Miksi hampaasi ovat huonossa kunnossa?
Kommentit (14)
Monen eri tekijä summa.
Liian vähän rahaa laittaa niitä yksityisellä sellaiseen kuntoon että kehtaisi hymyillä eikä julkisella puolella saa sellaisia hampaita mitkä haluan.
Tupakoin ja en vain välitä. Mitä se sinua haittaa missä kunnossa hampaani on? Jos hengitys haisee niin voi mennä kauemmas.
Täällä oli pitkään noin vuoden jono julkiseen hammashoitoon.
Sitten kun sinne pääsi, ensin vain tarkistus.
Sitten jonoon lääkärille. Lääkärikin vain tarkisti, vaikka minulla olisi ollut reikä paikattavana.
Nyt se hammas on lähestulkoon kadonnut.
Liian fluoripitoinen juomavesi kasvuympäristössäni.
Hampaat pysyy taatusti kunnossa harjaamalla hampaat sähköhammasharjalla aamuin illoin sekä käyttämällä hammaslankaa.Happamat virvoitusjuomat ja energiajuomat korvataan vedellä tai perusvichyvedellä.Tupakointi pois.Ruokailut max viidesti päivässä, ei jatkuvaa napostelua.
Epäsäännöllinen ruokailurytmi, napostelu.
Koska vanhemmat eivät huolehtineet yhtään suuhygieniasta. Aloitin hampaidenhoidon vasta yläasteella. Olen kyllä hoidattanut hampaani aikuisiällä, mutta jokaisessa hampaassa on paikka ja niitä vihloo.
Pitkäaikaistyöttömyyden eli rahattomuuden vuoksi. Kävin 50-vuotiaaksi asti kahdesti vuodessa suuhygienistillä ja kerran vuodessa hammaslääkärin tarkastuksessa. Nyt ei ole kuuteen vuoteen ollut varaa hammasylellisyyteen.
Reikiä minulla ei ole ollut koskaan. Lohjennutta kulmahammastani ja etuhampaideni reunoja on kuitenkin korjailtu paikka-aineella. Pari kolme vuotta sitten paikka-aine alkoi irtoilla, ja nyt etuhampaissani on piparkakkureuna ja kulmahampaani päällyksestä on jäljellä terävä "päre". Tällaisia ei kunnallisella korjailtaisi, ja vaikka korjailtaisiinkin, en varmasti saisi sitä määrää puudutusainetta, jota tarvitsen.
Koska olen ollut sekä sairaana että lyhyen aikaa myös asunnottomana, hampaiden harjaaminen on jäänyt vähiin. Tänään harjasin hampaat, mutta edellisestä kerrasta lienee jo pari viikkoa. Kyllä niitä reikiäkin alkaa syntyä, mutta se on oikeasti pienimpiä minun mruheistani.
Vierailija kirjoitti:
Liian fluoripitoinen juomavesi kasvuympäristössäni.
Tarkoitat kai fluoridipitoinen? Liika saanit vahingoittaa hammaskiillettä.
Mulla on kyllä hyvässä kunnossa.
Viimeks ollu reikä, kolmannella luokalla (olen 50).
Eivät uskoneet hammaslääkärissä käydessäni pari vuotta sitten, että edellinen tarkastus oli armeijassa.
En uskalla mennä hammaslääkäriin, yhdessä vaiheessa päätin, että nyt hoidan hampaat kuntoon. Jouduin hampaitten poistoon(2hammasta) ja se oli niin kauhee kokemus etten ole taas mennyt 10-vuoteen. Hävettää niin paljon myös etten enää kehtaa avata suuta kellekkään..haaveilen, että nukutuksessa otettaisiin kaikki hampaat pois ja tekarit tilalle, nämä on niin rikki, että turha lähte korjaamaan enää.
Olen masentunut, ja on jo suuri saavutus jos jaksan harjata hampaat kerran päivässä.
Koska tupakoin. Ja koska en joskus aikaisemmin (vielä muutama vuosi sitten) ollut kovin "kiinnostunut" huolehtimaan niistä.