Häiritseviä/ristiriitaisia asioita elokuvissa
Onko ketään jäänyt vaivaamaan jonkin leffan jokin kohta, joka tuntuu olevan epälooginen?
Tässä uusimmassa Hobitissa minua häiritsi, kun Gandalf ja haltiakuningas keskustelivat teltassa ja jälkimmäinen ilmoitti että hän aikoo nyt lopettaa sen minkä Gandalf aloitti. Samaan hengenvetoon Thranduil (kunkku) käski antaa sotilaille määräyksen että ampukaa aivan kaikkea minkä näette liikkuvan vuorella. Sitten seuraavaksi Bilbo käveli kaikessa rauhassa vuorelta leirille.
Kommentit (122)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 09:07"]
Jousen jänne oli poikittain pojan kaulan tasolla ja tosielämässä olisi varmasti osunut lasta kaulaan.
[/quote]
Tiedätkö jousista mitään? Ei se jänne siinä mihinkään veny eikä iske mihinkään suuntaan ampumisen jälkeen. Eli ei se todellisuudessakaan olisi kenenkään kaulaan osunut.
[/quote]
Katkenneen jousen korvaaminen iskemällä jousen puolikkaat kiinni tornin rakenteisiin niin että Bard sai aikaan toimivan jousen oli kyllä vähän fysiikan lakeja rikkova ratkaisu.
Samoin myöhemmin elokuvassa luonnonkivistä muuratun tornin hajoaminen siten, että siitä katkennut osa kaatui sillaksi kahden kallion väliin oli erikoinen ilmiö. Teräsrakenne voisi kestää tuollaisena siltana, mutta luonnonkivi ei mitenkään. Muuta selitystä en tuolle keksinyt, kuin että kiviä piti koossa joku voimallinen taika.
Yleensäkin elokuvissa omaan ammattiin tai harrastuksiin liittyviä virheitä löytää helposti. Joskus se häiritsee, useimmiten ei.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:47"]
Puhelin soi ja nainen herää siihen yöuniltaan. Hän vastaa puhelimeen, kuuntelee minuutin ja sanoo: "I'll be there in 20 minutes."
Seuraavassa kuvassa hän saapuu työpaikalleen tukka ojennuksessa, täydellinen meikki rajauksia ja luomivarjostuksia myöten naamassa ja siistit vaatteet päällään pahvista kahvimukia kantaen. Ja siis sikiunestaan herättyään hän on muka 20 minuutissa ehtinyt laittautua huolellisesti, ajaa töihin ja käydä menomatkalla vielä sen kahvin jostain ostamassa ;D
Miksi mä en koskaan kykene moiseen?
[/quote]
Olen huomannut tuon yleensä miessankareiden ominaisuudeksi. Mutta tosiaan, kyllä muutaman kerran olen ennättänyt hyvin suoraan sängystä soiton jälkeen puolen tunnin päästä työasioille toiselle puolen kaupunkia niin, että olen ennättänyt käydä suihkussa ja pestä hampaat välissä. Oikea-aikainen taksin tilaus on se pointti, taksin odotusajan voi käyttää pikasiistiytymiseen. Taksimatkan aikana skarppaa naaman ihan hyvin. Ja viimeistelyn voi tehdä hississä matkalla ylös. Silloin on kyllä vähän elokuvasankarifiilis.
Ootte varmaan hauskoja ja rentoja ihmisiä.
Onko se oikeasti jollekin yllätys, ettei elokuva toimisi jos kuvattaisiin kaikki paskalla käymiset, auton ovien lukitsemiset, pitkät puhelut ja päähenkilö kuolisi heti alussa? Kyllä minuakin jotkut todella räikeät epäloogisuudet hieman häiritsee, mutta en minä kyllä jaksaisi katsoa tylsiä arkisia asioita elokuvissa. Ihan hyvä että vähän karsitaan, koska ne jutut harvoin ovat oleellisia muun juonen kannalta.
Raskasta katsoa elokuvaa kun joku vieressä huokailee kaikelle elokuvassa. "Se ampu yhden laukauksen liikaa, mä laskin ne".
Kuulostatte hieman aspergereilta.
Leffa-hevoset myös ovat ihmeen äänekkäitä; jatkuvasti hirnumassa, hörisemässä ja pärskimässä äänekkäästi :) Oikeasti hevonen on aika hiljainen eläin, ellei sillä ole joku "tilanne päällä".
