Muita, joiden appivanhempie talo kuin himohamstraajista?
Anoppini talo on muodostunut jonkinlaiseksi ongelmaksi minun ja mieheni parisuhteelle. Paikka on ihan järkyttävän sotkuinen, ja minua suoraan sanottuna kauhistuttaa viettää aikaa siellä.
Anoppini on hyvässä kunnossa ja hyvässä työssä oleva ihminen, mutta hän ei jostain syystä välitä ympärillä olevasta kaaoksesta tippaakaan. Pelkät hujan hajan olevat tavarat eivät minua niinkään häiritse, onhan kaikilla silloin tällöin sotkuista, mutta tämä paikka on erittäin epähyygieninen. Kaikki on kulunutta ja likaista. Esim. WC-pöntön rengas on niin kulunut että se tuntuu tahmealta. Vessaharja ja vessan matto on ostettu 80-luvulla. Matosta on kuluneet kuviot pois ja se on lian peittämä. Sama juttu koskee koko taloa: suihkuhuoneen seinässä on nyrkinkokoinen reikä, joka on korjattu teipillä. Käsipyyhkeet ovat repeytyneitä riepuja, keittiössä kaikki vanhaa ja likaista.
Miten ihmeessä voisin viedä tulevat lapsenlapset kylään mummolaan, kun paikka on kaatopaikka?? Kellään samanlaista tilannetta?
Kommentit (12)
Voin kuvitella. Sillä kyllähän sulla tuossa ihan validi pointti on. Anopin koti ei välttämättä ole lapselle ihan turvallinen asia. Mutta mies luultavasti on niin tottunut niihin lapsuudesta tuttuihin käsipyyhkeisiin ja vessaharjaan, ettei lainkaan tajua, että normaalissa huushollissa ne olisi tässä ajassa vaihdettu uusiin jo useampaankin kertaan.
.
Musta ei ole vertaistueksi. Mutta miehen veli on tuollainen hamsteri, ja meidän lapset ei olekaan ikinä käyneet sen kämpässä. Lapset on jo yli 10-vuotiaita. Eivät onneksi ole kyselleet miksei käydä siellä.
Jos lapsenlapsi tulee ja anoppi seuraa vauvan kehitystään läheltä, hän itsekin huomaa ehkä, mitä on lapsiturvallisuus? Kyllähän varmaan lapsiperheessäkin sisustus muuttuu lapsien kehityksen myötä. Ja asian voi ottaa luontevasti puheeksi; aina kun kerrotte, että nyt se mummin muru oppi tarttumaan, kääntymään, ryömimään, konttaamaan, nousemaan tukea vasten jne niin kerrotte, mitä muutoksia viimeistään nyt on tehty kotona. Meillä ainakin paikat on muuttuneet lapsen myötä ja kun vieraillaan mummoloissa, luontevasti viimeistään itse nostetaan kaktus vauvan ulottumattomiin ja sen sellaista. Jos tuleva mummo on ulkoisesti siisti tyyppi eli en usko, että ihan toivoton tapaus, niin luulisi, että osaa yhden huoneen raivata vierailun ajaksi!
5 jatkaa. Ja jos oikeasti himohamstraajasta kyse, niin eiköhän mummi yhden leikkikehänkin jostain löydä ensi hätään! Vakavasti, ehkä kannattaa jättää vierailut väliin jos niikseen ja vauvaa en itse uskaltaisi ikinä jättää hetkeksikään hoitoon umpitäyteen kämppään.
Ai tälleen:
http://www.publiccollectors.org/MomsHouse.htm
Löysin tämän jokunen vuosi sitten netistä ja huvitun aina (vaikkei saisikaan) kun tuo juttu on niin hauskasti kirjoitettu!
äitini on himohamstraaja ja sen noin 60m2 on kyllä niin täynnä, että hyvä kun sinne mahtuu :( toki hän imuroi sentään joskus ja keittiö on melko puhdas... mutta esim. paloturvallinen tuo koti ei ole ja lapsille ei ole tilaa leikkiä. Me näemmekin useimmiten meillä kotona / puistoissa / tai esim. mennään yhdessä leffaan tms. Lapsia myös tulee hoitamaan pariksi tunniksi mieluummin tänne. En ymmärrä miten voi tykätä asua sen krääsän keskellä, mut elämänsä kullakin, en jaksa tehdä tästä kynnyskysymystä.
Anopin ja apen luona tavaraa on himpun vähemmän, mutta pölyä ja likaa riittämiin.
Ihan "normaaleja", työkuntoisia plus miinus 60-v ihmisiä kaikki. Mutta elämä menee niin kuin menee, ehkä heidän ajatukset ja voimat menee muuhun. En kuitenkaan ole tarjoutunut siivoamaan, joten olen vähän tarinan konna itsekin. Elävät niin kuin elävät ja joka tapauksessa nämä kodit eivät ole lastemme säännöllisiä hoitopaikkoja, kyllä niissä nyt tunnin pari kyläilee ;)
Joten ap, en usko että suhteesi tai perhe-elämäsi kaatuu tuohon.
Olemme puhuneet asiasta miehen kanssa, ja hän tiedostaa ongelman. Emme kuitenkaan tiedä, miten asian suhteen pitäisi toimia, sillä anoppi luultavasti loukkaantuu ja pahasti, jos otamme aiheen puheeksi.
Tavaraa on sen verran, että esim. iso vaatehuone ja lähes kaikki komerot ovat "poissa käytöstä" koska ne ovat täynnä vanhaa romua. Mieheni isän vaatteet ovat ovat edelleen vaatekomerossa, vaikka he erosivat anopin kanssa 20 vuotta sitten. Makuuhuoneen ovi on aina kiinni, mutta olen nähnyt että siellä on tavaraa niin paljon, että vain toinen puoli sängystä on tyhjänä. En tiedä, koska tai miten anoppi vaihtaa lakanat. Olohuoneessa on sen verran tilaa, että siellä voi oleilla ihan normaalisti (jos likaisuutta ei ota huomioon). Olohuoneen pöydältä olen tosin joskus bongannut usean vuoden joulukortit, joita olemme lähettäneet, että ilmeisesti niitäkään ei ole siirretty/heitetty pois koskaan.
Asumme 300 km päässä anopista eri paikkakunnalla, joten vierailumme ovat aina pidempiä kuin sen pari tuntia.
Ap
Onko mitenkään mahdollista, että viette tuliaisina uusia pyyhkeitä, vessaharjan ja mitä nyt tarvitaankaan? Lika ei niistä lähde, mutta joku alku edes. Muuten olen kyllä sitä mieltä, että kodin epäsiisteys on otettava pumheeksi anopin kanssa, vaikka se ei mukavaa olekaan. Miehesi tulee tehdä se ja tarjoutua apuun. Yksin anoppisi ei saa tehtyä mitään.
Vitosen kommenttiin vielä vastaus, että kyllä anoppi varmasti tietää mitä on lapsiturvallisuus, mutta hän ei selkeästi tiedosta itse likaisuusongelmaa. Tarkoitan, että hän varmasti ajattelisi, että imurointi riittää, mutta jos lattialla on likaa pursuavat matot 80-luvulta ja parketti, josta puuttuu paloja ja jonka koloihin pöly on jäänyt pysyvästi, ei se tee talosta hygieenistä.
Olemme antaneet lahjaksi mm. käsipyyhkeitä ja mies on ostanut uuden wc-pöntön kannen (joka osoittautui väärän kokoiseksi), jne. mutta eihän asia näin korjaannu, että me ostamme anopille kaikki uudet tavarat. Hän on kuitenkin hyvätuloinen ihminen, jolla on varaa matkustella ym. joten kyse ei ole rahan puutteesta. Miehellä on myös kaksi siskoa, jotka käyvät säännöllisesti kotona, mutta jostain syystä molemmat heistä näyttävät olevan täysin sokeita tälle tilanteelle, mikä on mielestäni erittäin outoa.
Ap
Miten mies suhtautuu tilanteeseen? Voitteko kutsua anoppia ennemmin teille? Kyse on mt-ongelmasta enkä itsekään veisi lapsia kaatopaikkaa muistuttavaan mummolaan.