Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheiden köyhyys

Vierailija
26.10.2021 |

Uutisotsikko: Synttärirahat ruokaan, ei harrastuksia eikä lomamatkoja – tältä suomalaisperheiden köyhyys tuntuu nuorista: "Kateus ja syyllisyys ovat raskaita asioita"

Eikö aikuisilla ihmisillä pitäisi olla sen verran järkeä päässä ettei ala tekemään lapsia jos ei ole siihen varaa? Yksi kersa maksaa helposti 100 t€ ja enemmänkin parinkymmenen vuoden jaksolla. Eli hyvinkin asuntolainan verran. Ei ole kovin vaikeaa matematiikkaa.

Kommentit (249)

Vierailija
21/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on ja tätähän ei nykyinen kommunistihallitus ymmärrä kun eivät tajua rahan käytöstä mitään. Lapsellisesti kuvittelevat, että keskivertoihmisillä on varaa tehdä lapsia tällä hinta- ja palkkatasolla.

Tämä. Joskus voisi näissä keskusteluissa ottaa huomioon muutkin tilanteet kuin nuo perinteiset sossun tuilla holtittomasti lisääntyvät, näin kärjistettynä. Eipä sitä itsellekään yli 10v sitten tullut mieleen, että palkalla ei Suomessa meinaa tulla toimeen. Menot kasvaa sellaisella vauhdilla, että en yhtään ihmettele, että nykyiset nuoret eivät halua kuin ehkä yhden lapsen, vaikka olisi ihan työssäkäyvistä ihmisistä kyse.

Lapsilisä on saman suuruinen kuin - 90-luvulla vaikka vuokrat, ruoka ja kaikki muut hinnat ovat nousseet.

Kyllä, etenkin elätettävien hinnat. Odottavat samaa elintasoa kuin palkalla itsensä elättävillä. Ikävää, että lapset kärsivät. Se on silti elämän oppia ja auttaa katkaisemaan köyhyyden kierteen. Jos lapsi taaperosta asti tottuu, että on kännykät, tietokoneet, pelikoneet ja kaikki samat mitä muillakin, erona ettei vanhemmat käy töissä, miksi hän koskaan pyrkisi parempaan? Köyhän lasten mielipahasta on vastuussa se lapsen itsekkäistä syistä köyhiin oloihin tehnyt vanhempi, ei yhteiskunta.

Ja ahneet ahnehtii itselleen lisää palkkaa. Hoitajat pitää tunnin kahvitauot ja lisää palkkaa pitäisi verorahoista saada ja kuulemma kiire on. Laitetaan kamerat sinne taukohuoneeseen niin vähenee kiire ja sairaslomat voisitte puolittaa niin ei tarvitse palkata kalliita sijaisia.

Vierailija
22/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus 9:lle. Heh. Onneksi itse ei tarvinnut luopua lapsihaaveista jonkun kus.isen auton takia. Sepä kateutta herättääkin kun on ne lapset JA kaksi hienoa autoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei olisi ongelma, mutta kun osa ihmisistä on ahneita. Valtiolla ja kaupungilla on aika hyviä palkkoja monella, jos ei olisi niin voitaisiin palkata useampi ihminen. Osa näistä myös saikuttaa joka kuukausi, on lapsen sairaspäivät ja omat sairaspäivät, ilmankos ei sitten muita äitejä töihin palkata.

Naisia ei myös palkata töihin, koska voivat jäädä äitiyslomalle ja sitten nämä samat pomot ihmettelevät aukkoja naisten CV:ssa.

Myös työmarkkinatukityötä teetetään härskisti koulutetuilla. Osa ahnehtii itselleen isoa palkkaa ja toiset joutuvat tekemään karenssin uhalla töitä ilmaiseksi.

Itse olen päättänyt, että en eläkeläisten hoitoon osallistu, olen hoitanut lapsia pienellä kodinhoidontuella ja tehnyt työmarkkinatuella töitä ja kuunnellut kotiäitien ja työttömien haukkumista. Olen suorittanut 3 tutkintoa.

Jatkossa siivoan vain oman kotini ja pidän vain itsestäni huolta. Ilmaiseksi en ala eläkeläisiä hoitamaan esim. omia vanhempia, jotka ovat rikkaampia kuin minä. Olen saanut tästä yhteiskunnasta tarpeekseni, jatkossa huolehdin vain itsestäni.

Siis sulle on maksettu peräti kolme tutkintoa, mutta sekin on liian vähän?

Mites ne hoitajien tunnin kahvitauot verorahoista, joita on 20 vuotta pidetty? Ja kalliit sairaslomat itsestä ja lapsista?

Vierailija
24/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on ja tätähän ei nykyinen kommunistihallitus ymmärrä kun eivät tajua rahan käytöstä mitään. Lapsellisesti kuvittelevat, että keskivertoihmisillä on varaa tehdä lapsia tällä hinta- ja palkkatasolla.

Tämä. Joskus voisi näissä keskusteluissa ottaa huomioon muutkin tilanteet kuin nuo perinteiset sossun tuilla holtittomasti lisääntyvät, näin kärjistettynä. Eipä sitä itsellekään yli 10v sitten tullut mieleen, että palkalla ei Suomessa meinaa tulla toimeen. Menot kasvaa sellaisella vauhdilla, että en yhtään ihmettele, että nykyiset nuoret eivät halua kuin ehkä yhden lapsen, vaikka olisi ihan työssäkäyvistä ihmisistä kyse.

Lapsilisä on saman suuruinen kuin - 90-luvulla vaikka vuokrat, ruoka ja kaikki muut hinnat ovat nousseet.

Kyllä, etenkin elätettävien hinnat. Odottavat samaa elintasoa kuin palkalla itsensä elättävillä. Ikävää, että lapset kärsivät. Se on silti elämän oppia ja auttaa katkaisemaan köyhyyden kierteen. Jos lapsi taaperosta asti tottuu, että on kännykät, tietokoneet, pelikoneet ja kaikki samat mitä muillakin, erona ettei vanhemmat käy töissä, miksi hän koskaan pyrkisi parempaan? Köyhän lasten mielipahasta on vastuussa se lapsen itsekkäistä syistä köyhiin oloihin tehnyt vanhempi, ei yhteiskunta.

Eläkkeitä maksetaan palkoista 30 miljardia nyt eläkkeellä oleville, rahastosta on maksettu vain yksi miljardi eläkkeitä vuoden 2015 jälkeen, lisäksi eläkeläisten hoivakodeista 5 miljardia vuodessa verorahoista, eläkeläisten terveydenhoito 6500 vuodessa yksi eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, lisäksi kansaneläkkeet ja takuueläkkeet 3 miljardia, eläkeläisten asumistuki, kelataksit, kodinhoitajat, palvelesetelit ja verovähennykset siivouspalveluihin, lääkkeitä, (lääkekatto 500 vuodessa). Noita lukuja löytyy esim.THL :n sivuilta.

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja osa työttömistä tekee työmarkkinatuella töitä.

Sossutuet on 800 miljoonaa ja niitä saa työttömien lisäksi työssäkäyvät ja eläkeläiset.

Vierailija
25/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei olisi ongelma, mutta kun osa ihmisistä on ahneita. Valtiolla ja kaupungilla on aika hyviä palkkoja monella, jos ei olisi niin voitaisiin palkata useampi ihminen. Osa näistä myös saikuttaa joka kuukausi, on lapsen sairaspäivät ja omat sairaspäivät, ilmankos ei sitten muita äitejä töihin palkata.

Naisia ei myös palkata töihin, koska voivat jäädä äitiyslomalle ja sitten nämä samat pomot ihmettelevät aukkoja naisten CV:ssa.

Myös työmarkkinatukityötä teetetään härskisti koulutetuilla. Osa ahnehtii itselleen isoa palkkaa ja toiset joutuvat tekemään karenssin uhalla töitä ilmaiseksi.

Itse olen päättänyt, että en eläkeläisten hoitoon osallistu, olen hoitanut lapsia pienellä kodinhoidontuella ja tehnyt työmarkkinatuella töitä ja kuunnellut kotiäitien ja työttömien haukkumista. Olen suorittanut 3 tutkintoa.

Jatkossa siivoan vain oman kotini ja pidän vain itsestäni huolta. Ilmaiseksi en ala eläkeläisiä hoitamaan esim. omia vanhempia, jotka ovat rikkaampia kuin minä. Olen saanut tästä yhteiskunnasta tarpeekseni, jatkossa huolehdin vain itsestäni.

Mites ne hoitajien tunnin kahvitauot verorahoista, joita on 20 vuotta pidetty? Ja kalliit sairaslomat itsestä ja lapsista?

Eiköhän ihan muutkin työntekijät pidä kahvitaukoja ja joskus ole kipeänä, kuin vain hoitajat.

Vierailija
26/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puoliso tienaa 1600 netto niin tuohon saa lisäksi työmarkkinatukea 660 ja 200 lapsilisää, muita tukia ei tule, että se niistä lapsiperheiden tuista.

Moni eläkeläispariskunta saa kotona enemmän.

Vierailija
27/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ihan muutkin työntekijät pidä kahvitaukoja ja joskus ole kipeänä, kuin vain hoitajat.

Ei pidä esim. tuttavani kaupan alalla ei pidä ollenkaan enkä itsekään pidä palkkatukityössä.

Vierailija
28/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla on varaa lapsiin, autoihin ja lemmikeihin. Etenkin naisilla on hedelmällisyyden kannalta silleen keskusti, että jos terveen lasen haluaa ilman pitkää yrittämistä ja ongelmia ja helpon raskauden niin se kannattaisi tehdä varsin nuorena. Tällöin ei välttämättä ehdi aivan kaikkea pedata valmiiksi, mutta suunnilleen. Näin on miehillekin, ei se sperma vanhetessa parane eikä niitä nuoria lapsettomia naisiakaan joka papalle enää riitä. Täydellisesti voi siis valmistautua lapsen tuloon ei-koskaan. Jos jollain on talous aivan kuralla lasten kanssa, siitä ei pidä alkaa jokaista nuorta tai vähävaraista perhettä pilkkaamaan. Useampi kyllä pärjääkin vähemmällä aivan kuten on ajatellut lapsia tehdessään.

Vierailija
29/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-12156233

Suomessa useampi kuin joka kymmenes lapsi elää köyhässä perheessä. Suuret ikäluokat eli 1940-ja 1950-luvuilla syntyneet, varakkaat ja hyvätuloiset eläkeläiset ovat pääsyyllisiä lapsiperheiden köyhyyteen ja yhteiskunnan eriarvoistumiseen. Suuret ikäluokat ovat tehneet Suomen eduskunnassa ja kunnissa omaa, ahnetta ja itsekästä ikäluokkaansa hyödyttäviä päätöksiä.

Monet vanhemmat ovat matalapalkkaisessa osa-aikatyössä, pätkätyössä, keikkatyössä tai tekevät töitä vuokratyöyrityksissä. Palvelualoilla ja hoitoaloilla on huonot palkat. Suomessa rehellistä työtä tekevä, työssäkäyvä ihminen ei tule toimeen omalla palkallaan. Ei ole eikä tule hyväpalkkaista eläkevirkaa, kuten 1940-ja 1950-luvuilla syntyneille ikäluokille. Suomen eläkejärjestelmä hyödyttää vanhoja ikäluokkia.

Lapsena ja nuorena koettu köyhyys ja huono-osaisuus vaikuttaa merkittävästi myös aikuisiässä. Köyhässä perheessä kasvavilla lapsilla ja nuorilla on korkea syrjäytymisriski.

Vierailija
30/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä esim. tuttavani kaupan alalla ei pidä ollenkaan enkä itsekään pidä palkkatukityössä.

Työntekijät on minimissä eikä asiakkaat jaksa kassajonossa odottaa, että työntekijä menee kahvitauolle

Vierailija
31/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan teidän ongelmanne että suostuttu laittomaan toimintaan.

Vierailija
32/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että nyt tulee alapeukkua, mutta itse en ole pelännyt koskaan lainanottoa. Itse otin asuntolainan lisäksi reilun kulutusluoton, jotta voin rahoittaa myös lasten ns. viihde- ja vapaa-ajan menoja ja hankintoja. Nyt viimeinenkin lapsi muutti pois ja tuntuu, että ylimääräistä rahaa jää ällistyttävän paljon. Joten maksan nopeasti pois loput kulutusluotosta.

Toki tällainen riskinotto vaatii luottamusta omaan työllisyyteen, mutta se on yksi aika positiivinen asia täällä pk-seudulla. Itse en ymmärrä niitä, jotka ostavat omille lapsilleen vain välttämättömän jotta pysyvät hengissä ja teineilläkin on jotain kirppislöytöjä vaatteina. Ja sitten ylpeillään kun ei ole yhtään velkaa tai l-kortteja käytössä.

Vierailija
33/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisiä ja muilla tuilla ylläpidetään tätä köyhyyden kierrettä. Ei ole tarpeen miettiä pitkäaikaistyöttömänä tai sairaseläkkeellä, että onko meillä varaa kuudenteen lapseen, etenkin kun viisi ekaa ovat erityislapsia. Kyllä yhteiskunta kustantaa, seiskalehti, kirkko, joulupuukeräys ja ties mitkä kuppajaiset käytetään kaikki hyväksi. Samalla siirretään oppi jälkipolville.

Lapsia tarvitaan, mutta ei näitä sukupolvesta toiseen tuella elävien sukujen lapsia. Hyvä raja olisi, että kolmannen lapsen jälkeen tuet eivät enää nousisi. Jonkin aikaa olisi kaaos, mutta uskon, että se ohjaisi ajan myötä järkevämpään perhesuunnitteluun nimenomaan näiden kroonisesti köyhien perheiden kohdalla. Kolme lastakin on jo iso perhe ja mikään yhteiskunnan ylläpitämä ihmisoikeus ei voi olla 7 lasta, 3 koiraa, gerbiili, marsu, tuetut lomat ja kaikki rahavirta valtion kukkarosta.

Ne tuet eivät vaikuta juuri sen porukan lapsentekoon tasan tippaakaan, mitä sinä toivot. He kun eivät asioita etukäteen ajattele. Sitä vastoin nuo rajoitukset laskisivat heidän lapsimääriään, jotka asioita muutenkin ajattelevat ja laskevat etukäteen. Ajatuksesi on täysin tuhoon tuomittu ja johtaisi vain pahempiin ongelmiin. 

Kyllä vaikuttaisi ajan myötä. Lasu tarkastamaan lasten kasvuoloja ja muksut parempiin koteihin jos rahat ei riitä liiallisen pesueen hoitoon. Kun tämmöinen uhka roikkuu ilmassa, ainakin jokainen kohtalaisella äo:llä varustettu pysähtyisi pohtimaan kannattaako sittenkään poikia uutta vuosikertaa. Lopuilta joutaakin lapset pois parempaan kasvuympäristöön.

Käytännössä silloin ei uskaltaisi lapsia tehdä muuten kuin jos itsellä on varakkaat vanhemmat ja heihin hyvät välit. Puolison tai omiin tuloihin ei voi luottaa, koska aina voi tapahtua jotain - voi tulla työttömyyttä, sairautta, jäädä leskeksi, ja jos kaksi näistä tapahtuu samalla perheelle, se olisi varma kuolinisku perheelle. Itse olisin voinut tehdä lapset pienituloisena opiskelijana, koska köyhyyden vuoksi huostaanoton uhatessa olisin voinut luottaa vanhempieni tukeen (ja heidän kuoltuaan perintöön). Muta jos olisin ollut keskituloinen ilman vanhempien turvaamaa selustaa, en tuossa sinun mallissasi uskaltaisi tehdä lapsia. Lähipiirissä on tilanteissa, joissa hyvätuloisen, työikäisen talous on romahtanut esim. sairauden vuoksi. Jos kaikissa elämän kriiseissä yhteiskunta kostaisi lapsille viemällä heidät pois vanhempiensa luota (koska kyllä vain, lapset tuossa sen varsinaisen hinnan maksaisivat, vaikka sinä kaavailit tuosta kostoa vanhemmille), en ainakaan minä sellaisessa maailmassa uskaltaisi tehdä lapsia vain hyvään tuuriin luottaen.

Vierailija
34/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano, että köyhien pitää jäädä lapsettomiksi mutta miksei 1 tai maksimissaan 2 lasta riitä? Järjestäen on kaikkein köyhimmissä perheissä 4-10 lasta. Ei keskituloisillakaan perheillä ole varaa kuin kahteen lapseen ja jos tekevät kolmannen niin ymmärtävät, että elintaso tulee laskemaan.

Esimerkiksi jouluapu sivustolla joka vuosi ihmetyttää tarinat joissa perheen molemmat vanhemmat ovat olleet työttöminä yli 10 vuotta ja perheellä on silti jopa yli 5 alle 10-vuotiasta lasta. Ihan omaa syytä ja tyhmyyttähän se köyhyys tuossa tilanteessa on. Miksi ei ajatella jo olemassa olevia lapsia ja sitä mitä uusi vauva heille tarkoittaa. Siis sitä, että taas he joutuvat luopumaan jo siitä nykyisestä vähästään. Luulisi, että olemassa olevia lapsiaan rakastaisi sen verran, että ei haluaisi heidän joutuvan luopumaan enää mistään mutta näköjään ei. 

Vierailija
35/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani joka on kaupassa töissä, sanoi, että heillä sairastui yksi työntekijä. Tuttavani meni 8.00 töihin ja pääsi tauolle klo 15.00 ensimmäisen kerran syömään. Koko ajan oli ollut kassajono.

Vierailija
36/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan teidän ongelmanne että suostuttu laittomaan toimintaan.

Kuule, se on pakko jos meinaa työpaikan pitää, työnantaja sanoo, että halukkaita työttömiä on jonoksi asti töihin tulossa.

Luuletko että kauppaan pääsee tuosta vain töihin, hakijoita on sadoittain.

Vierailija
37/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sano, että köyhien pitää jäädä lapsettomiksi mutta miksei 1 tai maksimissaan 2 lasta riitä? Järjestäen on kaikkein köyhimmissä perheissä 4-10 lasta. Ei keskituloisillakaan perheillä ole varaa kuin kahteen lapseen ja jos tekevät kolmannen niin ymmärtävät, että elintaso tulee laskemaan.

Esimerkiksi jouluapu sivustolla joka vuosi ihmetyttää tarinat joissa perheen molemmat vanhemmat ovat olleet työttöminä yli 10 vuotta ja perheellä on silti jopa yli 5 alle 10-vuotiasta lasta. Ihan omaa syytä ja tyhmyyttähän se köyhyys tuossa tilanteessa on. Miksi ei ajatella jo olemassa olevia lapsia ja sitä mitä uusi vauva heille tarkoittaa. Siis sitä, että taas he joutuvat luopumaan jo siitä nykyisestä vähästään. Luulisi, että olemassa olevia lapsiaan rakastaisi sen verran, että ei haluaisi heidän joutuvan luopumaan enää mistään mutta näköjään ei. 

Kommenttini nähtävästi katosi... Kommentoin sitä, että suurimmassa osassa perheitä on jo nyt se 1-2 lasta. Tuollaisia mainitsemiasi suurperheitä on lähinnä ulko. maalaisilla ja joillain uskiksilla. Muissa perheissä mainitsemasi lapsiluvut ovat tosi harvinaisia.

Vierailija
38/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verot alhaalle ja tuet tarkempaan tarkasteluun. Ihmiselle itselleen enemmän vastuuta valintojensa seurauksista. Näin mahdollistetaan mielekäs työnteon kulttuuri kun jotain jäisi käteenkin. Nyt kitkutellaan ja pitää vierestä katsoa miten omalla työllä tehdyt eurot verotetaan suoraan näiden elämäntapalorvijoiden käteen. Ja vielä kehtaavat valittaa. Pitäisi saada tuntuva ero elintasoon tuella elävien ja työssäkäyvien välille. Töitä kyllä on, mutta niitä ei haluta tehdä epämukavuuteen, uskontoon, kulttuuriin, "ei oo mun juttu" jne vedoten.

Vierailija
39/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas hoidan mieluummin itse omat vanhempani kuin että he palkkaisivat ulkopuolista kotiapua tai joutuisivat johonkin hoivalaitokseen, jossa maksut määräytyy tulojen mukaan ts vanhempani joutuisivat maksamaan saamastaan laitospaikasta paljon enemmän kuin vanhukset keskimäärin maksavat. Ja kun olen nähnyt laitosruokia ja kotiin toimitettuja ateriapalveluruokia, hinta on aivan käsittämätön verrattuna laatuun. En maksaisi sellaisista pöperöistä edes yhtä euroa, saatika sitten kymppiä. 

Olemme tehneet asumisjärjestelyt jo aikoja sitten niin, että sekä vanhempani, siskoni että minä asumme kaikki samassa taloyhtiössä. Teen etätöitä ja olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja (työskennellyt aikoinaan myös vanhainkodissa) ja niin kauan, kun mussa henki pihisee, vanhempani eivät joudu mihinkään vanhushautomoon. Muutaman kerran sairaalasta olisivat olleet laittamassa sekä isääni että äitiäni laitokseen, mutta kieltäydyimme siitä ehdottomasti. Kotona loppuun asti, me tyttäret pidetään huolta. Minäkin olen saanut yhteiskunnasta tarpeekseni ja juuri siksi ei yhtään euroa vanhempieni pussista enempää yhteiskunnalle kuin on aivan pakko. 

Vierailija
40/249 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista köyhyyttä kun kakaroilla käsissä 400€ puhelimet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi