Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perhepeti muuttuu aina vaan pahemmaksi ratkaisuksi. Hyviä vinkkejä tilanteeseen?

Vierailija
03.01.2015 |

Vituttaa ihan sairaasti, kun aina joka paikassa ylistetään perhepetiä lapselle ja koko perheelle parhaimmaksi paikaksi nukkua ja mahtavaksi ratkaisuksi taaperon nukahtamis- ja uniongelmiin. Missään ei sanota, että mitä sitten tehdään, kun sekään ei toimi.

Meillä on kohta 2-vuotias, joka on ollut syntymästään asti huono nukahtamaan ja uni on ollut aina katkonaista. Unikoulua ei voitu pitää pienempänä, koska lapsen heräilyt ja yöhuudot johtuivat allergioista. Nyt kun ne ovat helpottuneet, niin tilalle on tullut ilmeisesti vilkkaat unet ja lähes joka yö saa jonkun ihme raivokohtauksen johon ei oikein tunnu auttavan mikään. Suuttuu vielä enemmän, jos yrittää silittää, taputtaa, ottaa kainaloon tms. rauhoitella. Menee kyllä yleensä ohi n. puolessa tunnissa ja hyvällä tuurilla selvitään vain yhdellä huutokohtauksella.

Vielä suurempi ongelma on nukahtaminen. On siis aina ollut huono nukahtamaan, mutta tuntuu että pahemmaksi vaan menee. Kaikki mahdollinen on koitettu eikä mitään keinoa ole löydetty, jolla lapsen saisi nukahtamaan nopeammin. Nukuttamiseen menee aina n. tunti. Reuhoo, riehuu, höpöttää, haluaa kainaloon, kainalosta pois, pyörii ja kierii. Yritän tietenkin rauhoitella, aluksi luetaan jne. silittelen, halaan, yritän pitää lasta lähelläni ja kainalossa ja sanon että nyt nukutaan eikä enää saa riehua jne. Usein myös itkee enemmän tai vähemmän kun ei haluaisi nukkua.

Ja sama tapahtuu oli kello sitten ihan mitä tahansa klo 19-01 välillä. Eli kaikkia mahdollisia kellonaikojakin on yritetty löytää lapselle sopivaksi nukkumaanmenoajaksi. Päivän rytmi on ihan kohdallaan, herää n klo 8, on kotihoidossa, ulkoillaan, leikitään, saa paljon huomiota ja hellyyttä, käydään uimassa jne. Mikään ei väsytä lasta tarpeeksi. Ainoastaan se, että jättää päiväunet kokonaan pois, nopeuttaa illalla hieman nukahtamista (voi mennä jopa alle puoli tuntia nukahtamiseen). Lapsi jaksaa ilman päikkyjä helposti johonkin klo 17 asti, jonka jälkeen helposti nukahtaa vaikka kesken leikin olohuoneen matolle tai jos ollaan liikkeellä niin nukahtaa autoon. Ja jo 10 minuutin tirsat vaikuttaa siihen että jaksaa illalla valvoa vaikka kuinka myöhään. Selvästi siis tarvitsee vielä päiväunet ja yleensä nukkuu n. tunnin. Päivän ohjelmasta (ja mihin aikaan on herännyt aamulla) riippuen menee päiväunille n. klo 12 tai klo 13.

Nyt en enää jaksa yhtään viereen nukuttamista ja otetaankin taas oma pinnasänky käyttöön. Omaa huonetta ei ole, mutta on jo kokeiltu nukuttamista omaan sänkyyn, sivuvaunuun ja nyt viimeiseksi perhepetiä. Mikään ei ole ollut hyvä ratkaisu. Alan olla ihan loppu tähän ja inhoan iltoja kun tietää, että taas sama show edessä.

Onko kellään muulla ollut näin haasteellista pientä nukkujaa? Mikä on auttanut asiaan? Nukkuuko kaikkien muut lapset hyvin perhepedissä, kun sitä aina niin ylistetään? Mikä ihme tuota lasta riivaa????

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika, koska lastenhoidosta tuli näin vaikeaa

Vierailija
22/53 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:07"]Ei lapsia perhepetiin vaan omaan sänkyyn. Pidin paljon sylissä valveillaolo aikana. Jäin vielä istumaan jos oli valveilla ja silitin hiuksia ja saatoin hyräillä.
[/quote]. 2 v satuja lukea. 2 v kaipaa päivisin jo toimintaa.ulkoilua säännöllisesti. Täytyy unohtaa omat harrastukset.
[/quote]

Mitenkä niin pitää unohtaa omat harrastuksensa?
Lapsi hommataan omaan elämään eikä niin että oma elämä loppuu tyystin kun lapsi syntyy.
Harrastukset on hyvästä: niissä voi toteuttaa itseään, purkaa itseään ja saa erossa oloa lapsen kanssa joka palvelee molempia.
Lapselle taas tekee hyvää nähdä vanhemman harrastavan, siitä tulee paras esimerkki lapselle häntä itseään ajatellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI PINNASÄNKYÄ!! Ihan tavallinen lastensänky, kokeilkaapa.

Vierailija
24/53 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepeti ei todellakaan ole ratkaisu vaan ongelma. Lapsi omaan sänkyyn ja huoneeseen ja Nannyn opit käyttöön. Lapsi palautetaan aina noustessaan sänkyynsä ja toistetaan niin kauan kuin oppii.

Vierailija
25/53 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheneuvola auttaa näissä asioissa, kokemusta on. :)

Vierailija
26/53 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään jäisi silittelemään viereen, vaan omaan sänkyyn. Voihan siinä vanhempi olla saatavilla mutta joskus on parempi jättää lapsi ihan omaan raahaamaan. Ajattele, lapsi näkee nyt sen nukkuttamisajan niin että äiti on minun kanssani tässä niin kauan kuin olen hereillä. Pysyn siis hereillä niin kauan kuin mahdollista, vaikka kuinka väsyttäisi. Tässä on useimpien nukuttamisongelmien ydin. 

Omaan sänkyyn siis ja käydään aina vähäeleisesti rauhoittelemassa pientä riehujaa. Itse tein niin että jätin lapsen huoneen oven auki, laittelin itse pyykkejä tms.ja lapsi kuuli että olen lähistöllä. Huhuilin sieltä että täällä ollaan, nukuhan jo.

Vierailija
27/53 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis omaan rauhaan!

Vierailija
28/53 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun neuvo on kaikkien asiantuntijoiden mukaan järkyttävän väärä, mutta tämä toimii meillä. Myöhäisempi rytmi. Myöhemmin nukkumaan, 9 jälkeen vasta ylös. Ei päikkäreitä. Illa nukahtaa väsymykseen hyvin. Yksi MUTTA. Alkuun mokattiin siinä, että kun lapsi meni illalla nukkuun ja heräs parin tunnin päästä ja jos ei oltu silloin sängyssä nukkumassa, TADAA, virkistyminen ja sit sitä virtaa riitti aamuun.

Vierailija
29/53 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi omaan sänkyyn ja unohda se hemmetin taputtelu.

Vierailija
30/53 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap teillä kotona jotain kriisejä, ahdistunut ilmapiiri tms?

Vierailija
31/53 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 09:16"]

Pystyisitkö sinä nukahtamaan jos joku taputtelisi sinua? Lapsi omaan sänkyyn ja siellä voi höpötellä ja leikkiä mutta siellä pitää pysyä.

[/quote]

Voi kuule, kun eivät kaikki lapset höpöttele ja leiki vaan monet myös huutavat kauhuissaan. 

Vierailija
32/53 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei mulla varsnaisesti ole mitään perhepetiä vastaan, mutta ärsyttää se kun sitä niin monet ja ihan joka päikassa tuputtavat ratkaisuksi vauvan nukahtamisongelmiin. Otetaan tänään pinnasänky takaisin käyttöön ja katsotaan kuinka käy. Nyt viimeaikoina ainakin lapsi on huutanut niin paljon sekä illalla että yöllä, että samahan se on sitten pitää unikoulutyyppinen huudatuskin tässä. Itse olen vaan aina ollut vähän unikouluja ja lapsen huudattamista vastaan, mutta kun kerran huutaa joka tapauksessa teki sitten mitä vaan, niin sama kai se sitten. Eipähän kilju enää ihan mun korvan vieressä.

Kiitos vinkeistä. T:AP

Vierailija
33/53 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki lapset ovat oppineet nukkumaan vasta noin kaksi ja puolivuotiaina. Rauhalliset rutiinit illalla ovat toki hyväksi joka taauksessa. Iltapala, pesu, lukuhetki, hali toimii meillä. 

Vierailija
34/53 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 09:43"]Mun neuvo on kaikkien asiantuntijoiden mukaan järkyttävän väärä, mutta tämä toimii meillä. Myöhäisempi rytmi. Myöhemmin nukkumaan, 9 jälkeen vasta ylös. Ei päikkäreitä. Illa nukahtaa väsymykseen hyvin. Yksi MUTTA. Alkuun mokattiin siinä, että kun lapsi meni illalla nukkuun ja heräs parin tunnin päästä ja jos ei oltu silloin sängyssä nukkumassa, TADAA, virkistyminen ja sit sitä virtaa riitti aamuun.
[/quote]Tämä kahlitsee vanhemmat tehokkaasti kotiin ja sänkyyn. Ja monet käyvät töissä joten ei meillä ainakaan ole ysiltä ketään kotona heräämässä.

Vierailija
35/53 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin osa vastaajista. Omaan sänkyyn nukkumaan. Pitäkää rutiinit samana joka ilta. Iltasadun/laulun jälkeen pusut ja hyvät yöt ja lapsi jätetään omaan sänkyyn. Sitten vähäeleisesti käydään palauttamassa lapsi omaan sänkyynsä niin kauan, että se sinne jää ja nukahtaa. Voi ottaa parikin viikkoa aikaa, mutta kannattaa olla pitkäjänteinen ja pysyä rauhallisena. 
Oma kotihoidettu taaperoni jätti päiväunet pois tuossa kahden ja puolen vuoden tienoilla ja se helpotti nukahtamista illalla. (Päiväunille nukuttaminen alkoi viedä kaksikin tuntia aikaa, joten luovutin suosiollisesti ja olin tyytyväinen päätökseen).
Vielä reilu neljävuotiaanakin lapsen on tosi hankala nukahtaa illalla, jos päivä ei ole ollut TODELLA aktiivinen, vieläkään ei nuku niitä päiväunia edes hoidossa. (Koska nukahtaminen venyi puolille öin päiväunien käyttöön oton jälkeen). Myös rutiinien vaihtelu vaikuttaa suuresti.
Tsemppiä nukutus ongelmiin ja neuvolastakin voi saada hyvää apua. Oma suhtautuminen iltatilanteeseenkin vaikuttaa paljon lapseen. Vaikka se onkin vaikeaa, niin pyri olemaan rauhallinen, läsnä tilanteessa ja unohtaa tuleva nukahtamistaistelu, voin luvata että menee paremmin. Ota myös puoliso mukaan ja sopikaa yhteiset pelisäännöt, on helpompi tehdä yhteistyötä ja toisen ottaa ohjat käsiin, kun toinen alkaa väsyä tai pinna kiristyy.

Terveisin: huonon nukahtajan yh-äiti

Vierailija
36/53 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noi yölliset raivokohtaukset niitä ns. kauhukohtauksia? Niille kai voi aika vähän, menevät aikanaan ohi.

Vierailija
37/53 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 09:43"]Mun neuvo on kaikkien asiantuntijoiden mukaan järkyttävän väärä, mutta tämä toimii meillä. Myöhäisempi rytmi. Myöhemmin nukkumaan, 9 jälkeen vasta ylös. Ei päikkäreitä. Illa nukahtaa väsymykseen hyvin. Yksi MUTTA. Alkuun mokattiin siinä, että kun lapsi meni illalla nukkuun ja heräs parin tunnin päästä ja jos ei oltu silloin sängyssä nukkumassa, TADAA, virkistyminen ja sit sitä virtaa riitti aamuun.
[/quote]

Muuten hyvä, mutta on päivähoidossa niin harvoin muksu pystyy nukkumaan ysiin.

Vierailija
38/53 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 09:51"]

Siis ei mulla varsnaisesti ole mitään perhepetiä vastaan, mutta ärsyttää se kun sitä niin monet ja ihan joka päikassa tuputtavat ratkaisuksi vauvan nukahtamisongelmiin. Otetaan tänään pinnasänky takaisin käyttöön ja katsotaan kuinka käy. Nyt viimeaikoina ainakin lapsi on huutanut niin paljon sekä illalla että yöllä, että samahan se on sitten pitää unikoulutyyppinen huudatuskin tässä. Itse olen vaan aina ollut vähän unikouluja ja lapsen huudattamista vastaan, mutta kun kerran huutaa joka tapauksessa teki sitten mitä vaan, niin sama kai se sitten. Eipähän kilju enää ihan mun korvan vieressä.

Kiitos vinkeistä. T:AP

[/quote]
En huomannutkaan, että otatte pinnasängyn käyttöön. SItten jos/kun lapsi huutaa pinnasängyssä, niin käyttte vähäeleisesti rauhoittamassa lasta. Laitatte pitkälleen peiton alle ja silitätte päästä, puhe minimiin ja loppua kohti pois kokonaan. Heti huudon alettua ei kannata mennä rauhoittelemaan vaan vasta hetken päästä jos huuto jatkuu tai yltyy.

-16

Vierailija
39/53 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet curling- mamma :) LEikit, läpyttele, halittelet, juttelet ja järjestät showta lapselle ja la´psihan tykkää kun on huomion keskipisteenä.

Sorry, oli pakko sanoa, kukaan ei ole sanonut sinulle vielä.

Mulla on kolme poikaa ja ovat kyllä supermamiksia ja aluksi meinasivat 'vaatia' minulta ja mieheltäni samaa kuin sinun lapsi. Mutta koska en itse jaksa päiviä huonoilla unilla, on pakko keksiä keinot nukkumiseen.

Meill äei ole koskaan huudattettu unikoulutyyliin, en usko että hätää huutava lapsi kehittyy tasapainoiseksi.

Miksi puhut että meinaatte taas ottaa pinnasangyn käyttöön? 2v nukkuu omassa jatkettavassa sängyssä. Meillä siirryttiin pinniksestä pois 1v3kk iässä, pojat raivosivat ja huusivat kurkku suorana, jos ne laittoi vielä silloin sinne 'häkkiin' :)

Mun neuvoni kolmen lapsen kokemuksella. Nukkumaan meno on nukkumaan meno eikä leikki-luku-halittelu- taputtelu- maitopullottelu- sessio.

Laitatte lapselle (teillä ei tannut olla lapselle omaa huonetta?) oman jatkettavan sängyn makuuhuoneeseenne, mutta ei kiinni vanhempien sänkyyn (muuten tulee yöllä helpommin viereen. Valitsette yhdessä kaupasta kivat petivaatteet ja lakanat. Yhdessä valitsette sänkyyn muutaman unilelun (nalle, riepu), jotka ovat vain sänkyleluja eikä kulje pitkin päivää muuala.

Illalla sama rutiini seuraavasti. Pyjaman vaihto päälle, hampaiden pesu ja iltapisu ja univaippa. Sitten isä ja äiti peittelee yhdessä lapsen sankyyn ja toivottaa 'hyvää yötä ja kuniita unia' ja poistuvat huoneesta. Huoneen oven voi jättää auki, jolloin äänet ja valo saa tulla makuuhuoneeseen hiljaisena ja lapsi ei silloin pelkää esim. pimeää. Lapsi nukahtaa itsekseen omia aikojaan sänkyyn hetken päästä.

Eli älä lue iltasatuja kun lapsi on sängyssä äläkä makoile lapsen kanssa siellä . Kun nukutaan, niin nukutaan. Päivällä sitten leikitään ja halitaan.

Pysyt vain tuikkana tämän kanssa. Voihan se lapsi kiukutella ja raivota uutta käytäntöä pari viikkoa, mutta älä luovuta. Tiukkana olo ei tarkoita tylynä oloa. Jos lapsi tulee pois sängystä niin talutat tai kannat takaisin sänkyyn ja toivotat hyvät yöt. Varaudu että aluksi joudut taluttamaan takaisin sänkyyn 20 kertaa illassa :) 

Vierailija
40/53 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko kauhukohtauksia. Itsekin mietin samaa, kun täältä sellaisista luin. Lapsella ei pitäisi olla mitään hätää. Elämä on tasapainoista ja säännölliset rutiinit löytyvät. On päivisin iloinen ja pirteä (vaikka kuinka vähän ja huonosti olisi nukkunut). Mies auttaa kyllä jonkin verran, mutta lapsi ei oikein hyväksy nukuttajaksi eikä rauhoittelijaksi isää vaan aina huutaa minua. Myönnän että kestän huonosti lapsen itkua ja yritän tehdä mitä tahansa lapsi vaatii, että rauhoittuisi. Kauhealta tuntuu jättää yksin sänkyynsä huutamaan edes hetkeksi, mutta kai se on pakko pitää jonkinlainen unikoulu.

-AP