Minustakin päähenkilöt ovat usein ihmeen siistejä esittääkseen jotain syrjäytymässä olevaa tai syrjäytynyttä ihmistä. Olen kuitenkin päättänyt, että kun suomalainen nykelokuva tulee ruutuun, käännän heti kanavaa. En myöskään mene elokuviin niitä katsomaan enkä lue alkuperäiskäsikirjoituksia. Yleensä tosin alkuperäisteos poikkeaa hyvin edukseen siitä tehdystä elokuvasta, jossa kirjan näkemys voi vesittyä lähes kokonaan. Syy, miksi en mene, että en enää kestä yhtään kovalla äänellä tai hiljemminkin lausuttua v..ttua ja muuta noitumista.. Joka toinen sana on sen huutoa. Ei ulkomaalaisissa elokuvissa ole noin paljon noitumista ja kiroilua vai jättääkö kääntäjä ne vain kääntämättä. Lapsilla on kotimaisten elokuvien katsomiskieto. Hyvä se on opettaa kotona, että kiroilla ei saa, kun televisiossa kiroillaan estoitta ja vielä pahimmasta päästä. Kyllä minä uskon, että siellä on tosiäijiä toimissa ilman tuota v..uakin.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:34"]
Onko se oikeasti jollekin yllätys, ettei elokuva toimisi jos kuvattaisiin kaikki paskalla käymiset, auton ovien lukitsemiset, pitkät puhelut ja päähenkilö kuolisi heti alussa?
[/quote]
Hyvä elokuva on leikattu niin, että katsoja pystyy täydentämään tarinan kaikella tuolla, jos haluaa.
Usein toimintaleffoissa henkilöt pitävät käsiasetta tai veistä sellaisessa asennossa ettei sitä oikeasti pystyisi niin käyttämään. Johtuisiko se siitä, että elokuvista ei saisi oppia todelliseen terä- tai ampuma-aseen käyttöön. Ja lähitaistelukohtaukset ovat muutenkin tietysti näyttävää koreografiaa. Näyttelijät varmaan koulutetaan siihen, miten heilua miekan kanssa näyttävästi ilman, että vahingossa satuttaa vastapuolta.
Minua häiritsee se, että tiputaan esim. veteen ja vaatteet on kuivat minuutin kuluttua. Tai tullaan uimasta ja seuraavassa kohtauksessa on uimapuku kuiva. Yhdessä Rennyn elokuvassa se päähenkilö nainen takaa-ajitilanteessa nappasi naisten kaunarit ja sekunnin kuluttua ne oli narutettuna jalassa. Jokainen, joka on kaunareita jalkaan laittanut tietää, ettei niitä ihan sekunnissa saa jalkaan.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:39"]Elokuvissa sovitaan tapaamisia puhelimessa, mutta ikinä ne ei sovi milloin ja missä tavataan. Sitten ne sulkee puhelimen ilman hyvästejä ja kuin ihmeen kaupalla on samassa paikassa tapaamassa toisiaan myöhemmin.
[/quote]
Sama salkkareissa. Kun sanotaan nähdään illalla, kaikki on oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:04"]Tietokoneissa on graafiset käyttöliittymät isoilla selkeillä ikoneilla. Niitä käytetään hakkaamalla näppäimistöä kuin viimeistä päivää. Jokaisen merkin ruudulle ilmestymistä säestää piippaus. Ja enterin painalluksesta lähtee tuplakova ääni.
[/quote]
On myös tavallista että monitorit on korvattu lasimaisilla kaksipuolisilla näytöillä jonka ikoneita liikutellaan käsin.
[/quote]
Näitä nyt ei taia kovin hirveesti olla.
Äkkiseltää tiiän yhen leffasarjan ja yhen sarjan missä tommoset on.
NCIS L.A. jonka näyttö on kosketusnäyttö ja olisi kait ihan mahollinenkin?
Ja Iron Man elokuvasarja, jossa Tony Starkin kotona on tuommoinen tietokone järjestelmä. Toki, hällä on myös Jarvis siellä, joka myöskin taitaa olla kohtuu mahdoton vielä tänä päivänä.
Ennen vanhaan action-elokuvissa sedät heiluivat ja kamera pysyi paikallaan. Nykyään kamera heiluu ja sedät pysyvät paikoillaan.
Puolen sekunnin otoksilla koetetaan saada toimintaa aikaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:47"]Puhelin soi ja nainen herää siihen yöuniltaan. Hän vastaa puhelimeen, kuuntelee minuutin ja sanoo: "I'll be there in 20 minutes."
Seuraavassa kuvassa hän saapuu työpaikalleen tukka ojennuksessa, täydellinen meikki rajauksia ja luomivarjostuksia myöten naamassa ja siistit vaatteet päällään pahvista kahvimukia kantaen. Ja siis sikiunestaan herättyään hän on muka 20 minuutissa ehtinyt laittautua huolellisesti, ajaa töihin ja käydä menomatkalla vielä sen kahvin jostain ostamassa ;D
Miksi mä en koskaan kykene moiseen?
[/quote]
Harjotuksen puutetta. :D
Aseen osumatarkkuus on kääntäen verrannollinen sen tuhovoimaan. Konetuliaseilla ei osu koskaan. Kiikarikiväärillä osuu yleensä 30 senttiä kohteen viereen. Kranaatin ja ydinpommin räjähdyksestä kävellään pois ehkä naama vähän mustuneena. Pistooli sen sijaan on tarkka ase, sillä kaataa ihmisen 50 metrin päästä. Miekan voi väistää tai torjua. Puukolla osuu mutta vamma korkeintaan hidastaa. Nyrkki tehoaa aina.