Mun täytyisi laihduttaa 45kg. Miten ihmeessä mä olen antanut itseni lihota.
Tää olo on kamala. olo on tukkoinen, ähky, voimaton,väsynyt, hikoilen,en jaksa..hävettää ja nolottaakin aikaajoin oma kroppani. Katselin yksi päivä kaupungilla näyteikkunasta itseäni ohikulkiessa ja järkytyin kun tajusin että olen valtava,muodoton...naama on yhtä massaa,kaksoisleuka. Olen vasta 26v, nuori, en tahdo että nuoruuteni menee lihavana, näkymättömänä. Hullua on että lihava on näkymätön muille,mutta niin se on, koen sen jatkuvasti.
Sieluni on energinen,nauravainen,kupliva..mutta se ei näy ulospäin koska eloni ja oloni on väsynyttä. Kuvittelen että kävelen kepeästi ja naisellisesti,todellisuudessa huomaan että jalkani hinkkaavat pahsti yhteen ja ovat oudon näköiset kävellessä..kävelen hitaasti vaikka luulen meneväni lujaakin..niin lujaa kuin pystyn. Vyöryn.
En jaksa tätä oloa. Haluan voida upeasti, haluan näyttää upealta. En olla tälläinen..
muut asiat elämässä on hyvin. On kaunis omistusasunto minulle ja tytölleni, erosta 3v aikaa ja siitä on täysin selvitty jo ajat sitten. Uutta rakkautta ei yllätys yllätys ole löytänyt. Painoa on melkein 120kg ja pituutta 166cm.
Miten mä aloitan. Olen yrittänyt laihduttaa tuhannesti,koko nuoruuteni. Tietoa on paljon. Olen käynt myös ravitsemusterapiassa.. En halua liian tiukkaa diettiä koska en pysy siinä,repsahdan. Mutta pikkuhiljaa alan käsittää että ilman herkkuja on kaiketi oltava? ajan kanssa kohtuuta,mutta alkuun ilman? Koska selittelen itselleni että voi syödä kohtuudella,mutta syön sitten joka pv ja paljon! herkuilla olen lihottanut itseni näin. Moni nykyisin vannoo laihtuvansa ilman leipää,pastaa ja perunaa..mutta mä haluaisin syödä noita..jos ottaa ihan vähän ruokaa ja paaaaaaljon salaattia?
Kommentit (23)
Olenkin miettinyt,pitäisikö ottaa töihin keitto/salaattilounas ja sitten kotona syödä lapsen kanssa muuta kotruoka.osaan siis kokata..en osaa kuvitella karppausta tms vaan ihan perus kotiruokaa (ei valkoisia jauhoja). Mä olen tunnesyöjä,olen niin väsynyt töistä että sitten illalla haluan vain kaivautua peiton alle herkkujen ja hyvän ohjelman kera. Kun mulla on vapaata,lapsi siis isällään,haluan herkutella. Kun ei ole tekemistä,haen syötävää ja luen tai katselen ohjelmia nauhalta. Kun rentoudun,syön ja katson ohjelmia tai surffaan netissä. Ap
Mä olen ollut kerran 4 viikkoa cambridge kuurilla ja en tajua niitä väitteitä että nälkä ei tunnu ketoosissa..mulla oli kauheat himot ja nälkä koko kuurin ajan!!! AP
Oho, meinaat laihduttaa melkein saman mitä mä painan...
51 kg
Itse laihdutin 46kg ja kaikki oli helppoa sen jälkeen kun tajusin miksi syön ja mitä yritän tilkitä herkuilla. Tajusin, että söin lapsuuden suruun, äiti sairastui kun olin lapsi ja joutui jättämään meidän isälle. Kerran laittaessani pullapalaa suuhun tuijotin sitä ja tajusin että äiti ei löydy siitä pullapalasta :/ mieti ennen herkkujen ja roskan työntämistä suuhusi että mitä siinä annoksessa luulet olevan? Mitä tyhjyyttä sillä yrität täyttää? Kun löydät syyn, pystyt etsimään muita keinoja tyydyttää itsesi. Kuitenkin syötyäsi iskee morkkis ja paha olo, aiheutat itsellesi vain pahaa oloa lisää. Katkaise kierre, hyväksy kilot anna itsellesi armoa ja rakasta :)
Tunnesyöminen, voi, se on vaikea selätettävä. Mutta kyllä se mahdollista on.
Ehkä tosiaan lempeintä olisi aloittaa vaihtamalla lohturuoka terveelliseksi. Tiedän, kuulostaa yhtä kuivalta kuin sanoa että karkinhimo lähtee hedelmällä. Laiha lohtuhan se hedelmäsokeri on, kun elimistö tahtoo enemmän ja nopeampaa verensokerin nousua. Mutta sekä elimistö että makuaisti tottuu yllättävän nopeasti, kun vaan jaksaa pari-kolme viikkoa kituuttaa! Ihan totta. Ensi alkuun voisi vaikka korvata makeat herkut hyvällä ruisleivällä. Sen jälkeen verensokeri pysyy kauemmin hyvissä lukemissa ja makeanhimot pienenevät. Silloin kun huomaa haluavansa vain täyttää oraalifiksaatiota, porkkanat ovat käteviä ja niissä on hyvä suu-käsituntuma.
Sitten olisikin hyvä lähteä ratkomaan tuota tunnesyömisongelmaa. Se on vaikeampaa. Mielihyvä ja lohtu pitäisi voida löytää jostain muusta toimesta. Hyvä, että olet käynyt ravitsemusterapeutilla, mutta tunnesyömisestä vieroittautuminen onnistuu ehkä helpommin jonkin muun terapian kautta. Hypnoterapiasta/suggestioterapiasta on juuri tällaisissa tilanteissa apua joillekuille, kannattaa ehdottomasti tutustua aiheeseen. Se ei ole huuhaata, vaikka kantaakin vielä kyseenalaista mainetta.
Tsemppiä! Kun ylipainoa on noin paljon, kannustava puoli on ainakin se, että ensi alkuun se lähtee putoamaan suht vikkelään, kun vain vauhtiin pääset. Kyllä sinä onnistut. :)
Tänään olen mättänyt mm:
2 leipää keittokinkulla ja oivariinilla, viilin jossa hillo pohjalla
mäkkärissä aterian ja mansikka pirtelön
2 munkkia
100g suklaata
irttareita
suolakeksejä puolipakettia tuorejuustolla
pepsi maxia iso pullo
valmisateria:jauhelihapihviä ja muussia+kastiketta
1 0.33 lonkero
nyt on taas "putki" päällä eli mässykausi...olo on väsynyt,siis todella vetelä olo lihaksissa ja voimaton olo..en jaksa tehdä ruokaa. Mutta nyt on pakko vaan jaksaa,kyllä se sitten helpottaa. Ap
Ennemminkin kyllä 65 kg. Olisit nykyisessä tavoitteessasi vielä ylipainoinen.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:05"]Tänään olen mättänyt mm:
2 munkkia
100g suklaata
irttareita
pepsi maxia iso pullo
1 0.33 lonkero
nyt on taas "putki" päällä eli mässykausi...olo on väsynyt,siis todella vetelä olo lihaksissa ja voimaton olo..en jaksa tehdä ruokaa. Mutta nyt on pakko vaan jaksaa,kyllä se sitten helpottaa. Ap
[/quote]
Mitä noista ruuista, mitä olet tänään syönyt, syöttäisit kissallesi? Niin. Ihmiset ovat vieraantuneet meille sopivista ruuista.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:05"]Tänään olen mättänyt mm:
2 munkkia
100g suklaata
irttareita
pepsi maxia iso pullo
1 0.33 lonkero
[/quote]
Mitä noista ruuista, mitä olet tänään syönyt, syöttäisit kissallesi? Niin. Ihmiset ovat vieraantuneet meille sopivista ruuista.
[/quote]
Aika turha kommentti, kun kissalle ei saa syöttää myöskään kasviksia, jotka taas ovat hyvää ravintoa ihmiselle. Ihmiset ovat sekasyöjiä, eivät lihansyöjiä.
joku on lukenu iltalehteö taas ilman ajatusta
Kai sä nyt herranjumala tajuat et tapat ittes tota menoa??? Sun paino on pituuteen nähden jotain ihan sairasta ja sulla on pieni tyttö joka tarvitsee sua!! Nyt otat itteäs niskasta kiinni ja jätät ton roskaruokien mättämisen ihan kokonaan ja alat liikkua. Ajattele nyt jos sun tytär perii sun ruokailutottumukset ja lihoo saman kokoseks? Jos tää ei oo provo nii mä oon oikeesti järkyttyny.
Jos aloittaisit sillä tavalla, että päivän toinen ateria on aina keittoa täysjyväruisleivän kera ja jokaiseen päivään sisällytät annoksen tuoreita vihanneksia ja yhden hedelmän. Kun nuo olet syönyt, niin loppupäivän syöt mitä haluat etkä ota siitä murhetta. Vähitellen huomaat, ettet jaksa tai halua syödä niin paljon makeaa tai muita herkkuja. Kun saat vieroitettua itsesi pahimmasta rasva/makea/suolainen -koukusta, niin voit aloittaa tiukemman dieetin ja on jo hiukan voimia tehdä sitä ruokaa alusta asti itse.
Sinun tämänpäivän ruokalista näyttää ihan samalta kuin minun ruokalistani kolme vuotta sitten. Mätin vaan surutta kaikkea mahdollista, saatoin syödä puolen kilon suolapähkinäpussin yhellä istumalla ja huuhtoa se alas litralla sokerilimua. Kuka jaksaa laskea kuinka monta kaloria pelkästään siinä oli? Jälkkäriksi oli tietenkin levy suklaata.....
Pienin askelin, älä ensin laskea kaloreita, jätät vaan kylmästi pois ensin sokerin koska se on pahin koukuttaja. Kun olet päässyt pahimmasta sokerikoukusta pois, ala vähentää muita syömisiä, LASKE niitä kaloreita. Jätä valkoinen vilja ainakin pois, mielestäni voit hyvin syödä ruisleipää (siis ihan oikeaa ruisleipää missä on ruisjauhoja ja vettä, ei mitään muuta!) tai perunaa. Mutta älä syö riisiä tai pastaa, niistä tulee vain turpea olo.
Liiku alkuun sen minkä jaksat ja ehdit, se ei ole tärkeää, tärkeämpää on saada ruokapuoli ensin kuntoon, energian lisääntyessä jaksat jo liikkua paljon enemmän ja painosi putoaa kuin huomaamatta ensin kilon, sitten viisi ja lopulta kymmenen!
Tsemppiä! :)
Terveisin, Ennen 110kg, nyt 75kg.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:05"]Tänään olen mättänyt mm:
2 munkkia
100g suklaata
irttareita
pepsi maxia iso pullo
1 0.33 lonkero
[/quote]
[/quote]
Aika turha kommentti, kun kissalle ei saa syöttää myöskään kasviksia, jotka taas ovat hyvää ravintoa ihmiselle. Ihmiset ovat sekasyöjiä, eivät lihansyöjiä.
[/quote]
Onko koira sit parempi esimerkki? Hamsteri?
Mä kannatan et aloitat jollain kuurilla jossa tulee nopeita tuloksia ja näin motivaatio kasvaa! Esim Cambridge dietti joka aloitetaan nestekuurilla ( ketoosissa ei näläntunnetta) ja opetellaan pikkuhiljaa terveellisen lautasmallin mukaan syöminen! Itse laihdutin cambridge kuurilla 45 kiloa. Laihtuminen kesti alle vuoden! Nyt paino pysynyt parin kilon heitolla samana kaksi vuotta ja olo on niin paljon energisempi. En enää ikinä voisi kuvitella samanlaista syömistä kuin ennen kuuria. Söin jatkuvasti herkkuja ja koko ajan piti puputtaa jotain. Monesti koitin laihduttaa ihan vain terveellisellä ruokavaliolla ja liikunnalla. Mutta aina parinkuukauden jälkeen motivaatio loppui kun kun en itse nähnyt muutosta.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:05"]Tänään olen mättänyt mm:
2 munkkia
100g suklaata
irttareita
pepsi maxia iso pullo
1 0.33 lonkero
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eipä ap:n listassa paljoa kasviksia näkynyt :)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:45"]Oho, meinaat laihduttaa melkein saman mitä mä painan...
51 kg
[/quote]
Minä 47kg :) 165cm.