Teen vegejauhiksesta makaroonilaatikon. Mitä luulette, huomaako mies ja nirso teini eron normaaliin jauhelihaan?
Jos eivät huomaa niin teen tästä lähin aina lihatonta "vegeä" :D
Kommentit (171)
Jessus tätä keskustelun tasoa tässäkin ketjussa.
Jos ei kelpaa nirsoille, ni jääkaappi lukkoon ja olkoon syömättä.
Per k e le aikuisia ihmisiä.
Jotkut ei huomaa, useimmat kyllä. Kun puuttuu se umaminen, täyteläinen maku jonka liha antaa.
Tämä ei tarkoita etteikö vege-jauhiksista saiisi oikein hyvää makaronilaatikkoa. Varsinkin vähän maustetummat Italian pasticcio-vuoan tyyliset toimii loistavasti. Se suomalainen perinteinen voi olla vähän tylsä ilman lihan täyteläisyyttä.
Meillä on perhe syönyt vegenugetteja useamman kerran luullen niitä tavallisiksi broilerinugeteiksi. Ulkonäkö on sama, niin myös maku. En ole missään vaiheessa korostanut erikseen niiden olevan VEGEnugetteja, ja kun ovat uponneet vannoutuneelle lihansyöjämiehelle, niin en ole viitsinyt korjata käsitystä.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Korkeintaan huomaavat, että parempaa on.
Lidlin vegejauhis on tosi hyvää ja halpaa.
Ei kenenkään eläimen ole tarvinnut kuolla. Se on se pääasia ainakin meidän lapsille.
Mistä, missä ja kenen toimesta tuo Lidlin vegejauhis on tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelin tehdä normijauhiksesta vegelaatikon, mitä luulette, huomaavatko perheen vegaanit mitään eroa
Tää on niin lapsellista ja typerää, ettei pitäisi edes vaivatua. Kenellekään, ei siis kenellekään ole pahasta vähentää lihankulutusta, eikä varmasti aiheuta mitään eettistä ristiriitaa tms. lihansyöjälle, jos joutuu huijattuna syömään kasvisruokaa. Vatsa kestää todennäköisesti myös varsin hyvin, ainakin jos ei ole mistään papumössöistä kyse.
Sen sijaan lihan syöttäminen huijaamalla kasvissyöjälle aiheuttaa todennäköisesti kohtalaisen isojakin vatsaongelmia, riippuen siitä kuinka kauan elimistö on tottunut olemaan ilman lihaa. Useimmilla kasvissyöjillä, vegaaneilla ja mitä näitä nyt on, on jonkin asteinen eettinen vakaumus ruokavalionsa syynä. Käsittämättömän julmaa ja piittaamatonta muka vitsinä aiheuttaa toiselle ihmiselle, varsinkin omalle läheiselleen henkistä huonoa oloa.
Minä olen iloinen sekasyöjä, lähes kaikki kelpaa. En romahda, enkä edes ärsyynny, jos mulle "pakkosyötetään" kasvisruokaa. Hyvin vastenmielisenä sen sijaan kokisin, jos "vitsinä" tarjoiltaisiin esim. makaronilaatikkoa, jossa lihana olisi vaikkapa koiraa tai kissaa. Todennäköisesti aiheuttaisi minulle niin voimakkaan reaktion, että suhde tällaiseen läheiseen jos ei nyt ihan katkeaisi, niin muuttuisi ainakin hyvin etäiseksi.
Ihminen on sekasyöjä eikä ruuansulatuselimistö erikseen muutu vegaanivatsaksi, vaikka ei lihaa koskaan söisi. Kyllä sieltä kaikki tarvittavat entsyymit löytyvät, vegaanit vain luulottelevat, että nyt se liha aiheuttaa ongelmia. Tätähän on tutkittu moneen otteeseen ja havaittu, että jopa vegaaniperheen lasten ruuansulatus on ihan samanlainen kuin sekaruokaa syövien.
huono bakteerifloora on itsehankittu vaiva kuten krapulakin ja selviää kärsimällä oireiden yli
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelin tehdä normijauhiksesta vegelaatikon, mitä luulette, huomaavatko perheen vegaanit mitään eroa
Tässä on se vissii ero, että lihaa it ja srkasyöjät eivät ajattele eettisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun äitini teki ”jauhelihakastikkeen” jostain korvikkeesta. Kehui, kuinka kukaan ei huomaisi eroa, jos ei tietäisi. No, kyllä sen huomaa, isäni ja veljeni kanssa irvisteltiin, kun sitä moskaa syötiin.
Syön itse muutenkin todella vähän lihaa, koska en juuri pidä sen rakenteesta ja mausta, mutta silti mieluummin syön sitä, kuin yhtäkään noista korvikkeista. Jos on pakko jättää liha pois, niin tilalle suoraan rehellisesti kasviksia, ei tuota kuraa.
Korvikkeita ja korvaajia on moneen lähtöön ettei tarvitse valita sitä teollisinta ja prosessoiduinta vaihtoehtoa. Puhtaat palkokasvit monesti aiheuttaa vatsaoireita, että voi olla parempi käyttää vähähiilihydraattisia soijatuotteita.
Suolistossani ei ole mitään ongelmaa. Aika ennakkoluulottomasti olen myös kokeillut noita erilaisia lihankorvikkeita ja aina ovat menneet roskiin maun ja rakenteen takia. Kuten sanottu, syön paljon mieluummin pelkkiä kasviksia, kuin noita korvikkeita. Sama vegaanisten jäätelöiden kanssa. 0 hyvää vaihtoehtoa tullut vastaan. Ei kaikkien ihmisten mielestä ruoka ole pelkkää massaa, joka uppoaa tuosta vaan, kun sekaan laittaa tarpeeksi ketsuppia.
Mielestäni kyse on tottumisesta ja maustamisesta. En itsekään ollut heti esim. tofun fani, vaan kesti vuosia kun maistoin hyvin marinoitua tofua joka oli todella hyvää. Itse olen tykännyt monista vegaanisista jäätelöistä ja kaikista ei todellakaan huomaa eroa maitopohjaiseen. Jotkut maistuvat tosin jäädytetyltä rasvalta, mistä puuttuu kermaisuus.
nimim nirppanokka kirjoitti:
ihan yhtä kamalaa ryikaa vaikka ois kumpaa tahansa,en syö hyi
Köyhän ryokaa on rylliloora.
Käytä mielummin aitoa luonnontuotetta jauhelihaa. Älä mitään prosessoitua vegemömmöä.
Jos se mies tajuaa jotain jostain niin se lähtee vege.
Vierailija kirjoitti:
Se "maustaminen" tarkoittaa käytännössä valtavan suola-annoksen lisäämistä ruokaan.
???
Vierailija kirjoitti:
Meillä on perhe syönyt vegenugetteja useamman kerran luullen niitä tavallisiksi broilerinugeteiksi. Ulkonäkö on sama, niin myös maku. En ole missään vaiheessa korostanut erikseen niiden olevan VEGEnugetteja, ja kun ovat uponneet vannoutuneelle lihansyöjämiehelle, niin en ole viitsinyt korjata käsitystä.
Luuletko ihan oikeasti, että ne vegenuget on terveellistä ravintoa? Kasviksista on saatu sellaista, että se näyttää ja maistuu lihalta. Mitähän niille kasviksille on tehty ja mitä niihin on lisätty?
Olisko ne oikeat nugetit sittenkin parempi vaihtoehto terveyttä ajatellen? Toki mitään terveysruokaa nekään eivät ole.
Muista piilottaa vegejauhenlihan laatikko. Itse epäilin huijausta ja tarkistin roskiksesta. Kun eukko tuli lenkiltä yllättyi kun kaikki hänen tavaransa olivat rapussa. Otin avaimen pois ja toivotin hyvää loppuelämää. Asunto on minun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä mies ei huomaa heti, mutta pitemmän ajan kuluttua, kun alkaa tissit kasvamaan, niin ehkä sitten tajuaa.
Niin että soijan sisältämä phytoestrogeeni kasvattaa pojille rinnat, mutta maidon ja lihan sisältämä estrogeeni on ok? Miesten ei varmaan sovi juoda olutta, siinä on myös phytoestrogeeniä.
Hirveästi meuhkataan soijan estrogeenista, mutta mitäs antibioottilihaa nämä ihmiset sitten syövät? Onko vain lähituotettua luomukanaa pöydässä? Itse syön vain luomutofua ja huvittaa ihmiset mitkä sitten syövät kaikenmaailman roskaruokaa, minkä lihojen alkuperästä ei mitään tietoa.
Äh kun puhuttaisiin asioista niiden oikealla nimellä. Soijassa EI ole estrogeenia, vaan phytoestrogeenia. Jos näistä puhuttaisiin oikein, ihmisten väärinkäsitys soijasta vähenisi huomattavasti...
Niin, sitä juuri soijassa on ja se kasvattaa rintoja:
Ahaa, tämä sitten selittääkin sen, miksi Aasiassa on niin paljon isorintaisia miehiä ja naisia! Oikeesti lähdekriittisyys joskus on ihan kova juttu, samoin humpuukituotteisiin uskominen. Vai uskotko myös kristallien parantavaan voimaan??
Ei mies ainakaan huomaa, jos on tyypillinen "minähän syön vain sikanautaa ja makkaraa"- mies. Teini voi huomata, ja käy jälkikäteen kiittämässä.
Näin meillä. Meillä teini-ikäiset pojat ovat pyytäneet, että tekisin soijasuikalekastiketta kanakastikkeen tilalla. Noita kasvijauhelihoja en ole testannut, käytössä on tumma soijarouhe, soijasuikaleet ja nyt uusin löytö hernis, joka maistuu tosi hyvälle. Nämä kaikki olen ottanut meille käyttöön sen jälkeen, kun lapset pyysivät, että vähennetään lihan syöntiä.
Soijarouheen saa maistumaan hyvälle valmistamalla sen oikein - voi mikä yllätys.
Itse teen niin, että paistan rouhetta öljyssä hetken mausteiden kanssa, ja lisään sitten vettä tilkka kerrallaan useammassa erässä niin kauan kuin se imeytyy. Jos syöjinä on vain minä+lapset, lisään sekaan kuivattuja sieniä (mies ei voi syödä sieniä sienisokerin imeytymishäiriön vuoksi, on myös laktoosi-intolerantti). Lisään tämän rouheen sitten esim. tomaattikastikkeeseen vasta kastikkeen kypsennyksen loppuvaiheessa, se ei vaadi tunnin hauduttamista.
Tuo edellä mainittu tapa sopii paitsi makaroonilaatikkoon, niin myös kaalilaatikossa käytettyyn soijarouheeseen (ei ole mies siitäkään mitään huomannut).
En erikseen yleensäkään sano, että nyt on jauheliha-makaroonilaatikkoa, ei, se on makaroonilaatikkoa. Tai jauheliha-kaalilaatikkoa? Ei, se on kaalilaatikkoa.
Jos ei muuten miehelle kelpaa, niin olkoon ilman. Kerran söi itkeskellen jääkaapilta pelkkää lihapiirakkaa ja nakkeja viikon, kun lasten kanssa syötiin "kaikkea omituista" kuten sushia, uunikalaa, lihapullia tomaattikastikkeessa spagetin kanssa ja juustomunakasta. Todennäköisesti kuolee kakkostyypin diabeteksen aiheuttamiin liitännäissairauksiin, sydän- ja verisuonisairauksiin, korkean verenpaineen aiheuttamaan aivohalvaukseen tai sitten ihan johonkin ruuansulatuskanavan syöpään, rasvamaksahan altistaa maksasyövälle. Jos haluaa olla idiootti, niin mikä minä olen aikuista ihmistä paimentamaan.
"– tuoteselosteet ovat pitkiä ja tuotteen valmistukseen käytettävät ainekset ovat kotikokille utopiaa.
– ovat prosessoituja elintarvikkeita ja sisältävät usein kovia rasvoja kuten kookosrasvaa
– eivät ole tehty kotimaisista tuotteista. Raaka-aineiden jäljitettävyys on todella huono.
– eivät sovellu vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavalle eikä palkokasveista suolisto-oireita saavalle"
En ymmärrä mikä järki on korvata yksi epäterveellinen tuote toisella erittäin epäterveellisellä tuotteella?
Jos haluaa syödä kasvisruokaa, miksi ei voi syödä kasviksia? Miksi ne pitää prosessoida, mankeloida, kuorruttaa kovilla rasvoilla ja hiilareilla?
Ihan totaali-idiotismia ajatella, että kaikki tuotteet joiden nimessä on "kasvis" ovat terveellisiä.
Hyi helevatti mitä roskaa:
Vesi, SOIJAPROTEIINIKONSENTRAATTI (23%), kasviöljyt (rapsi, KOOKOS), stabilointiaine (metyyliselluloosa), luontainen aromi, etikka, valkosipulijauhe, suola, hedelmä- ja kasvistiivisteet (punajuuri, porkkana, paprika, mustaherukka), sipulijauhe, mallasuute (OHRA), mustapippuri. Saattaa sisältää KANANMUNAA, SELLERIÄ, SEESAMINSIEMENIÄ ja SINAPPIA.
Kyllä ovat lihan lobbaajat onnistuneet työssä, kun kansa luulee kasviksista tehdyn tuotteen olevan jotain epäterveellistä ruoan "korviketta". Kun kuitenkin aika moni perheellinen syöttää hyvillä mielin pitkälle prosessoituja lihajalosteisia eineksiä omaan ja kullanmurujensa napaan ihan joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helevatti mitä roskaa:
Vesi, SOIJAPROTEIINIKONSENTRAATTI (23%), kasviöljyt (rapsi, KOOKOS), stabilointiaine (metyyliselluloosa), luontainen aromi, etikka, valkosipulijauhe, suola, hedelmä- ja kasvistiivisteet (punajuuri, porkkana, paprika, mustaherukka), sipulijauhe, mallasuute (OHRA), mustapippuri. Saattaa sisältää KANANMUNAA, SELLERIÄ, SEESAMINSIEMENIÄ ja SINAPPIA.
Kotimaista broileripyörykät:
Broilerinliha, vesi, soijaproteiini, korppujauho (vehnä), hernekuitu, perunajauho, mausteet|(valkosipuli, inkivääri, sipuli), jodioitu suola, dekstroosi, hiivauute, aromit (kana,|mustapippuri, sitruuna), rypsiöljy.
Ihan mukavat listat täälläkin. Nam maiskis. Ja kappas, näköjään soijaakin mukana.
ihan yhtä kamalaa ryikaa vaikka ois kumpaa tahansa,en syö hyi