Mitä sanoja olet kuullut sanottavan väärin, mitkä ärsyttää?
Esim. Eräs tuttuni sanoo croisantti "croisanteri" ja toinen sudoku "sedaka" Ei ne nyt tietenkään elämän pahimpia ongelmia ole mutta olisi kiva kuulla mitä kaikkea te ootte kuullu?
Kommentit (436)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 22:26"]
Oon kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka yksi bloggaaja kirjoittaa aina avokAAdo eikä avokado. Tekis mieli huomauttaa kommenttiloodassa asiasta.
[/quote]
Mulla jää aika moni blogi lukematta ihan vaan sen takia, että bloggari ei osaa kirjoittaa. Tuollaista julkista tekstiä kun kirjoittaa, pitäisi mun mielestä hieman panostaa siihen oikeinkirjoitukseen. Sekin ärsyttää blogeissa kun jotkut käyttää hirveästi kaikkia erilaisia tehostekeinoja joka lauseessa.
Aargh, mua ärsyttää sellaiset automerkeistä väännetyt mukahauskat nimet. Iltalehden autotoimittaja P.J. Rönkkö tykkää käyttää tosi paljon näitä. Esim. Peugeot = Pesonen, VW Passat = Pasuuna. Kyllä mä sulatan nämä perus rellu, pösö, volkkari, sitikka jne, mutta miksi pitää väkisin jotain tuollaisia vääntää. Sitten miten ihmiset lausuu Skoda Superb "super-pee". Ja Volkswagen on ilmeisesti monelle äärettömän hankala sana kirjoittaa.
Trigologia (oikeasti trilogia). Helvetin ärsyttävää!
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:28"]Ceasar salaatti lausuttuna keessar.
[/quote]Etkö tiedä, että caesar lausutaan keesar? Sivistymätön.
Misä
Tosa
Sanos
Ja ylipäätään kaikki turunmurteen sanat ja jonkun verran muidenkin murteiden sanat.
[/quote]
"Pinna palaa."
Pinna ei pala. Kokeilkaa vaikka pyöränrenkaan ja sytkärin kanssa. Pinna katkeaa, kun sitä kiristää liikaa. Päreet sen sijaan palavat.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 23:59"]
takliatelle, kaltsionepitsa, fokatsia, lekkinssit, bodilotion, huoneUsto
[/quote] Sinua siis ärsyttää että nuo sanat sanotaan ääneen? Tai sitten tästä ei ihan välity se kuulemasi ääntämys. Noista moni on kuitenkin aika lähellä suomalaisittain kirjoitettuna sitä miten nuo äännetään. Virhe olisi toki käyttää tuollaista muotoa kirjoitettaessa.
Huoneusto on muuten ihan oikein, vanha sana (luulisin että vanhempi kuin huoneisto).
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 17:00"]Kaikki 10 sitten tai aikaisemmin opiskelleet ravitsemusalanihmiset käyttävät gluteiiniton, koska perussana on gluteeini ja ilman sitä, siihen lisätää ton-pääte(karva ja karvaton, viina ja viinaton)[/quote]
Paitsi että perussana on "gluteeni". Jos et usko minua, usko kielitohtoria. http://www.kielitohtori.fi/suomen-kielenhuollon-kysymys/ovatko-gluteeni-ja-gluteiini-molemmat-kieliopillisesti-oikeita
Minulla oli yliopistossa suomen kielen opettaja, joka käytti termiä "valovuosi" ajan määreenä, tyyliin "Silloin kun minä olin nuori... mutta siitä nyt on jo valovuosia". Toinen suomen kielen opettaja saarnasi aina anglismeja ja svetisismejä vastaan, mutta käytti itse verbiä "briljeerata" vähintään pari kertaa per luento.
[/quote]
Se on gluteiini koska se on eräs proteiini, niinkuin etanoli on eräs alkoholi.
Maammelaulu. Se ei lopu sanoihin " korkeimman kaiun saa", vaan komparatiivimuotoon "korkeemman kaiun saa". Lähes kukaan ei laula oikein. Ja syy on historiallinen, miksi halutaan korkeempaa kaikua.
Juurikin! Kukakohan aivovamma sen on keksinyt?
Edukas. Jumalauta se on edullinen!
Intrum Justitia vääntyy monen laskunmaksunsa laiminlyöneen suussa Instrumiksi tai Instrumenttaariumiksi.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:13"]
Kemmuru. Kyseessä yläasteikäinen tyttö, joka oli onnistunut välttelemään kenguru-sanaa ilmeisen hyvin.
[/quote]
Kemmuru on bändi. Voisin kuvitella yläasteikäisen tytön käyttävän sitä sanaa juuri sen bändin takia, siis silloinkin kun puhuu kenguruista.
Kotoonta/kotonta taas on eksessiivimuoto, jota vielä ainakin Etelä-Karjalassa käytetään.
[/quote]
Tämän kemmuru-sanan kuulin vuonna 2005 ollessani itsekin yläasteella, silloin tuskin oli kyseisestä artistista tietoakaan.
Ärsyttää kun ihmiset lausuu Chigagon zigago. Ei siellä mitään z:taa ole. Tuon väärän lausumisen kuulee radiosta ja tv:stä toimittajien suusta liian usein.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:28"]TAVAN!! "otan tuota tavan maitoa" Mitä! Se on tavallista! Superärsyttävää!! [/quote] MURRETTA. kerran sanoin työkaverille ettei kaupassa ollu tavan pepsiä ja pomo kysyi että onko se joku uus merkki..
[/quote]
No ei muuten tasan tarkkaan kuulu mihinkään murteeseen!
[/quote]
Meillä savossa kuuluu ainakin.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:44"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:08"] [quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:28"]TAVAN!! "otan tuota tavan maitoa" Mitä! Se on tavallista! Superärsyttävää!! [/quote] MURRETTA. kerran sanoin työkaverille ettei kaupassa ollu tavan pepsiä ja pomo kysyi että onko se joku uus merkki.. [/quote] No ei muuten tasan tarkkaan kuulu mihinkään murteeseen! [/quote] Meillä savossa kuuluu ainakin.
[/quote]
Se, että sä käytät sitä, ei tee siitä murresanaa. Savolaese luulis tietävä mitä Savossa tapahtuu...
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 02:30"]
Votka!
[/quote]
Ehkä siksi, että venäjässä vodka äännetään votka, koska d:n jälkeen on k.
[/quote]
Aivan, ja VOTKA on ainoa oikea ääntämys.
Kaikki savolaisten keksinnöt ärsyttää. Tulukee ja maestakee kalakukkova. Voe tokkiisa. Antakee munnoo, määkii savolaishuora Kuopion torilla.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 21:33"]
Kaikki savolaisten keksinnöt ärsyttää. Tulukee ja maestakee kalakukkova. Voe tokkiisa. Antakee munnoo, määkii savolaishuora Kuopion torilla.
[/quote]
P.o. Antakee munnoo miäkii savolaeshuora Kuopijon torilla.
Mun työkaveri ääntää Basilikan aina basiliiikka. Aaargh!