Mikä bloggaajissa ärsyttää?
Listataan ärsytyksen kohteita!
Itseäni ärsyttää yleisesti ottaen se, mihin blogimaailma on menossa. Enemmän ja enemmän kiiltokuvaa, täytesanoja, ylivalotusta kuvissa ja videopostaukset yhtä lässytystä ja lukijoita kutsutaan murmeleiksi ja kullannupuiksi yms, ihme lässytystä. Missä on aitous?
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:23"]Ärsyttää se, että antavat nuorille tytöille ihan vääristyneen kuvan siitä, millainen elämäntyyli on mahdollinen ilman koulutusta ja oikeaa työpaikkaa. Oikealla työpaikalla tarkoitan sellaista työpaikkaa, jolla tienaa vielä vanhempana ja rupsahtaneempanakin. Myös ällöttää se kulutushysteria, mitä blogeissa lietsotaan. Viikoittain kasa uusia vaatteita ja luksuslaukkuja kutsutaan ihan pokkana "sijoituksiksi". Pyöriiköhän näiden tyttöjen mielessä yhtäkään järkevää ajatusta...
Kyllä mä pidän esim.chanelin laukkua sijoituksena
Minkälainen mahtaa olla Chanelin laukun diskonttokorko? Oot varmaan tehnyt ainakin jonkinlaista fundamenttianalyysiä, olisi kiinnostavaa tietää tämänkin lopputulos laukun kohdalla? Jos sulla on useampia, niin varmaan vähän erilaiset analyysit muodostui, vai?
Fiksut ostivat mm. Chanelin classic flap-laukkunsa ennen vuotta 2008. Silloin se maksoi noin 1000 euroa, erät olivat pienempiä ja laadukkaampia, ja vuonna 2015 vastaavan hinta oli 4500 euroa. Noiden vanhempien laukkujen metalliosissa oli vielä aitoa kultaa ja hopeaa joten niissä on metallien aitousleimat.
Siksi nuo ovat haluttua vintagetavaraa ja ystävän vm. 2006 Chanel-laukusta, joka maksoi jotain 900 euroa, tarjottiin äskettäin 3500 euroa.
Tuon ajanjakson jälkeistä Chanelia ei enää voi sijoitukseksi sanoa, pikemminkin riistoksi sillä kuvitteleeko joku saavansa tuplahinnan omastaan muutaman vuoden päästä jos maksaa siitä 4500 euroa juuri nyt? :D Semmoisesta joka tehdään massatuotantona nykyään ja jossa ei enää ole edes mitään jalometalleja ja siksi metalliset logot ja lukot näyttää rimpuloilta entisiin verrattuna.
Osa näistä onkin täällä jo mainittu, mutta nää mua ärsyttää:
- Ruotsalaisen/suomenruotsalaisen "esittäminen". Tyyliin ruotsinkielisiä sanoja suomen joukossa. Esim. "Mums!", miksei voi vaan sanoa "nam", kun muukin tekstin on suomeksi? Samaa tapahtuu englanninkielenkin kanssa, suomenkielisen tekstin joukossa enkku näyttää vähän hassulta.
- Joka kuvaan pitää ängetä Macbook tai LV tms muu "statussymboli" näille bloggaajille. On mullakin Macbook, mutta miksi ihmeessä tunkisin tietokoneeni joka kuvaan, jotka ei edes tietokoneisiin mitenkään liity..?
- Muutenkin tylsät, ylivaloiset ja valkoiset kuvat. Ainaisia kuvia kukkakimpuista maljakossa, salaattiannoksista tai skumppalaseista. Kun on yhden tällaisen kuvan nähnyt, on nähnyt ne kaikki.
- Outojen sanavalintojen viljely, koska kaikissa muissakin blogeissa on. Esim. jonkun vaatteen "kotiuttaminen". Myös sanaa "luotto" sitä tätä viljellään jatkuvasti. Luottovaate, luottokampaaja, luottoasu jne.
- Mitäänsanomaton ja väritön kirjoitustyyli. Ei pahemmin verbaalisia lahjoja ja silti kirjoittaa työkseen. Kaikki on "älyttömän kivaa" tai ihanaa. Mielipidettä tai kantaa ei oteta oikeastaan mihinkään, ollaan hillityn neutraaleja.
- Aina niin kauhea stressi ja kiire ja tarvitaan kuukauden välein ansaittua lomaa Pariisissa (ja suurin osa matkoista sponssattuja). Ymmärrän kyllä sen, että työhän se blogikin on, mutta voiko todella töiden kotona tekeminen ainakin osittain itse päätetyllä aikataululla olla niin stressaavaa? Taukoja saa pitää, kun huvittaa ja luultavasti suurimpina osina päivistä nukkuakkin niin myöhään kuin haluaa.
- Opiskelut isolla osalla "tauolla", eikä ammattia tai päivätyötä. Joillakin yo-tutkinto, muttei hajuakaan jatko-opiskeluista. Tai sitten opiskellaan hetki ja kirjoitetaan siitä niin tohkeissaan, mutta hetken päästä se kummasti "unohtuu" (=opiskelut keskeytyy). Tulevaisuudensuunnitelmia kysyessä harva osaa sanoa mitään. Ei oikeastaan realistista kuvaa elämästä. Harva pystyy blogilla itsensä eläkkeelle asti elättämään..
- Videoilla ihme korkella äänellä kimitys ylipirteesti.
- Meikkitutoriaaleja toisensa perään aika tylsistä perusmeikeistä. Ja miten bloggaajat saakaan käytettyä naamaansa niin montaa eri meikkituotetta, vaikka meikki on yleensä tosi neutraali. Ripsareitakin lipastonlaatikoissa kymmeniä.
- Samanlaiset merkkilaukut kaikilla ja pakko hankkia kun muillakin on. Niin hehkutetaan, että on harkittu ja hyvä ostos, tästä tulee uus luottolaukku ja käytetään kauan. Ensimmäisen kuukauden ne asukuvissa vilahtelee, mutta puolen vuoden päästä onkin jo blogissa myynnissä.
- Kaikki on blogin kautta saatua lähestulkoon vessapaperista lomamatkoihin. Toisaalta eipä kai tossa rahaakaan hirveesti pala, kun puolet saadaan mainontaa vastaan ilmaseks.
- Kaikilla samaan aikaan joku blogin kautta saatu tavara mitä hehkutetaan maasta taivaaseen mainostarkotuksessa, mutta postauksen jälkeen unohdetaan kaapin perukoille, vaikka piti olla uus suosikki.
- Vain kehumiskommenttien julkaisu.
- Ollaan niin salaperäisiä, paljastetaan vähän, muttei itse asiaa. Ollut niin rankkaa ja sairaalassa ja sitä ja tätä ja jätetään lukija kuitenkin täysin epätietoon. Miksi sitten mainita koko asiaa lainkaan?
- Kiiltokuvaelämän esittäminen. Ihan kuin kellään 20 v Helsingin keskustassa asuvalla tytöllä, jolla on pohjalla korkeintaan yo-tutkinto olisi varaa ostella huippukalliita autoja ja laukkuja ja lomamatkoja taukoomatta. Ei kai yhdestä blogista voi Suomessa niin paljoa tienata?
- Nuorilla tytöillä joko itseään paljon vanhemman naisen tyyliset vaatteet päällä tai sitten jotain aivan ihmeellisiä muotihärpäke-asuyhdistelmiä.
Ootteko muuten huomanneet, että bloggaaja Marianna on aina joko kipeenä tai niiin stressaantunut? Miten salilla käyvän ja blogin perusteella terveellisesti syövän nuoren naisen vastustuskyky voi olla niin huono?
En tiedä, mutta tuntuu, että sängyn pohjalle jäädään yhden aivastuksen jälkeen niin flunssasena, jotta voidaan vaan keksiä tekosyy laiskuudelle..
^Mitä ihmeen sonta-blogeja porukka oikein lukee? Minä seuraan enemmän tai vähemmän aktiivisesti noin 50 blogia enkä ole koskaan törmännyt mihinkään edes millään tapaa tuollaista muistuttavaan toimintaan.
Keski-ikäisten naisten päivän asut on todella vaivaannuttavia katsella. Myös vaatekuvat, jossa bloggari esittelee blogiyhteistyönsä kautta vaatteita-hmm, yhtäkään en ostaisi. Samoin suorat linkit esiteltäviin tuotteisiin (kas tässä klik) ovat kuin idiooteille tehtyjä. Moni bloggari esittelee vain itseään ja omaa elämäänsä, sivutuotteena tällaisesta saattaa joku joskus inspiroituakin. Itselläni on kaunis design-koti ja kaappi täynnä laadukasta tavaraa, mutten ikimaailmassa kehtaisi kuvata kukka-asetelmiamme ja laukkujani muiden ihmisten näkyville. Minusta se tuntuisi typerältä ja siltä, ettei minulla ole muutakaan tekemistä. Aikuisen naisen tapa tehdä itsestään fiksun oloinen ei ole sitä, että esittelee itseään ja omaa elämäänsä muille. Tämä itsestäänselvyys ei ole ihan kaikille selvinnyt:)
Vierailija kirjoitti:
Menkää nyt lukemaan ja katsomaan esim. Hulluna Vaatteisiin (myös Pinkit korkokengät) blogia, niin sieltä selviää, mikä Ä.R.SY.T.T.Ä.Ä. Jo pelkkä kuvien katseleminen saa minut voimaan pahoin. Miten aikuinen nainen kehtaa, mutta näyttää kehtaavan. Myötähäpeä on valtava !
Näitä hänen kaltaisiaan naisia on mm. Vantaa ja Kerava ja Tallinnan laiva pullollaan. Ollaan löydetty siideripissistyyli juurikin 50-kymppisenä, värikkäät vaatteet, liukuvärjätyt kynityt hiukset, tyylittömät rakennekynnet ja ripsipidennykset..just name it. Aika kaukana Jaqueline Kennedyn -tyylistä - vaikka itse varmaan ajattelevat olevansa vähintään samaa tasoa. Ja aina toi tunika ja legginsit (jotka kätkee ylikilot?).
Vierailija kirjoitti:
Iida9. tammikuuta 2016 klo 5.14
Tottakai mä olen omasta mielestäni tosi hyvännäköinen, kenties maailman kaunein naisihminen. Nauraminen kertoo vain siitä että olet äärimmäisen kateellinen. Mä olen niin korkealla pilvissä ettei täältä ihan helpolla pudota :)Ei sitten yhtään ylimielinen kommentti Iidalta :D herran jumala miten se kehtaa?
En lue blogia enkä tunne bloggaajaa, mutta mä lukisin tuon ironiana.
Ärsyttää se, että jos rahaa kerta on noin paljon, niin miksi ei suosita kotimaista? Suomessa valmistettuja tai edes kotimaista suunnittelua? Ärsyttää myös liika kulutus, esim vaatteiden tai kenkien määrä. Liika englannin kielen tunkeminen, etenkin englanninkielisten sanontojen tunkeminen suomenkielisen tekstin sekaan, argggh.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää se, että jos rahaa kerta on noin paljon, niin miksi ei suosita kotimaista? Suomessa valmistettuja tai edes kotimaista suunnittelua?
Mun mielestä bloggaajat ovat omalta osaltaan lisänneet Suomi/Skandi-designin myyntiä mitä tulee sisustukseen (etenkin astioihin). Vaatteissa ja laukuissa taas... kerro hyviä merkkiesimerkkejä. Etenkin laukuissa en tiedä yhtäkään suomalaismerkkiä joka pärjäisi ranskalaisille tai italialaisille tyylissä.
Balmuir on tehnyt paljon yhteisduunia bloggaajien kanssa. Toisessa ketjussa oli monta kommenttia kuinka sen vuoksi Balmuiria ei haluta ostaa.
Itse tapasin hänet myös erään verkostomarkkinointi tapahtuman yhteydessä, hyvä luoja, kuinka paljon voi ihminen ollakaan itseään täynnä. Kaikista hirveintä mielestäni silti oli se, että hän välittömästi metsästi mut sosiaalisestamediasta, lähetti ystäväpyynnön jonka tyhmänä hyväksyin, ja altistuin hänen facefeedilleen. Siellä tämä nainen esiintyy eräänlaisena "rakkauden ja kiitollisuuden lähettiläänä", vaikka jo kauas näkee kuinka täydellinen vastakohta hän on positiivisuudelle. Poistin ystävistä.
Jatkuva teennäisyys ja esittäminen, itsensä korostaminen, joskus jopa suoranainen valehtelu, pinnallisuus. Tuossapa nuo oleellisimmat, joihin törmää lähes kaikissa blogeissa. En edes ymmärtänyt tai ns. nähnyt näitä asioita ennen kuin tutustuin blogimaailmaan ja bloggaajiin. Totuus tekstin ja kauniiden kuvien takana on usein toinen. Päällepäin kovin menestyneeltä, hyväntekijältä ja onnelliselta vaikuttava bloggaaja saattaakin laskeskella pennejä ja olla aikamoinen pahansuopa ihmisperse kaiken sanahelinän, ihanuuden kotiuttamisen ja kokemisen takana. Hyväksyntää ja ihailua haalitaan keinolla millä hyvänsä, kulutushysteria on uskomaton. Harva blogi nykypäivänä pyörii puhtaasti hyvän tahdon ja harrastestelun voimalla, se on surullinen fakta. Jokainen bloggaaja on joltakin osin mätä, toiset enemmän kuin toiset.
Nimim. Koettu liiankin läheltä.
Bautismo de Fuego kirjoitti:
^Mitä ihmeen sonta-blogeja porukka oikein lukee? Minä seuraan enemmän tai vähemmän aktiivisesti noin 50 blogia enkä ole koskaan törmännyt mihinkään edes millään tapaa tuollaista muistuttavaan toimintaan.
Samaa ihmettelen :-D
Mietin missä menee raja.
Miksi tykkään monesta blogista, jossa bloggaaja toki esittelee kotiaan ja vaatteitaan ja on selvästi varakas, ja miksi en taas toisista tykkää.
Ehkä syynä on se, että ne mistä tykkään ovat jollain tavalla kuitenkin aitoja ja älykkäitä naisia, joilla on ajatuksia niissä kirjoituksissa, eikä pelkkää esittelyä.
Tykkään esim. Fab Fortysta mutta en mistään noista viisikymppisistä tekokynsi-räväkkätyyli-ylipaino-bloggaajista. Sitä haluaa kyllä jossain määrin samaistua ja saada inspiraatiota bloggaajasta, eikä noista pinkeistäkorkokengistä yms tule kuin myötähäpeä. (olen samaa ikäluokkaa) Nuorten naisten blogeistakin saa inspiraatiota, jos hellä on pukeutumisessa klassinen tyyli.
Mungo-Annalta olen napannut joitain kakkujen ja macaronien ohjeita ja ihaillut, miten hienosti on ne tehnyt ja kuvannut.
Kuvien tulee yleensäkin olla kauniita. Jos blogissa on huonosti otettuja kuvia, ja omaa esteettistä silmää häiritseviä, niin en seuraa.
Kaikkea kanssa kirjoitti:
Itse tapasin hänet myös erään verkostomarkkinointi tapahtuman yhteydessä, hyvä luoja, kuinka paljon voi ihminen ollakaan itseään täynnä. Kaikista hirveintä mielestäni silti oli se, että hän välittömästi metsästi mut sosiaalisestamediasta, lähetti ystäväpyynnön jonka tyhmänä hyväksyin, ja altistuin hänen facefeedilleen. Siellä tämä nainen esiintyy eräänlaisena "rakkauden ja kiitollisuuden lähettiläänä", vaikka jo kauas näkee kuinka täydellinen vastakohta hän on positiivisuudelle. Poistin ystävistä.
Siis kenestä tässä puhutaan? Oletat, että lukijat tietävät, mulle ei ainakaan selvinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Menkää nyt lukemaan ja katsomaan esim. Hulluna Vaatteisiin (myös Pinkit korkokengät) blogia, niin sieltä selviää, mikä Ä.R.SY.T.T.Ä.Ä. Jo pelkkä kuvien katseleminen saa minut voimaan pahoin. Miten aikuinen nainen kehtaa, mutta näyttää kehtaavan. Myötähäpeä on valtava !
Minusta Maijun blogi on ihana. Aito elämäniloinen nainen. Pitääkö 50 alkaa pukeutua harmaisiin ja tuskastella elämänmenoa ? Minä ainakin aion elää täysillä,käyttää meikkiä,farkkuja ,korkkareita ,harrastaa miehen kanssa seksiä,matkustella,bilettää tyttöjen kanssa, ja käyttää värejä vaatteissa niin kauan kun henki minussa pihisee ? Minusta Maiju osaa pukeutua kivasti. Mukava lukea hänen juttujaan ja mikä positiivisuus ! Ei koskaan sano miehestään pahaa sanaa. Ja aina jaksaa olla iloinen kommentoijille,jopa niille elämäänsä kyllästyneille katkerille yksinäisille valittajille. Ja jos jonkun blogi niin ärsyttää niin miksi lukea sellaista blogia :D Itse en lue blogeja mitkä ei kiinnosta mua . Itse haluaisin Maijun kaltaisen iloisen,kannustavan ihmisen ystäväksi. Hän on aktiivinen,hauska ja nauttii elämästä, Ei elämä lopu 50 vuotiaana.
Täällä nyt näyttää olevan tapa haukkua kaikkia ja kaikkea. Ihania kannustavia äitejä,vertailtiin lasten kasvua , luonteita,ja muutenkin kotielämää hyvässä ja rakentavassa hengessä.Yhdessä laihdutettiin , synnytyskertomuksia jaettiin jne. Se oli kivaa. Huumoria oli mutta lämpimässä hengessä. Ja välillä oli murheita ...lapsettomuutta,masennusta, painoa murehdittiin ,,rahahuolia,,työttömyyttä..unettomia öitä ... Täältä sai hienoa vertaistukea ja neuvoja eri elämäntilanteille. Kehuttiin ja kannustettiin toisia. Sitten tänne ilmeisesti muutti ns nettitrollej a tai muuten vinsahtaneita yksilöitä jotka tieten tahtoen halusi pilata kivan ja lämminhenkisen keskustelufoorumin,Kun mullakin menee elämässä päin peetä niin muillakin pitää mennä ajattelua alkoi nousemaan . Monet lähtikin täältä juuri näiden elämäntapamyrkyttäjien/valittajien takia. Sitten alkoi se kauhea kilpailu vanhemmuudesta ja kaikesta muustakin. Ja nyt tämä paikka on yleinen vitsi. Ja tekstit laulujen aiheina. Tätäkö esimerkkiä halutaan näyttää omille lapsille ? Kiusaaminen on aina väärin. Sitä ei saa missään nimessä hyväksyä !Ja jos sulla on paha olla tai muuten elämä rankkaa ,apua aina saa. Itse kävin täällä aikoinaan päivittäin. Nyt 1 kuussa jos sitäkään.. Toivon koko ajan että tämä dissaaminen loppuisi täällä ja kaikilla olisi asiat hyvin.
Jos tunnen naisia jotka raskaana tai juuri saaneet vauvan kehotan välttämään tätä paikkaa. Ennen kehotin tulemaan tänne,Kertoo aika paljon paikan nykytasosta. Toivottavasti nämä trollit ovat tyytyväisiä toimintaansa.
Blogeissa ärsyttää ehkä eniten nämä "yhteistyö"-kuviot eli ilmaiseksi saatujen toinen toistaan "ihanampien" tavaroitten esittely, minkä pitäisi johtaa siihen, että blogin lukijat menisivät ja ostaisivat nämä tuotteet itselleen.
Aivan yhtä paljon ärsyttää bloggareitten huono kirjoitustaito. Kielioppivirheitä, kirjoitusvirheitä ja huonoa ilmaisua vilisevät kirjoitukset saavat minut huonolle tuulelle. Ja ihmettelemään sitä, miten noilla tekeleillä voi olla satoja tai jopa tuhansia seuraajia!
Ihanko totta siellä Suomessa Chanelin laukkujen arvo nousee käytettynä?
Asun eräässä isossa muotikaupungissa ja meillä on täällä panttilainaamo jonne he ottavat korujen lisäksi mm. Chanelin, Cuccin, Hermesin ja Louis Vuittonin laukkuja mutta myös muita merkkejä. Hermesin huiveja ja niitä rannekoruja ja mitä nyt blogeissa on viime vuosina näkynyt. Niitä takaisin lunastamattomia on siellä hyllykaupalla ja hinnat puolet tai alle siitä mitä ostoshetkellä putiikista on ollut. Ovat varmasti aitoja sillä kaniin viedessä pitää olla kuitit yms. mukana ja he tarkistavat aitouden ennenkuin antavat lainaa niitä vastaan. Laatikot löytyy myös suurimmasta osasta. Kysyin joskus sieltä henkilökunnalta niin samanlaisia panttilainaamoja löytyy joka puolelta maailmaa isommista kaupungeista kuten Lontoo, New York ja Pariisi, Dubai. panttilainaamot tekevät yhteistyötä mm. kansainvälisten huijarien takia.
Kolmessa vuodessa hinta on tuplaantunut.
Sehän ei kerro vielä mitään sinun sijoituksesi arvonnoususta, se kun määräytyy laukun myyntihetkellä. Vai ajattelitko saada käytetystäsi samankaltaisia summia kuin uudesta?