Hyllyntakaa tuoreemman ottaminen ruokakaupassa?
Harrastaako kukaan täällä sitä? Itselläni on tapana ottaa tuoreinta esim. raejuustot ja kananmunat, jotka helposti menevät sinkulla vanhaksi. Ei ole erikseen ikinä kielletty, eikä hävetä yhtään. Monesti minua näkee työntämässä kättä syvälle hyllyyn, hamuamassa tuoreinta.
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:44"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:30"]Ps. Meijerit lätkäisevät juhlapyhinä 1-2vrk pidempiä myyntiaikoja maitoihin,[/quote]
No kyllä nyt taas yritetään syöttää niin paksua pajunköyttä, ettei tuota usko kuin AV-mammat.
[/quote]
Käsi sydämellä voin kertoa että tuo on totta!
Tiedätkö että Suomessa esim juustoissa on lyhyemmät myyntiajat. Tämä siksi, että kuluttajat ei suotta pidä juustoa kaapissa vaan syövät sen äkkiä pois koska päiväys lähenee. Ja ostavat uutta!
Jos oltermannisi viimeinen myyntipäivä on tänään, niin vanhaa se vasta on ehkä puolen vuoden päästä.
Harmi kun esim valio on jättänyt maitopurkeista pois valmistuspäivän, olisin muuten voinut väitteeni todistaa kuvalla esim tulevana pääsiäisenä!
[/quote]
oltermannissa on pitkät päiväykset. Ei varmasti tarvitse syödä nopeasti pois. Eriasia on sitten erikoisemmat juustot. Niissänei ole yhtä pitkät kuin oltsussa.
[/quote]
Ostin eilen oltermannia, päiväys 14.2. Ei se nyt hirveän pitkä aika ole.... Vaikka tosiasiassa on syömäkelpoista (ja kypsää) vasta huhti/toukokuussa.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:44"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:30"]Ps. Meijerit lätkäisevät juhlapyhinä 1-2vrk pidempiä myyntiaikoja maitoihin,[/quote]
No kyllä nyt taas yritetään syöttää niin paksua pajunköyttä, ettei tuota usko kuin AV-mammat.
[/quote]
Käsi sydämellä voin kertoa että tuo on totta!
Tiedätkö että Suomessa esim juustoissa on lyhyemmät myyntiajat. Tämä siksi, että kuluttajat ei suotta pidä juustoa kaapissa vaan syövät sen äkkiä pois koska päiväys lähenee. Ja ostavat uutta!
Jos oltermannisi viimeinen myyntipäivä on tänään, niin vanhaa se vasta on ehkä puolen vuoden päästä.
Harmi kun esim valio on jättänyt maitopurkeista pois valmistuspäivän, olisin muuten voinut väitteeni todistaa kuvalla esim tulevana pääsiäisenä!
[/quote]
oltermannissa on pitkät päiväykset. Ei varmasti tarvitse syödä nopeasti pois. Eriasia on sitten erikoisemmat juustot. Niissänei ole yhtä pitkät kuin oltsussa.
[/quote]
Ostin eilen oltermannia, päiväys 14.2. Ei se nyt hirveän pitkä aika ole.... Vaikka tosiasiassa on syömäkelpoista (ja kypsää) vasta huhti/toukokuussa.
[/quote]
Se on sitten ollut jo kauemmin siellä.
Oon ollut töissä valiolla ja kyllä niissä on yli puoli vuotta viimeiseen käyttöpäivään. Venäjän juustoissa muuten pidempi aika.
