Miten ratkaista pattitilanne? Saako isosisar määrätä aikuisena kaikesta?
Vanhemmat alkaa tarvita apua jo monessa asiassa ja samalla paikkakunnalla asuva perheetön isosisko on ollut auttamassa monessa käytännön asiassa aina vaan enenevässä määrin. Mutta samalla kun valittaa ettei kukaan muu sisarus "tee mitään"; ei myöskään hyväksy mitään muuta kuin oman tapansa toimia. Viimeksi riitaa tuli vanhusten luona siivoamisesta, oli siivottu väärin ja vaihdettu vääränlainen uusi keittiörätti. Tälläisiä pieniä juttuja, joissa ei oikeasti ole oikeaa tai väärää ratkaisua; enemmin vaan erilaisia tapoja ja "user preference" miten suomeksi parhaiten kääntyykään.
Isosisko raivoaa viesteillä että ei saa käyttää siivousainetta x ja vessa ei saa pestä aineella y jne. vaikkeivat vanhukset valita siivoustavasta. Ja tämä menee läpi kaiken tekemisen; synttärikakku tai tuodut keksit on vääriä; ehdotukset jonkun asian ratkaisuksi ovat vääriä; ihan kaikki pitäisi tehdä hänen tavallaan ( eikä esim kysymällä mitä vanhukset toivoisivat) Ja vähintään kaikki pitää tehdä niinkuin tehtiin 80-luvulla, mitään uutta ei voi koittaa eikä testata. Eikä vanhuksille esim. ehdottaa kaupan valmisruokia - valmisruoat ovat täysin no-no- mutta vanhukset eivät enää jaksa aina laittaa ruokaa. Kaikki valmissalaatit on epähygieenisiä ( oli annospakattu tai ei) jne. Sorkkii ja puuttuu ja valittaa joka asiasta.
Miten ihmeessä välttää kolmas maailmansota/ välien lopullinen rikkoutuminen? Kun toinen valittaa ettei auteta/osallistuta mutta jos osallistutaan, niin se tehdään aina väärin.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko aikuinen? Teet just niinku haluat ja teet oman osasi ja se riittää. Miksi kuuntelet siskon narinaa yhtään? Ainoa merkitsevä asia on että jokainen sisarus tekee osansa niin ettei vain yhdelle jää massiivinen taakka.
Kenenkään ei ole pakko auttaa, joten mitään tasa-arvoista taakanjakoa ei tarvitse tehdä. En siivoa edes omaa kotiani, joten miksi ihmeessä siivoaisin vanhempieni luona? Jos siivooja ei kelpaa, niin siivotkoon sitten sisarus.
Omituinen asenne sulla, jos vanhemmat kerran tarvitsevat apua. Kyllä se siivoojan hommaaminenkin on työtä jos vanhemmat itse eivät pysty. Onko sulla hirveä perhe?
Itse en ainakaan aio jättää kaikkea siskoni harteille jos vanhempani alkavat jotenkin uuvahtaa.
Mitä ihmeen työtä on siivoajan tilaamisesta ja laskun maksamisessa kerran kuussa?? Ihan ok vanhemmat, mutta siskon mielestä ei voi mitään palvelua ostaa, koska sehän on porvarien touhua.. en todellakaan käytä aikaani lattioiden jynssäämisessä, haravoinnissa tai kaupassa käymiseen, joten sisko saa leikkiä marttyyriä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän voi vielä lisätä että ostopalvelut eivät kelpaa; vanhempien mielestä liian kallista ja isosiskon mielestä tekevät huonosti joka tapauksessa. Esim lääkkeiden jako apteekin palveluna ei käy -ei edes niin että me maksettaisiin se- kuulemma tekevät virheitä. Vain hän on tarpeeksi tarkka jakamaan lääkkeitä dosetteihin. Ja kotiin ei mitään vieraita ihmisiä hyväksytä, ne kuitenkin varastaisivat tai tekevät hutiloiden jne. Mikään ei kelpaa.
Anna siskon tehdä sitten.
Itse näin 46v miehenä, jolla on muutaman vuoden nuorempi sisko, sanoisin että jos ei muuten tule kuin sanomista, on sitten lähdettävä sopimusteitse neuvottelemaan ja määrittelemään kuka tekee ja millä laatutasolla, niinkuin kyseessä olisi kuka tahansa henkilö.
Shakkiharrastajana ihmettelen tätä ilmausta "pattitilanne". Toivottavasti tässä ei ihan sellainen tilanne ole kyseessä, sehän tarkoittaa että peli loppuu siihen.
Vierailija kirjoitti:
Tähän voi vielä lisätä että ostopalvelut eivät kelpaa; vanhempien mielestä liian kallista ja isosiskon mielestä tekevät huonosti joka tapauksessa. Esim lääkkeiden jako apteekin palveluna ei käy -ei edes niin että me maksettaisiin se- kuulemma tekevät virheitä. Vain hän on tarpeeksi tarkka jakamaan lääkkeitä dosetteihin. Ja kotiin ei mitään vieraita ihmisiä hyväksytä, ne kuitenkin varastaisivat tai tekevät hutiloiden jne. Mikään ei kelpaa.
Hommahan on helppo sitten. Jos ei kelpaa niin sisko tekee itse. Voisin auttaa, mutta tekisin n sen korostetusti vastoin siskon toiveita.
Elämä on muutenkin työlästä niin vasta se on vaikeaa hankalien ihmisten vuoksi.
Siivoatte ja teette siellä niinkuin itse parhaaksi näette. Isosisko voi sitten itsekseen siivota ja tehdä kaiken "oikein" teidän jälkeen niin kauan kuin haluaa, jos ei huomaa käytöksessään mitään vikaa. Hänhän on ainoa turhasta valittaja tuossa kuviossa.
Vierailija kirjoitti:
Siivoatte ja teette siellä niinkuin itse parhaaksi näette. Isosisko voi sitten itsekseen siivota ja tehdä kaiken "oikein" teidän jälkeen niin kauan kuin haluaa, jos ei huomaa käytöksessään mitään vikaa. Hänhän on ainoa turhasta valittaja tuossa kuviossa.
Mutta miten ihmeessä jaksaa sitä raivoamista, rähjäämistä ja ”mutta kun meillä tehdään aina x tavalla” ? Ja siihen päälle marttyyripuhinaa siitä kuinka raskasta VAIN hänellä on..
Sisko määräilee ja sinä teet periaatteesta toisin? Ennustaa pitkää ja riitaisaa tulevaisuutta, joka saavuttaa huippunsa perinnönjaossa.
Minulla on isosisko, joka myös haluaa määrätä aivan kaikesta. Myös minun perheeni asioista.
Jatkuva valittaminen aivan kaikesta ja kun hän aina joutuu jne.
Aikani syyllistyin kunnes tajusin, että se on siskoni tapa elää. Hän haalii vaikka ulkoavaruudesta aina uuden kohteen jonka takia uhriutuu ja raataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten ihmeessä jaksaa sitä raivoamista, rähjäämistä ja ”mutta kun meillä tehdään aina x tavalla” ? Ja siihen päälle marttyyripuhinaa siitä kuinka raskasta VAIN hänellä on..
Älä vastaa puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Sisko määräilee ja sinä teet periaatteesta toisin? Ennustaa pitkää ja riitaisaa tulevaisuutta, joka saavuttaa huippunsa perinnönjaossa.
Niin kai sitten: on viety vanhuksille kokeiltavaksi/ maistettavaksi erilaisia valmisruoka-annoksia, paistopustetuotteita tai välipaloja -toinen on alipainoinen ja syöminen on vastentahtoista ja toinen ei jaksa häärätä keittiössä- Isosisko rähjää ettei höttöhiilareita saa viedä tai että valmisruoat on pahoja/vääriä/epäterveellisiä. Mitään uutta ei saa ehdottaa eikä voi koittaa. esim kauppakassipalvelu oli totaali no-no; ”sieltä ei tule kuitenkaan oikeita tuotteita tai tulee huonoja vihanneksia” jne. Ihan toivotonta yrittää löytää apua arkeen kun mikään ei saa olla yhtään pätkää uutta tai erilaista.
Kysy vanhemmilta ja jos valittaa niin sano että kysyit häiritseekö ja sanoi että ovat kiitollisia ja iloisia kun myös sinä tulit auttamaan. Siis vanhemmathan päättää eikä hän asioista.
Sisarusvälit voi olla joskus kinkkisiä ja myös tulee lapsimoodin rooli päälle kun käy porukoilla ja jos lapsena se määräili sinua niin...
Olettehan aikuisia ja voitte itse päättää asioista, yksilöitä, jos ei kelpaa sen ongelma eikä sinun (voit sanoa tämän sille)
myös eihän hän halua kaikkea hoitaa yksin ja jos ei niin hyväksyttävä mitä teet