Menisitkö sinä tässä tilanteessa töihin?
Yritän tehdä lyhyen ja ytimekkään aloituksen, jottei mene jaaritteluksi. Paljon asioita jää pois, mutta katsotaan, saadaanko tällä asian ydin selville.
Olen lähes kuusikymppinen pitkäaikaistyötön. Taloni pakkomyytiin niin valtavaan alihintaan, että minulle jäi lopuksi ikääni ulosottovelkaa. Elämäni on kaikin puolin riekaleina ja olen aivan yksin. Onnistuin kuitenkin suorittamaan uuden tutkinnon, jonka avulla mahdollisesti pystyisin työllistymään.
Mitä sinä tekisit tässä tilanteessa? Katsoisitko, että töihin kannattaa mennä, vaikka palkasta ulosmitataan eläkepäiviin saakka maksimimäärä ja eläke tulee olemaan hyvin pieni? Jos, niin miksi kannattaisi? Vihaan työmarkkinatuella, asumistuella ja toimeentulotuella kituuttamista ja olen aina pitänyt työnteosta, mutta jos työssä käyminen ei tuo sen enempää rahaa, en oikein näe syytä lähteä tekemään töitä "ilmaiseksi". Tiedän, että aihe on tulenarka, mutta kysyn silti ja toivon, että trollit pysyvät poissa eikä "olisi pitänyt" -mielipiteitä esitetä. Miten on?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
työyhteisössä olisi vaikea toimia, kun muut ovat vakavaraisia ja kunniallisia, ja minä en.
Ap
Olet pelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tekisi mitään koska tämä aloitus on trolli.
Sinulla varmaan on perustelut sille, miksi pidät minua trollina. Annapa tulla.
Muille kommentoijille kiitos kommenteista jo tässä vaiheessa. Olen löytänyt työpaikkailmoituksen, jossa on vielä toista viikkoa hakuaikaa. Ennen talouteni romahtamista olisin riemusta kiljuen hakenut, vaikka se onkin vain vuorotteluvapaan sijaisuus. Työ on vaativaa ja edellyttää jonkinasteista omistautumista omallakin ajalla, mutta sitähän minä olen tehnyt 25 vuotta. Olen vain niin kahden vaiheilla, koska työyhteisössä olisi vaikea toimia, kun muut ovat vakavaraisia ja kunniallisia, ja minä en.
Ap
Se johtuu siitä, että väität olevasi pitkäaikaistyötön, mutta samaan aikaan kirjoitat, kuin olisit kovakin tekijä työelämässä.
Kyllä 60-vuotiaana on jo ehtinyt kartuttaa hyvinkin laajasti kokemusta työelämästä, vaikka viimeisimmät ajat olisikin ollut työtön. Pitkäaikaistyöttömäksi lasketaan ihminen, joka on ollut 12 kuukautta tai enemmän työttömänä yhtäjaksoisesti. Käytännössä tilanne voi olla se, että on ollut esim. 30 vuotta töissä ja 1,5v työttömänä.
t. eri
Juuri näin. Olen ollut TE-toimiston vertaistukiryhmissä, joissa kavereina on ollut todella järeitä alojensa konkareita, joiden ei mitenkään uskoisi joutuvan työttömiksi. Organisaatioita katoaa alta, eikä kaikille löydy noin vain tilaa muualta. Työttömänä on paljon hyvin päteviä ihmisiä, ja se, miksi juuri heitä ei palkata, voi olla tosi pienestä kiinni. Jos omaisuus, eläkkeet ja säästöt ovat kunnossa, voi vaikka lasketellakin eläkkeelle asti, mutta minulla ei ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäynnin etu: ei tarvitse lähetellä tiliotteita Kelalle ja täytellä hakemuksia joka kuukausi. Ei se sinällään työlästä ole, mutta omasta mielestäni v'ttumaista hommaa. Siksi käyn mieluummin pienipalkkaisessa työssä. Asumistukea saan, mutta siihen riittää onneksi kerran vuodessa vuositarkastus eli minun osaltani kuittaus "tilanne edelleen sama".
