Hyllyntakaa tuoreemman ottaminen ruokakaupassa?
Harrastaako kukaan täällä sitä? Itselläni on tapana ottaa tuoreinta esim. raejuustot ja kananmunat, jotka helposti menevät sinkulla vanhaksi. Ei ole erikseen ikinä kielletty, eikä hävetä yhtään. Monesti minua näkee työntämässä kättä syvälle hyllyyn, hamuamassa tuoreinta.
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:11"]Tottakai niissä tuotteissa on paljon muutaman päivän sisällä vanhenevia pakkauksia kun kaikki kaivelevat takaa tuoreempia ja etummaiset nököttää siinä monta päivää kunnes päiväys umpeutuu. Sitten nämä vielä täysin käyttökelpoiset tuotteet heitetään pois, kun eivät asiakkaille kelvanneet. Hirvittää kirjata hävikkiin niin paljon tavaraa. :(
-myyjä
[/quote]
Meillä pienemmässä kaupassa laitetaan uudet esille useinkin vasta kun edellistä erää on purkki tai kaksi jäljellä. Kysymällä saa tuoreempaa, harva vain sitä tekee! Tätä pystyy tekemään esim välipalahyllyssä ja eineksissä, lihassa ja hevissä ei niinkään. Kovasti asiakkaat kiittelevät kaupamme tuoreutta kun ei ole punaisia lappuja, eikä tarvitse varoa vanhoja tuotteita. Tietäisivätpä missä ne tuoreet on... ;)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:05"]
Maidoissa on tosiaan lyhyemmät päivämäärät purkissa, kuin mitä ne oikeasti kestää. Tämä siksi, että maito kiertäisi nopeammin kaapissa ja uutta ostettaisiin herkemmin. Jos meijerit poikkeustilanteissa laittavat purkkiin pidemmän myyntiajan, niin se ei ole mitenkään väärin vaan lähempänä totuutta miten pitkään se maito säilyy.
Suomalaiset kuluttajat ovat vieraantuneita maalaisjärjen käystöstä ja päivämääriä noudatetaan ja päivämäärien mukaan tavaraa valitaan, kuten tästäkin ketjusta ilmenee. Suomalainen teollisuus käyttää tätä hyödykseen koska sillä tavalla saavat nopeampaa kiertoa.
[/quote] Parasta ennen -päivä on eri asia kuin viimeinen käyttöpäivä, mikä tuntuu olevan yhäkin monelle hämärää. Että sen maalaisjärjen voi hylätä oikeastaan, terveysriskiä et haista etkä maista.
Ja edelleenkin, vaikka itse tiedostan erot, ja parasta ennen -tuotteissa käytän aisteja, en silti halua ostaa maitoa joka vanhenee kaksi päivää ostosreissun jälkeen, kun saatan käyttää sen vasta kahden viikon päästä.
Kaupasta ostettavassa ruoassa on monenlaisia merkintöjä, joiden perusteella päätämme kuinka pitkään niitä voi syödä. Parasta ennen päivä -merkintä löytyy hyvin erilaisista ruuista. Tämä päivämäärä on merkitty lähes kaikkiin maitotuotteisiin, leipiin ja kekseihin, jauhoihin ja kahviin. Parasta ennen –merkintä tarkoittaa, että valmistajan mielestä tuote näyttää ja maistuu parhaalta ennen pakkaukseen kirjattua päivämäärä.
- Parasta ennen – tuotteet ovat yleensä sellaisia, että ne eivät muutu vaarallisiksi (vanhetessaan). Ne vain pilaantuvat, rupeavat maistumaan vähän huonolta.Ruoka on kuitenkin täysin syömäkelpoista vielä parasta ennen -päivän jälkeenkin. Näin vakuuttaa ylitarkastaja, mikrobiologian dosentti Sebastian Hielm maa- ja metsätalousministeriöstä.
Parasta ennen –ruuissa syöjä voi siis käyttää omia aistejaan. Jos ruoka ei haise eikä maistu pahalta eikä hometta näy, sitä voi syödä päivämääristä piittaamatta.
Ruuissa käytetään myös toista, selvästi ankarampaa merkintää. Laki määrää, että valmistajan täytyy merkitä viimeinen käyttöpäivä herkästi pilaantuviin ruokiin. Viimeistä käyttöpäivää käytetään esimerkiksi raa´assa lihassa ja kalassa. Viimeisen käyttöpäivän jälkeen ruokaa ei saa enää myydä kaupassa, mutta kotona jääkaapissa ruoka voi päästä vanhenemaan pitempäänkin. Tätäkin päivämäärää voi kotioloissa tietyin ehdoin uhmata - kunhan tietää, mitä tekee.
Vanhan ruuan syömistä rajoittaa se, että ruoka voi mennä pilalle - kahdellakin eri tavalla. Ruuassa on ensinnäkin pilaajabakteereja. Kun ne lisääntyvät ruuassa, se alkaa ennen pitkää haista ja maistua pahalle. Pilaajabakteerit eivät ainakaan alkuvaiheessa ole terveydelle vaarallisia. Ne tekevät kuitenkin ruuan sen verran vastenmieliseksi, että harva viitsii sitä syödä.
Varsinaisen terveysvaaran aiheuttavat aivan toiset bakteerit. Niitä kutsutaan taudinaiheuttajiksi. Tavallisimpia taudinaiheuttajia ovat esimerkiksi salmonella, campylobakteerit ja listeria, mutta niitä on muitakin.
Taudinaiheuttaja voi olla jo eläimessä valmiina, se voi livahtaa ruokaan teurastamolla tai kalanjalostuslaitoksella tai kotikeittiössä. Jos näin käy, seurauksena saatta olla ruokamyrkytys. Jotkut bakteerit aiheuttavat terveyshaittaa jo hyvin pieninä määrinä, joten tuoreestakin ruuasta voi ruokamyrkytyksen saada. Bakteerit voivat myös lisääntyä ruuan säilytyksen aikana ja aiheuttaa myrkytyksen myöhemmin, kun niitä on ruuassa suuria määriä.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/03/27/vanhaakin-ruokaa-voi-syoda
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:37"]
Samoin kuin nr.7, eli tarpeen mukaan, mutta lihatuotteista ostan aina vain tuoreinta mahdollista.
[/quote]
Tyhjiöpakattu kokoliha on parhaimmillaan juuri ennen viim. myyntipäivää. Kunnolla raakakypsytettyä. Mä etsiskelen aina noita -30% lihakimpaleita, aina ovat olleet hyviä!
Itse noudatan ruoan kanssa sitä periaatetta, että jos se ei haise eikä maistu pahalta sen voi syödä. Toiminut hyvin tähän päivään asti ja kas kummaa, niinhän sitä ennenkin tehtiin kun ei ollut tätä päiväys hysteriaa. Esim. kaupassa myytävä maito on tänä päivänä niin prosessoitua, että on juomakelpoista vielä useita päiviä vkp:n jälkeen. Sama koskee suurinta osaa maitotuotteita. Viili itse asiassa on parhaimmillaan kun se on mennyt muutaman päivän päiväyksen yli. Samoin lähes kaikki homejuustot. Mutta selitäppä tätä eviran ja valviran aivopesemille kuluttajille. Ja ihan btw, itse kaupassa työskentelevänä laitan tuoreimmat tavarat esiin vasta sitten kun vanhemmalla päiväyksellä olevat alkavat olla lopussa. Ja ihan vaan hävikkiä ehkäistäkseni.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:30"]
Maalaisten ongelmia? Kun asuin Helsingissä asiasta ei ollut koskaan huolta. Otti edestä niin ruoassa oli aina hyvät päiväykset. Lähinnä kävin Siwassa ja S-marketissa.
Mutta kun muutin maalle on ollut pakko alkaa katsoa päiväyksiä ja usein joudun penkomaan taaempia tuotteita, koska liian monta kertaa olen vienyt kotiin täydellä hinnalla ylihuomenna vanhenevia jauhelihoja, kanoja jne.
Helsingissä aina jo huomenna vanheneviin ilmestyi punainen ale-lappu, täällä vasta samana päivänä! Joku 30%:n ale samana päivänä vanhenevasta ei paljon lämmitä, kun vieressä on 4-5 päivää kestoaikaa.
[/quote]
Miksi miinuspeukkuja? Asiassa ei tosiaan ollut mitään huolta asuessani Helsingissä.
[/quote]
Siksi koska Helsingissä on ehkä muutama kauppa, tunnut kuvittelevan että pätee koko Helsinkiin. Riippuu ihan kaupasta miten siellä toimitaan noiden päiväysten suhteen, ei kaupungista.
[/quote] Minä luulen että Helsingissä jokaisessa kaupassa kierto on nopeaa, ja täydennystä tulee tiheämmin kuin meillä maalla pitkien taipaleiden takana, johon ruokaa tulee kerran viikossa.
Ja maalla asuvat ne juntit, jotka eivät mitään tajua mistään mitään, sekin on pakko myöntää, Helsingissä asiakkailla on varaa äänestää jaloillaan.
Meillä ei selvästi esim. kauppojen kärryjen siisteydestä huolita, luulen että se on asia joka olisi aika harvinaista sivistyneemmillä seuduilla.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:18"]
Tietenkin otan tuoreinta kun siitä pitää maksaa täysi hinta, oli parasta ennen 2 tai 6 päivän päästä.
[/quote]
Sen valikoimisesta johtuvan hävikkikulun joudut loppupeleissä maksamaan sen "tuoreimman" tuotteen hinnassa.
Esim. hapanmaitotuotteet säilyvät kaksikin viikkoa yli parasta ennen päiväyksen.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:27"]
Itse noudatan ruoan kanssa sitä periaatetta, että jos se ei haise eikä maistu pahalta sen voi syödä. Toiminut hyvin tähän päivään asti ja kas kummaa, niinhän sitä ennenkin tehtiin kun ei ollut tätä päiväys hysteriaa. Esim. kaupassa myytävä maito on tänä päivänä niin prosessoitua, että on juomakelpoista vielä useita päiviä vkp:n jälkeen. Sama koskee suurinta osaa maitotuotteita. Viili itse asiassa on parhaimmillaan kun se on mennyt muutaman päivän päiväyksen yli. Samoin lähes kaikki homejuustot. Mutta selitäppä tätä eviran ja valviran aivopesemille kuluttajille. Ja ihan btw, itse kaupassa työskentelevänä laitan tuoreimmat tavarat esiin vasta sitten kun vanhemmalla päiväyksellä olevat alkavat olla lopussa. Ja ihan vaan hävikkiä ehkäistäkseni.
[/quote]
Maidossa EI OLE viimeistä käyttöpäivää, se on parasta ennen. Siinä on vissi ero.
En ymmärrä miten vaikea tämä on joillekin tajuta.
Kauppakin saa myydäkin parasta ennen -päivän ylittäneitä, viimeisen käyttöpäivän ei.
Ja minä käyn toisessa kaupassa jos kauppa myy parissa päivässä vanhenevia.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:23"]
Maalaisten ongelmia? Kun asuin Helsingissä asiasta ei ollut koskaan huolta. Otti edestä niin ruoassa oli aina hyvät päiväykset. Lähinnä kävin Siwassa ja S-marketissa.
Mutta kun muutin maalle on ollut pakko alkaa katsoa päiväyksiä ja usein joudun penkomaan taaempia tuotteita, koska liian monta kertaa olen vienyt kotiin täydellä hinnalla ylihuomenna vanhenevia jauhelihoja, kanoja jne.
Helsingissä aina jo huomenna vanheneviin ilmestyi punainen ale-lappu, täällä vasta samana päivänä! Joku 30%:n ale samana päivänä vanhenevasta ei paljon lämmitä, kun vieressä on 4-5 päivää kestoaikaa.
[/quote]
Miksi miinuspeukkuja? Asiassa ei tosiaan ollut mitään huolta asuessani Helsingissä.
[/quote]
Siksi koska Helsingissä on ehkä muutama kauppa, tunnut kuvittelevan että pätee koko Helsinkiin. Riippuu ihan kaupasta miten siellä toimitaan noiden päiväysten suhteen, ei kaupungista.
[/quote] Minä luulen että Helsingissä jokaisessa kaupassa kierto on nopeaa, ja täydennystä tulee tiheämmin kuin meillä maalla pitkien taipaleiden takana, johon ruokaa tulee kerran viikossa.
Ja maalla asuvat ne juntit, jotka eivät mitään tajua mistään mitään, sekin on pakko myöntää, Helsingissä asiakkailla on varaa äänestää jaloillaan.
Meillä ei selvästi esim. kauppojen kärryjen siisteydestä huolita, luulen että se on asia joka olisi aika harvinaista sivistyneemmillä seuduilla.
[/quote]
K-Kaupan työntekijäkö se siellä? Ei oo vissiin paskapoliisi käynnyt tekees Oiva-tarkastusta jos kärryt ovat edelleen likaiset.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:23"] [quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:34"] [quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:30"] Maalaisten ongelmia? Kun asuin Helsingissä asiasta ei ollut koskaan huolta. Otti edestä niin ruoassa oli aina hyvät päiväykset. Lähinnä kävin Siwassa ja S-marketissa. Mutta kun muutin maalle on ollut pakko alkaa katsoa päiväyksiä ja usein joudun penkomaan taaempia tuotteita, koska liian monta kertaa olen vienyt kotiin täydellä hinnalla ylihuomenna vanhenevia jauhelihoja, kanoja jne. Helsingissä aina jo huomenna vanheneviin ilmestyi punainen ale-lappu, täällä vasta samana päivänä! Joku 30%:n ale samana päivänä vanhenevasta ei paljon lämmitä, kun vieressä on 4-5 päivää kestoaikaa. [/quote] Miksi miinuspeukkuja? Asiassa ei tosiaan ollut mitään huolta asuessani Helsingissä. [/quote] Siksi koska Helsingissä on ehkä muutama kauppa, tunnut kuvittelevan että pätee koko Helsinkiin. Riippuu ihan kaupasta miten siellä toimitaan noiden päiväysten suhteen, ei kaupungista. [/quote] Minä luulen että Helsingissä jokaisessa kaupassa kierto on nopeaa, ja täydennystä tulee tiheämmin kuin meillä maalla pitkien taipaleiden takana, johon ruokaa tulee kerran viikossa. Ja maalla asuvat ne juntit, jotka eivät mitään tajua mistään mitään, sekin on pakko myöntää, Helsingissä asiakkailla on varaa äänestää jaloillaan. Meillä ei selvästi esim. kauppojen kärryjen siisteydestä huolita, luulen että se on asia joka olisi aika harvinaista sivistyneemmillä seuduilla. [/quote] K-Kaupan työntekijäkö se siellä? Ei oo vissiin paskapoliisi käynnyt tekees Oiva-tarkastusta jos kärryt ovat edelleen likaiset.
[/quote]
Ei vaan valitettavasti asiakas. Paikkakunnalla sekä k- että s-kaupassa on nähtävissä ettei kärryjä ole vuosikausiin pesty.
Muistan kun muutama vuosi sitten eräs isompi leipomo alkoi toimittamaan leipää myös lauantaisin. Tilaus lähti, perjantaina saatiin järjetön leipäkuorma, lauantaina ei mitään. Maanantaina soiteltiin ja kyseltiin lauantain kuorman perään, kerta kun tilauskin oli läpi mennyt. Vastaus: Ne on niitä samoja leipiä joita leivotaan perjantaille, päiväys vain yhden päivän verran enemmän! Ja taaaas nauretaan päiväys intoilijoille! :D
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:14"]
Viiden hengen perheelle kun miettii ruokia pidemmäksi ajaksi eteenpäin ja ostaa enemmän kerralla, on pikku pakkokin kaivaa tuoreemmat takaa. Joskus jää jauhelihat ostamatta kun päiväykset ei vaan piisaa.
[/quote]
Näissäkin voi käyttää maalaisjärkeä. Osa jauhelihoista varmaan käytetään huomenna, osa vasta viikon päästä. Joten ei ole syytä kahmia kaikkia pisimpään säilyviä. Lihassa ja kalassa kannattanee suurinpiirtein pysytellä päivämäärissä, mutta juurikin maitotuotteet, varsinkin avaamattomina, säilyvät vaikka kuinka pitkään pvm:n yli. Erityisesti hapanmaitotuotteet. Jogurtit, viilit, rahkat jne.
[/quote] Kyllä, sen takia seisonkin siellä lihahyllyn edessä miettimässä että mitä teen ja sitten jätän sen tuotteen mahdollisesti ostamatta. Yleensä muista tuotteista en päiviä edes tarkista. Mieheni on tarkempi niissä.
Kesätöissä prismassa tehtiin kerran källi raejuustoissa ja laitettiin vanhemmat taakse. Myyntipäiviä oli niissäkin yli viikko. Halvat oli meillä huvit, mutta saatiin kyllä monet naurut kun uunot oli käsi mutkalla että saisivat sen taaimman raejuuston.
[/quote]
Heko heko. Tää on ihan tunnettu juttu, siksi itse tarkistan aina joka tapauksessa sen päiväyksen.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:44"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:30"]Ps. Meijerit lätkäisevät juhlapyhinä 1-2vrk pidempiä myyntiaikoja maitoihin,[/quote]
No kyllä nyt taas yritetään syöttää niin paksua pajunköyttä, ettei tuota usko kuin AV-mammat.
[/quote]
Käsi sydämellä voin kertoa että tuo on totta!
Tiedätkö että Suomessa esim juustoissa on lyhyemmät myyntiajat. Tämä siksi, että kuluttajat ei suotta pidä juustoa kaapissa vaan syövät sen äkkiä pois koska päiväys lähenee. Ja ostavat uutta!
Jos oltermannisi viimeinen myyntipäivä on tänään, niin vanhaa se vasta on ehkä puolen vuoden päästä.
Harmi kun esim valio on jättänyt maitopurkeista pois valmistuspäivän, olisin muuten voinut väitteeni todistaa kuvalla esim tulevana pääsiäisenä!
[/quote]
oltermannissa on pitkät päiväykset. Ei varmasti tarvitse syödä nopeasti pois. Eriasia on sitten erikoisemmat juustot. Niissänei ole yhtä pitkät kuin oltsussa.
[/quote]
[/quote]