Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kirjaimellinen raamatuntulkinta ei koske koko Raamattua?

Vierailija
03.01.2015 |

Kun Jeesus esimerkiksi sanoo olevansa tie, miksi fundikset ei kuvittele hänen olevan kirjaimellisesti tie?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:21"]

Kielletäänkö muuten uudessa testamentissa homous?

[/quote]

Niin ja missä kohdassa Raamattua annetaan vihkikaaava ja määritellään millainen avioliiton kuuluu olla?

Vierailija
42/81 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:22"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:21"]

Kielletäänkö muuten uudessa testamentissa homous?

[/quote]

Niin ja missä kohdassa Raamattua annetaan vihkikaaava ja määritellään millainen avioliiton kuuluu olla?

[/quote]

Jos niitä ei siellä mainita niin ne tulevat viimeistään uskonnosta. Siitähän se nimikin tulee "uskonto", että uskoo tietyllä tavalla. Minusta tämän ketjun idea on hieman omituinen, ryhmä A uskoo johonkin ja ryhmä B yrittää ilmeisesti perustella että ettepäs usko ja sitten perään väännetään itkut "kun ne uskoo sillai". Kyllä minä ainakin tiedän paljon paremmin omat mielipiteeni kuin jokin anonyymi nettikirjoittaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:00"]

Joko Jeesuksen viimeisistä sanoista ristillä on päästy yksimielisyyteen? Siitäkin kun on ainakin kaksi eri versiota Raamatussa. Aika tärkeä tapahtuma kuitenkin kyseessä. "Jumalani, miksi minut hylkäsit" vai "Se on täytetty" vai jotain muuta?

[/quote]

Katso evankeliumeista kronologisesti tapahtumat, jos tuo on tärkeää. Matteus ja Markus kertovat Jeesuksen huutaneen "Eeli, eeli lama sabaktani". Sen jälkeen he kertovat jeesuksen huudahtaneen jotain ja temppelin väliverhon repeytyneen. Luukas kertoo, että väliverho repeytyy ja Jeesus huutaa "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni." Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran. Johannes kertoo paljon tiivistetymmin kuoleman hetkistä ja toteaa Jeesuksen maistaneen viiniä ja todenneen, "Se on täytetty" ja heittäneen henkensä. 

Vertaa tuota vaikka yliopiston luennolla neljään huolella muistiinpanoja kirjoittavaan. Eiköhän muistiinpanoista löydy enemmänkin vaihtelua, kun kaikki kuvaisi rehellisesti juuri samaa kohtaa. Jokainen evankeliumi kuvaa samaa tapahtumaa, mutta kirjoittaja on huomannut eri yksityiskohtia silti pääpiirteiden ollessa aivan samat.

Vierailija
44/81 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 12:10"] Tottakai noin laajaa "kokoelmaa" on suodatettava. Siellä on kirjeenvaihtoa ja ties mitä. Puhe rusinoiden poimimisesta on roskaa: Jos siellä sanotaan Jeesuksen kehoittaneen jotain luopumaan omaisuudesta niin minulle se kertoo lähinnä siitä että Jeesus kehoitti jotain luopumaan omaisuudestaan. Samoin siellä kuvataan miten roomalaiset sotilaat kohtelivat Jeesusta - tarkoittaako tämäkin muka sitä että jokaisen pitäisi hankkia legionaalaisen sotisopa keihään kanssa?  Soittaako palstan kiihkoateisti jokaiseen puhelinluettelon numeroon vain siksi että ne numerot sattuu olemaan siellä? [/quote] Puhelinluetteloa ei väitteiden mukaan olekkaan kirjoittanut ääretön ja virheetön jumalolento, toisin kuin paskan raamattunne. [/quote] Puhelinluettelossa voi olla virheellistä ja vanhentunutta tietoa, ja sitä päivitetään koko ajan... eli ihan niinku Raamattu, hieno vertaus

[/quote]

Kyllähän raamattuakin päivitetään. Toisekseen puhelinluettelon tiedot ovat olleet kyllä lisäämishetkellä oikein. Ja jos ei, niin kyllä ainakin pelkät nimet ja numerot erikseen ovat ihan oikeita ja kelpaavat esim. puhelinkeskukselle. Eli pulinat pois ja käymään läpi numeroita!

Vierailija
45/81 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 00:14"]

Kun Jeesus esimerkiksi sanoo olevansa tie, miksi fundikset ei kuvittele hänen olevan kirjaimellisesti tie?

[/quote]

Totta. Tästä olisi suositeltavaa ottaa eduskuntavaaleihin teemaa ja kysyä Päivi Räsäseltä, voidaanko Jeesukseen uskomalla pelastaa haja-asutusalueiden infra.

Vierailija
46/81 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

E

Vierailija
47/81 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 00:14"]

[/quote]

Totta. Tästä olisi suositeltavaa ottaa eduskuntavaaleihin teemaa ja kysyä Päivi Räsäseltä, voidaanko Jeesukseen uskomalla pelastaa haja-asutusalueiden infra.

[/quote]

Voiko puhelinluettelolla pelastaa haja-asutusalueiden infra? Tai kenties kommunismilla?

Vierailija
48/81 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 00:38"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 00:26"]

Miksi kristityt fundikset unohtavat Jeesuksen ja rikkaan miehen tapauksen. Sehän on sentään Uuden testamentin puolella ja vieläpä evankeliumissakin. Jeesus kehoittaa rikasta miestä luopumaan omaisuudestaan... Monella fundamentalistilla on uskonharjoittaminen rusinoiden poimimista pullasta.

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Luuk.18.html

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Luuk.18.html

Jeesus ja rikas mies

18 Muuan korkeassa asemassa oleva mies kysyi Jeesukselta: "Mitä minun pitää tehdä, hyvä opettaja, että perisin iankaikkisen elämän?" 19 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu. 20 Käskyt sinä tiedät: älä tee aviorikosta, älä tapa, älä varasta, älä todista valheellisesti, kunnioita isääsi ja äitiäsi." 21 "Kaikkea tätä olen noudattanut nuoresta pitäen", vastasi mies. 22 Tämän kuullessaan Jeesus sanoi: "Yksi sinulta vielä on tekemättä. Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua." 23 Kun mies kuuli tämän, hän tuli murheelliseksi, sillä hän oli hyvin rikas.

24 Nähdessään sen Jeesus sanoi: "Kuinka vaikea onkaan niiden, jotka paljon omistavat, päästä Jumalan valtakuntaan! 25 Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." 26 "Kuka sitten voi pelastua?" kysyivät kuulijat. 27 Jeesus vastasi: "Mikä on ihmiselle mahdotonta, se on mahdollista Jumalalle."

[/quote]

Tulkitset asiaa väärin, kyse on kylläkin siitä, ettei voi palvella kahta eri jumalaa eli mammonaa ja Jumalaa, vaan mammona on epäjumala. Mammona nimittäin on monelle rikkaalle epäjumala, rikkaat ovat usein hyvin ahneita ja pihejä auttamaan muita.

Raamatussa Jumala kuitenkin siunaa ihmistä myös taloudellisella hyvinvoinnilla - tavoite kuitenkin on, että ihminen tulee toimeen ja auttaa myös muita tarvittaessa. Ihmisen pitää keskittyä tärkeisiin asioihin ja oikeasti tärkeät asiat ovat ilmaisia; usko, rakkaus jne.

[/quote]

Mutta tää ei ole ollenkaan Jeesuksen sanoma, Jeesuksen sanoma on, että jätä perheesi ja omaisuutesi ja kaikki, ja seuraa minua. Älä huolehti maallisesta hyvinvoinnista, omaisuudesta, mistään, koska Jumala kyllä pitää huolen kaikesta.

Se miten tästä seuraa "kristillisiä perhearvoja" ja kirkkoja, joilla on valtava omaisuus, on jokseenkin absurdia :D

Vierailija
49/81 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
50/81 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:00"]

Joko Jeesuksen viimeisistä sanoista ristillä on päästy yksimielisyyteen? Siitäkin kun on ainakin kaksi eri versiota Raamatussa. Aika tärkeä tapahtuma kuitenkin kyseessä. "Jumalani, miksi minut hylkäsit" vai "Se on täytetty" vai jotain muuta?

[/quote]

Hän sanoi molemmat. Hän otti ihmisten synnit päällensä. Viimein oli "se on täytetty"

Vierailija
51/81 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 06:34"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 00:50"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 00:38"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 00:26"] Miksi kristityt fundikset unohtavat Jeesuksen ja rikkaan miehen tapauksen. Sehän on sentään Uuden testamentin puolella ja vieläpä evankeliumissakin. Jeesus kehoittaa rikasta miestä luopumaan omaisuudestaan... Monella fundamentalistilla on uskonharjoittaminen rusinoiden poimimista pullasta. http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Luuk.18.html http://www.evl.fi/raamattu/1992/Luuk.18.html Jeesus ja rikas mies 18 Muuan korkeassa asemassa oleva mies kysyi Jeesukselta: "Mitä minun pitää tehdä, hyvä opettaja, että perisin iankaikkisen elämän?" 19 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu. 20 Käskyt sinä tiedät: älä tee aviorikosta, älä tapa, älä varasta, älä todista valheellisesti, kunnioita isääsi ja äitiäsi." 21 "Kaikkea tätä olen noudattanut nuoresta pitäen", vastasi mies. 22 Tämän kuullessaan Jeesus sanoi: "Yksi sinulta vielä on tekemättä. Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua." 23 Kun mies kuuli tämän, hän tuli murheelliseksi, sillä hän oli hyvin rikas. 24 Nähdessään sen Jeesus sanoi: "Kuinka vaikea onkaan niiden, jotka paljon omistavat, päästä Jumalan valtakuntaan! 25 Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." 26 "Kuka sitten voi pelastua?" kysyivät kuulijat. 27 Jeesus vastasi: "Mikä on ihmiselle mahdotonta, se on mahdollista Jumalalle." [/quote]   Tulkitset asiaa väärin, kyse on kylläkin siitä, ettei voi palvella kahta eri jumalaa eli mammonaa ja Jumalaa, vaan mammona on epäjumala. Mammona nimittäin on monelle rikkaalle epäjumala, rikkaat ovat usein hyvin ahneita ja pihejä auttamaan muita. Raamatussa Jumala kuitenkin siunaa ihmistä myös taloudellisella hyvinvoinnilla - tavoite kuitenkin on, että ihminen tulee toimeen ja auttaa myös muita tarvittaessa. Ihmisen pitää keskittyä tärkeisiin asioihin ja oikeasti tärkeät asiat ovat ilmaisia; usko, rakkaus jne. [/quote] Missä kohtaa uudessa testamentissa siunataan uskovaa taloudellisella hyvinvoinnilla? Tämä on taas sitä selvittelyä jota uskovaiset harrastavat, jos raamatun selvä sana ei miellytä. Tiedetään paremmin mitä Jeesus sanoillaan tarkoitti kuin Jeesus itse

[/quote]seli seli. Jos olisit lukenut raamattua tietaisi...esim vanha rouva, joka uhrasi viimeisen ateriansa pojalleen ja kylassa olevalle profeetalle. Pitka tarina lyhyeksi....eipa karsinyt nalkaa sen jalkeen! Uskovaa sinattiin siis taloudellisella hyvinvoinnilla. Lueppa jaakobista ( Jacob) ....siina toinen.esimerkki uskovan hyvinvoinnista rahallisesti! Lista on loputun....olisi ehka kannattanut lukea raamattua ennen kommenttiasi silla se ei tuottanut minkaanlaista h aastavaa argumenttia....
[/quote]

Kiitos, mutta olen kyllä lukenut Raamatun kannesta kanteen ja ihmettelen todella miksi tuota pitää tulkita. Jeesus sanoo selvästi että rikas ei pääse taivaaseen ennen kuin jakaa kaiken omaisuutensa pois. Esim.homoudesta ei Jeesus sano mitään, naispappeudesta puhumatta. Miksi siis esim.Paavalin sanat otetaan kirjaimellisesti, mutta Jeesusta ei uskota, vaan pitää TULKITA? Ja tulkita nimemomaan oman mielen mukaan. Luepa itse hieman Raamattua.
[/quote]Tuhosi koko kylan homoseksuaalisuuden takia! Miten olet voinut missata taman lukemalla kannessa kanteen???
Naispappeus....itse en siihen usko silla Jumala loi naisen miehelle eika painvastoin. Tamakaan ei todella tarkoita naisen alistamista, silla omani esim viikkaa pyykit komeroon, laittaa ruokaa yms. Kyse on Jumalan sanasta, ja jollet tieda vielakaan etta missasit pahasti...lue pari kertaa uudestaan. Joskus ihminen lukee ymmartamatta jasitten pitaa palata kertaamaan. Esim. Homoseksualeista ajatuksesi meni metsaan jos raamattua halusit siteerata. Ala jaksa riidella ainakaan minun kanssani, haviat.

Vierailija
52/81 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:18"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 13:59"]No jos raamattua pitäis tulkita pelkästään vertauskuvallisesti niin miten tulkitsisitte mooseksen kirjasta kohdan jossa sanotaan vapaasti lainattuna älköön mies maatko miehen kanssa niinkuin naisen kanssa maataan, sillä se on Jumalalle kauhistus. Jos mun ite pitäs heittää tosta omaa tulkintahöttöä niin jälkimmäisen miehen pitäis olla trans jonka sukupuolielimet olis leikelty ja Jumala ei siitä tykkäis. [/quote]Mä tulkitsisin tosta kirjaimellisesti niin, että miehen kanssa ei maata samalla tavalla kuin naisen kanssa. Vaan eri tavalla. Sitä paitsi minulle naisena tuo oikeastaan on kehotus harrastaa makaamista naisen kanssa... se kun ei ole jumalalle kauhistus. Oikeasti kuitenkin luulen, että Mooses oli homofoobikko ja oman aikansa vanki. Lisäksi pitää muistaa, että tiettynä historiallisena aikana homosuhteet eivät useinkaan olleet tasa-arvoisia suhteita vaan vanhan miehen alistussuhde nuoreen poikaan. Alistussuhteitatosin olivat heteroliitotkin.

[/quote]Voi etta olet typera!

Vierailija
53/81 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 13:19"]

5 Ms.21:18-21 vaatii tappamaan kivittämällä pojat, jotka ovat ”uppiniskaisia ja tottelemattomia ja on kevytmielinen sekä juopotteleva”

5 Ms.23:3-7 ”Ketään, joka on syntynyt kielletystä suhteesta, ei saa lukea Herran kansaan kuuluvaksi. Ketään hänen jälkeläisistäänkään, edes kymmenennestä sukupolvesta, ei saa lukea Herran kansan joukkoon.

[/quote]

No mites nää nyt sitten pitäis tulkita? Onko nää kielikuvia vai suoria ohjeita?

Kuulostaa kyllä aika suorilta ja konkreettisilta toimintaohjeilta, mutta kyllä nää varmaan sitten on kielikuvia kuitenkin, toisin kuin tuo miehen kanssa makaaminen.

Vierailija
54/81 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 06:23"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 13:19"]

5 Ms.21:18-21 vaatii tappamaan kivittämällä pojat, jotka ovat ”uppiniskaisia ja tottelemattomia ja on kevytmielinen sekä juopotteleva”

5 Ms.23:3-7 ”Ketään, joka on syntynyt kielletystä suhteesta, ei saa lukea Herran kansaan kuuluvaksi. Ketään hänen jälkeläisistäänkään, edes kymmenennestä sukupolvesta, ei saa lukea Herran kansan joukkoon.

[/quote]

No mites nää nyt sitten pitäis tulkita? Onko nää kielikuvia vai suoria ohjeita?

Kuulostaa kyllä aika suorilta ja konkreettisilta toimintaohjeilta, mutta kyllä nää varmaan sitten on kielikuvia kuitenkin, toisin kuin tuo miehen kanssa makaaminen.

[/quote]

Nuohan koskee Herran kansaa eli juutalaisia. Jo ekat kristityt, ne jotka kirjoittivat uuden testamentin, päättivät ettei juutalaisten laki koske muista kansoista kristityiksi kääntyviä. Koska he pelastuvat eri periaatteella, armosta. Sinänsä nuo ovat ihan hyviä asioita, jos halutaan pitää tietty ryhmä puhtaana. Sieltä vaan pitää karsia kaikki vääränlaiset pois. Tota tekee Jumala itsekin. Odottakaas vaan viimeistä tuomiota.

Vierailija
55/81 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fundamentalistit imee. Pahasti. Oli sitten kyse kristityistä tai muslimeista. Kaikki äärityypit on haitarista.

Vierailija
56/81 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkitset asiaa väärin, kyse on kylläkin siitä, ettei ...

[/quote]

Ja vitut tulkitsen. Sehän fundamentalismissa nimenomaan on ajatuksena että EI tulkita mitään vaan luetaan ohjeet suoraan Raamatusta. Ja kun Jeesus on aika lailla Uuden testamentin päähenkilö sen lisäksi että on Jumalan poika ja Vapahtaja niin Jeesuksen ohjeita pitää noudattaa jos haluaa itseään kristityksi kutsua. Jeesus on paljon lahkon pastoria suurempi auktoriteetti.

Jeesus kehoitti rikasta miestä myymään omaisuutensa ja antamaan rahat köyhille. Tämän voi lukea niin vanhasta raamatunkäännöksestä kuin kielitaito antaa periksi. Tässä King James Bible (KJV) vuodelta 1611:

22 Now when Jesus heard these things, he said unto him, Yet lackest thou one thing: sell all that thou hast, and distribute unto the poor, and thou shalt have treasure in heaven: and come, follow me.

23 And when he heard this, he was very sorrowful: for he was very rich.

Ei se selittelemällä parane. Voit kaivaa asian niin kaukaa kuin haluat eikä se silti muutu. Tässä Codex Sinaiticus projektista ote Luukaksen testamentista eli niin vanha Raamattu ja Uusi testamentti kun ylipäätään mistään löytyy. Jostakin vuoden 300 - 400 välimaastosta eli heti Raamatun sisällön määritelleen kirkolliskokouksen jäljiltä:

http://www.codexsinaiticus.org/en/manuscript.aspx?book=35&chapter=19&lid=en&side=r&zoomSlider=0

δε ο ιϲ ειπεν αυτω 

οτι εν ϲοι λιπει πα

τα οϲα εχιϲ πωλη

ϲον και δοϲ πτω

χοιϲ και εξειϲ θη

ϲαυρον εν ουρανοιϲ 

και δευρο ακολου

18:22 But Jesus, hearing, said to him: Yet lackest thou one thing: sell all that thou hast, and distribute to the poor and thou shalt have treasure in the heavens, and come follow me.

Vierailija
57/81 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Informaatiota, tietoa, ajatuksia, tunteita, havaintoja yms. välittyy 

ihmisiltä, kirjoista ym. 

ihmisille.

Siinä sitten aivot tulkitsevat aikaisempien havaintojen pohjalta.

Siten esim. "Minä olen tie, totuus ja elämä" antaa eri merkityksiä

eri ihmisille.

Toki joku halutessaan saa ihan vapaasti ajatella että Jeesus on

konkreettinen tie.

Veikkaampa, että tuskin moni esim. luthersäätiöläinen

ajattelee Jeesuksen olevan mikään kantatie tai pikatie,

vaan että kyseessä on kielikuva.

Siis että esim. Jeesus on ainoa "tie" Jumalan luokse,

mitä ihmisillä on tällä haavaa käytössä.

Ja tuo "haavaa" on muuten kielikuva kanssa.

Ja "kielikuva" on myös kielikuva.

Hyvää uutta vuotta vain aloittajalle ja muillekin!

Vierailija
58/81 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 00:19"]

Niin. Koko kristinusko on vähän niinkuin yrittäis perustella, miks omena on porkkana.

[/quote]

Niin. Kaikki ajattelu on vähän kuin yrittäis perustella että peruna on heinä.

Vierailija
59/81 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kristityt fundikset unohtavat Jeesuksen ja rikkaan miehen tapauksen. Sehän on sentään Uuden testamentin puolella ja vieläpä evankeliumissakin. Jeesus kehoittaa rikasta miestä luopumaan omaisuudestaan... Monella fundamentalistilla on uskonharjoittaminen rusinoiden poimimista pullasta.

Jeesus ja rikas mies

18 Muuan korkeassa asemassa oleva mies kysyi Jeesukselta: "Mitä minun pitää tehdä, hyvä opettaja, että perisin iankaikkisen elämän?" 19 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu. 20 Käskyt sinä tiedät: älä tee aviorikosta, älä tapa, älä varasta, älä todista valheellisesti, kunnioita isääsi ja äitiäsi." 21 "Kaikkea tätä olen noudattanut nuoresta pitäen", vastasi mies. 22 Tämän kuullessaan Jeesus sanoi: "Yksi sinulta vielä on tekemättä. Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua." 23 Kun mies kuuli tämän, hän tuli murheelliseksi, sillä hän oli hyvin rikas.

24 Nähdessään sen Jeesus sanoi: "Kuinka vaikea onkaan niiden, jotka paljon omistavat, päästä Jumalan valtakuntaan! 25 Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." 26 "Kuka sitten voi pelastua?" kysyivät kuulijat. 27 Jeesus vastasi: "Mikä on ihmiselle mahdotonta, se on mahdollista Jumalalle."

[/quote]

Tulkitset asiaa väärin, kyse on kylläkin siitä, ettei voi palvella kahta eri jumalaa eli mammonaa ja Jumalaa, vaan mammona on epäjumala. Mammona nimittäin on monelle rikkaalle epäjumala, rikkaat ovat usein hyvin ahneita ja pihejä auttamaan muita.

Raamatussa Jumala kuitenkin siunaa ihmistä myös taloudellisella hyvinvoinnilla - tavoite kuitenkin on, että ihminen tulee toimeen ja auttaa myös muita tarvittaessa. Ihmisen pitää keskittyä tärkeisiin asioihin ja oikeasti tärkeät asiat ovat ilmaisia; usko, rakkaus jne.

[/quote]En ymmarra miksi tata alapeukutettiin...

Vierailija
60/81 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 00:46"]

Jeesus ja rikas mies

[/quote]

[/quote]Mutta eihän tuo ole kirjaimellinen tulkinta. Vaan suoraan sanottuna aika mielikuvituksellinen...

[/quote]Siis miten niin? Perustele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi