Miten kestätte järjissänne vauvan syömään opettelua?
Taas yksi kauhujen lounas vauvalle 10kk takana. pitääkö kaikkien ruokailuun käyttää rulla talouspaperia, pestä vauva päästä varpaisiin jälkeenpäin ja koko keittiö? Kauanko tätä kestää?? Ennen kuin itse koin tämän (monta kertaa päivässä jo ihan riittävän kauan), pidin lapsen ruokailun rasittavuutta valittavia todella murheellisina.
Kommentit (34)
Mun mielestä meidän 1v4kk ikäinen on söpö, kun yrittää syödä. Kopauttelee lusikkaa lautaseen, ruokaa lentää lattialle yms, sotkee päänsä ruokaan, mutta mitä sitten? Ei kai toinen muuten voi ikinä oppia ja ei tämä ikävaihe kauaa kestä.
Katso Joukolatar-blogia. Lapsi jopa viedään syömään hienoihin ravintoloihin, eikä mitään ongelmaa.
Hirveästi vaivaa te näette muoveineen, riisumisineen ja systeemeineen. Meillä syötettiin lasta aika pitkään. Itse söi kuivempaa ja kiinteämpää sapuskaa siinä ohella, jos oli jotain sopivaa. Silti oppi syömään itse saman ikäisenä kuin muutkin lapset, oli/on jopa edellä. Motoriikka kehittyy kyllä muissakin hommissa kuin ruokapöydässä.
Heh, hauskoja kommentteja. Kiitos vinkeistä, iso osa on jo käytössä tai kokeiltu ja toimimattomiksi havaittu. Tietenkin minusta on pääasiassa suloista, kun vauva syö itse, mutta hirveä jynssäys siitä seuraa. Esim puuro on pakko jotenkin saada syöttötuolista, koska kuivuu teräviksi piikeiksi. lisäksi vauva tunkee suuhunsa kaikki murut lattialta, enkä halua että järsii milloin mitäkin aarteita.
.
Tuo yksi alapeukkuja kerännyt kommenttini vielä selitettävä (kiitos kiire ja autocorrect): vauva kyllä saa syödä käsin sormiruokaa joka päivä, mutta silloin kun syö lusikalla niin puurolautaselle tms lusikkaruokaan yritän määrätietoisesti rajata, että ei tunkisi käsiään. Houkutus on kyllä suuri katsoa touhua läpi sormien, varsinkin iltaisin, koska vauva nostetaan syömäpuuhista suoraa kylpyammeeseen, jossa riisun vaipan ja huuhtelen vauvan, ennen kuin laitan tulpan ammeen pohjaan. Oletan, että johdonmukaisuus edistää asian oppimista.
.
Ja oikeasti, olen kyllä todella ylpeä vauvani motorisista taidoista ja halusta tehdä itse. Ihana vauva ♡
.
Ap
En jaksa lukea nyt kaikkia viestejä, mutta kolmen lapsen nuo ajat kärsineenä suosittelen näitä:
- joko otat aikalisän ja palaat harjoitteluun myöhemmin TAI annat lapsen vaan syödä koko ajan itse ja sotkea nyt ihan hulluna, mutta sitten hän myös oppii nopeammin (eli älä pitkitä sotkuvaihetta tekemällä sekä että)
- hanki Ikeasta sellainen toimistotuolin alle tarkoitettu läpinäkyvä muovinen iso lattiasuoja ja laita syöttötuolin alle (se on paljon helpompi jynssätä vedellä, pesuaineella ja juuriharjalla silloin tällöin kuin joku arka lattiamateriaali)
- meillä toimi parhaiten myös Ikean halpa muovinen syöttötuoli omalla kourumaisella pöytätasolla (eli heitin ikuisiksi ajoiksi Stokken pois ruokapöytäkäytöstä..). Muovituoli pöytineen on helpompi putsata ja se pöytä koppasi suurimman osan ruuasta.
- opeta alusta asti että pöydästä ei poistuta ennen naaman ja käsien huolellista putsausta
- tärkein: unohda niuhotus tahrattomuudesta ja täys-siisteydessä, anna periksi elämälle ja hylkää hetkeksi normaali siisteystasosi. Päätä olla stressaamatta. Katso onnellista vauvaa, joka naama mustikassa ja kädet perunamuussissa hymyilee leveästi. Kyllä se siitä. Otan osaa.
vaatteet pois syömäharjoittelijalta! keittiöstä tietenkin matot pois myös. lapsi suihkuun syönnin jälkeen. ihanaa aikaa. oi miten rattoisaa on rapsuttaa kuivutta kaurapuuroa tai perunaa syöttötuolista monta kertaa päivässä. :D
monet on kehuneet ikean syöttötuolia. siitä saa jalatkin irti helposti ja tuoliosa on helppo putsata. aion itse hankkia sen omalla vauvalle.
mä annoin vauvalle tai siis taaperolle oman lusikan vasta nyt kun on tajunnut laittaa sen suuhunsa eikä esim. päähänsä. miksi se lusikka pitäisi antaa sille jos ei ole hajuakaan mitä sillä kuuluu tehdä tai se menee mihin sattuu. tulee paljon vähemmän sotkua ja syömisessä on jotain järkeäkin.
näitä juttuja kun lukee täytyy sanoa että meillä ei ole ollut ikinä mitään ihmesotkuja,ihan ollaan rätillä ja paperilla selvitty syönnistä,ilmeisesti meillä on edes joku aisa mennyt helpoimman kautta kun ei ole vielä oppinut nukkumaan öitä.
tv.2.5v penskan isä.
Prismasta ainakin saa ruokalappuja, joissa on hihatkin. Laita lapselle suihkulakki, jotta tukka pysyy puhtaana eikä tarvitse itkun ja huudon kanssa harjata kuivuneita ruokaklönttejä niskavilloista. Jos ruokaa lentelee ihan solkenaan, siirrä ruokailut kylppäriin, jotta lattianpesu on helpompaa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:19"]mä annoin vauvalle tai siis taaperolle oman lusikan vasta nyt kun on tajunnut laittaa sen suuhunsa eikä esim. päähänsä. miksi se lusikka pitäisi antaa sille jos ei ole hajuakaan mitä sillä kuuluu tehdä tai se menee mihin sattuu. tulee paljon vähemmän sotkua ja syömisessä on jotain järkeäkin.
[/quote]
neuvolan ohjeissa taisi olla lusikan harjoittelun aloittaminen 8 kk iässä. tietenkin se on ohje, ei määräys, mutta miksi kieltää lapselta opettelu, kun itsellä pysyy rätti kädessä ainakin toistaiseksi. Kun lapsi selvästi haluaa tehdä itse. Ja ihan varmasti ymmärsi mikä lusikka on, vaikka nyt vasta osaa pikkuhiljaa käyttää.
.
Oletan, että lapsilla tosi paljon eroja tässäkin, joku mielellään antaa syöttää, joku ei millään.
.
Teki vaan mieli saada vertaistukea! En valitsisi toisin syömäänopettelupuuhiamme.
Ap
No jos tuntuu ihan toivottomalta, niin voitte pitää tauon ja syötät vauvaa vaikka kuukauden, sitten uusi yritys siinä itse syömisessä. Motoriikka kehittyy kuukaudessakin hurjasti. Mutta sotkua ne lapset kyllä tekee vielä pitkään, eli jos keittiön siisteys on sinulle tosi tärkeää, niin voivat hermosi olla aika koetuksella. :)
Kyllä minä syötän vielä tuon ikäistä, ei hän saa edes leivänmurua pöydältä suuhun. Sormiruokana saa keitettyjä kasviksia ym. Jotka ei sotke juurikaan..
Joo, tutulta kuulostaa. Meillä joka ruokailun jälkeen vaatteiden vaihto ja keittiön imurointi/lattian pesu. Joka kerta ajattelen että tämä on opettelua, olenhan itsekin oppinut syömään siististi, kyllä vauvakin oppii. :-)
Ha haa! Meidän 1,5-vuotias sotkee edelleen koko keittiön ja molemmat vanhempansa, itsestään puhumattakaan, ennen kun saa suupalaakaan sisäänsä. Että lykkyä tykö sinne vaan!
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:06"]Taas yksi kauhujen lounas vauvalle 10kk takana. pitääkö kaikkien ruokailuun käyttää rulla talouspaperia, pestä vauva päästä varpaisiin jälkeenpäin ja koko keittiö? Kauanko tätä kestää?? Ennen kuin itse koin tämän (monta kertaa päivässä jo ihan riittävän kauan), pidin lapsen ruokailun rasittavuutta valittavia todella murheellisina.
[/quote]
yksi hyvä kikka oli meillä käyttää isoa ruokalappua kaulalla jonka sai sujautettua myös lautasen alle. Se muodosti suojan ettei syliin tipu mitään.
Pistin muovin lattialle ja vauvan pesuun menevissä vaatteissa tai kesällä nakuna muoville. Ruoka lautaselle, tosin siitä muoviltahan se suurimman osan söi. Kun muovi ei enää toiminut, pesin lattian ja laitoin siihen raejuuston ja lihanpalat ja pesin syönnin jälkeen uudelleen.
Nyt puolitoistavuotiaana syö ilman ruokalappua syöttiksessä. Ja kaiken syö itse.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:08"]No jos tuntuu ihan toivottomalta, niin voitte pitää tauon ja syötät vauvaa vaikka kuukauden, sitten uusi yritys siinä itse syömisessä. Motoriikka kehittyy kuukaudessakin hurjasti. Mutta sotkua ne lapset kyllä tekee vielä pitkään, eli jos keittiön siisteys on sinulle tosi tärkeää, niin voivat hermosi olla aika koetuksella. :)
[/quote]
syötän yleensä samalla. Mutta jos vauvalla ei ole omaa lusikkaa, repii lusikan kädestäni. Sisältö lentää siinä touhussa aika kauas. Vauva syö hetken itse, aika hyvin osaa jo, mutta vähän väliä paukuttaisi mieluiten vaan lusikalla pöytää tai lautasta tai heittelee lusikka. Vaikka kieltäisi lusikan saamisen, vauva ottaa ruoan suustaan lössittäväksi. Käsiä ei saa enää koskaan laittaa lautaselle, mutta kädet on silti ihan ruoassa aina, ja ruoka joka paikassa.
.
en ole ylitarkka siisteydestä, mutta lattia ei kestä lätäköitä ja inhottava astua mössön päälle. onneksi meillä on rikki murisee. Laitan aina syöttötuolin alle ison harson, johon suurin osa sattumista osuu ja ravistelen siitä roskiin...
Syötä itse ja anna harjoitella kerran päivässä. Tai jotain porkkanatikkuja lapselle omalle lautaselle ja sitten sinä syötät muuta ruokaa.