Katsoin Squid Gamen läpi
Tiedättekö ollenkaan mitä teidän lapset katsovat? Mulle tuli kyllä pienoisena shokkina kyseisen sarjan sisältö. Oma 12-vuotias väittää että lähes kaikki hänen luokassa on jo nähneet koko sarjan.
Kommentit (26)
Sarja on K-16. Kyllähän Netflixiin saa ikärajat päälle.
Minäkin katsoin ja heti suosittelin omille lapsilleni. He ovat tosin jo täysi-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Näkyikö tissejä?
Näkyy ja aika paljon muutakin.
Vanhempia on moneen junaan. Olin aivan monttu auki, kun FB-tuttuni 5-6-vuotiaat lapset videolla leikkivät Squid Game -leikkejä, kuvatekstistä kävi selvästi ilmi että oli näyttänyt näille ko. sarjaa ainakin osittain.
Meillä pidetään kyllä ikärajoista kiinni.
En oo katsonut, mutta varhaisteini-ikäinen poikani oli katsellut. Koko homman läpi tosiaan. Samoin koko luokka.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempia on moneen junaan. Olin aivan monttu auki, kun FB-tuttuni 5-6-vuotiaat lapset videolla leikkivät Squid Game -leikkejä, kuvatekstistä kävi selvästi ilmi että oli näyttänyt näille ko. sarjaa ainakin osittain.
Joo, tästä vuosia, kun oma lapsi oli ehkä 12-v. Hänen pallojoukkueensa lähti pelireissulle, olin mukana ja yksi lapsista työnsi DVD-soittimeen jonkun K18 Tokyo Drift / Fast & Furious -tyyppisen leffan, jossa oli paljaita tissejä ja autolla kaahausta ja v-tu kielenkäyttöä. Se ehti pyöri ehkä 10-15 min kun se pistettiin poikki.
Ei muuten, mutta mukanaollut äitinsä sanoi, että antaa poikien kattoa, et heidän Niko on nähnyt kaikki tän sarjan leffat. Että ei yllätä, jos jotkut antaa katsoa mitä vaan. Ja tehdä mitä vaan.
Mun lapsi joutuu katsomaan jossain kavereillaan, jos katsoo, koska meillä on kyllä Netflixissä ikäraja-asetukset päällä.
Tietysti on mahdollista, että lapset tekevät kavereillaan vaikka mitä. Tietyn iän jälkeen lapsia ei voi enää kaikessa hallita, ellei lukitse komeroon, mistä siitäkin varmaan syntyisi tosi tasapainoisia aikuisia. :D
Entä sitten? Kai te tiedätte, että internet on keksitty ja sieltä lapsukaiset näkevät hurjempaakin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tästä vuosia, kun oma lapsi oli ehkä 12-v. Hänen pallojoukkueensa lähti pelireissulle, olin mukana ja yksi lapsista työnsi DVD-soittimeen jonkun K18 Tokyo Drift / Fast & Furious -tyyppisen leffan, jossa oli paljaita tissejä ja autolla kaahausta ja v-tu kielenkäyttöä. Se ehti pyöri ehkä 10-15 min kun se pistettiin poikki.
Ei muuten, mutta mukanaollut äitinsä sanoi, että antaa poikien kattoa, et heidän Niko on nähnyt kaikki tän sarjan leffat. Että ei yllätä, jos jotkut antaa katsoa mitä vaan. Ja tehdä mitä vaan.
Tissit ja kiroilu nyt onkin kaiken pahan alku ja juuri sekä itsensä paholaisen keksimä asia.
Vierailija kirjoitti:
Mutta lapset kyllä löytää netistä…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tämän huomaa jo päiväkoti-ikäisillä. Jotkut katsovat jo viisivuotiaina K-12-juttuja kuten Star Warseja ja Harry Pottereita, eikä vanhemmista se ole mikään juttu. Siitähän on ihan loogista edetä K-18-leffoihin 12-vuotiaaksi mennessä.
Meillä ajatellaan, että joku on ne ikärajat suunnitellut ihan ajatuksella, ei niitä nopalla ole heitetty. Noudatamme niitä. (Toki sillä muutaman vuoden joustolla aikuisen seurassa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tissit ja kiroilu nyt onkin kaiken pahan alku ja juuri sekä itsensä paholaisen keksimä asia.
Minkä takia niissä leffoissa sitten on K18 merkintä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lapset kyllä löytää netistä…
Tuon ikäiset ei sentään vielä löytäisi.
No, väkivalta sarjassa on realistista eikä mitään Holywood-mättöä ilman seurauksia. Kai se on parempi näin. Seksiä on vähän, ainakin kuuden ensimmäisen jakson perusteella.
Robloxissa on Squid Gamea imitoiva peli ja Robloxin ikäraja on 7v. Näin omat lapset minua valistivat.
Ikärajat ovat kyllä asetettu ihan syystä. On silti eroa, että katsooko vaikka 8-v k16 sisältöä vs. 13-v k18 sisältöä.
Työskentelen alkuopetusikäisten kanssa, ja voin sanoa, että porukasta erottuvat ne, joiden annetaan katsoa mitä vain. Kielenkäyttö on hurjaa, väkivalta hiipii leikkeihin säännöllisesti, on uni- ja keskittymisvaikeuksia. Kaikkiaan nämä lapset ovat jotenkin hermostuneempia ja virittyneempiä. Näitä on sekä tytöissä että pojissa. Yleensä tämä sisällön rajaamattomuus tarkoittaa myös sitä, ettei ruutuaikaakaan rajata. Iso osa haasteista juontuu tietenkin myös siitä.
Hyvä sarja, sisältää moraalisia pohdintoja ja ratkaisuja myös. Nyt Madridin kaduille on ilmestynyt samanlaisia käyntikortteja kuin sarjassa on. Siellä poliisi sanoo, että älkää soittako korteissa oleviin numeroihin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sarja, sisältää moraalisia pohdintoja ja ratkaisuja myös. Nyt Madridin kaduille on ilmestynyt samanlaisia käyntikortteja kuin sarjassa on. Siellä poliisi sanoo, että älkää soittako korteissa oleviin numeroihin.
Linkkiä uutiseen?
Vierailija kirjoitti:
Ei niissä ollut puhelinnumeroa, vaan QR-koodi jonkun asian mainostamiseen kaiketi.
Näkyikö tissejä?