Missä kunnassa on sellainen systeemi, että asumistukihakemuksen saa tehtyä kirjoittamalla 'tilanne edelleen sama'? Luulin, että kaikkialla Suomessa Kelan lomake on ihan sama, ja siinä on kylläkin aika monta sivua täytettäväksi.
Kaikissa suomalaisissa kunnissa. Jos sinulla on voimassaoleva asumistukipäätös, ei sinun tarvitse täyttää koko hakemusta uudestaan. Riittää, että täytät vuositarkistuslomakkeen. Se on käytännössä juurikin sitä, että kuittaat "tilanne edelleen sama", jos tilanteesi ei ole muuttunut. Tiedot ovat siellä lomakkeella valmiina aiemman hakemuksesi pohjalta ja riittää, että klikkailet "seuraava"-painiketta muutaman kerran. Aikaa tuohon menee max 2min. Tämä siis tilanteessa ,jossa mitään muutoksia ei ole vuodessa tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työyhteisössä olisi vaikea toimia, kun muut ovat vakavaraisia ja kunniallisia, ja minä en.
Ap
Olet pelle.
Kieltämättä siltä aika usein tuntuukin. Mutta tulethan sinä perustelemaan huomenna; nyt meiltä loppuu harmillisesti aika.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäynnin etu: ei tarvitse lähetellä tiliotteita Kelalle ja täytellä hakemuksia joka kuukausi. Ei se sinällään työlästä ole, mutta omasta mielestäni v'ttumaista hommaa. Siksi käyn mieluummin pienipalkkaisessa työssä. Asumistukea saan, mutta siihen riittää onneksi kerran vuodessa vuositarkastus eli minun osaltani kuittaus "tilanne edelleen sama".
Missä kunnassa on sellainen systeemi, että asumistukihakemuksen saa tehtyä kirjoittamalla 'tilanne edelleen sama'? Luulin, että kaikkialla Suomessa Kelan lomake on ihan sama, ja siinä on kylläkin aika monta sivua täytettäväksi.
Kaikissa suomalaisissa kunnissa. Jos sinulla on voimassaoleva asumistukipäätös, ei sinun tarvitse täyttää koko hakemusta uudestaan. Riittää, että täytät vuositarkistuslomakkeen. Se on käytännössä juurikin sitä, että kuittaat "tilanne edelleen sama", jos tilanteesi ei ole muuttunut. Tiedot ovat siellä lomakkeella valmiina aiemman hakemuksesi pohjalta ja riittää, että klikkailet "seuraava"-painiketta muutaman kerran. Aikaa tuohon menee max 2min. Tämä siis tilanteessa ,jossa mitään muutoksia ei ole vuodessa tapahtunut.
Noin se menee silloin, kun mikään ei tökkää. Minulla on tökkinyt koko viime vuoden, ja juuri nyt olen katon alla vain vuokranantajan suopeuden vuoksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minulla koskaan toiminut noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan hakemukset ovat helppoja täyttää siihen saakka, kun tilanteessa tapahtuu pienikin muutos. Kelan tukiasioissa ei arkijärki ja logiikka auta, vaikka ohjeetkin ovat olemassa.
Hae VELKASANEERAUKSEEN!
3-5v ja olet kuivilla.
olet selvästi elänyt koko ikäsi yli varojesi joten muuta ensin kulutustottumuksiasi
Vierailija kirjoitti:
Hae VELKASANEERAUKSEEN!
3-5v ja olet kuivilla.
Velkasaneeraukseen pääsemisen ehtona oli vakituisen työpaikan tai tarkemmin ottaen vakituisen tulonlähteen löytäminen. Siihen se polku päättyi. Esimerkiksi tämä aiemmin mainitsemani, havittelemani puolen vuoden määräaikaisuus ei muuttaisi asetelmaa millään tavalla. Kokonaisuushan tässä askarruttaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae VELKASANEERAUKSEEN!
3-5v ja olet kuivilla.Velkasaneeraukseen pääsemisen ehtona oli vakituisen työpaikan tai tarkemmin ottaen vakituisen tulonlähteen löytäminen. Siihen se polku päättyi. Esimerkiksi tämä aiemmin mainitsemani, havittelemani puolen vuoden määräaikaisuus ei muuttaisi asetelmaa millään tavalla. Kokonaisuushan tässä askarruttaa.
Ap
Hei,
Kyllä sinulla on mahdollisuuksia päästä velkajärjestelyyyn nykyään. Ei tarvitse olla tulojakaan, pääsee silloin ns. nollaohjelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muille kommentoijille kiitos kommenteista jo tässä vaiheessa. Olen löytänyt työpaikkailmoituksen, jossa on vielä toista viikkoa hakuaikaa. Ennen talouteni romahtamista olisin riemusta kiljuen hakenut, vaikka se onkin vain vuorotteluvapaan sijaisuus. Työ on vaativaa ja edellyttää jonkinasteista omistautumista omallakin ajalla, mutta sitähän minä olen tehnyt 25 vuotta. Olen vain niin kahden vaiheilla, koska työyhteisössä olisi vaikea toimia, kun muut ovat vakavaraisia ja kunniallisia, ja minä en.
Ap
Se johtuu siitä, että väität olevasi pitkäaikaistyötön, mutta samaan aikaan kirjoitat, kuin olisit kovakin tekijä työelämässä.
Kyllä 60-vuotiaana on jo ehtinyt kartuttaa hyvinkin laajasti kokemusta työelämästä, vaikka viimeisimmät ajat olisikin ollut työtön. Pitkäaikaistyöttömäksi lasketaan ihminen, joka on ollut 12 kuukautta tai enemmän työttömänä yhtäjaksoisesti. Käytännössä tilanne voi olla se, että on ollut esim. 30 vuotta töissä ja 1,5v työttömänä.
t. eri
Kuka idiootti edes palkkaa eläkeikäisen joka 90 prosentin varmuudella on sairauslomalla puolen vuoden sisällä ja sitä jatkuu sitten vuosikaudet? Täysin hyödyttömiä työntekijöitä tuon ikäiset suhteessa palkkaansa.
Menisin töihin, koska kenelläkään muulla ei ole velvollisuutta elättää minua, tai sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eihän työkavereiden kanssa tarvitse esimerkiksi ulosottoveloistaan puhua. Tuskin siellä kaikki myöskään niin kunniallisia ovat, aina on jotain mörköjä kaapissa.
Tsemppiä ap tulevaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae VELKASANEERAUKSEEN!
3-5v ja olet kuivilla.Velkasaneeraukseen pääsemisen ehtona oli vakituisen työpaikan tai tarkemmin ottaen vakituisen tulonlähteen löytäminen. Siihen se polku päättyi. Esimerkiksi tämä aiemmin mainitsemani, havittelemani puolen vuoden määräaikaisuus ei muuttaisi asetelmaa millään tavalla. Kokonaisuushan tässä askarruttaa.
Ap
Hei,
Kyllä sinulla on mahdollisuuksia päästä velkajärjestelyyyn nykyään. Ei tarvitse olla tulojakaan, pääsee silloin ns. nollaohjelmaan.
Kun ei se velkasaneeraus ole jotain, mihin noin vaan päästään. Jos ihminen pystyy suorittamaan velkansa, niin kyllä velkojat haluavat omansa takaisin. Sitten, jos näyttää siltä, että ne eivät koskaan tule omiaan saamaan, niiden kannattaa hyväksyä velkasaneeraus, jotta saavat edes osan.
Kun itse aikoinani olin uo:ssa ja selvitin velkasaneerauksen mahdollisuutta niin nämä asiat käytiin velkaneuvojan kanssa tarkkaan läpi. Minä olin siinä vaiheessa jo maksanut velkaani ainakin kaksi vuotta (en muista tarkkaan), mikä oli hyvä, mutta olin lyhentänyt vain 1/3 summalla nettotuloistani ja velkaneuvojan mukaan minun olisi kannattanut vielä vuoden tai ainakin useamman kuukauden ajan lyhentää isommalla summalla eli niin, että itselleni olisi jäänyt käteen vain suojaosuus. Sen jälkeen hän arveli, että minulla voisi olla mahdollisuus päästä saneeraukseen, mutta hän arveli myös, että sen kestoksi tulisi 4-5 vuotta, en sitäkään muista kummasta oli puhe. Itse olin ajatellut, että pääsisin kolmella vuodella ja että sen ehkä voisin kestää suojaosuudella, mutta koska aika olisi ollu pitempi, en edes yrittänyt päästä saneeraukseen. En olisi jaksanut elää 4-5 vuotta pelkällä suojaosuudella. Kokonaisuudessaan maksoin siis paljon enemmän, kun maksoin takaisin koko summan, mutta ainakin pystyin samaan aikaan viettämään kohtuullisen hyvää elämää, kun palkasta jäi käteen 2/3.
Ap, mene töihin, jos saat töitä. Muiden työntekijöiden ei koskaan tarvitse tietää ulosotostasi etkä ole yhtään heitä huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae VELKASANEERAUKSEEN!
Ap
Hei,
Kun ei se velkasaneeraus ole jotain, mihin noin vaan päästään. Jos ihminen pystyy suorittamaan velkansa, niin kyllä velkojat haluavat omansa takaisin. Sitten, jos näyttää siltä, että ne eivät koskaan tule omiaan saamaan, niiden kannattaa hyväksyä velkasaneeraus, jotta saavat edes osan.
Kun itse aikoinani olin uo:ssa ja selvitin velkasaneerauksen mahdollisuutta niin nämä asiat käytiin velkaneuvojan kanssa tarkkaan läpi. Minä olin siinä vaiheessa jo maksanut velkaani ainakin kaksi vuotta (en muista tarkkaan), mikä oli hyvä, mutta olin lyhentänyt vain 1/3 summalla nettotuloistani ja velkaneuvojan mukaan minun olisi kannattanut vielä vuoden tai ainakin useamman kuukauden ajan lyhentää isommalla summalla eli niin, että itselleni olisi jäänyt käteen vain suojaosuus. Sen jälkeen hän arveli, että minulla voisi olla mahdollisuus päästä saneeraukseen, mutta hän arveli myös, että sen kestoksi tulisi 4-5 vuotta, en sitäkään muista kummasta oli puhe. Itse olin ajatellut, että pääsisin kolmella vuodella ja että sen ehkä voisin kestää suojaosuudella, mutta koska aika olisi ollu pitempi, en edes yrittänyt päästä saneeraukseen. En olisi jaksanut elää 4-5 vuotta pelkällä suojaosuudella. Kokonaisuudessaan maksoin siis paljon enemmän, kun maksoin takaisin koko summan, mutta ainakin pystyin samaan aikaan viettämään kohtuullisen hyvää elämää, kun palkasta jäi käteen 2/3.
Ap, mene töihin, jos saat töitä. Muiden työntekijöiden ei koskaan tarvitse tietää ulosotostasi etkä ole yhtään heitä huonompi.
Yksittäistapauksia tässä kaikki ollaan. Oikeusaputoimistossa kartoitettiin minun tilanteeni, ja velkasaneeraukseen pääsemisen ehto oli vakituiset tulot. Tuolloin minulle olisi ollut luvassa provisiopalkkainen vakityö uudelta alalta, mutta se ei saneerauksen pohjaksi kelvannut. Koronahan senkin olisi vienyt, mutta sitä ei tuolloin vielä tiedetty.
Ap
Siltä varalta, että jos jotakuta vielä kiinnostaa, tulin kertomaan saaneeni kutsun työpaikkahaastatteluun. Uuden, vanhaa täydentävän tutkinnon suorittamisen jälkeen olen hakenut kahta paikkaa, ja kummassakin on haluttu tavata.
On ollut aikaa ajatella. Haaveista töihinmenosta lienee parasta luopua sen vuoksi, että se aiheuttaisi erilaisia ajolähtöjä, joiden hoitaminen työn ohella olisi mahdotonta. Vailla vakinaista asuntoa oleminen on se pahin. Yhtä ongelmaa kerrallaan ei voi ratkoa, eikä kaikkia voi ratkoa yhtaikaa. Ainakaan ilman muhkeaa lottovoittoa. Lottosin kyllä ja taisin todistaa, että 55+ saa työtä helpommin kuin lottomiljoonan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea velkajärjestelyä. Itse olin vastaavassa tilanteessa vuosikaudet, kunnes sain velkajärjestelyn ja pääsin veloista eroon 3 vuoden maksujärjestelyllä. Ei ole yhteiskunnalle järkevää pitää ihmisiä velkavankeina ja maksukyvyttöminä. Kukaan ei siitä hyödy.
Olisin oikeuaputoimiston mukaan päässyt velkajärjestelyyn ilman muuta, mutta ehtona oli vakituinen, kokopäiväinen työpaikka. Sellaista ei löytynyt, joten talo meni.
Ap
Tämä ei pidä paikkaansa. Joko sinua on neuvottu väärin kun et edes laittanut hakemusta, tai olet ymmärtänyt jotain väärin. Päätöksen velkajärjestelyn saamisesta tekee käräjäoikeus, ei oikeusaputoimisto.
Ei laissa yksityisnhenkilön velkajärjestelyssä ole vaatimusta kokoaikatyöstä. Lyhytaikainen työttömyys, muistaakseni alle 18 kk kahdessa vuodessa katsotaan väliaikaiseksi esteeksi. Silti velkajärjestely voidaan myöntää, jos hakijan ikä, terveys ym. henkilökohtaiset ominaisuudet ovat sellaisia, että työllistymistä ei ole tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea velkajärjestelyä. Itse olin vastaavassa tilanteessa vuosikaudet, kunnes sain velkajärjestelyn ja pääsin veloista eroon 3 vuoden maksujärjestelyllä. Ei ole yhteiskunnalle järkevää pitää ihmisiä velkavankeina ja maksukyvyttöminä. Kukaan ei siitä hyödy.
Olisin oikeuaputoimiston mukaan päässyt velkajärjestelyyn ilman muuta, mutta ehtona oli vakituinen, kokopäiväinen työpaikka. Sellaista ei löytynyt, joten talo meni.
Ap
Tämä ei pidä paikkaansa. Joko sinua on neuvottu väärin kun et edes laittanut hakemusta, tai olet ymmärtänyt jotain väärin. Päätöksen velkajärjestelyn saamisesta tekee käräjäoikeus, ei oikeusaputoimisto.
Ei laissa yksityisnhenkilön velkajärjestelyssä ole vaatimusta kokoaikatyöstä. Lyhytaikainen työttömyys, muistaakseni alle 18 kk kahdessa vuodessa katsotaan väliaikaiseksi esteeksi. Silti velkajärjestely voidaan myöntää, jos hakijan ikä, terveys ym. henkilökohtaiset ominaisuudet ovat sellaisia, että työllistymistä ei ole tiedossa.
Kiitos kommentistasi. Oikeusaputoimistosta soitettiin minulle, kartoitettiin tilanne ja kerrottiin, että vakituiset tulot olisi oltava. Minulla oli tuolloin tiedossa provisiopalkkainen, vakituinen työpaikka, mutta se ei kelvannut, eikä hakemusta siis edes laadittu. Kyse oli minun puoleltani lähinnä siitä, että minun olisi ollut velkasaneerauksessa mahdollista pitää oma kotini eli maailmani keskipiste, mutta nyt tuuliajolla ollessa ei koko saneerauksella ole mitään väliä.
Olen siinä kummallisessa tilanteessa, ettei minun kannata [sarkasmia] ottaa vastaan muuta kuin vakituista, hyvin palkattua työtä. Puolen vuoden pestin aikana en ehtisi kartuttaa eläkettä monellakaan pennosella, mutta joutuisin TYPin asiakkuudesta takaisin työkkärijonon hännille, ja kuten aiemmin jo mainitsin, aikamoinen dominojono alkaisi taas heilahdella, eikä sitä himmeliä pystyisi pitämään koossa virka-aikana töissä ollessaan.
Ap