Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menisitkö sinä tässä tilanteessa töihin?

Vierailija
27.10.2021 |

Yritän tehdä lyhyen ja ytimekkään aloituksen, jottei mene jaaritteluksi. Paljon asioita jää pois, mutta katsotaan, saadaanko tällä asian ydin selville.

Olen lähes kuusikymppinen pitkäaikaistyötön. Taloni pakkomyytiin niin valtavaan alihintaan, että minulle jäi lopuksi ikääni ulosottovelkaa. Elämäni on kaikin puolin riekaleina ja olen aivan yksin. Onnistuin kuitenkin suorittamaan uuden tutkinnon, jonka avulla mahdollisesti pystyisin työllistymään.

Mitä sinä tekisit tässä tilanteessa? Katsoisitko, että töihin kannattaa mennä, vaikka palkasta ulosmitataan eläkepäiviin saakka maksimimäärä ja eläke tulee olemaan hyvin pieni? Jos, niin miksi kannattaisi? Vihaan työmarkkinatuella, asumistuella ja toimeentulotuella kituuttamista ja olen aina pitänyt työnteosta, mutta jos työssä käyminen ei tuo sen enempää rahaa, en oikein näe syytä lähteä tekemään töitä "ilmaiseksi". Tiedän, että aihe on tulenarka, mutta kysyn silti ja toivon, että trollit pysyvät poissa eikä "olisi pitänyt" -mielipiteitä esitetä. Miten on?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi. Keksisin kaikki mahdolliset keinot, millä voisi pimeästi ansaita ylimääräistä

Vierailija
2/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin, järkevää tekemistä ja kontakteja, sekä aina kuitenkin positiivinen vaikutus eläkkeen määrään vaikkei sitä miljooniin asti nostaisikaan.

Tsemppiä, kurja tilanne mutta vaikutat fiksulta tyypiltä joten kyllä asiat lutviintuu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi mitään koska tämä aloitus on trolli.

Vierailija
4/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin. Kuten sanoit, ei siitä rahavaroja juurikaan lisää saisi, mutta saisi mielekästä tekemistä. Oletan, että et ole opiskellut tuossa iässä tutkintoa alalle, joka ei voisi vähempää kiinnostaa. Lisäksi töissä saisi edes vähän sosiaalisia kontakteja. Ilman työtä olet edelleen ihan yksin. 

Vierailija
5/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisin, järkevää tekemistä ja kontakteja, sekä aina kuitenkin positiivinen vaikutus eläkkeen määrään vaikkei sitä miljooniin asti nostaisikaan.

Tsemppiä, kurja tilanne mutta vaikutat fiksulta tyypiltä joten kyllä asiat lutviintuu!

Juuri näin!

Vierailija
6/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi töihin.

Vierailija
7/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäynnin etu: ei tarvitse lähetellä tiliotteita Kelalle ja täytellä hakemuksia joka kuukausi. Ei se sinällään työlästä ole, mutta omasta mielestäni v'ttumaista hommaa. Siksi käyn mieluummin pienipalkkaisessa työssä. Asumistukea saan, mutta siihen riittää onneksi kerran vuodessa vuositarkastus eli minun osaltani kuittaus "tilanne edelleen sama".

Vierailija
8/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan murehdit kun noin vanhaa ei kukaan ota töihin. Se on fakta. Ihan sama mikä tutkinto on. Ja se on ihan oikein. Vanhukset kuuluvat eläkkeelle eikä töihin.

Vierailija
9/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla varmaan on perustelut sille, miksi pidät minua trollina. Annapa tulla.

Muille kommentoijille kiitos kommenteista jo tässä vaiheessa. Olen löytänyt työpaikkailmoituksen, jossa on vielä toista viikkoa hakuaikaa. Ennen talouteni romahtamista olisin riemusta kiljuen hakenut, vaikka se onkin vain vuorotteluvapaan sijaisuus. Työ on vaativaa ja edellyttää jonkinasteista omistautumista omallakin ajalla, mutta sitähän minä olen tehnyt 25 vuotta. Olen vain niin kahden vaiheilla, koska työyhteisössä olisi vaikea toimia, kun muut ovat vakavaraisia ja kunniallisia, ja minä en.

Ap

Vierailija
10/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaan murehdit kun noin vanhaa ei kukaan ota töihin. Se on fakta. Ihan sama mikä tutkinto on. Ja se on ihan oikein. Vanhukset kuuluvat eläkkeelle eikä töihin.

Tällä alalla käy joskus niinkin, että vanhakin otetaan. Nousin uuden tutkintoni myötä siihen ryhmään. Valitettavasti vain koko muu elämä on hajallaan.

Ap

Vierailija
11/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea velkajärjestelyä. Itse olin vastaavassa tilanteessa vuosikaudet, kunnes sain velkajärjestelyn ja pääsin veloista eroon 3 vuoden maksujärjestelyllä. Ei ole yhteiskunnalle järkevää pitää ihmisiä velkavankeina ja maksukyvyttöminä. Kukaan ei siitä hyödy.

Vierailija
12/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin töihin, koska mulle on kunnia-asia maksaa velkani pois. Lisäksi tulevaisuus on turvatumpi jos on töissä, koska hyvinvointivaltion tulevaisuudesta ei ole mitään takeita.

Vierailija
13/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hakea velkajärjestelyä. Itse olin vastaavassa tilanteessa vuosikaudet, kunnes sain velkajärjestelyn ja pääsin veloista eroon 3 vuoden maksujärjestelyllä. Ei ole yhteiskunnalle järkevää pitää ihmisiä velkavankeina ja maksukyvyttöminä. Kukaan ei siitä hyödy.

Velkajärjestelyyn ei välttämättä pääse. Ap:n kohdalla voidaan katsoa, että maksukyky riittää, jos ap menee töihin ja näin ollen ei pääse velkajärjestelyyn. Sinne pääsee vain jos maksukyky on syystä tai toisesta alentunut.  

Vierailija
14/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muille kommentoijille kiitos kommenteista jo tässä vaiheessa. Olen löytänyt työpaikkailmoituksen, jossa on vielä toista viikkoa hakuaikaa. Ennen talouteni romahtamista olisin riemusta kiljuen hakenut, vaikka se onkin vain vuorotteluvapaan sijaisuus. Työ on vaativaa ja edellyttää jonkinasteista omistautumista omallakin ajalla, mutta sitähän minä olen tehnyt 25 vuotta. Olen vain niin kahden vaiheilla, koska työyhteisössä olisi vaikea toimia, kun muut ovat vakavaraisia ja kunniallisia, ja minä en.

Ap

Eipä sinun työkavereillesi tarvitse varallisuudestasi kertoa. Eipä ne muutkaan sinulle veloistaan kerro. Eikä kunniallinen ole sama asia kuin velaton. Eli ne vakavaraiset eivät ole yhtään sen kunniallisempia kuin sinäkään. Ellet nyt rikollinen ole. 

Vierailija
15/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin oikeuaputoimiston mukaan päässyt velkajärjestelyyn ilman muuta, mutta ehtona oli vakituinen, kokopäiväinen työpaikka. Sellaista ei löytynyt, joten talo meni.

Ap

Vierailija
16/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosmittaus ei vaikuta eläkkeeseen. Kaikki mitä saat tienattua palkkana ennen eläkettä on pelkkää plussaa eläkeaikana.

Menisin töihin.

Vierailija
17/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se johtuu siitä, että väität olevasi pitkäaikaistyötön, mutta samaan aikaan kirjoitat, kuin olisit kovakin tekijä työelämässä.

Vierailija
18/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se johtuu siitä, että väität olevasi pitkäaikaistyötön, mutta samaan aikaan kirjoitat, kuin olisit kovakin tekijä työelämässä.

Kyllä 60-vuotiaana on jo ehtinyt kartuttaa hyvinkin laajasti kokemusta työelämästä, vaikka viimeisimmät ajat olisikin ollut työtön. Pitkäaikaistyöttömäksi lasketaan ihminen, joka on ollut 12 kuukautta tai enemmän työttömänä yhtäjaksoisesti. Käytännössä tilanne voi olla se, että on ollut esim. 30 vuotta töissä ja 1,5v työttömänä. 

t. eri

Vierailija
19/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei johdu. En ollut sanonut työelämästäni mitään siinä vaiheessa, kun sinä ilmoitit minun olevan trolli. Kipaise nyt etsimään vähän parempi tekosyy.

Ap

Vierailija
20/42 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan pääset töihin, niin kannattaa ehdottomasti mennä, jo oman mielenterveytensä vuoksi. Tuleva aktiivimalli on sen verran veemäinen juttu, että siinä sitä onkin tekemistä. Haet sinne ja tänne, juokset työkkärin haastatteluissa parin viikon välein ja yhä  jatkat hiki päässä hakemista paikkoihin, minne ei olisi mitään asiaa, kunhan pitää vaan hakea. 

Ja jos ei ulosoton jälkeen pärjää, niin kai sitä tt-tukeakin voi yrittää hakea. Sillä näyttäis kohta puoli Suomea elelevän.

Mä olen 62v, monisairas, ja taistelen sp-rahoista Kelan kanssa. Työkkärin ja lääkärien mukaan työkyvytön, Kelan mukaan en. Kaksi vuotta tätä vielä. Mahtaako henki enää pihistä, jotta ekan eläke-erän saisi. Pieni tulee olemaan. 

Aika törkeetä, kun nuoret miehet laahustaa rööki suussa pitkin katuja, mutta vanhaa mammaa juoksutellaan kaiken maailman kykyviisareita ja kuntotestejä tekemässä. Ei kahta sanaa, olisinko jossain vaikka osapäivätöissä, jos vaan pystyisin, ennemmin kuin tässä mielipuolisessa oravanpyörässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän