Mitä älykkyystestit sinun mielestäsi mittaa?
Monesti olen lukenut niiden mittaavaan loogista päättelykykyä, matemaattista lahjakkuutta ja ties mitä ja että opiskelemalla saa paremmat tulokset.
En ole nettitestejä ikinä tehnyt, mutta en usko että tehtävät on paljoakaan siitä muuttuneet kun 90-luvulla tein Mensan testin.
Kuviopäättelytehtäviä, jotka lähes kuka tahansa ratkaisee ne kaikki, kunhan aikaa on riittävästi. Esim 'nyt nuoli sojottaa ylös, sitten oikealle, mikä 3 vaintoehdosta on seuraava: vasemmalle, oikealle, vai alas?'. Pointti on se että aikaa on vähän ja mitä nopeammat hoksottimet, sitä enemmän ehdit tehtäviä ratkaista. Eli mitataan juurikin hoksottimien nopeutta. Sitä mistä on hyötyä, oli ammatti mikä tahansa ja ihan arkisissakin asioissa, kuten vaikka ikean kalusteiden kasaamisessa tai digi-boxin käyttöohjeiden lukemisessa.
Ja tosiaan, älykkyys ei kerro luonteesta mitään, eikä siitä miten hyvin pärjää elämässä. Kuten ei kerro ihmisen pituustakaan luonteesta tai takaa sitä, että olisi hyvä koropalloilija. 200cm mittaisella on vaan aika paljon paremmat lähtökohdat pärjätä koripallossa, kuten älykäälläkin koulussa ja työelämässä.
Kommentit (5)
No kuule, mä en saa kaikkia "läpi" vaikka olisi viisi tuntia aikaa. En vain tajua niitä. ÄO nettitestillä 126. Alku menee kepeästi, sitten täytyy fundeerata ja lopuksi menee yli hilseen. Mutta en mä olekaan mensatasoa.
Juu, sosiaalista, musikaalusta ja fyysistä lahjakkuutta Mensan testit eivät ainakaan mittaa. Ja edellämainituilla pärjää elämässä jopa paremmin kuin ylivertaisella kolmiokuvioiden täydentämiskyvyllä joten mielestäni Mensan testi on jonkin verran kapea-alainen testi ja mittaa vain puentä osaa pääkopan kapasiteetista. fyysinen lahjakkuuskin kun on kropan lisäksi paljon myös sitä, miten kroppaa osaa käyttää.
Olen tehnyt mensan nettitestin.
Musta se mittasi kykyä päätellä ja huomata säännönmukaisuutta, ehkä sillei nopeaa oppimiskykyä, loogisuutta.
Luovuuttahan se ei mittaa, koska noissa testikysymyksissä on aina joku logiikka, luovuuden taas mielestäni voi ajatella niin, että pitää keksiä jotain, mikä ei ole jo valmiina (kuten tuollaiset testivastaukset).
Missäs kaikki vastaväittäittäjät nyt on?