Mulla ollut sama oltermanni kaapissa jo jonkin aikaa ja juts katsoin että parasta ennen on 15.3. :)
Ja edellinen jatkaa. Ja valmistuspäivä 21.9.2014 ja viimeinen käyttöpäivä siis 20.3 eikä 15.3. Muistin väärin. Pitkä aikahan tuo on :)
.. ja ihmetellään korkeita hintoja, ja kun kaupalla menee huonosti. Huoh.
yhden hengen taloudessa ja autottomana kävelen ehkä kerran kahdessa viikossa isompaan markettiin. silloin ostan kaikkea erilaista ja muuta mitä ei pikku kaupoista saa. yritän katsoa pisimmät päiväykset, koska ostan siis kerralla paljon, ja syön sitten siitä yli viikonkin ja useimpia vielä sen mukaan mitä sattuu tekemään mieli. muuten en ole nirso päiväyksen suhteen mutta kalaa tai lihaa en käytä enää päiväyksen jälkeen. en kuitenkaan halua ostaa joqurttia jossa on päiväys 2pv päähän, sillä saattaisin normaalisti harkita sen syömistä vaikka yli viikon päästä. toki joqurtti ei ole välttämättä mennyt miksikään siinä ajassa, mutta jos vieressä on puolikuukautta kestävä yksilö, niin en näe miksi jaksaisin ottaa ressiä siitä, tuleeko se joqurtti syötyä viikon vai kahden päästä kun ei ole pakko.Korostan edelleen, että olen fiilissyömäri, eli jos ostan vaikkapa maitoa, joskus saatan juoda litran heti samana päivänä jos tekee mieli ja joskus sama maitopurkki notkuu kaapissa kolmatta viikkoa ennen kuin hörppään sen loppuu yliaikaisena. Tästä syystä en ota ns. turhia riskejä, että tavara menisikin vanhaksi, vaan pyrin maksimoimaan käyttöajan, vaikken tietenkään kaikkien elintarvikkeiden kohdalla sitä pisintä päivää tarvitsisi. Sitä kun ei tiedä etukäteen.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:34"]
Kesätöissä prismassa tehtiin kerran källi raejuustoissa ja laitettiin vanhemmat taakse. Myyntipäiviä oli niissäkin yli viikko. Halvat oli meillä huvit, mutta saatiin kyllä monet naurut kun uunot oli käsi mutkalla että saisivat sen taaimman raejuuston.
[/quote]
Miten se källi oli? Sehän tarkoittaa sitten että huijasitte ja kuluttajien pitäisi ostaa vanhat ensin. Itse ostan tuoreinta mitä kaupassa on tarjolla. Miksi ostaisin vanhemman tuotteen? En ymmärrä. Kyllä kannan ihan tarpeeksi kaupassa pilaantunutta tavaraa kotiin. Vaikea on reklamoida esim. perunapussin perunoista tai liian lämpöisessä säilytetyistä porkkanoista.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:30"]
Maalaisten ongelmia? Kun asuin Helsingissä asiasta ei ollut koskaan huolta. Otti edestä niin ruoassa oli aina hyvät päiväykset. Lähinnä kävin Siwassa ja S-marketissa.
Mutta kun muutin maalle on ollut pakko alkaa katsoa päiväyksiä ja usein joudun penkomaan taaempia tuotteita, koska liian monta kertaa olen vienyt kotiin täydellä hinnalla ylihuomenna vanhenevia jauhelihoja, kanoja jne.
Helsingissä aina jo huomenna vanheneviin ilmestyi punainen ale-lappu, täällä vasta samana päivänä! Joku 30%:n ale samana päivänä vanhenevasta ei paljon lämmitä, kun vieressä on 4-5 päivää kestoaikaa.
[/quote]
Miksi miinuspeukkuja? Asiassa ei tosiaan ollut mitään huolta asuessani Helsingissä.
[/quote]
Ehkäkeskusta kaupoissa noin, mutta kyllä täällä Helsingissä löytyy paljon kauppoja joissa on heti kohta vanhenevaa tavaraa myynnissä.
Juustoissa suomalaiset tykkäävät ja ovat tottuneet miedompiin kuin venäläiset. Siksi päiväykset ovat erilaiset. Venäläiset syövät kypsynyttä juustoa. Itse syön oltermannin mahdollisiman tuoreena, koska sen maku muuttuu vanhetessa ällöksi. Syön vanhoja juustojakin, mutta en oltermannin tyylistä.
Saahan sitä nyt kaupassa itse valita, minkä tuotteen sieltä ostaa. Jos ei kauppiaalle kelpaa, niin vaihdan toiseen liikkeeseen. Otan takaa mielellään kaikki tuotteet, koska silloin on varma, että niitä ei ole mikään alemman tason yleisön edustaja käynyt käpälöimässä.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:37"]
Samoin kuin nr.7, eli tarpeen mukaan, mutta lihatuotteista ostan aina vain tuoreinta mahdollista.
[/quote]
se onkin ainoa jossa vanha on hyväksi. En tajua, että joku ostaa jauhelihaa jääkaappiin seisomaan. Itse valitsen valmistuspäivämäärän mukaan. En tosiaankaan osta jauhelihaa, jossa on pari päivää vielä viimeiseen käyttöpäivään. Mutta mielestäni on aika kummallista valita esim. kahdesta maitopurkista se vanhempi??
Tyhjiöpakattu kokoliha on parhaimmillaan juuri ennen viim. myyntipäivää. Kunnolla raakakypsytettyä. Mä etsiskelen aina noita -30% lihakimpaleita, aina ovat olleet hyviä!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 21:26"]Saahan sitä nyt kaupassa itse valita, minkä tuotteen sieltä ostaa. Jos ei kauppiaalle kelpaa, niin vaihdan toiseen liikkeeseen. Otan takaa mielellään kaikki tuotteet, koska silloin on varma, että niitä ei ole mikään alemman tason yleisön edustaja käynyt käpälöimässä.
[/quote]
Ja mielestäsi myyjä, joka tuotteet on hyllyttänyt, ei ole alemman tason edustaja? Mielestäni kyllä on, ja valitettavasti aina joku alempiarvoinen on kaikkia tuotteita käpälöinyt, otti sen sitten edestä, takaa tai sivusta.
minä ainakin ostan tuoreinta maitoa ja leipää. kananmunista en tarkistele. Eipä ole vielä saatunut yhtään pilaantunutta.
Kyllä minäkin teen noin niiden tuotteiden kanssa, joiden tiedän kuluvan hitaammin. Esimerkiksi leipä ja juusto kuluvat vauhdilla, voin siis huoletta ottaa vaikka -30% tuotteita. Maitotuotteet taas menevät hitaammin, katson mahdollisimman pitkälle päiväyksen.
Aina otan takaa tuoretta.
Ja tarkastan kyllä päivämäärät -minua on turha yrittää huijata.
No niin minäkin otan. En näe mitään perusteita ottaa ensimmäistä, käyn kaupassa kerran viikkoon tai joskus jopa kahteen. Eri juttu sitten jos hakisin joka päivä heti syötävää. Saatan siis ottaa jotain viimeisen päivän alennettuakin jos luulen syöväni sen samana päivänä. En siis omista pakastintakaan.
Tietenkin otan tuoreinta kun siitä pitää maksaa täysi hinta, oli parasta ennen 2 tai 6 päivän päästä.
Tarpeen mukaan. En kaiva tuoreinta, jos eturivinkin tuotteissa päiväys hyvin riittää.
Pakkohan niitä on ottaa sieltä takaa. Kuka haluaa ostaa kohta vanhentuneita? Sitä voisi sanoa rikolliseksi asettaa kuluttajille näitä ansoja missä vanhat on edessä.
Tietenkin otan tuoreinta mitä löytyy. Sehän on selvää.
[/quote]
Maidossa EI OLE viimeistä käyttöpäivää, se on parasta ennen. Siinä on vissi ero.
En ymmärrä miten vaikea tämä on joillekin tajuta.
[/quote]
99% kuluttajista on aivan yksi hailee onko siinä viimeinen myyntipäivä vai parasta ennen. Asiakas noudattaa niin orjallisesti päivämäärää, että kuluttajia pystyy ohjailemaan mielin määrin. Jos maidon parasta ennen on 5.1, niin se on asiakkaalle huomenna jo vanhaa. Näin se vaan menee.