Mitä tapahtuu jos lapsi ei tee läksyjään?
6. luokkalainen poika ei tee läksyjään. Tehtäväkirjat ovat muutamaa sivua lukuunottamatta tyhjiä. Kokeet menevät silti jotenkuten. Olen töissä käyvä yh, enkä oikein jaksa muuta kuin muistuttaa läksyistä joka päivä. Olen kokeillut senkin taktiikan että jäin pois töistä ja istuin monta tuntia päivässä pojan kanssa ja kävimme tehtävät läpi yksitellen, eli keskityin täysillä peruskouluopiskeluun. Toimeentulo kärsi kuitenkin niin paljon että töihin oli pakko mennä. Koululla ei ole läksykerhoa tarjolla vaikka olen toivonut sellaista. Nykyään ei jätetä luokallekaan.
Kommentit (41)
Se tärkein työ motivaatiossa on jo tehty. Nyt on keskityttävä voimavaroihin eli siihen, missä asioissa motivaatio toimii.
Ala-asteen arvosanoilla ei sinänsä ole väliä. Yläasteella kannattaa miettiä, minkä ammatin haluaa, ja keskittää opiskelua sen mukaan.
Mitä muutakaan voit? Ahdistella? Se kostautuisi tavalla tai toisella, ennemmin tai myöhemmin.
Tämä voisi olla myös filosofinen kysymys jos ottaa huomioon että läksyjen vaikutus oppimiselle on aika pieni. Merkittävin oppiminen tapahtuu aina opetustilanteessa. Läksyt ovat aika turhia. Lapsi saattaa siis olla nero. Toki lapsuusaikaan kuuluu sekin että auktoriteetteja tulisi oppia kunnioittamaan, jotta jaksaisi myöhemmin olla tehokas yhteiskunnan ratas. Siksi asiasta tehdään ongelma.
Itsenäisyys on sitä, että nuorella on valinnanvaraa ja mahdollisuus kokea sen seuraukset. En tarkoita nuoren hylkäämistä ja vahingoniloa.
Vierailija kirjoitti:
Hän osaa jonkinverran myös koodausta. Samoin hän on lukenut itsenäisesti esim. toisen maailmansodan historiikin.
Ap
Hänhän on samanlainen kuin minä olisin jos minut heitettäisiin takaisin peruskouluun. Olen 50v koodari.
Fiksu poitsu, kovasti ikäistään kehittyneempi.
Exä ei ollut kuulemma koskaan tehnyt koulussa läksyjä ja olikin sitten amistason paskaduuneissa jumissa.
Eli pojasta tulee köyhä ja ei menesty elämässä. Itse tuomitsin kyllä exän vanhempia tuosta, koska tosi vastuutonta pilata lapsensa elämä noin.
Läksyjen tehtävä on lähinnä opettaa hiljentymään ja keskittymään johonkin tylsään hommaan joksikin aikaa. Tätä taitoa tarvitaan myöhemmin kun aletaan oikeasti opiskelemaan, ja viimeistään työelämässä.
Yritä kannustaa poika tekemään läksyjä ensin minuutin ajan, ja siitä vähitellen pidennä aikaa. Se mitä läksyjen tekemisellä "opitaan" on ihan yhdentekevää ala-asteella.
Vierailija kirjoitti:
Hän osaa jonkinverran myös koodausta. Samoin hän on lukenut itsenäisesti esim. toisen maailmansodan historiikin.
Ap
Kuulostaa että olet hyvä ja huolehtiva äiti ja teidän perheessä resurssit on vaan sattumalta rajallisemmat kuin ehkä jollain toisella. On tosi hyvä että mietit miten voisit auttaa poikaasi, vaikka tällä foorumilla avautuminen tuokin välillä ihan turhaa negatiivisuutta ja ymmärtämättömyyttä osaksi.
Hyvin varovainen olisin laiskaksi leimaamisen kanssa. Itse asiassa poikasi toiminta kuulostaa hyvin paljon omalta kokemuksellani ja kolmekymppisenä sain adhd-diagnoosin. Olin myös kiltti, kohtelias ja hiljainen. Kunnes en sitten teininä ollut, kun aloinkin uskomaan siihen mitä ihmiset sanoivat: että olen laiska ja huono. Siitä pois oppiminen on ollut todella pitkä tie, etkä sitä varmasti halua lapsellesi.
Ne asiat jotka kiinnostivat (ja kiinnostuksen kohteita oli PALJON) opettelin itsekseni ja perusteellisesti, ne jotka eivät kiinnostaneet jäivät yksinkertausesti tekemättä. Kyseessä on aivojen toiminta, joka on erilaista kuin normityypeillä, esimerkiksi dopamiinin tuotantoon liittyvä mekanismi joka tekee joihinkin asioihin keskittymisen käytännössä mahdottomaksi. Normiaivoinen ei voi tätä ymmärtää oman kokemuksensa pohjalta (kyllähän elämässä pitää tehdä asioita jotka eivät ole niin mukavia jne jne jne lässyn lässyn).
Mitä poikasi tarvitsisi nyt on avointa kiinnostusta hänen tilannettaan kohtaan sekä vahvuuksien tukemista, ei heikkouksiin ripustautumista.
Ja uskon että sinä itse voisit hyötyä toisen aikuisen rauhallisesta ja asiantuntevasta tuesta, voisin ajatella että tilanne on sinulle yksin kantaa kuormittava ja huolestuttava. Ota yhteyttä kouluun ja jos sieltä ei saa apua, käänny esim. MLL:n puoleen.
Tsemppiä, teet varmasti parhaasi ja muuta ei voi keneltäkään pyytää. Poikasi vaikuttaa hienolta tyypiltä, jolla on edessä mielenkiintoinen elämä.
Luultavasti sijoitus jos ei muuten läksyt maistu
Ei sellaisesta saa rangaista, mitä ei ole tehnyt.
Heitä pihalle talosta jos ei kiinnosta läksyt ja sano et takaisin ei tartte tulla ennenkuin alkaa kiinnostamaan.
Pistä se treenaamaan tosi paljon taek won doa sit kraw magaa ja kaikkea muitakin taistelulajeja, sit voi hommata itsensä vankilaan kun tarpeeksi vanha ja pääsee sen paikan kingiksi kun pystyy pieksemään kaikki.
Lapsesi ei siis osaa työskennellä. Alakoulussa tuo ei vielä haittaa. Yläkoulussa numerot putoavat ja tuolla taktiikalla ei pärjää lukiossa ollenkaan. Pakota hänet työskentelemään nyt, niin ei tarvitse taistella masentuneen kärryiltä täysin pudonneen nuoren kanssa 3 vuoden kuluttua.
Tuli mieleen että pitäisikö eriyttää ylöspäin. Itse olin jo ala-asteella tuollainen että en olisi millään jaksanut tehdä läksyjä. En ollut laiska vaan läksyt oli liian helppoja mutta silti niihin kului aikaa ja vaivaa. Ei millään kiinnostanut tehdä läksyjä joissa ei oppinut mitään uutta mutta joiden tekemiseen meni silti tunti joka oli pois muusta kiinnostavasta. Laudaturin papereilla lopulta kirjoitin ylioppilaaksi, minun lapsuudessa vaan ei mistään ylöspäin eriyttämisistä koskaan puhuttukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuulostaa että olet hyvä ja huolehtiva äiti ja teidän perheessä resurssit on vaan sattumalta rajallisemmat kuin ehkä jollain toisella. On tosi hyvä että mietit miten voisit auttaa poikaasi, vaikka tällä foorumilla avautuminen tuokin välillä ihan turhaa negatiivisuutta ja ymmärtämättömyyttä osaksi.
Hyvin varovainen olisin laiskaksi leimaamisen kanssa. Itse asiassa poikasi toiminta kuulostaa hyvin paljon omalta kokemuksellani ja kolmekymppisenä sain adhd-diagnoosin. Olin myös kiltti, kohtelias ja hiljainen. Kunnes en sitten teininä ollut, kun aloinkin uskomaan siihen mitä ihmiset sanoivat: että olen laiska ja huono. Siitä pois oppiminen on ollut todella pitkä tie, etkä sitä varmasti halua lapsellesi.
Ne asiat jotka kiinnostivat (ja kiinnostuksen kohteita oli PALJON) opettelin itsekseni ja perusteellisesti, ne jotka eivät kiinnostaneet jäivät yksinkertausesti tekemättä. Kyseessä on aivojen toiminta, joka on erilaista kuin normityypeillä, esimerkiksi dopamiinin tuotantoon liittyvä mekanismi joka tekee joihinkin asioihin keskittymisen käytännössä mahdottomaksi. Normiaivoinen ei voi tätä ymmärtää oman kokemuksensa pohjalta (kyllähän elämässä pitää tehdä asioita jotka eivät ole niin mukavia jne jne jne lässyn lässyn).
Mitä poikasi tarvitsisi nyt on avointa kiinnostusta hänen tilannettaan kohtaan sekä vahvuuksien tukemista, ei heikkouksiin ripustautumista.
Ja uskon että sinä itse voisit hyötyä toisen aikuisen rauhallisesta ja asiantuntevasta tuesta, voisin ajatella että tilanne on sinulle yksin kantaa kuormittava ja huolestuttava. Ota yhteyttä kouluun ja jos sieltä ei saa apua, käänny esim. MLL:n puoleen.Tsemppiä, teet varmasti parhaasi ja muuta ei voi keneltäkään pyytää. Poikasi vaikuttaa hienolta tyypiltä, jolla on edessä mielenkiintoinen elämä.
Oma lapseni sanoo olevansa laiska silloin kun häntä ei huvita. Ainoa mitä hänen pitäisi oikeasti oppia peruskoulun aikana on opiskelu. Välillä pitänyt käyttää karkeampiakin ilmaisuja kun olen yrittänyt saada hänet kiinnostumaan opiskelusta. Olen todennut suoraan että isompana v*tuttaa vähemmän kun on opetellut tietyt asiat lapsena, jos niitä sitten huomaakin tarvitsevansa.
Nyt on eriytetty ja vähän paremmalta näyttää tuo opiskelun oppiminen. Saa koulussa tehdä läksytkin, ja vain muutama tehtävä jäänyt roikkumaan.
Kouluun yhteyttä. Saat sitä kautta koulun tuen. Läksytuki on ihan normaali osa yleistä- tai tehostettua tukea, jos tehtävien tekeminen kotona ei onnistu. Koulu ei siitä voi edes kieltäytyä.
Itse asiassa enempi ihmettelen sitä, että koulusta ei asiaan ole puututtu? Meillä kolmet tekemättömät läksyt kahden viikon sisään johtaa kasvatuskeskusteluun. Jos se ei auta, edetään ihan normaalisti tuen portailla varsin nopeassa tahdissa. Yksi keino on tuo läksytuki koulun jälkeen esim. 2 viikon ajan ja sitten katsotaan, alkaako omatoimisuus kiinnostamaan.
Keinot kyllä löytyy, kun uskallat reilusti pyytää apua koululta. Tsemppiä.
Kannattaa opiskella jos aikoo jatkaa lukioon tai amikseen.
Kyllä arvosanoilla on väliä ihan työn haussakin myöhemmin.