nyt alkaa tulla ekoja iPhoneja, mutta suurimalla osalla on tuo Trend vielä ja saa meidänkin pitää sitä ainakin sen vuoden vielä, jos säilyy ehjänä.