Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu jos lapsi ei tee läksyjään?

Vierailija
25.10.2021 |

6. luokkalainen poika ei tee läksyjään. Tehtäväkirjat ovat muutamaa sivua lukuunottamatta tyhjiä. Kokeet menevät silti jotenkuten. Olen töissä käyvä yh, enkä oikein jaksa muuta kuin muistuttaa läksyistä joka päivä. Olen kokeillut senkin taktiikan että jäin pois töistä ja istuin monta tuntia päivässä pojan kanssa ja kävimme tehtävät läpi yksitellen, eli keskityin täysillä peruskouluopiskeluun. Toimeentulo kärsi kuitenkin niin paljon että töihin oli pakko mennä. Koululla ei ole läksykerhoa tarjolla vaikka olen toivonut sellaista. Nykyään ei jätetä luokallekaan.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Poika vain jää tyhmäksi.

Vierailija
2/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsit sitten työnteon mieluummin kuin lapsen tulevaisuuden

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinnäköinen kannustin läksyjen tekoon?

Vierailija
4/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltaja kutsutaan palaveriin ja siellä päätetään miten edetään. Jos ei tämänkäään jälkeen ei mikään auta, lapsestasi tehdään luultavasti lastensuojeluilmoitus.

Vierailija
5/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se lastensuojeluilmoitus auttaa? Joku tulee sanomaan että tee läksyt?

Vierailija
6/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo

7/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse tehnyt juuri koskaan läksyjä peruskoulussa. Joskus, joissain aineissa, sutaisin jotain tehtäväkirjaan koulun käytävässä juuri ennen tunnin alkua. 

Sain kuitenkin aina ihan hyviä numeroita kokeista (matemaattisia aineita lukuunottamatta), joten oppimiskyvystä ja osaamisesta se ei ollut kiinni. Enemmänkin kyse oli kiinnostuksen puutteesta, hajamielisyydestä ja ennen kaikkea siitä, että keskityin mielenkiinnon kohteisiini ja myös murheisiini, kuten koulukiusaamiseen.

Koemenestykseni takia ja sen takia, että olin kiltti oppilas, asiaan ei kiinnitetty huomiota liiemmin. Ei siitä mitään haittaa, siis etenemisestettä opinnoissa tms., minulle tullut.

Olen itse vain pohtinut aikuisena, mikä minussa oikein oli vikana kognitiivisesti (?), kun olin niin hajamielinen ja piittaamaton. Nyt jos aloittaisin koulutien alusta, yrittäisin enemmän ja olisin edes vähän järjestelmällisempi.

Lukiossa meillä oli ruotsissa opettaja, joka kuulusteli läksyt vuoronperään järjestyksessä joka ainoalta sekä humoristisesti nöyryytti osaamattomia, joten hänen kursseillaan luin aina läksyt.

Vierailija
8/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Tehtävät tehdään netissä. Kuka enää kirjoja tarvitsee?

Vierailija
9/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeisiin lukeminen on työläämpää ellei poika kuulu niihin älykkäisiin, joiden ei tarvitse kirjoja peruskoulussa availla ja kymppejä tulee silti.

Vierailija
10/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali kuudesluokkalainen kyllä tekee läksynsä. Viimeistään sen jälkeen, kun vanhempi on käskenyt tehdä ne.

Osaatko ap sanoa, miksi sinun poikasi ei tee? Onko sinulla vanhemman auktoriteettia? Onko lapsella oppimisvaikeuksia? Keskittymisvaikeuksia? Haluaako hän tahallaan uhmata sinua?

Vierailija
11/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ainakin voi tulla perhetyöntekijä pari kertaa viikossa patistamaan läksyjentekoon. Joskus voi myös jäädä vaikka välkällä tai hetkeksi koulun jälkeen tekemään läksyjä open tai ohjaajan valvovan silmän alle.

Vierailija
12/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä vei ajelulle paikalliselle amikselle. Katsottiin ikkunasta pelottavan näköisiä maahan sylkeviä tupakkateinejä. Kysyi haluaisinko saman kohtalon. Alkoi koulu maistumaan.

Vierailija
13/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Poika on tosi kiltti, herttainen ja hyväkäytöksinen. Opettaja on aina kehunut poikaa siitä että on hyvä kaveri kaikille eikä aiheuta päänvaivaa käytöksellään. Poika on vain äärettömän laiska. Älykkyydestä ei ole kiinni. Hän on oppinut lähes täydellisen englannin kielen, soittaa pianoa ja on opetellut itsenäisesti esim. Für Elisen ja joitakin muita klassisia kappaleita, Eminemin biisejä ja muita popkappaleita. Koulussa poika säestää pianolla musiikintunneilla jos on tarve. Läksyjä ei vaan tee, enkä enää jaksa enkä pysty valvoa vieressä.

Vierailija
14/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän osaa jonkinverran myös koodausta. Samoin hän on lukenut itsenäisesti esim. toisen maailmansodan historiikin.

Ap

Vierailija
15/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pianoa nyt osaa kaikki tai jotain enkkua

Vierailija
16/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painostetaan. Mutta niin kauan kuin läpäisee kokeet, hänellä on, teoriassa, riittävät tiedot.

Vierailija
17/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ei ole ongelma pojalle, niin ei siitä tarvitse ongelmaa tehdä muodon vuoksi.

Vaatii nuorelta aika vahvaa luonnetta, että pystyy priorisoimaan mielenkiinnon kohteitaan ja keskittymään elämässään asioihin, jotka aidosti kiinnostaa. Se opettaa vastuuseen ja itsenäisyyteen.

Vierailija
18/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain porkkanaa kehiin. Esim. Kun on viikon läksyt tehtynä niin teette jotain mukavaa yhdessä?

Vierailija
19/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppivelvollisuuden suorittamisen taso on tosiaan se, että kokeet läpäisee. Jos ei läpäise, eikä opetuksen vähimmäisvaatimuksia saavuteta vuosien mittaan oikein missään aineessa (kuinka monessa?), voisit huoltajana saada ehkä muutaman sadan euron suuruisen sakon. Jos edes lähtisit prosessiin.

On ehkä hyödytöntä miettiä tuota. Mieti mieluummin sitä, miten tuot nuorta asioissa, jotka häntä kiinnostavat tai jotka koet hyödylliseksi osata arjessa.

Vierailija
20/41 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis miten tuet nuorta pärjäämään omilla ehdoillaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi