Tytär vaihto-oppilaaksi?
Ysiluokkalainen tyttöni koulussa oli käynyt entisiä vaihto-oppilaita kertomassa vaihtovuodesta, ja nyt tyttärenikin olisi innostunut lähtemään vaihtoon. En ole hirveästi perehtynyt tähän asiaan tai tunne ketään, kuka olisi vaihto-oppilaana ollut, joten en osaa oikein sanoa juuta tähän asiaan. Onko vuosi todella sen arvoinen, että siitä kannattaa maksaa monta tuhatta euroa? Onko joku maa, johon kannattaa/ei kannata lähteä? Ja sitten vielä se järjestö, onko niissä jotain hyviä ja huonoja? Kaikki kokemukset ja mielipiteet haluaisin kuulla!
Kommentit (61)
Minä olin vuoden Jenkeissä yli 20 vuotta sitten. Kovasti täällä parjatun EF:n kautta. Kaikki toimi hyvin, perhe oli mahtava. Kokemus on määrittänyt koko loppuelämääni ja käteen jäi erinomainen kielitaito. Edelleenkin minulta kysytään välillä, miten puhun niin hyvää englantia :-) Ja kielitaito tietenkin vain yksi vuoden monista anneista.
Meillä lapset eivät lähteneet vaihto-oppilaiksi, mutta meille tuli YFU:n kautta japanilainen vaihto-oppilas kotiin. Voin suositella lämpimästi!
Kaikille, jotka suunnittelevat lapsensa lähettämistä vaihto-oppilaaksi:
http://keskustelu.suomi24.fi/tyo-ja-opiskelu/opiskelu/vaihto-opiskelu
Kannattaa ehdottomasti lukea ja hankkia vaihtaritoiminnasta ja sitä harjoittavista yrityksistä muutakin tietoa kuin sen, mitä järjestöt itse markkinoinnissaan tarjoavat!!
Totta!! Kansainvälinen vaihto-oppilastoiminta on nykyisin täysin härskiä ja moraalitonta bisnestä, jossa nuorten terveys ja tulevaisuus vaarannetaan. Ottakaa hyvät aikuiset selvää vaaroista ja riskeistä lukemalla esim. suomi24 sivujen kirjoituksia, uutisia ja rikostapauksia!! Hyviä linkkejä myös muille sivustoille!
Kuka on valmis maksamaan sievoisia summia ahneille järjestöille ja asettamaan lapsensa alttiiksi erilaisille vaaratekijöille??
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:24"]Ilman kohdemaan kielen kohtalaista taitoa, en suosittele sellaiseen, mutta eikai päästetäkään...
[/quote]
Minun oman vaihtariperheeni (USA) tytär lähti Norjaan ja ei todellakaan puhunut kieltä lainkaan. Oppi noin puolessa vuodessa kommunikoimaan norjaksi.
Olen kuullut suomalaisista (lehdistä siis lukenut), jotka ovat menneet Etelä-Amerikkaan ilman espanjan alkeitakaan.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:08"]Lukiovaihdossa monesti saattaa olla koko kylän ainoa ulkomaalainen! Silloin on pakko opetella kieltä, ja paikallisia ystäviä saa väkisinkin.
[/quote]
Minä en saanut yhtäkään ystävää, mutta mukavaa oli silti :).
(sori tämä kommentti, mutten lakkaa ihmettelemästä kaiken maailman yleistyksiä)
Jos vaihtoehtona on englannin tai ranskan oppiminen, niin suosittelisin kyllä ranskaa. Englannin oppii niin helposti muutenkin eikä sillä kielitaidolla erottauduta työmarkkinoilla. Joku ranskankielinen kaupunki Kanadassa voisi olla hyvä vaihtoehto, ellei sitten ihan Ranskaan halua.
Minua hieman harmittaa, ettei oma lapseni halunnut vaihtoon. Ajattelin jotenkin, että se olisi hänelle hieno kokemus. Kielitaito hänellä on kyllä jo valmiiksi, eli sen puolesta ei olisi ollut hyötyä, mutta se kokemus ja toiseen kulttuuriin tutustuminen. Mutta ei hän halua haaskata vuotta tuollaiseen, harmi.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 20:23"]
Jos vaihtoehtona on englannin tai ranskan oppiminen, niin suosittelisin kyllä ranskaa. Englannin oppii niin helposti muutenkin eikä sillä kielitaidolla erottauduta työmarkkinoilla. Joku ranskankielinen kaupunki Kanadassa voisi olla hyvä vaihtoehto, ellei sitten ihan Ranskaan halua.
Minua hieman harmittaa, ettei oma lapseni halunnut vaihtoon. Ajattelin jotenkin, että se olisi hänelle hieno kokemus. Kielitaito hänellä on kyllä jo valmiiksi, eli sen puolesta ei olisi ollut hyötyä, mutta se kokemus ja toiseen kulttuuriin tutustuminen. Mutta ei hän halua haaskata vuotta tuollaiseen, harmi.
[/quote]
Samaa mieltä. Ranskan oppii helposti sujuvaksi ja siitä on tulevaisuudessa enemmän hyötyä. Englanti helppo oppia muutenkin.
Kannattaa valmistautua etukäteen ja otta selvää asioista. CSFES-jörjestön sivuilta löytyy kaikki mitä tarvitsee tietää! :D
Ei kielet nyt mitään automaattisen helppoja ole oppia hyviksi. Esimerkiksi englannin lausuminen on haasteellista monellekin suomalaiselle, vaikka muuten kielitaito olisi hyvä.
Eivätkä kaikki opi kieltä kunnolla edes maassa asumisen kautta, tiedän useampiakin Ruotsiin ja Englantiin muuttaneita sukulaisia, jotka ovat kymmeniä vuosia asuneet uudessa kotimaassaan, mutta lausuminen tai kirjoitus on selvästi suomalaisella tyylillä.
Älkääkä syyllistäkö lastanne ellei jostain syystä haluakaan lähteä vaihtoon, se voi tuntua pelottavaltakin ajatukselta nuorelle, eikä ehkä sovikaan ihan kaikkein herkkäluonteisimmille.
Lapseni oli Saksassa EF: n vaihtarina. Aivan mahtava vuosi. Kaikki sujui täydellisesti. Perhe ansaitsee arvosanan 10++ ja kaikki muukin. Koulu ym. Sujui hyvin. Kannatti todella.
Tuosta kielestä tosiaan se, että kannusta ihmeessä tyttöäsi lähtemään ranskankieliseen maahan! Tulevaisuuden työelämässä arvostetaan todella paljon kielitaitoisia ja erityisesti niitä, jotka osaavat muutakin kuin englantia. Minun käsitykseni mukaan Kanadassa voi valita kaksikielisen alueen ainakin joidenkin järjestöjen kautta, jos haluaa molempia kieliä treenata.
Oma kokemus oli ihan kamala. :( joyduin vaihtamaan perhettä, koska ensimmäinen oli kiihkouskovainen, asuivat maatilalla keskellä ei mitään. Ei kavereita, mihinkään ei paassyt.
Uusi perhe oli ihan huippu, mutta en saanut aitoja kavereita. Lisäksi jäin pahasti jälkeen koulusta suomessa, joka lopulta johti lukion keskeytamiseen.
Amerikkalainen koulu on ihan hirveä itsenäiseen ja oma-aloitteisuuteen tottuneelle suomalaislukiolaiselle.
Tämä toki vaan yksi huono kokemus. Mutta mulle se kulttuurishokki, kaverittomuus yms.oli sen ikäisenä (16v) liikaa, ja aiheutti paljon ongelmia.
Omaa lasta en lukiovaihtoon päästä, paljon mielummin sitten esim. Erasmusvihtoon vanhempana, kun omat siivet kantaa. Täysi-ikäisenä saa muutenkin enemmän irti, voi mennä ja tulla.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:44"]Kiitos vastauksista! Raha ei meillä ole mikään ongelma eli sen puolesta tyttö voidaan kyllä maailmalle lähettää. Tyttö itse on vähän kahden vaiheilla, että haluaisiko mieluummin englannin- vai ranskankieliseen maahan. Molempia kieliä on siis koulussa opiskellut. Aloinkin tässä miettimään, että josko Kanadassa olisi mahdollista oppia molempia kieliä. Nyt alan varmaan itse ottamaan näihin järjestöihin yhteyttä ja kyselemään vaihtoehdoista. Hyvältä ja kivalta jutultahan tuo vaihtovuosi kuulostaa :) -ap [/quote] Hieno juttu! Itse Itävallassa lukiovaihdossa olleena kannatan ehdottomasti, itselleni se ainakin oli äärimmäisen kasvattava ja opettava kokemus. Järjestöistä suosittelen YFU tai AFS, Rotaryt tai Lions Club. EI kaupallisia EF tai STS. Itse olin YFUn kautta ja kaikki sujui jouhevasti :) Amk/yliopistovaihto on myös hyvä vaihtoehto sitten myöhemmin, mutta täysin eri asia se on. Korkeakouluvaihdossa mennään opiskelemaan niitä oman alan opintoja, asutaan asuntolassa muiden vaihtareiden kanssa, juhlitaan paljon ym. Lukiovaihdossa taas painopiste on toisen kielen ja kulttuurin oppimisella, isäntäperheen luona asuminen on siinä suuri juttu. Lukiovaihdossa monesti saattaa olla koko kylän ainoa ulkomaalainen! Silloin on pakko opetella kieltä, ja paikallisia ystäviä saa väkisinkin. Itse olen äärimmäisen kiitollinen vanhemmilleni että mahdollistivat vaihtovuoteni lukiossa :)
[/quote]
mielelläni kuulisin enemmän kokemuksia Itävallasta vaihtomaana, voisitko kertoa tarkemmin?
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:30"]
Oma kokemus oli ihan kamala. :( joyduin vaihtamaan perhettä, koska ensimmäinen oli kiihkouskovainen, asuivat maatilalla keskellä ei mitään. Ei kavereita, mihinkään ei paassyt. Uusi perhe oli ihan huippu, mutta en saanut aitoja kavereita. Lisäksi jäin pahasti jälkeen koulusta suomessa, joka lopulta johti lukion keskeytamiseen. Amerikkalainen koulu on ihan hirveä itsenäiseen ja oma-aloitteisuuteen tottuneelle suomalaislukiolaiselle. Tämä toki vaan yksi huono kokemus. Mutta mulle se kulttuurishokki, kaverittomuus yms.oli sen ikäisenä (16v) liikaa, ja aiheutti paljon ongelmia. Omaa lasta en lukiovaihtoon päästä, paljon mielummin sitten esim. Erasmusvihtoon vanhempana, kun omat siivet kantaa. Täysi-ikäisenä saa muutenkin enemmän irti, voi mennä ja tulla.
[/quote]
Kuulostaa henkilökohtaiselta ongelmalta. Olit väärä ihminen lähtemään. Oma lapsesi voi olla erilainen ja aika paska mursi olet jos et päästä lasta siksi koska itselläsi ei ollut hauskaa. Vaihtovuosi on suomalaisesta lukiosta välivuosi, sen tietää jo etukäteen, älä syytä ketään muuta. Jenkkikoulussa voi ottaa rennosti kun tietää että Suomessa palaa juuri siihen mistä lähti. Ja et tiennyt perheen olevan uskovainen ja asuvan keskellä ei mitään kun sait perhetiedot? Minä ainakin tiesin perheestä kaiken oleellisen ennen kuin lähdin matkaan. Joku on taas lähtenyt reissuun ruusunpunaiset lasit silmillä. Etuköteen valmistautuminen ja asioista selvää ottaminen on kannattavaa.
Omasta vuodestani Kanadassa on aikaa jo 20 vuotta, mutta yhä reissu on mielessä lähes päivittäin