Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää hirveästi: mies jäljittelee kaverinsa puhetapaa

Vierailija
14.12.2014 |

Eli, mieheni oma murrealue on hämäläinen, mutta hänellä on kaveri Oulun seudulta. Tämän kaverin tavatessaan mies alkaa aina jäljitellä kaverin puhetyyliä, ja se kuulostaa niin idioottimaiselta, että mua alkaa aina ärsyttää ihan suunnattomasti. Ei ole kyse joidenkin murresanojen omaksumisesta, vaan koko puheen nuotin muuttumisesta.
.
Teetkö sinä näin tai joku tuttusi? Ärsyttääkö muita?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko kyse siitä, kun joillekin se kieli tarttuu vaan herkemmin? Siihen ei välttämättä kiinnitä edes huomiota.

Vierailija
2/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla puheen nuotti muuttuu sen mukaan kenen kanssa puhun. Oma murteeni on voimakas ja kirjakieli on jotenkin raskasta puhua niin helpoin tapa pysyä ymmärrettynä on vaihtaa se oma murre ja nuotti sen mukaiseksi mitä kaveri puhuu.

Mitä jos ajattelisit että miehelläsi on hyvä sävelkorva tai kielikorva ja opettele olemaan ylpeä siitä häpeilyn sijaan (vaikka rajoittuisikin vain tuohon murteisiin ja puheen nuotiin)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kohdalla se on niin, että tapaamisen alussa puhuu omalla tavallaan. Tunnin jälkeen puhe on jo aivan vierasta. Olen itse arvellut, että johtuu jostain ihailusta ja siitä, että kaveri on hauska ja vitsikäs. Tästä on tullut sellainen seuraus myös, että aina kun mies kertoo jonkin "hauskan" tai sellaiseksi tarkoitetun jutun seurasta riippumatta, tulee tuo sama nuotti. On tosi häiritsevää, kun ihminen alkaa puhua toisen ihmisen suulla tietyssä tilanteessa. Ilmeisesti ihailua tämäkin. Ärsyttää ihan liikaa!

Vierailija
4/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee samaa puhuessaan isänsä kanssa. Ärsyttävää. Miksi ei voi olla aito?

Vierailija
5/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itselläni käy niin ja en voi sille mitään, vaikka aktiivisesti yritänkin.
Ja kyllä ärsyttää itseänikin :(

Vierailija
6/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:59"]Mies tekee samaa puhuessaan isänsä kanssa. Ärsyttävää. Miksi ei voi olla aito?
[/quote]

Oon samaa mieltä, juuri tuo aitouden puuttuminen ärsyttää. Mutta toisaalta sun miehen kohdalla oma isä puhuu varmaan sitä omaa kotimurretta joka on miehellesi varmaan jotenkin ominainen. Mun miehellä taas ei oo mitään siteitä tuonne pohjoiseen päin niin se puhe kuulostaa niiin niin typerältä :|

ap

Vierailija
7/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan tarttuu. Ei sille mitään mahda.

Vierailija
8/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:05"]Se vaan tarttuu. Ei sille mitään mahda.
[/quote]

Ei mulla tartu, vaan pikemminkin vaan korostuu se oma murre. Kyllä mä veikkaan tuota miellyttämisenhalua ja persoonan mukauttamista, jotka multa puuttuu kokonaan. ap

Vierailija
9/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyllä tarttuu herkästi, siinä mielessä imhottavaa, että se toinen voi luulla että vittuilen.

Vierailija
10/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tarttuu myös. Mies puhuu karjalan murretta ja kettuilee aina, kun huomaa minun käyttävän murresanojaan. Tuntuu olevan yleistä ainakin hämäläisillä.

Vierailija
11/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tarttuu kaikki murteet. Oulusta kotosin mutta nyt jauhan ku helsinkiläinen pissis duunipaikan takia :D opiskeluvuosina taas puhuin turkua. Ei sille voi mitään eikä itekään tajua. Opin tosi hyvin kieliä tän vuoksi niin ei kyllä sinänsä haittaa :)

Vierailija
12/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:09"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:05"]Se vaan tarttuu. Ei sille mitään mahda.
[/quote]

Ei mulla tartu, vaan pikemminkin vaan korostuu se oma murre. Kyllä mä veikkaan tuota miellyttämisenhalua ja persoonan mukauttamista, jotka multa puuttuu kokonaan. ap
[/quote]
Toisille tarttuu. Mun umpisavolainen mie-mies alkaa määkiä parissa minuutissa, kun on puhelimessa mun isän kanssa. Perinnön perässä kai sitten.

Vierailija
13/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:21"]Mulla tarttuu kaikki murteet. Oulusta kotosin mutta nyt jauhan ku helsinkiläinen pissis duunipaikan takia :D opiskeluvuosina taas puhuin turkua. Ei sille voi mitään eikä itekään tajua. Opin tosi hyvin kieliä tän vuoksi niin ei kyllä sinänsä haittaa :)
[/quote]
Opiskelin Jyväskylässä ja luokassa oli porukkaa joka puolelta Suomea. Siellä sitten yhdistyi kaikki kielet, kun jokainen nappasi jotain toiselta.

Vierailija
14/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on aika reilu ero puhetavan muuttumisessa kuin tahallisessa matkimisessa. Oon syyllistynyt siihen itsekin, ja huomaan helposti koska joku matkii jotakuta tahallaan ilman aitouden häivääkään. Kaikkein suurimmat naurut sain periturkulaiselta kaveriltani, joka oli asunut viikon mie-sie- alueella ja oli heti kuin ehta murrepuhuja Facebookin päivityksiä myöten! Ei ihan ollut aitoa tuo hänen murteilunsa, joskin epäilen että miehen miellytys oli se suurin motivaatio siinä puheessa. Pliis ihmiset, ei mene läpi se tarttuminen, koska fiksummat saa teidät kiinni puijaamisesta ;)