Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voi olla ettei koululaiset saa valita elämänkatsomustietoa!

Vierailija
27.10.2021 |

Tässä uutislinkki https://yle.fi/uutiset/3-12135582

Eli elämänkatsomustietoa ei lain mukaan saa opettaa jos kuuluu uskontokuntaan. Ompa typerää! Mitä olette mieltä?

Kommentit (146)

Vierailija
61/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea kaikkia kommentteja, joten tähän voi olla jo vastaus täällä. Mutta siis eikös ET:n asiat ole vähän sellaisia, että ne tulevat myös filosofiassa ja psykologiassa esille? Onko näitä aineita nykyään jo yläasteella? Jos ei, niin eikö olisi syytä olla? Tässä voisi olla yksi hyvä ja toimiva ehdotus tämän epäkohdan ratkaisemiksi.

Miten tämä ratkaisi sen ongelman, että uskonto on edelleen oppiaineena - siis vuonna 2021 Suomessa?

Se on oppiaine niille, jotka kuuluvat uskontokuntiin. Ei muille.

Vierailija
62/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea kaikkia kommentteja, joten tähän voi olla jo vastaus täällä. Mutta siis eikös ET:n asiat ole vähän sellaisia, että ne tulevat myös filosofiassa ja psykologiassa esille? Onko näitä aineita nykyään jo yläasteella? Jos ei, niin eikö olisi syytä olla? Tässä voisi olla yksi hyvä ja toimiva ehdotus tämän epäkohdan ratkaisemiksi.

Miten tämä ratkaisi sen ongelman, että uskonto on edelleen oppiaineena - siis vuonna 2021 Suomessa?

No kuuluuhan ihmisiä edelleen kirkkoon - siis vuonna 2021. Mikä ongelma se sulle on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittäkö se lapsen pääsyyn ET-opetuksen piiriin, että toinen vanhemmista on eronnut kirkosta? Vai pitääkö molempien vanhempien erota siitä?

Yleensä lapsi seuraa äidin uskontoa, mutta lapsi voidaan kirjata myös isän uskon mukaisesti. Tiedän perheen, jossa äiti oli eronnut kirkosta ja isä kuului edelleen ev.lut.kirkkoon, joten lapset kirjattiin isän papereihin. Siis molemmat vanhemmat olivat käyneet rippikoulun ja lapsille tahdottiin tarjota aikanaan sama mahdollisuus.

Huvittavaa, että joku historian jäänne kuten rippikoulu on muka niin tärkeä, että ”lapselle halutaan tarjota sama mahdollisuus.”

Enpä teennäisempää koulua tiedä kuin tuo herkässä iässä olevien nuorten aivopesuleiri, jossa piti opetella rukouksia ja laulaa kitaran säestyksellä. Joukkovoiman pakolla sitten ottamaan joku konfirmaatio (rahalahjankiilto silmissä😉), koska annettiin ymmärtää, että koko homma on pakollista ja kuuluu asiaan.

Aikuisena erosin kirkosta, kun ei kiinnosta kuulua mihinkään klubiin, johon minut tietämättömänä vauvana lupia kysymättä liitettiin. Mitään en ole kirkosta irti saanut.

Ja uskoa voi kotonaankin, jos haluaa, eikös Jumala kuule kaiken.

Vierailija
64/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on oppiaine niille, jotka kuuluvat uskontokuntiin. Ei muille.

No, mitä ne muut tekisi silloin?

Vierailija
65/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuuluuhan ihmisiä edelleen kirkkoon - siis vuonna 2021. Mikä ongelma se sulle on?

Kirkkoonkuuluvat voi hakea uskontonsa kirkosta. Kouluun ei sitä tarvita.

Vierailija
66/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi ne lapset sitten edes kuuluu kirkkoon, jos oman uskonnon opiskelu ei nappaa? Eikö kirkosta voi erota vanhemman luvalla? Sitten vaan et:tä lukemaan.

Vierailija
67/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kirkkoon kuuluu, niin hyvähän se on oppia, mitä oma uskonto 8opettaa. Ei minusta kirkkoon kuuluvien tarvitse tunkea et:n. Jos on antanut kastaa lapsensa, niin aika outoa on valittaa.Nimimerkillä minä en kuulu kirkkoon

Itse en kanssa ymmärrä tuota valitusta. Pitäisi muka saada vaan ne rusinat poimittua kaikesta, pitää kivoja juhlia juhlavissa paikoissa perinteitten mukaan, mutta siinä se...

Erotkoon sitten kirkosta, jos sillä ei kerta mitään merkitystä ole ja se oman lapsen uskonnon opetus haittaa. Jos taas ei ole edes kyse oman lapsen opetuksesta, niin ei pitäisi ulkopuolisia hiertää. Antakaa muille mahdollisuus ja rauha opetukseensa. Se ei ole teiltä pois.

Vierailija
68/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kirkkoon kuuluu, niin hyvähän se on oppia, mitä oma uskonto opettaa. Ei minusta kirkkoon kuuluvien tarvitse tunkea et:n. Jos on antanut kastaa lapsensa, niin aika outoa on valittaa.Nimimerkillä minä en kuulu kirkkoon

Juuri näin ja aamen.

Vierailija
69/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskontoasiat pitäisi käsitellä kaikkien ET-oppiaineessa. Nykyinen käytäntö on eriarvoista. Suvaitsevaisuutta lisäisi kun ei eroteltaisi lapsia aikuisten valintojen mukaan

Vierailija
70/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kirkkoon kuuluu, niin hyvähän se on oppia, mitä oma uskonto 8opettaa. Ei minusta kirkkoon kuuluvien tarvitse tunkea et:n. Jos on antanut kastaa lapsensa, niin aika outoa on valittaa.Nimimerkillä minä en kuulu kirkkoon

Itse en kanssa ymmärrä tuota valitusta. Pitäisi muka saada vaan ne rusinat poimittua kaikesta, pitää kivoja juhlia juhlavissa paikoissa perinteitten mukaan, mutta siinä se...

