Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ratkaista pattitilanne? Saako isosisar määrätä aikuisena kaikesta?

Vierailija
26.10.2021 |

Vanhemmat alkaa tarvita apua jo monessa asiassa ja samalla paikkakunnalla asuva perheetön isosisko on ollut auttamassa monessa käytännön asiassa aina vaan enenevässä määrin. Mutta samalla kun valittaa ettei kukaan muu sisarus "tee mitään"; ei myöskään hyväksy mitään muuta kuin oman tapansa toimia. Viimeksi riitaa tuli vanhusten luona siivoamisesta, oli siivottu väärin ja vaihdettu vääränlainen uusi keittiörätti. Tälläisiä pieniä juttuja, joissa ei oikeasti ole oikeaa tai väärää ratkaisua; enemmin vaan erilaisia tapoja ja "user preference" miten suomeksi parhaiten kääntyykään.

Isosisko raivoaa viesteillä että ei saa käyttää siivousainetta x ja vessa ei saa pestä aineella y jne. vaikkeivat vanhukset valita siivoustavasta. Ja tämä menee läpi kaiken tekemisen; synttärikakku tai tuodut keksit on vääriä; ehdotukset jonkun asian ratkaisuksi ovat vääriä; ihan kaikki pitäisi tehdä hänen tavallaan ( eikä esim kysymällä mitä vanhukset toivoisivat) Ja vähintään kaikki pitää tehdä niinkuin tehtiin 80-luvulla, mitään uutta ei voi koittaa eikä testata. Eikä vanhuksille esim. ehdottaa kaupan valmisruokia - valmisruoat ovat täysin no-no- mutta vanhukset eivät enää jaksa aina laittaa ruokaa. Kaikki valmissalaatit on epähygieenisiä ( oli annospakattu tai ei) jne. Sorkkii ja puuttuu ja valittaa joka asiasta.

Miten ihmeessä välttää kolmas maailmansota/ välien lopullinen rikkoutuminen? Kun toinen valittaa ettei auteta/osallistuta mutta jos osallistutaan, niin se tehdään aina väärin.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään ole mitään vastaavaa? 

Vierailija
2/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyisin kaukana. Vanhemmille soittelisin ja kysyisin miten pärjäävät ja mitä tarvitsisivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aikuinen? Teet just niinku haluat ja teet oman osasi ja se riittää. Miksi kuuntelet siskon narinaa yhtään? Ainoa merkitsevä asia on että jokainen sisarus tekee osansa niin ettei vain yhdelle jää massiivinen taakka.

Vierailija
4/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko aikuinen? Teet just niinku haluat ja teet oman osasi ja se riittää. Miksi kuuntelet siskon narinaa yhtään? Ainoa merkitsevä asia on että jokainen sisarus tekee osansa niin ettei vain yhdelle jää massiivinen taakka.

Kaikilla on 45-synttärit takanaan että aikuisia ollaan. Sitä raivoamista väärin tehdyistä jutuista ei vaan jaksa. Enkä toisaalta halua tehdä siskon määräämällä tavallakaan aina -hyvällä perustelulla ehkä mutta ei hänellä ole mitään perusteluja muita kuin ”tämä tehdään näin”- Mistään vastuualueiden jakamisesta hän ei halua keskustella; hän haluaa määrätä mitä kukakin tekee ja milloin.

Vierailija
5/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut ainakin sen verran kärhistävästi siskostani, että lienee turha olettaa, että sinä kykenet asioista järkevästi keskustelemaan. Tsemppiä jatkoon vaan vaan kestäkää toisianne sitten.

Vierailija
6/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei ole pakko auttaa, joten mitään tasa-arvoista taakanjakoa ei tarvitse tehdä. En siivoa edes omaa kotiani, joten miksi ihmeessä siivoaisin vanhempieni luona? Jos siivooja ei kelpaa, niin siivotkoon sitten sisarus.

Vierailija
7/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tästä mitään tule.

Suosittelen, että vanhukset ottavat siivoojan. Ja käytte kaupassa vuoroviikoin. Muttei se kai siskolle käy. Voitte ottaa omalla vuorolla.

Vierailija
8/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhut ainakin sen verran kärhistävästi siskostani, että lienee turha olettaa, että sinä kykenet asioista järkevästi keskustelemaan. Tsemppiä jatkoon vaan vaan kestäkää toisianne sitten.

Aika vaikeeta on selvitä kaikkeen puuttujan kanssa. Suosittelen ettei osallistu lainkaan. Tehkööt se, joka osaa.

Tätä samaa noudatan myös kotona. Jos haluaa neuvoa, saa tehdä itse.

Vierailija
9/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn äidilläni kaupassa ja teen kerran viikossa ruokaa. Onneksi tajusin, ettei muu hoito tai siivous ole mahdollista joten ne on ostettu.

Vierailija
10/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, että näin päin. Mun broidi ei pannut itse tikkua ristiin vanhusten hyväksi, mutta jakeli tehtäviä minulle. Tuli vaatimusta että vie ne liikuntavammaset nyt sinne ja tänne ulkomaita myöten ja tee sitä ja tätä. Mutta itse ei tehnyt. Oli johtaja-ainesta.

Vierailija
11/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän TÄYSIN. Meillä vähän eri twisti eli narsistiset vanhemmat (toinen sika pahasti narsisti, toinen ei paljoa) ja roolit niin että minä olen syntipukki ja nuorempi sisarus kultalapsi. Kultalapsi on määräilevä jyrä ja homma kääntynyt niin että sisarus liittoutui vanhempien kanssa mua vastaan. Nyt sekä vanhemmat että sisarus käskyttää ja komentelee ja yrittää pakottaa mut orjan ja piian rooliin. En halua.

Taustalla se että minua syntipukkia poljettu ja tallottu koko elämä eikä ole autettu missään mitenkään koskaan. Kultalapsi sisarusta taas autettu koko ajan kaikin tavoin ja kaikki on erinomaista mitä työtön sisarus tekee. Minä akateeminen työssäkäyvä olen se epäonnistinut kakara jota pitää hävetä. Näin käy aina syntipukille, vaikka mitä teet niin paskaa tulee niskaan.

Mä oon jo alistunut että tässä menee välit poikki. Olen ihan loppu. Sisaruskin alkanut tiuskia ja karjua ja uhkailla ja kiristää - aiemmin tää oli vaan vanhempien tapa kommunikoida.

Ap kannattaa varautua että välit tuossa menee. Ne menee sit viimeistään perinnönjaossa enivei.

Vierailija
12/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei ole pakko auttaa, joten mitään tasa-arvoista taakanjakoa ei tarvitse tehdä. En siivoa edes omaa kotiani, joten miksi ihmeessä siivoaisin vanhempieni luona? Jos siivooja ei kelpaa, niin siivotkoon sitten sisarus.

Omituinen asenne sulla, jos vanhemmat kerran tarvitsevat apua. Kyllä se siivoojan hommaaminenkin on työtä jos vanhemmat itse eivät pysty. Onko sulla hirveä perhe?

Itse en ainakaan aio jättää kaikkea siskoni harteille jos vanhempani alkavat jotenkin uuvahtaa.

Vierailija
13/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän TÄYSIN. Meillä vähän eri twisti eli narsistiset vanhemmat (toinen sika pahasti narsisti, toinen ei paljoa) ja roolit niin että minä olen syntipukki ja nuorempi sisarus kultalapsi. Kultalapsi on määräilevä jyrä ja homma kääntynyt niin että sisarus liittoutui vanhempien kanssa mua vastaan. Nyt sekä vanhemmat että sisarus käskyttää ja komentelee ja yrittää pakottaa mut orjan ja piian rooliin. En halua.

Taustalla se että minua syntipukkia poljettu ja tallottu koko elämä eikä ole autettu missään mitenkään koskaan. Kultalapsi sisarusta taas autettu koko ajan kaikin tavoin ja kaikki on erinomaista mitä työtön sisarus tekee. Minä akateeminen työssäkäyvä olen se epäonnistinut kakara jota pitää hävetä. Näin käy aina syntipukille, vaikka mitä teet niin paskaa tulee niskaan.

Mä oon jo alistunut että tässä menee välit poikki. Olen ihan loppu. Sisaruskin alkanut tiuskia ja karjua ja uhkailla ja kiristää - aiemmin tää oli vaan vanhempien tapa kommunikoida.

Ap kannattaa varautua että välit tuossa menee. Ne menee sit viimeistään perinnönjaossa enivei.

No tässä tilanteessa ei olekaan mitään ongelmaa, jättäydyt vaan veke kaikesta. Kuten olisi pitänyt varmaan jo kakskyt vuotta sitten.

Vierailija
14/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyisin kaukana. Vanhemmille soittelisin ja kysyisin miten pärjäävät ja mitä tarvitsisivat.

Näin minäkin. Tehköön se joka osaa. Tietenkin jos vanhukset alkavat jo pelätä hyökkäävää lastaan, niin sitten puuttuisin asiaan, mutta jos asia on ok vanhemmille, niin olkoon.

Juttelisin vanhempien kanssa kuitenkin asiasta selkeästi ja sanoisin, että en meinaa todellakaan mennä tulilinjalle, sillä pitäähän minunkin ajatella omaa hyvinvointiani.

Vierailija
15/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omituinen asenne sulla, jos vanhemmat kerran tarvitsevat apua. Kyllä se siivoojan hommaaminenkin on työtä jos vanhemmat itse eivät pysty. Onko sulla hirveä perhe?

Itse en ainakaan aio jättää kaikkea siskoni harteille jos vanhempani alkavat jotenkin uuvahtaa.

Olen eri, mutta on aika yleistä että lapsuuden perhe on hirveä. Mulla kotikiusaaja isä, ja on tehnyt sellaisen testamentin että mä en saa mitään ja sisarus saa kaikki (toki tän voi sit riitauttaa ja saada lakiosan mutta silti… )

Koko lapsuus ja nuoruus on kaltoinkohdeltu, ja sitten vielä perintö annetaan sisaruksella.

Arvaa huvittaako auttaa? Auttaisitko itse?

Vierailija
16/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä tilanteessa ei olekaan mitään ongelmaa, jättäydyt vaan veke kaikesta. Kuten olisi pitänyt varmaan jo kakskyt vuotta sitten.

Se on ongelma. Nimittäin vanhemmista olen jo päässyt etääntymäänkin mutta SISARUS hyökkii kimppuun, uhoaa ja huutaa, vaatii ja käskyttää. Sen kanssa on nyt vähän astetta vaikeampaa!

Vierailija
17/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko autat tai et,päätös on sinun. mitä teet siskolasi ei mitään asiaa moittia. Voit heitää tiskirätin tiskialtaaseen ja sanoa se on siinä.Aletaan otta kodtihoito kotihoidon puolesta maksuliset palvelut.Jos vanhemilla ei niihin rahaa,sitten ne toimeentulotukena tai molemmat tuetuun palvelutaloon.Lopuu riidat. Turha sanoa ei rahaa. Jos rahaa on,eivät voi vuorata arkuaan rahalla. Lisäksi on turha säästää perintöä ajatellen.Ladukas hyvä hoito tulee ostopalveluna. Silloin kukaan ei riitele,sinä teet värin ymm.Voitte vain kukin vuorollanne käydä tervehtimässä vanhuksia.

Vierailija
18/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Vaikeata tuota on ratkaista. Miten toimisi taktiikka, että tekee vain, kuten itse haluaa, ja sisaren motkotukseen ei reagoi lainkaan? Sanoo vain asiallisesti, että "ei kiinnosta".

Seuraava askel sitten on kysyä, että pitäisiköhän sun hankkia jotkut pillerit?

Vierailija
19/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän voi vielä lisätä että ostopalvelut eivät kelpaa; vanhempien mielestä liian kallista ja isosiskon mielestä tekevät huonosti joka tapauksessa. Esim lääkkeiden jako apteekin palveluna ei käy -ei edes niin että me maksettaisiin se- kuulemma tekevät virheitä. Vain hän on tarpeeksi tarkka jakamaan lääkkeitä dosetteihin. Ja kotiin ei mitään vieraita ihmisiä hyväksytä, ne kuitenkin varastaisivat tai tekevät hutiloiden jne. Mikään ei kelpaa.

Vierailija
20/32 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa eniten hoidon tarpeessa olla siskosi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi