Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kestätte järjissänne vauvan syömään opettelua?

Vierailija
02.01.2015 |

Taas yksi kauhujen lounas vauvalle 10kk takana. pitääkö kaikkien ruokailuun käyttää rulla talouspaperia, pestä vauva päästä varpaisiin jälkeenpäin ja koko keittiö? Kauanko tätä kestää?? Ennen kuin itse koin tämän (monta kertaa päivässä jo ihan riittävän kauan), pidin lapsen ruokailun rasittavuutta valittavia todella murheellisina.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 14 kk vanha poika on kyllä hitusen muutaman viikon sisällä parantanut ruokailutapojaan... Enää ei ole ihan yltä päältä ruuassa vaikka sormiruokaa syökin. Välillä menee jopa haarukka/lusikkakin suuhun, ettei pelkästään kauhaista kouralla ruokaa ja levitetä ympäri naamaa.

Mulla on syöttötuolin alla vanhan pöytäliinan palanen, helpompi pestä se kuin koko lattia. Ja tarkkana ja vikkelänä saa olla, että kun maha alkaa olla täysi, niin sitten alkaa ruualla leikkiminen. Tyyliin kipataan lautanen päähän.

Parhaimmillaan siis nyt vaan pesusienellä naama ja kädet puhtaaksi, syöttöessu pesuun, pyyhitään pöytä ja syöttötuoli... Pahimmillaan koko syöttötuoli suihkuun, poika kylpyyn, lattia kuurataan, seinät pyyhitään, äiti vaihtaa vaatteet...

Vierailija
22/34 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt samaa, ihan kamalaa katsottavaa ja siivottavaa!

Meidän 1v tykkää syödä itse lusikalla tai haarukalla ja suuttuu jos ei sitä saa. Annan hänelle pienen lusikan ja itse lapan suuhun ruokaa minkä ehdin. Mikrokuituliina on märkänä siinä vieressä ja pyyhin sotkua samalla.

Harjoitus tekee mestarin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta riippuen vähän vaihtelee koska oppii syömään itse. Lapsi kuitenkin oppii matkimalla että iskät ja äiskät näyttäkää sitä mallia. Tosi hyvä keino on nälkä. Antakaa lapsen saada oikea kunnon nälkä ja sitten lusikka käteen niin kummasti alkaa tapahtua. Lapset ei yleensä ole tyhmiä, vanhemmat usein on liikaa palvelevia.

Vierailija
24/34 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 siis ap
kiitos tsemppauksista, kyllä kai tää tästä. Aikanaan. Vauvalla tosi hyvä pinsettiote ollut jo pitkään ja lusikka menee jo suuhun, tosin vielä sivuttain, eli puolet päätyy mahalle ja ties mihin.
Ap

Vierailija
25/34 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

syötin vielä tuossa iässä, annoin käteen palan leipää/riisikakkua/kurkkua/porkkanaa tms samalla kun syötin. en muista että juuri koskaan olisi tarvinnut vaihtaa vaatteita

Vierailija
26/34 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikki murisee! Murr murr!

Vierailija
27/34 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen, joten sympatiat ap:lle :) Minulla on kolme omatoimista, itsepäistä ja herttaista poikaa, joten syöttämisiin tuli keksittyä keinot aikoinaan. Nyt kouluikäisenäkin osaavat olla sotkijoita, mutta hieman eri tavalla ; likaiset astiat unohtuu pöytään, jääkaappisäilytettävät ruuat jää pöytään, leivänmurut pitkin leikuulautaa jne, mutta elämä on, en jaksa nipottaa kun muuten ovat iloisia ja omatoimisia lapsia.

Mä tein aikoinaan lasten ollessa 9kk- 1,5v niin, että ennen kuin syötiin riisuin lapset vaippasilleen, jos oli puhtaat vaatteet päällä. Jos taas vaatteet oli menossa pyykkiin niin sitten vain käärin puseron hihat mahdollisimmat ylös , niin oli mukavampaa syötä, tai otin paidan poiskokonaan mutta jätin housut jalkaan. Ruokalappuna oli Baby Björnin muovinen koururuokalappu, koska se kouru keräsi tosi hyvin tippuvaa ruokaa.

Lapselle annoin omaan käteen heti 9kk iässä Pirkan Napero-kerhosta saadun punaisen minilusikan. Lusikka oli niin pieni (pienempi kuin tavallinen teeluksikka) että sillä ei saanut heitetltyä ruokaa tolkuttomasti ympäriinsä.

