Mikä nykyajan lasten housuja=farkkuja vaivaa???
Ovat järjestään kaikki aivan helvetin kapeita malliltaan ja jos lapsi ei ns riukumuotoa kropaltaan kuten vaikkapa 175cm 7-luokkalaisemme niin sitten on aivan helvetillisen tuskaisen vaikeata löytää lapselle housuja jotka eivät kinnaa kiinnilaitossa jos edes menevät kiinni?!?!!
Jooo, meiltä siis löytyy tuota 175cm:stä pari vuotta nuorempi mukelo joka ei myöskään ole mitenkään lihava eikä omista vatsalöllöä tai makkaroita mutta on vain eri mallinen kuin esikoinen ja tuo housujen löytäminen on ihan tuskaa. Siksipä poika pitäisikin vain ja ainoastaan collegehousuja ja sehän ei vaan käy laatuun 24/7/365. Jonkinlainen ratkaisu on ollut se että olemme ruvenneet skippaamaan sopivan pituiset housut kokonaan ja valinneet lahkeista liian pitkiä housuja jolloin vyötärönkin mitta on hieman suurentunut ja *tadaaa* housut mahtuu jopa kiinni. Mutta mikä järki on ostaa 150+cm lapselle housuja koossa 164-170cm?! uusimpana esimerkkinä Stadiumin ostetut henkselitoppahousut joissa kokeilimme tietty ekana kokoa 158cm, ei toivoakaan että olisi mahtunut navan kohdalta kiinni. Siispä koko 164cm ja sama juttu. No, 170cm meni sitten kiinni mutta ei niihinkään löysää jäänyt kuin ehkä 1cm. Haloooo! Myyjä totesi että "ei, ei ole leveämpiä mutta kapeampia löytyisi", häh????
MIKÄ mättää?? lapsille jo samaa luurankomallia kun ovat kasvamisiässä kuin naisillekin, ole siis 175cm/48kg kiitos.
Kommentit (89)
Meillä hoikka 140cm pitkä poika, jolle pakko ostaa slim fit-farkkuja, kun tavalliset ihan liian isoja kaikin puolin. Lasten rakenteissa hirceesti siis eroja
Mulla on sama ongelma ja olen aikuinen mies. Tosin lihava sellanen... :D
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:43"]
oletko kokeillut sille 175 cm pituiselle katsoa aikuisten puolelta farkkuja? noin pitkälle enää lasten vaatteiden kuulukaan mahtua.
[/quote]
Kauhean huono sisälukutaito monella? Eihän sillä isommalla ollut housuongelmaa vaan sillä 150-senttisellä.
[/quote]
No olihan! Heti ekassa kappaleessahan siitä valitetaan. Opettele itse sisäistämään lukemasi. (ei se kelle vastasit)
[/quote]
Höpsis, lue uudestaan ajatuksella.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:55"] [quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:49"]Joskus etsin edullisia muotifarkkuja normaalikokoiselle lapselleni H&M:stä. Farkkuosastolla oli kyltti, jossa selitettiin farkkumallien super-slim-fit, slim-fit, regular ym mittatietoja. Eli teoriassa joka kokoiselle piti löytyä sopivat farkut. Mutta kuinka ollakaan, sitten kun alkoi etsiä, niin JOKA IKISESSÄ farkkumallissa oli merkintä super-slim-fit. Ja sitten ihmetellään, kun jo alakouluikäiset tytöt ovat syömishäiriöisiä.... [/quote] Miten istuvat farkut lisäävät syömishäiriöitä. Ei se slim-fit tarkoita että köyttäjän tulee olla super-slim vaan se on se farkkujen malli. Järki käteen taas. Kyllä niitä farkkuja löytyy kun vähän viitsii etsiä eikä alkaa heti kehitellä jotain hulluja teoroita ensimmäisten pöksyjen kohdalla. Ja ap 175cm ei enää mahdu mihinkään lasten vaatteisiin, mene aikuisten/nuorten puolelle. Ja jos aivan normaali vyötärö ei mahdu ei kyse ole enää mistään vaatteiden koosta vaan lapsesi... [/quote] Ääliö. Jos viet 10v tytön vaatekauppaan, josta kaikki kaveritkin vaatteensa ostavat ja sitten koko isosta kaupasta ei löydy yksiäkään farkkuja, jotka sopivat jalkaan, niin kyllä se on traumaattinen kokemus! Ja todellakin tyttö oli ihan normaalipainon rajoissa, ei tosin mikään langanlaiha, kuten jotkut sen ikäiset ovat. Ja nyt muutamaa vuotta myöhemmin sitten juostaan terapiassa masennuksen takia. [/quote] Ja te katselitte vain slim-fit farkkuja? Kyllä löytyy H &M:ltä niin paljon housuja että isomallekin mahtuu vaikka kuinka vastaan väität. Olisiko ennemmin kannattanut kiinnittää huomiota ruokavalioon ja kasvattaa lapsi oppimaan että aina ei saa mitä haluaa eikä juosta aina siihen kauppaan mihin laihat kaverit ja muksu halusivat?
[/quote]
Lue nyt hyvä ihminen ennen kuin kommentoit.... Sillä kertaa koko isosta H&M:stä EI löytynyt hyllystä muita kuin slim-fittejä! Tietenkin yritettiin etsiä regulareja, mutta niitä ei ollut koko kaupassa. Kysyin vielä myyjältä varmistuakseni asiasta, koska vaikutti niin uskomattomalta. Onneksi sitten H&M:n nettikaupasta löytyi.
Mun ongelma on se että pitkäraajasena joudun ostaan kans liian isoja vaatteita. Olen S/M kokonen mutta monet paidat ovat kokoa L ja jopa XL koska hihat ovat aina liian lyhyet. Sama housuissa kun löytyy sopivat muuten, ne on lahkeista liian lyhyet. Pitää ottaa isommat ja sitte ne on vyötäröltä liian isot
No en kyllä tunnista ongelmaa! Meidän 150-senttiselle pitää ostaa slim-farkutkin kokoa 134, koska muuten lörköttävät. Eli täytyy kyllä olla läski lapsi, jos housut ei mene edes kiinni.
Ja minulle 165cm / 55 kiloiselle (20v.) sopii H&M lastenosaston farkut koko 164cm täydellisesti, 170cm on liian iso. En ole edes kovin laiha, vaikea uskoa että noi olisi oikeasti lapsille liian pieniä?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:40"]Meillä on kyllä aina ollut ihan päinvastainen ongelma: lapsille ei meinaa millään löytyä farkkuja, joissa ei olisi vyötäröllä 5-10 cm liikaa. Edes vyöt eivät toimi kunnolla, kun liikaa mittaa on noin paljon. Sinä voit sentään ratkaista ongelman kääntämällä lahkeet. Vyötärön kaventaminen on paljon hankalampaa.
[/quote]
Sama ongelma meidän alakouluikäisillä, urheilua harrastaville lapsilla. Nuo skinny fit mallitkin ovat yleensä vyötäröltä liian löysiä. 150 cm kokoon asti löytyy onneksi vielä esim. H&M:ltä kiristysvyötäröllisiä malleja, mutta siitä eteenpäin ei.
Ja lapsemme (tyttö ja poika) ovat ihan normaalipainoinen rajoissa ja melko lihaksikkaitakin. Tuntuu siltä, että vaatteet on tehty joko selvästi pyöreille tai muuten hyvin rotevarakenteisille lapsille.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:55"]
Ja minulle 165cm / 55 kiloiselle (20v.) sopii H&M lastenosaston farkut koko 164cm täydellisesti, 170cm on liian iso. En ole edes kovin laiha, vaikea uskoa että noi olisi oikeasti lapsille liian pieniä?
[/quote]EI niitä ole aikuisille tarkoitettu!
Mulle ei mahtunut muotivaatteet omasta pituudesta lapsena, siis joskus 10-12-vuotiaana. Mutta olin ihan oikeasti PULLEA siinä iässä. En läski, mutta selkästi liikaa fläsää. Painan nyt saman kuin 12v:nä ja olen aikuinen ja 10cm pidempi. Paljon se sun 150centtinen painaa?
Osa kommenteista on aika, hmmmm, latteita.
Poika on siis 155cm ja painaa 53kg, ei ole lihava.
ap
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:38"]
Sama homma jo 3-vuotiaan farkuissa. Kaikki skinny fit malleja, joissa leikluvän lapsen on paha olla.
[/quote]
Skinny fit onkin taas asia erikseen. Varsinkin tytöille on tarjolla lähestulkoon kaikkialla vain kapealahkeisia farkkuja, ja ovat tietysti leikki-ikäisellä (siis lapsella, joka vielä leikkii) todella epämukavia. Itse suosinkin joustavia tregginsejä tytölle, jos on pakko käyttää farkun näköistä materiaalia.
Sen sijaan ap:n valitus liian pienestä vyötäröstä ei oikein kohdannut minua. Ensinnäkin, vaikkapa hm:llä on saatavilla d-mitoitus-housuja. Ja toisekseen, meillä on ongelma aina päinvastainen. Lapsi on oikein normaali ja hyvän mallinen, täydellinen lapsi, ei lainkaan vääränmallinen, tosin hoikka ja joka ikinen kerta pitää housut kuroa senttikaupalla pienemmiksi sillä kiristyskuminauhalla. Eli lähes kaikkien valmistajien housut on suunniteltu paljon massiivisemmalle takapuolelle. Ja tämä ei rajoitu pelkästään farkkuihin, vaan collareihin jne. Tosi harmillista.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 15:04"]
Osa kommenteista on aika, hmmmm, latteita.
Poika on siis 155cm ja painaa 53kg, ei ole lihava.
ap
[/quote]
Kyllä poikasi on joka tapauksessa ainakin roteva ja isokokoinen.
No on kyllä aikas paksu. Suosituspaino olisi reilusti alle 50.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 15:09"]No on kyllä aikas paksu. Suosituspaino olisi reilusti alle 50.
[/quote]
Höpö höpö :D tuo poika ole lihavaa nähnykkään
Eri kaupoissakin on aivan eri mitoitus. Oma tyttöni ei mahdu H&M:n farkkuihin, vaikka on ihan normipainoinen. Seppälän farkut ovat taas ihan telttoja hänen päällään.
Tytöille ei ongelmaa kun voi ostaa kuminauhavyötäröllisiä farkkujeggareita, ei purista mistään pulleampaa ja löytyy ihan joka kokoiselle mut pojille on kyllä ongelma todellinen.
Nro 40 jatkaa vielä, että saimme pojillemme 6 vuotta vanhemman serkkupoikansa vanhoja vaatteita ja niistä huomaa mallin kyllä muuttuneet. Housut ovat järjestäin todella leveitä, sekä reisistä että lahkeista. Myöskään sisäkuminauhoja ei ole joten kiristäminen hankalaa. Ei niistä housuista istu yksikään hoikille pojillemme. Nykyään kun tehdään kapeempaa housua niin sopivat meidän lapsille ainakin paremmin.