Erotkoon sitten kirkosta, jos sillä ei kerta mitään merkitystä ole ja se oman lapsen uskonnon opetus haittaa. Jos taas ei ole edes kyse oman lapsen opetuksesta, niin ei pitäisi ulkopuolisia hiertää. Antakaa muille mahdollisuus ja rauha opetukseensa. Se ei ole teiltä pois.

On se siinä mielessä pois, että yhteisistä verovaroista maksetaan yhden uskontokunnan uskonnon opetusta.

Lisäksi oppilaiden jako eri opetusryhmiin yksityiselämään kuuluvan jäsenyyden perusteella on lievästi sanottuna erikoista.

Samaa mieltä kun jo edellä joku mainitsi: sekä uskonto että pakkoruotsi ovat jäänteitä viime vuosituhannelta ja olisi jo aika murtaa nämä tabut.

Vierailija
71/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskontoasiat pitäisi käsitellä kaikkien ET-oppiaineessa. Nykyinen käytäntö on eriarvoista. Suvaitsevaisuutta lisäisi kun ei eroteltaisi lapsia aikuisten valintojen mukaan

Koulun kuuluu tukea kotikasvatusta, ei vieraannuttaa siitä.

Vierailija
72/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se siinä mielessä pois, että yhteisistä verovaroista maksetaan yhden uskontokunnan uskonnon opetusta.

Lisäksi oppilaiden jako eri opetusryhmiin yksityiselämään kuuluvan jäsenyyden perusteella on lievästi sanottuna erikoista.

Samaa mieltä kun jo edellä joku mainitsi: sekä uskonto että pakkoruotsi ovat jäänteitä viime vuosituhannelta ja olisi jo aika murtaa nämä tabut.

Minusta opetusta on hyvä eriyttää niin, että se tukee lapsen identiteettiä, kielellustä, uskonnollista tai muuta. En itse kuulu kirkkoon, mut ei mulle verorahojen kanssa oo noin tarkkaa, että vaatisin muilta tuota opetusta pois.

Vierailija
73/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto on henkilökohtainen asia ja uskonnonvapaus henkilökohtainen oikeus. Silti minä, joka en ollut koskaan liittynyt kirkkoon, jouduin vielä 18 täytettyäni pakko-opiskelemaan uskontoa.

Joku nyt murisee miksi en eronnut kirkosta, mutta kyse on siitä että tällainen toisen puolesta tehty kollektiivinen valinta. Lisäksi pelkäsin kunniaväkivaltaa kotonani jos olisin eronnut. Vanhempani eivät olleet uskovaisia, enemmänkin tapaluterilaisia, mutta se että joku tekisi jotain mitä kukaan muu ei tekisi, nostatti heissä raivon.

Vierailija
74/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsi on tullut vasta peruskoulun mukana.

Vierailija
75/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUISTAN KUN KADEHDIN YLÄASTEELLA ET:N OPPILAITA. Kuuluin kirkkoon vasten tahtoani. Olisin aina halunnut opiskella eeteetä. Edelleen olisin samalla kannalla, jos olisin yläasteikäinen.

Vierailija
76/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten vain yhden. Oman lapsen koulussa opetetaan ainakin luterilaista ja ortodoksista kristinoppia + islamia.

Vierailija
77/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi ne lapset sitten edes kuuluu kirkkoon, jos oman uskonnon opiskelu ei nappaa? Eikö kirkosta voi erota vanhemman luvalla? Sitten vaan et:tä lukemaan.

Jos vanhemmat ei anna lupaa. Pelkää mummoa tai anoppia.

Vierailija
78/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulin, että nykymaailmassa lapsilla on avoin tie molempiin oppiaineisiin. Eihän luterilaisen kirkon jäsenyys monellekaan tarkoita mitään jumalaan uskomista sun muuta... On vain perinnäistapa kuulua siihen.

Uskonto on pakollista jos lapsi kuuluu kirkkoon. Kirkkoon kuulumaton taas saa kuitenkin osallistua enemmistön uskonnonopetukseen halutessaan. Tasapuolista heh.

Vierailija
79/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se lapsen elämä on. Aikuisten säännöillä mennään täysi-ikäisiksi asti. Itse purin sitä angstia väittämällä vastasn uskontotunneilla ja sain siitä hyvästä tosi hyviä numeroita, kun olin niin aktiivinen.

Kun olin 18, erosin kirkosta. Ihan hyvää yleissivistystä se kuitenkin on, että valtauskonnostakin jotain tietää. Ja tietääpä, mistä on eronnut.

Vierailija
80/146 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se lapsen elämä on. Aikuisten säännöillä mennään täysi-ikäisiksi asti. Itse purin sitä angstia väittämällä vastasn uskontotunneilla ja sain siitä hyvästä tosi hyviä numeroita, kun olin niin aktiivinen.

Kun olin 18, erosin kirkosta. Ihan hyvää yleissivistystä se kuitenkin on, että valtauskonnostakin jotain tietää. Ja tietääpä, mistä on eronnut.

Näinhän se on. Ja on siellä koulussa varmasti monia muitakin oppineita, jotka eivät nappaa. Tai ylipäätään koko koulu ei nappaa... Mutta käytävä vain on, tavalla tai toisella. Eikä sitä uskontoa edes ole niin paljoa, että siellä tunneilla olisi jotenkin ylivoimaista istua.