Me aloitimme syömisen aina kun lapsi oli jo selkeästi nälkäinen eli silloin lapsi kiinnostui enemmän syömisestä kuin ruualla leikkimisestä. Pöytäliinaa ei ollut, eikä myöskään mattoa keittiössä. Lapsi laittoi ruokaa suuhunsa, pöydälle, lattialle syöttötuolissa (trip trap) istuen. Minä istuin vieressä oman lusikan kanssa ja laitoin ruokaa lapsen suuhun siinä ohessa, mutta yritin keskittyä siihen että kannustan lasta laittamaan ruuan itse suuhun, jolloin hän keskittyy siihen lusikoimiseen.

Lautasesta minun piti pitää lujasti kiinni (muovilautasia käytettiin), koska varsinkin kuopus on tosi temperamenttinen ja jos en pitänyt lautasesta kiinni hän saattoi ottaa lautasesta kiinni ja heittää sen seinään :) Ei kiva näky kun soossi valuu pitkin seiniä.... Maitoa lapsi joi sellaisesta nokkamukista, mistä ei juoma valu ulos vaikka sitä pitäisi ylösalaisin. Vieläkä sellaisia nokkamukeja on myynnissä?

Pahimpana sotkukautena syötin mahdollisimman tönkköä ruokaa, että lapsi ei sotkisi niin pahasti. Eli en syöttänyt keittoja ja kiisseleitä vaan marjoja ja hedelmiä pikkupaloina, laatikoita ja vuokia.

Kyllä se helpottaa kohta, usko pois. Nyt itseäni vaan naurattaa se tolkuton sotkeminen, mutta kyllä niistä sotkupelleistä kasvaa ihan kunnon kansalaisia :)

Vierailija
28/34 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäni olen törmännyt lapsiin, joiden kotona on vieroksuttu sotkua ja lapsi ei ole saanut syödä itse. Tullessaan päiväkotiin tällainen lapsi istua tököttää ruokapöydässä ja odottaa että joku tulee syöttämään, muut lapset syövät vieressä reippaasti itse. Sitten kaikkea erilaista sormituntumaa kammoksutaan, jos esim askarrellessa menee liimaa sormeen, lapsi menee aivan lukkoon, koska liima ällöttää niin paljon. Tiedän, että se siivoaminen turhauttaa, mutta sotku on hyvästä. Eikä sitä onneksi vuosikausia kestä, vaan lapsi kehittyy joka kerralla hieman.

Vierailija
29/34 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi yleensä päivällisen ja iltapuuro on mieskin kotona. Syönnin jälkeen toinen pesee vauvan ja toinen keittiön ja vauvan syöminen on mukavampaa, kun koko perhe syö samalla: vauva näkee mallisyömisä ja kumpikin ohjaa touhua toisella kädellä ja syö itse toisella. Pahimpia on aamiainen ja lounas, pitäisi itse ehtiä joka paikkaan.
Ah, kyllä helpotti, kun tietää ettei ole yksin.
kateellisena olen kuunnellut mm yhtä kaveria joka kertoi, ettei lapsensa ole koskaan halunnut liata käsiään!
Ap

Vierailija
30/34 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:34"]Rikki murisee! Murr murr!
[/quote]

Heh, rikkaimuri! Onneksi ei murise, eikä vauva pelkää sitä. ja mies pesee sieltä homeiset puuroklöntit, kun muistaa.
Ap

Vierailija
31/34 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisävinkiksi voisin sanoa, että pue lapselle ruokalapun sijaan askarteluessu, suojaa paremmin vaatteita.

Tuon vaiheen jaksaa kun miettii että tämä vaihe loppuu joskus. Meillä 2-vuotias syö jo ihan siististi ja jopa siivoaa itse sotkunsa jos on pöydälle ruokaa tiputtanut, tuo myös ruuan jälkeen lautasensa tiskipöydälle.

Vierailija
32/34 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 1v10kk ikäisenkin syöminen vielä niin rasittavaa. Syö itse nätisti korkeintaan puolet ruoasta ja sitten alkaa pelleily ja sählääminen ja loput pitää syöttää. Sotkua tulee edelleen ja hermot meinaa mennä joka kerta. Nyt on vielä vastasyntynytkin talossa. Eli sama homma jatkuu vielä ainakin kaksi vuotta. Huoh!

Vierailija
33/34 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm, meillä kyllä 1v3kk söi täysin itse, mutta ei ikinä halunnut mm leipoa sämpylöitä-ei pitänyt siitä että taikinaa jäi sormiin kiinni =)

Vierailija
34/34 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoile lapselle ruoat sormiruokailu muotoisena ja syötä itse löysemmät sapuskat eli yogurtit ja kiisselit. Harjottelemalla oppii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme