proteiinirahkojen ym käyttäjät huom
Kun niitä profeel ym proteiineja niin kehutaan, niin paljonko niissä sitä proteiinia oikein on? Hinta on ainakin kivasti tavallista kalliimpi.
Kommentit (70)
Kuka niitä hehkuttaa? Luin vähän aikaa sitten lehdestä että kun niitä alkoi tulla kauppoihin niin niitä meni ihan hyvin. Mutta buumi kesti vain hetken ja nyt myyjät suunnilleen heittää niitä asiakkaiden perään että ota perkele rahkaa, ei ne muuten mene kaupaksi.
Kuinka moni syö tavallista rahkaa sellaisenaan? Kun siihen lisää jotain, sen sekoituksen prosentuaalinen ravintoarvo muuttuu ja määrä kasvaa. En siis puolusta proteiinirahkoja vaan kyseenalaistan ravintoarvojen vertailun.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:23"]
Kuinka moni syö tavallista rahkaa sellaisenaan? Kun siihen lisää jotain, sen sekoituksen prosentuaalinen ravintoarvo muuttuu ja määrä kasvaa. En siis puolusta proteiinirahkoja vaan kyseenalaistan ravintoarvojen vertailun.
[/quote]
viimeksi tänään söin töissä purkin maustamatonta rahkaa. ja ilman lisiä. siinähän kyseenalaistat
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 16:20"]
Ap hei, miksi et ostaisi ihan vaan maustamatonta tai normaalia rahkaa jos et pidä maustamattomasta ja kilon maapähkinöitä. Sitten niitä pähkinöitä joku puoli kouraa kaveriksi rahkaan. Pussi kestää pitkään.
[/quote]
mitä on normaali rahka???
Mua alkaa oksettaa kun syön purkillisen rahkaa. Olen kokeillut tavallista maustamatonta ja valion pehmeää rahkaa. Olen yrittänyt sekoittaa hilloa ja marjoja sekaan mutta ei auta.
Olisiko noissa proteiinirahkoissa saatu olomuoto sellaiseksi ettei niistä tule niin tönkköä oloa.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:23"]Kuinka moni syö tavallista rahkaa sellaisenaan? Kun siihen lisää jotain, sen sekoituksen prosentuaalinen ravintoarvo muuttuu ja määrä kasvaa. En siis puolusta proteiinirahkoja vaan kyseenalaistan ravintoarvojen vertailun.
[/quote][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:23"]
[/quote]
viimeksi tänään söin töissä purkin maustamatonta rahkaa. ja ilman lisiä. siinähän kyseenalaistat
[/quote]
Myös minä syön maustamattoman rahkan useimmiten "raakana", joskus esim. omenan ja kanelin tai banaanin kera. Koskaan en nauttimaani rahkaa makeuta, koska en makeutta kaipaa, tottumiskysymys. Kuten tuosta aiemmin esitetystä ravintoainevertailusta näkee, niin ns. proteiinirahkat ovat ravitsemuksellisesti surkeampia kuin maustamaton perusrahka.
Kun tuossa purkin kyljessä lukee tuo sokereita, niin tarkoittaako se lisättyä sokeria vai onko siinä kaiken maailman laktoosit ja fruktoosit mukana? Jos on niin paljonko tuosta sitten on sitä lisättyä jalostettua sokeria, jota ihminen ei kuulemma tarvitse ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 00:29"]
Kun tuossa purkin kyljessä lukee tuo sokereita, niin tarkoittaako se lisättyä sokeria vai onko siinä kaiken maailman laktoosit ja fruktoosit mukana? Jos on niin paljonko tuosta sitten on sitä lisättyä jalostettua sokeria, jota ihminen ei kuulemma tarvitse ollenkaan.
[/quote]
Fruktoosi on aivan yhtä haitallista kuin tavallinen sokeri.
Profeelissä on 19 g, kananmunassa 10g ja valion halvimmassa samankokoisessa rahkassa 30g... Mainosten uhrit.
En ole ikinä syönyt maustettuja jogurtteja, viilejä tai rahkoja. Pari kertaa lusikallisen maistanut ja aivan älyttömän makeita! Meillä on aina ollut ja tulee olemaan maustamattomia. Tykkään mausta ihan sellaisenaan, ja jos joskus haluan herkutella, heitän sekään vähän rusinoita tai pähkinöitä. Noi "proteiini"rahkat ja jogurtit on varmaan parempi vaihtoehto verrattuna maustettuun versioon (sokeria saman verran, proteiinia vähän enemmän) mutta ehdottomasti paras joka suhteessa olisi maustamaton. Ei mitään lisäaineita, ei lisättyä sokeria, hinta pienempi. Väittäisin että maku on tottumiskysymys - jos on aina syönyt sokeriversioita, maistuu maustamattomat "pahalle" tai ei millekään.
Itse kyllä vetelen purkin maustamatonta maitorahkaa ihan helposti nassuuni. Joskus on tullut ostettua jotain muuta kuin tuota Valion mr niin on ollut pakko lisätä esim. banaania sekaan, kun maku oli liian hapan omaan makuuni.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 10:14"]
Mutta ei ne normirahkan tuunaustarpeetkaan ole ilmaisia. Minusta maustamaton rahka on vaan niin pahaaaaaaa että en saa sitä alas silleen. Ja sitten kun siihen lisää esim. hilloa tarpeeksi ( = niin että saa alas), on siihen tullutkin lisättyä jo aimo annos sokeria. Uskokaa pois, olen kyllä yrittänyt totutella rahkan paljaaseen makuun mutta kun ei vaan mene niin en mene. Tuollaiset valmiit "proteiinirahkat" ei siis välttämättä tule juurikaan sen kalliimmiksi loppupeleissä.
[/quote]
Miksi ihmeessä syöt rahkaa, jos se on pahaa??
[/quote]
Onko vaihtoehtoja, jos haluaa saada tarpeeksi proteiinia? Käyn salilla 4-5 kertaa viikossa, joten se tarve on ihan todellinen. Ei sitä raejuustoakaan jaksa jatkuvasti puputtaa, tai keitettyjä kananmunia. Niiden lisäksi rahka lienee ainoa vaihtoehto.
[/quote]
Niin, paitsi että viime aikoina mediassa on haastateltu useita asiantuntijoita jotka sanovat, että tavis ei tarvitse juurikaan ekstraproteiinia vaikka kävisi joka päivä salilla. Ainoastaan ammattiurheilijat joutuvat räätälöimään ruokavalionsa uusiksi. Maitoperäisissä proteiineissa on se ongelma, että tulee syötyä maitotuotteita liikaa. Aikuinen ihminen ei oikeasti tarvitse maitotuotteita juuri ollenkaan, joten parempi olisi hankkia se muka tarvittu lisäproteiini kananmunasta tai pähkinöistä.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 16:23"]Minäkään en pidä maustamattomasta sellaisenaan, mutta tuunaan sitä itsetehdyillä hilloilla tai ihan tuoreilla marjoilla ja vaniljasokerilla. Jugurtin kanssa teen saman. [/quote] Eli terveellisestä välipalasta tulee sokeripommi :)
[/quote]
samaa teen minäkin eli tuunaan maustamatonta rahkaa, tai jogurttia marjoilla, itse tehdyllä hillolla tai syön kiisselin kaverina. Eniten tykkään Ehrmannin rahkajogurtista eikä se Lidlinkään versio hullumpaa ole. Toki siinä lisukkeiden kanssa tulee sokeria mukana, mutta en minä ainakaan lusikoi hilloa ihan älyttömiä määriä sinne jogurtin sekaan eli pyrin pitämään sokerin määrän kohtuullisena ja suhteutan sen kokonaiskalorimäärään. Olen pyrkinyt pudottamaan painoa maltillisesti ja siten, että muutan ruokailutottumuksiani pysyvästi. Omalla kohdalla ei onnistu se, että söisin orjallisesti "pahanmakuista mutta terveellistä/laihduttavaa", koska en usko että pystyn pitämään sellaista dieettiä kovin pitkään. Ai niin, elo-joulukuussa tippui 6 kg.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 10:17"]
Mutta ei ne normirahkan tuunaustarpeetkaan ole ilmaisia. Minusta maustamaton rahka on vaan niin pahaaaaaaa että en saa sitä alas silleen. Ja sitten kun siihen lisää esim. hilloa tarpeeksi ( = niin että saa alas), on siihen tullutkin lisättyä jo aimo annos sokeria. Uskokaa pois, olen kyllä yrittänyt totutella rahkan paljaaseen makuun mutta kun ei vaan mene niin en mene. Tuollaiset valmiit "proteiinirahkat" ei siis välttämättä tule juurikaan sen kalliimmiksi loppupeleissä.
[/quote]
[/quote]
Onko vaihtoehtoja, jos haluaa saada tarpeeksi proteiinia? Käyn salilla 4-5 kertaa viikossa, joten se tarve on ihan todellinen. Ei sitä raejuustoakaan jaksa jatkuvasti puputtaa, tai keitettyjä kananmunia. Niiden lisäksi rahka lienee ainoa vaihtoehto.
[/quote]
Mites ne jotka on maidottomalla ruokavaliolla?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miten olis ruuan syöminen?
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 10:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miten olis ruuan syöminen?
[/quote]
Rahka ja raejuusto on hyvä (minä tykkään mausta) ja helppo välipala, joka pitää nälän pitkään poissa. Se on kätevä ottaa töihin mukaan. Mitä muuta yhtä terveellistä ravintoarvoiltaan voi huitaista helposti välipalaksi, jos ei pysty syömään esim. pähkinöitä ja ei halua syödä leipää syystä tai toisesta? Miksi aina oletetaan, että jos syö rahkaa ei syö oikeaa ruokaa? Minä syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja sen lisäksi vielä rahkaa väli- ja iltapalana. Ja aamulla tietysti puuroa.
Minä syön usein rahkaa aamupalaksi koska se on hyvää ja pitää nälän lounaaseen asti. Minäkään en kyllä tykkää paljaaltaan sitä syödä, vaan laitan sekaan esim funlight tiivistettä tai marjoja + makeutusjauhetta.
Rahkasta saa muuten notkeampaa (ja ainakin itselle kivempi suutuntuma) kun lisää vähän maitoa joukkoon (tai mehua). Sellaista tosi tönkköä on vaikea syödä, joka pystyy melkein koko purkillinen kerralla lusikassa :D
Ja sokeri ei ole ihmiselle haitallista jos ei sitä liikaa syö. Sama homma rasvan ja proteiinin kanssa. Ei mitään ravintoainetta kannata alkaa yksistään väittelemään.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 16:23"]Minäkään en pidä maustamattomasta sellaisenaan, mutta tuunaan sitä itsetehdyillä hilloilla tai ihan tuoreilla marjoilla ja vaniljasokerilla. Jugurtin kanssa teen saman. [/quote] Eli terveellisestä välipalasta tulee sokeripommi :)
[/quote]
Kyllä se itse tuunattu maustamaton usein valmiina makeutetun rahkan tai jugurtin voittaa.