siis apua. poikani haluaa pelata shakkia. miten tästä eteenpäin?
Missä tota voi opetella ku en ite osaa? Onko olemassa joku nettipeli?
Kommentit (16)
Osta lauta ja ohjeet. Lainatkaa vaikka joku shakkiopus kirjastosta, jossa on esimerkkejä ja tehtäviäkin. Opetelkaa yhdessä. Ei ole niin vaikea peli, ettetkö edes siirtoja oppisi. Säännötkään eivät ole monimutkaiset. Strategia on sitten eri juttu, siinä vasta tarvitsee ajattelua.
Onko tässä uusi Magnus Carlsson? Vai peräti Garri Kasparov? Toivottavasti ei Bobby Fischer.
Älypää-peleissä on yksi nettishakki, jolla voi aloitella. Sillä oppii perussäännöt. Siinä konevastustaja pelaa kyllä aika huonosti, näyttää tarjoavan helppoja matituksia, mutta kyllä sillä alkuun pääsee.
Onhan se mukavampikin aloitella, kun ei aina heti häviä. Sitten kun voittaa sen useimmiten, voi siirtyä vaativampiin vastustajiin.
Miten asia tuli ilmi? Löysitkö koulurepusta shakkinappuloita? Nyt olisi pojalle vakavan puhuttelun paikka. Jos ei ajoissa puutu tuollaiseen, niin epäterve harrastus saattaa ruveta hallitsemaan pojan elämää. Vieroittaminen olisi aloitettava heti, vaikka esimerkiksi sudokuilla pikkuhiljaa annostusta pienentämällä.
Useimmissa kaupungeissa toimii shakkikerho, isommissa useampikin, ja monet järjestävät erikseen toimintaa lapsille, esim. shakin alkeiskursseja. Sinne vain rohkeasti!
Hommaa jostain divarista tms. kirja bobby fisher opettaa shakkia. Se oli aikanaan hyvä ja selkeä jopa aloittelevalle.
Lapsesi osoittaa hyvää makua, ole tyytyväinen. Useimmat tyytyvät Kimbleen.
Meillä pojan opetti pelaamaan shakkia päiväkodin opettaja 5-vuotiaana. Shakki on sinänsä helppo peli, mutta vaatii strategiakykyä, pitkäjänteisyyttä jne ja siinä on erikoissiirroja. Äkkiä kävikin niin, että pojan täyttäessä 7v kotoa ei löytynyt enää hänen tasoistaan vastusta. Käy kerran viikossa shakkikoulussa ja pelaa siellä kaltaistensa shakkifriikkien kanssa. Lisäksi kaupan seinälle laitoin ilmoituksen ja sitä kautta löytyi eräs opiskelijapoika, joka on menestynyt shakissa ja käy meillä joskus pelaamassa.
Mua ei shakki kiinnosta pätkääkään. Joskus yritän pojan mieliksi, mutta olen surkea siinä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 07:46"]Miten asia tuli ilmi? Löysitkö koulurepusta shakkinappuloita? Nyt olisi pojalle vakavan puhuttelun paikka. Jos ei ajoissa puutu tuollaiseen, niin epäterve harrastus saattaa ruveta hallitsemaan pojan elämää. Vieroittaminen olisi aloitettava heti, vaikka esimerkiksi sudokuilla pikkuhiljaa annostusta pienentämällä.
[/quote]ei vaan löysin poikani pelaamasta shakkia lasten sisäleikkipuistossa olevalla tietokoneella. Sen jälkeen on halunnut pelata vain shakkia. Mielestäni on edesvastuutonta laittaa tuollaisia pelejä lasten saataville. Vanhemmille tulee vain ylimääräistä huolta siitä, että miten tästä eteen päin.
Shakki on nerokas ja upea peli. Yksinkertaiset säännöt, edulliset välineet ja rajattomat mahdollisuudet oppia lisää vaikka 50 vuotta. Windowsilla on hyviä pelejä, joiden kanssa voi yksinkin treenata eri vaativuustasoilla. Mutta varoituksen sana kuitenkin: shakki on takuuvarma tyttöystävien torjuja. Jos naisten kanssa aikoo teini-iässä menestyä, on parempi vääntää kevarin kahvaa, kiroilla ja syljeskellä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 05:13"]Onko tässä uusi Magnus Carlsson? Vai peräti Garri Kasparov? Toivottavasti ei Bobby Fischer.
[/quote]
Tai uusi Ted Bundy?
Siis apua mitä mä teen :\ en tule saamaan lapsenlapsia ja tuolla se vaan pelaa ja pelaa tietokonetta vastaan. Jutut on tyyliin:"hei äiti kuningatar söi lähetin""tuu katton mihin asti mun lähetti pääsee, hehehe, hoooi, kato oikeesti" "miten jos mää meen tohon, ni pystyykö toi syömään mut?"
Ja mun pitäs osata olla jotenki innoissani ja osata neuvoo??
Shakki pitäis kieltää semmosten vanhempien lapsilta, jotka ei ite osaa pelata!!!
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:59"]Siis apua mitä mä teen :\ en tule saamaan lapsenlapsia ja tuolla se vaan pelaa ja pelaa tietokonetta vastaan. Jutut on tyyliin:"hei äiti kuningatar söi lähetin""tuu katton mihin asti mun lähetti pääsee, hehehe, hoooi, kato oikeesti" "miten jos mää meen tohon, ni pystyykö toi syömään mut?"
Ja mun pitäs osata olla jotenki innoissani ja osata neuvoo??
Shakki pitäis kieltää semmosten vanhempien lapsilta, jotka ei ite osaa pelata!!!
[/quote]väkivaltainen peli. Ls-ilmon paikka.
Käykäähän pelaamassa täysin ilmaiseksi shakkia, tamme, myllyä ja backgammonia täällä: https://shakkipelit.fi
Hanki ihan oikea shakkilauta ja ohjeet. Sitten kyselet jos joku vanhus vaikka voisi opettaa jos et itse osaa.
peli on helppo ja lapselle tosi hyvä juttu!