Lue keskustelun säännöt.
Mitä tapahtuu jos lapsi ei tee läksyjään?
25.10.2021 |
6. luokkalainen poika ei tee läksyjään. Tehtäväkirjat ovat muutamaa sivua lukuunottamatta tyhjiä. Kokeet menevät silti jotenkuten. Olen töissä käyvä yh, enkä oikein jaksa muuta kuin muistuttaa läksyistä joka päivä. Olen kokeillut senkin taktiikan että jäin pois töistä ja istuin monta tuntia päivässä pojan kanssa ja kävimme tehtävät läpi yksitellen, eli keskityin täysillä peruskouluopiskeluun. Toimeentulo kärsi kuitenkin niin paljon että töihin oli pakko mennä. Koululla ei ole läksykerhoa tarjolla vaikka olen toivonut sellaista. Nykyään ei jätetä luokallekaan.
Kommentit (41)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jos lapsi pärjää läksyjen väliin jättämisestä huolimatta melko hyvin koulussa, ei läksyt voi olla niin ylivoimaisen vaikeita, että ADHD lapsi ei niistä selviäisi. Jos koulu on melko helppoa, peruskoulun läksyihin ei mene kuin muutama hetki. Sanon tämän ADHD lapsen äitinä.
Meillä läksyt tehdään, niistä ei voi neuvotella tai jättää tekemättä. Koulu on lapsen työtä ja jos läksyjä ei tehdä, ei myöskään tule nettiä tai harrastuksiin viemistä tai yhtään mitään muutakaan etua.
Jos lapsi tarvitsee apua läksyissä tai niihin on vaikea keskittyä 10min pidempään, pilkkokaa ne osiin. Eli lapsi tekee esimerkiksi matikan läksyt tai muut helpohkot läksyt ensin ja illalla teette yhdessä loput. Jos lapsi on tehnyt läksyt jo ennen kuin tulet, kehu ja kannusta ja palkitse esimerkiksi jollain herkulla (kyllä, herkkuja voi käyttää lyhytaikaiseen palkitsemiseen, jos tarvitaan akuuttia apua johonkin keskeiseen ongelmaan).
Hankkikaa pyyhittävä taulu, johon laitatte to do -listan lapselle ja yhdessä suunnittelette. Sinne isommat koulutyöt, kokeet jne. Näin ei tarvitse kerralla tehdä valtavaa urakkaa.
Jos läksyjä on liikaa tai niihin menee liian paljon aikaa tai ne ovat liian vaikeita, ota yhteys opettajaan. Voi olla mahdollista, että koulussa on läksykerho tai muu järjestely oppilaille, joilla on vaikeuksia läksyjen tekemisessä syystä tai toisesta.