Onko liika älykkyys haitta parisuhdetta etsiessä?
Minusta tuntuu, että suhteita löytyy helpommin kun puhelen niitänäitä. Onko liian älyllinen keskustelu turnoff tai epäseksikästä suhdetta etsiessä eli päätyykö sillä friendzonelle?
Kommentit (96)
No on se siinä mielessä (vaikka en itseäni minään erityisen älykkäänä pidäkään) että jos toiselle joutuu suunnilleen tavaamaan kaiken ja vääntämään normijuttujakin rautalangasta niin en vaan jaksa. Tai että toinen tekee jonkun arkiasian kamalan hankalasti/monimutkaisesti vaikka sen saa hoidettua ihan iisisti kunhan vaan vähän edes miettii mitä tekee..
Ja se oli oikeasti yllätys kuin tumpeloita ja höhliä monet on. En tiedä, onko mulla sitten ollut vaan erityisen huonoa tuuria, mutta tosiaan on tullut tavattua paljon ihan tavallisia ihmisiä jotka pikku pintaraaputuksella on paljastuneet sellaisiksi "vasemman jalan saappaiksi" ettei enää sitten ihmettele yhtään, että heillä on mitä eriskummallisempia ongelmia ja vastoinkäymisiä elämässään liki tauotta.
Itse siis kaipaan niin ystäviltä kuin puolisoltakin sellaista tervettä maalaisjärkeä ja tolkullista ajatusmaailmaa.
N45
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö mitä on wannabe-älykön ja oikean älykön ero? Oikea älykkö ei tarvitse keskusteluun jatkuvasti älyllisiä aiheita, vaan osaa keskustella luontevasti mistä tahansa aiheesta ja kenen kanssa tahansa. Wannabe-älykkö ottaa heti aiheet, joista on lukenut, ja miettii ei tuokaan osaa keskustella. Mutta osaako wannabe-älykkö analysoida ja puhua todella syvällisesti yksinkertaisista aiheista? Useimmiten ei, lisäksi hän alkaa väittää vastaan lukemansa teorian perusteella aiheesta, josta jollain toisella on omakohtaista kokemusta.
Älykkö nimimenomaan pystyy muuntautumaan toisen taajuudelle, muuten ei ole niin älykäs kuin luulee. Oikea älykkö saa keskustelunaiheita aikaan vaikka kehitysvammaisen kanssa ja saa ihan kivojakin juttuja, kun löytää sen toisen aihepiirin. Joillain kehitysvammaisilla on niin vahvoja mielenkiinnon kohteita, että he tietävät asiasta paljon. Esimerkiksi itse juttelin hyvän tovin yhden kanssa linnuista. Minä en tosin olen älykkö, joten siksi ehkä kykenen sitten siihen paremmin. Mutta hänen kanssaan piti puhua selkeästi, mutta oli ihailtavaa miten hän tunsi linnut ja lintujen toimintaa. Hän oli toki sellainen joka luki ja hylly oli täynnä lintukirjoja.
Ethän nyt meinaa jotain sen tyylistä, että kun sinun enosi poltti tupakkaa ja eli pitkään silti- omakohtaista kokemusta vs. "teoriaa" tilastoa?
Kiva että osaat jutella kehityisvammaisen kanssa. Jaksaisitko olla parisuhteessa myös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisillahan äo on jakautunut aika tasaisemmin 100 ympärille kun miehillä. Ehkä 5% miehistä yltää esim. yli 130 äo:n kun taas naisista alle 1%:lla on äo vähintään 130. Mikäli älykäs mies etsii vertaistaan niin vaikeaa on..
Jakautuma menee niin että naisista 25% on ns. heikkolahjaisia ja vastaavasti 25 % normaalia älykkäämpiä ja 50% siinä välissä.
Miehillä 30% on heikkolahjaisia ja 30 % normaalia älykkäämpiä ja 30 % siinä välissä.
Jos olet erittäin älykäs nainen niin todennäköisesti pysyt sinkkuna koko elämäsi. Hyvin vaikea löytää tuon 30% joukosta itsellesi sopivaa miestä varsinkin kun miehille älykäs nainen ei ole merkitsevä seikka parinvalinnassa.
Olen poikkeuksellisen älykäs sinkkunainen. Minua miellyttää niin huippuälykkäät miehet, että he usein ovat jo jotenkin omituisia.
Vierailija kirjoitti:
On ihan helvetinmoinen haitta sekä miehelle että naiselle. Jos älykkyys tuo miehelle statusta, siitä voi olla hyötyä sitä kautta, mutta vähän "normaalimpi" mies samalla statuksella silti vie voiton. Älykäs mies ilman statusta on naisten mielestä vain friikki, koska älykkyyden mukana tulee mm. erikoisia kiinnostuksenkohteita. Naisillakin ikisinkkuus kulkee nimenomaan älyn kanssa käsi kädessä. Koulutus on myös naiselle hyödyllinen asia, koska opiskelu- ja työkuvioiden kautta voi edes joskus tavata miehen joka on samalla aaltopituudella. Älykkäillä naisilla on myös "liian erikoisia" kiinnostuksen kohteita ja usein myös erinomainen tunneäly, joka saattaa pelottaa miehiä jopa enemmän kuin pelkkä loogisuus.
Totta!
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan älykkyydestä on hyvä muistaa että älykäs selviytyy vaikeuksista joihin viisas ei alunpitäenkään joudu.
Niin tätähän ei koskaan oltu kuultukaan.
Eikä sitä miten sydämmen sivistys on se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan älykkyydestä on hyvä muistaa että älykäs selviytyy vaikeuksista joihin viisas ei alunpitäenkään joudu.
Onko niin ettei viisas ikinä joudu vttumaisiin tilanteisiin?
Onko viisasta jurnottaa yksin erämaa mökissä ja pitää päässään kypärää kävellessäkin?
Miten viisas välttelee tilanteita joista tietää että älykkäänä voi selviytyä? Mitä välteltävää niissä on sitten?
Voiko viisalla olla tilanteita joista hän tietää ettei selviydy kun on muka niin tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyttä ei ole pakko mainostaa. Älykkään pitäisi pystyä menemään toisen tasolle tarvittaessa.
Parisuhde on sellainen juttu että, siinä ei voi voida hyvin jos joutuu koko ajan menemään toisen tasolle, typistäen ja amputoiden itsestään omat parhaat puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitää keskustella että on älykäs, miten se älykkyys näkyy?
Älykkyys näkyy asioiden käsittelyn notkeutena, uudenlaisten yhteyksien hahmottamisena jne. Mutta älykkyys ja älyllisyys on kaksi eri asiaa, tuota ap ei ole hoksannut?
Vaikka nopea yhteyksien hahmottaminen ovatkin älykkyyden ytimessä, sitä älykkyyttä olisi hyvä osata käyttää ja soveltaa myös normaalin elämän tilanteisiin. Eli jos ihmisten tapaamiseen valittu strategia/lähestymistapa jatkuvasti epäonnistuu toivotun tuloksen tuottamisessa, sitä on syytä muuttaa, eikä vika ole muissa ihmisissä.
Jo suhteellisen pienet lapset oivaltavat ettei nelikulmainen tappi vain mene pyöreään reikään, joten sen oivaltamisen ei pitäisi olla liian haastavaa normaaliaikuiselle saati sitten älykkäälle henkilölle.
Pyöreä tappi menee pyöreään reikään. Ihan mihin vaan reikään. Sitä on sinne kiva työnnellä.
T: älykä miesis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin miehellä on. Naiset eivät halua älykästä miestä.
Anteeksi kuinka... miehen tärkein ominaisuus on äly.
Miksi tämä ei sitten realisoidu niin, että älykkömiehillä olisi kysyntää?
Siksi, että älyköt on jotakin aspergereja. Pelkkä matemaattinen äly on ihmissuhteissa hyödytöntä, samoin aspergermainen kapean erikoistumisalueen tuntemus.
Täältä aspergerina huutelemaan, että ei pidä paikkaansa. Diagnoosia etsiessä on siis tullut käytyä kaikki maailman testit ja älykkyys on todettu huipuksi. Tietysti myös heikkouksia on, muutenhan ei olisi diagnoosiakaan, mutta älykkyydellä saan kompensoitua heikkouksia niin, että ulkopuolinen ei niitä huomaa, jos en niistä kerro.
Mitä parisuhteeseen tulee, niin tyhmyyttä en jaksa yhtään. Mieheni on älykäs ja hänen kanssaan voi keskustella ihan kaikesta. Tosin meillä molemmilla on omaan ammattiimme liittyvät asiat, joista toinen ei ymmärrä yhtään mitään, mutta en minä työkaveria kotona tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niillä. Oma huippuälykkääksi testattu ja lisäksi elämässä erittäin menestynyt mieheni on todistettavasti parisuhteessa. Samoin moni muu. Jopa sellainen, joka ei vaikuttaisi ihan parisuhdemateriaalilta. Toki jotkut älykkömiehetkin jäävät yksin, mutta silloin täytyy olla oikeasti jotain häikkää miehessä, koska akateemisissa piireissä älykkäät miehet ovat oikeasti aika kysyttyjä. Toki esim fyysikoilta loppuu naiset kesken, jos ei yhtään uskaltaudu oman laitoksen ulkopuolelle.
Missä tuota vois mennä testaan ? mensan testin vissii voi mennä helposti,mutta ne psykologin jutut siis.
Mun kaveri on läpässy mensan testin kuulemma heittämällä läpi,mutta psykologin testeissä oli tullut että ihan normaali keksiverto kokonaisuutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että älyköt on jotakin aspergereja. Pelkkä matemaattinen äly on ihmissuhteissa hyödytöntä, samoin aspergermainen kapean erikoistumisalueen tuntemus.
Täältä aspergerina huutelemaan, että ei pidä paikkaansa. Diagnoosia etsiessä on siis tullut käytyä kaikki maailman testit ja älykkyys on todettu huipuksi. Tietysti myös heikkouksia on, muutenhan ei olisi diagnoosiakaan, mutta älykkyydellä saan kompensoitua heikkouksia niin, että ulkopuolinen ei niitä huomaa, jos en niistä kerro.
Mitä parisuhteeseen tulee, niin tyhmyyttä en jaksa yhtään. Mieheni on älykäs ja hänen kanssaan voi keskustella ihan kaikesta. Tosin meillä molemmilla on omaan ammattiimme liittyvät asiat, joista toinen ei ymmärrä yhtään mitään, mutta en minä työkaveria kotona tarvitse.
MIllaisen testituloksen sait? missä tuo asperger näkyy ja missä ei ?
Joopa joo vai on naisten älykkyys pääosin sijoittunut 100 tietämiin!
Mensan testit ovat maskuliinisia, eivät testaa naisten älykkyyttä. Siis naisellista älykkyyttä. Että silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIllaisen testituloksen sait? missä tuo asperger näkyy ja missä ei ?
Testeistä on vuosia enkä varsinaisesti ole kiinnostunut siitä, miten älykäs olen verrattuna muihin. Etenkin testien aikaan olin turhautunut ihmisiin, kun en tullut ymmärretyksi. Nykyisin on helpompaa, kun tiedän, että ihmisille pitää selittää kaikki alusta asti tarkkaan enkä oleta, että muut ajattelisivat yhtään samansuuntaisesti kuin minä.
Omat vahvuuteni ovat kielellisiä, matemaattisia ja hahmottamiseen liittyviä. Tosin hahmottamisessa minulla on myös kaikkein heikoimmat osa-alueet, esimerkiksi eksyn helposti ja minulla on häiritsevää kasvosokeutta. Keskimääräisestä aspergerista eroan siinä, että hahmotan helposti laajoja kokonaisuuksia, kun yleensä ajatellaan, että assit näpertävät yksityiskohtien kanssa.
Omasta mielestäni minulla on heikko yleissivistys, sillä olen tavallisesti aivan pihalla keskusteluissa mm kaveripiirissä ja työpaikan vapaamuotoisissa keskusteluissa, mutta testien mukaan yleissivistyskin oli reippaasti yli keskitason. Ilmeisesti vapaamuotoiset keskustelut eivät kuulu sivistyksen piiriin.
Vierailija kirjoitti:
No on se siinä mielessä (vaikka en itseäni minään erityisen älykkäänä pidäkään) että jos toiselle joutuu suunnilleen tavaamaan kaiken ja vääntämään normijuttujakin rautalangasta niin en vaan jaksa. Tai että toinen tekee jonkun arkiasian kamalan hankalasti/monimutkaisesti vaikka sen saa hoidettua ihan iisisti kunhan vaan vähän edes miettii mitä tekee..
Ja se oli oikeasti yllätys kuin tumpeloita ja höhliä monet on. En tiedä, onko mulla sitten ollut vaan erityisen huonoa tuuria, mutta tosiaan on tullut tavattua paljon ihan tavallisia ihmisiä jotka pikku pintaraaputuksella on paljastuneet sellaisiksi "vasemman jalan saappaiksi" ettei enää sitten ihmettele yhtään, että heillä on mitä eriskummallisempia ongelmia ja vastoinkäymisiä elämässään liki tauotta.
Itse siis kaipaan niin ystäviltä kuin puolisoltakin sellaista tervettä maalaisjärkeä ja tolkullista ajatusmaailmaa.
N45
Monet huippuälykkäät vaikuttavat niiltä vasemman jalan saappailta, koska heidän ajatuksenjuoksunsa on niin eri tasolla kuin ns. keskivertoihmisellä. Sen vuoksi heillä ne arkiaskareetkin voivat mennä jonkin todella kummalliselta vaikuttavan kaavan mukaan, koska he lähestyvät niitä niin eri kulmasta kuin muut ihmiset. Joskus tällaisen taustalla voi olla myös jokin neuropsykiatrinen oireyhtymä mutta ei aina.
En ole käsittääkseni mikään superälykäs mutta joskus koen voimakkaat maalaisjärki-ihmiset melko kapeakatseisina ja herkästi hermostuvina. He eivät aina oikein osaa selittää tai neuvoa asioita niin, että ne pystyisi ymmärtämään oikeasti vaan sortuvat helposti tiuskimaan ja päivittelemään, että "miten et muka tätäkään osaa". Oletus tuntuu olevan, että jos heille jokin asia on helppoa, on se sitä muillekin ja hitaammin tai eri tavalla asiat hoksaavat ovat vain tyhmiä. Pätee kyllä ihmisiin laajemminkin, että eri aaltopituudella oleva leimataan helposti tyhmäksi. Jos ei ymmärrä jonkun ajatusmaailmaa, niin vikaa on helpompi hakea siitä toisesta ihmisestä kuin myöntää, että ehkä on itse liian eri tasolla toisen kanssa.
Voi olla. Omanlaisen seuran löytäminen voi olla vaikeaa.
Onneksi itse löysin toisen älykkään (muttei liian) ihmisen joka arvostaa sitä ominaisuutta myös minussa ja keskustelut menevät yksiin niin aiheiltaan kuin syvyydeltäänkin.