Suosittele työtä/opiskelualaa!
Mitä kannattaisi mielestäsi hakea opiskelemaan, jos haluaisin että tuleva työ täyttää seuraavat piirteet:
-Vuorovaikutus toisten ihmisten kanssa (ihmisläheinen, voi sisältää auttamista), mutta sisältää ajoittain myös yksin tehtävää työtä, eli vaihtelevat työtehtävät
-Riittävästi älyllistä haastetta (eli ei itseään toistavaa liukuhihnatyötä), mutta ei myöskään pelkästään tutkijatyyppistä puurtamista vaan myös käytäntöä
-Joustavuutta, mahdollisuutta etätöihin ainakin osan ajasta (jos mahdollisia lapsia siunaantuu tulevaisuudessa niin pikkulapsiaikana mahdollisuus kotoa käsin tehtäviin osa-aikatöihin)
-Hyvä palkka (minimi 3000€) ja mahdollisuus kehittyä urallaan
-Mahdollisuus ainakin myöhemmin uralla esiintyä, kouluttaa, opettaa
-Ei superhyper stressaavaa eli ei esim. lentokapteeni (heh tätä ei kyllä etänä voikaan tehdä vielä) eikä kolmivuorotyötä
Olen 23-vuotias. Taustana sen verran, että lopetin ammattikorkean kesken, kun tajusin kesken opintojen olevani väärällä alalla. Lukion olen käynyt: kaksi E:tä, kaksi M:ää ja loput C:tä, ihan hyvä lukupää :)
Ehdota, tai kehu vaikka omaa ammattiasi, jos suurin osa kohdista täyttyy!
Kommentit (26)
Mistä alasta olet kiinnostunut? Minkä lopetit kesken?
Lopetin kesken kulttuurialan koulutuksen, oli siis kiinnostavaa ja mielenkiintoista, mutta tulevaisuuden työnäkymät, palkka, ja huonohkot työmahdollisuudet Etelä-Suomen ulkopuolella olivat sitten asioita jotka painoivatkin vaakakupissa. Mutta minua kiinnostaa tosi monet asiat, ehkä ei tekniikka niin paljon, mutta en halua rajata, jotta ehdotuksia tulisi laidasta laitaan :)
Ap
Vastaanottokeskukseen sossutädiksi paapomaan Ahmedeja. Täysin varma työllistyminen niin pitkään kuin valtiolla riittää rahaa.
Yhteiskuntatieteet ja sitten julkishallinnon hommiin, jossa asiakastapausten ratkomista ja päätöksentekoa.
Ahtaajaksi hyvä palkka ja säännöllisesti ylimääräisiä vapaita lakkoavustuksella..
Lue yliopistossa matematiikkaa tai tilastotiedettä pääaineena ja tietojenkäsittelytiedettä sivuaineena. Pääset hommiin datatieteilijäksi. Mahdollisuus etätöihin, palkka tuon rajan yli ja sopivalla alalla myös auttamista.
P.S. unohda ammattisurkean data-analytiikka-tradenomikoulutukset. Niissä ei opi mitään hyödyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Roskakuski. Ei lopu hommat.
Alle 10 vuoden sisään voi robotit tehdä noi tehtävät.
Lääkäri?
Sisältää vuorovaikutusta, etenkin jos työskentelee potilasrajapinnassa.
Älyllistä haastetta saa jos tekee töiden ohessa tutkimusta.
Joustavuus on hyvä, etätyömahdollisuudet jokseenkin rajalliset, mutta muuten tosi monipuolista.
Palkkaus erinomainen.
Kouluttaminen ja esiintyminen on myös mahdollista.
Stressaaminen on varmaan ihmisestä kiinni. Ja tietysti erikoistumisalasta.
Lääkäriksi lukemista olen varovaisesti miettinytkin. Epäilyttää vaan että olisiko minusta oikeasti siihen, en varmaan selviäisi niistä ruuminavauskursseista. Olen mielestäni älykäs ja empaattinen, mutta epäilen, että en tarpeeksi kylmäpäinen.
Ap
Oikeustieteelliseen. Sekä asianajajan että tuomarin työ täyttää aloituksessa esitetyt kriteerit.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntatieteet ja sitten julkishallinnon hommiin, jossa asiakastapausten ratkomista ja päätöksentekoa.
Naapuria häiritsee herätuskellon ääni niin sori, en voi tulla töihin valtiolle kun en herää ajoissa aamuin töihin kun ei saa käyttää herätyskelloa. MIKÄ HARMI!
Hyviä ehdotuksia, kiitos niistä! Lisää vaan tulemaan!
Ei ainakaan mitä sote-alan ammatteja kannata opiskella, sillä niillä aloilla on varma työttömyys tulevaisuudessa, kun hyvinvointivaltio romutetaan.
Farmaseutti/proviisori. Hyvät työllisyysnäkymät. Voi jopa perustaa oman apteekin. Tai ryhtyä lääke-esittelijäksi. Ihmisläheistä työtä.
Up