Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te erityislasten vanhemmat oikein jaksatte?

Vierailija
28.10.2021 |

Itselläni on päiväkoti-ikäinen lapsi, joka on vauvasta ollut jotenkin ”haastava”. Tai suuritarpeinen olisi kai parempi termi. Ja herkkä äänille ja herkkä monelle muulle asialle, jolle minusta lapset ei yleensä niin herkkiä ole. Lisäksi erittäin voimakastahtoinen. Myös älykäs ja ihana, mutta arki hänen kanssaan on melkoisen raskasta, kun lisäksi on vielä eräs fyysinen sairaus hänellä, ei ollenkaan vakava mutta vaatii päivittäistä hoitamista ja huolehtimista. Ja on huono nukkumaan. Eli hän ei ole edes erityislapsi. Vaikka itse olen epäillyt välillä jotain si-integraation ongelmia tai ääniyloherkkyyksiä tms. Mutta kukaan ammattilainen ei ole niihin koskaan tarttunut ja erikoislääkärikin sanoi että on normaali terve lapsi haastavin piirtein varustettuna.

Mieheni eli lapsen isä luovutti jo vauva-aikana, koska ei jaksanut. On hyvin vähän arjessa läsnä, hommasi itselleen työn jonka myötä voi olla hyvin paljon pois kotoa, välillä matkoillakin. Lapsen taloudellisesta hyvinvoinnista huolehtii kyllä. Isovanhemmat ei pärjää lapsemme kanssa ollenkaan eli he ei koskaan hoida, välttelevät kahden oloa lapsen kanssa täysin. Itse siis hoidan yksin kaiken ja kestän yksin kaiken. Yritän kaikkeni taipua lapsen hyvinvoinnin eteen ja silti välillä on päivät itkua vain kun ulkona tuulee tai naapuri poraa ja siitä kuuluu kova ääni. Tai nälkäkiukkua kun ruoassa oli jokin köntti eikä suostunut syömään siksi yhtään mitään. Päiväkotipäivät pahentaa lapsen vointia, niiden jälkeen kotona on vain kiukkua ja itkua. Päiväkodissa lapsi sinnittelee ja vetäytyy, eivät ole kuitenkaan huolissaan, sanovat vain että älykäs mutta ujo lapsi.

Joten kysymys: millä keinoin te erityislasten vanhemmat jaksatte? Tarvisin vinkkejä niiltä joilla myös raskasta. Ja ymmärrän että minulla ei ole yhtä raskasta kuin teillä, silti juuri teidän neuvoja arvostaisin.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme jaksaneetkaan. Lapsi on laitoksessa, ja syyllisyys kamalaa. 

Meidän lapsi kuoli. Ei syyllisyyttä. Helpotus kun Jumala kutsui lapsemme kotiin. 

Vierailija
42/44 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea. Erityislasten vanhemmilla on lehmän hermot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että erityislasten vanhemmat eivät oikein jaksa vielä arkensa lisäksi kertoa tänne arjestaan.

Tämä.

Vierailija
44/44 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan, koska ei ole muutakaan vaihtoehtoa. Lapsestani en luovu, vaikka sairaalakierre on joskus niin raskasta, että tuntuu kuin ei jaksaisi edes sängystä nousta. Silti sitä vaan jaksaa, koska ei ole vaihtoehtoa. Tai on, mutta minä en halua valita sitä vaihtoehtoa, koska rakastan lastani yli kaiken. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän