Olen ajautunut väsymyksen vuoksi pahaan ahdinkoon, kun lapsi ei juuri nuku. Osaisiko joku neuvoa?
Mun lapsi on aina ollut vähäuninen ja sellainen joka valvoo yöllä. Jo vauvana. On nyt neljä enkä ole koko neljän vuoden aikana saanut nukkua yhtään kokonaista yötä. Edelleen osa öistä menee niin että lapsi antaa minun nukkua vain muutaman tunnin. Olen kroonisesti aivan järkyttävän väsynyt. En osaa nukkua päivällä, en vain yksinkertaisesti nukahda päiväunille, en ole koskaan osannut nukkua päiväunia. Mitään tukiverkkoa minulla ei ole sellaista joka ottaisi lapsen esim mummolaan yöksi. Alan olla työkyvytön, tai olen kai ollut jo pidempään mutta jotenkin sinnitellyt. Lapsen hyvän hoidon olen priorisoinut eli hänellä on kaikki hyvin, ja näyttää pärjäävän vähällä unella. Itse vain en enää. Mikähän auttaisi?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa lääkitä lasta ilman että lääkäri määrännyt.
Melatoniinia ei luokitella lääkkeeksi.
Melatoniini on itse adiassa hormoni jota aivot tuottavat öisin. Joillakin eivät tuota riittävästi.
Ehdottomasti lapsi lääkäriin että saa määräyksen melatoniinille. Pitää poissulkea muut sairaudet unettomuudelle. Ylivilkkaus, neurologiset syyt jne. Onko muuten motorisesti ja psyykkisesti normaalisti kehittynyt lapsi kyseessä?
Mun mielestä tuommoiselle "yöhöpöttelijälle" (kuten ap sanoi) voi sanoa, että nyt suu suppuun ja nukkumaan. Vauva on vähän eri asia, mutta 4 v kyllä jo ymmärtää. Tai ainakin pitäisi. Mä olisin kyllä tossa vaiheessa jo nostanut äänijänteitä.
Jos oikeasti ei tuon ikäisellä ymmärrystä ole niin yhteys neuvolaan ja jatkotutkimuksiin.
En lukenut kaikkea, mutta minulla oli tuollainen virkeä lapsi tai on nykyisinkin, mutta jo murrosikäinen. Kaiken a ja o on, ettei laita ennen kl 22 nukkumaan. Voi venyttää jopa klo 23 asti viikonloppuisin esim. Sitten kun on väsynyt, alkaa nukkua ja menet itse SAMALLA nukkumaan. Ei mitään ruutuaikaa itselle enää kun lapsi nukkuu.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kaikkea, mutta minulla oli tuollainen virkeä lapsi tai on nykyisinkin, mutta jo murrosikäinen. Kaiken a ja o on, ettei laita ennen kl 22 nukkumaan. Voi venyttää jopa klo 23 asti viikonloppuisin esim. Sitten kun on väsynyt, alkaa nukkua ja menet itse SAMALLA nukkumaan. Ei mitään ruutuaikaa itselle enää kun lapsi nukkuu.
Ja tämä minun virkeä tapaus ei nukkunut oikeastaan koskaan päiväunia. Päiväkodissa yrittivät väkisin, mutta lopulta kukaan muukaan ei nukkunut siellä, joten virkeä sai olla leikkimässä kun muut oli nukkarissa.
Parille ”missä isä” -jankkaajalle tiedoksi, että eri syistä ne isät ei aina ole kuvioissa. Meillä esimerkiksi isä päätti sinä päivänä, kun minulla oli synnytystapa-arvio, että ei hän pystykään tähän eikä isyys kiinnosta. Maksaa kyllä elarit, muuten on ilmoittanut ettei halua olla tekemisissä, eikä ilmeisesti siksi ole kukaan isän puolelta tekemisissä. Naisellehan tällaista mahdollisuutta mielenmuutokseen ei oikein anneta.
T: se väsynyt 1v:n äiti, joka aiemmin tässä ketjussa yritti edes tsempata aloittajaa, eikä jäänyt jankkaamaan epäolennaisia
Meidän erkan huonoihin yöuniin auttoi se, että hän siirtyi käyttämään painavaa peittoa. Hänet kannatti myös laittaa nukkumaan myöhään. Hänellä oli tapana hiipiä viereen nukkumaan aina eskari-ikään saakka, mutta onneksi hän ei herätellyt muita, tuli niin huomaamatta. Onneksi on iso sänky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä öisin siis tapahtuu, miten lapsi ei anna sinun nukkua? Vinkkejä on vaikea antaa jos et avaa tilannetta tuon tarkemmin.
Laitan nukkuun klo 20, nukahtaa hyvin. Puolilta öin alkaa heräily ja valvominen. Ei itke yöllä mutta höpöttelee minulle kaikenlaista pitäen minua hereillä. Mikään kieltäminen ei hiljennä häntä. Saattaa valvoa yöllä tunteja. Ap
Lapsi omaan huoneeseen.
On mutta ei pysy siellä. Meillä kaksio, itse nukun ollarin alkovissa. Ap
Nyt kuullostaa auktoriteettiongelmalta. Meillä yritettiin samaa mutta kunnon huutoraivarin jälkeen se suu pysyi kiinni ja persaus patjassa eikä yrittänyt häiritä enää sen jälkeen. Nyt yhteys neuvolaan, mitä muuta teillä on pielessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä suosittelen että yrität johdonmukaisesti saada lapsen oppimaan, että öisin nukutaan. Lasten yöhulinat on vanhemman näkökulmasta hirveän raskaita mutta uskoisin että lähes jokaisessa tilanteessa auttaa se ettei vanhempi lähde lapsen pelleilyyn mukaan vaan itse näyttää oikeanlaista mallia. Väsyneenä se ei aina tietenkään ole helppoa. Aiemmin mainittu selkeät säännöt öihin oli tosi hyvä vinkki.
Minä olen vähäuninen ja oikeasti en lapsena koskaan ymmärtänyt miksi pitää nukkua kun ei väsytä ja saatoin vain maata sängyssä katsoen kattoa tunteja
No joo mutta ei silti tarvitse häiritä muita. Riittävä uni on perustarve ja -oikeus.
Pieni lapsi ei ymmärrä sitä. Älylaitteiden katselu on melkein ainut, jolla lapsen saa viihtymään itsekseen. Se taas lisää unettomuutta.
Ei ole totta. Tuon ikäiselle pitää jo opettaa että äidin unentarve on tärkeämpi kuin lapsen huomiontarve keskellä yötä. Jonkin aikaa voi toki mennä ennen kuin oppii olemaan häiritsemättä ja vain makoilemaan rauhassa, mutta ajan myötä varmasti oppii kunhan annetaan mahdollisuus. Ei se hereillä olo yksin kovin viihdyttävää tietenkään ole mutta ei öisin tarvitsekaan viihtyä vaan nukkua tai ainakin levätä ja antaa muiden olla rauhassa.
Ihan varmasti saatte neuvolasta lähetteen unitutkimuksiin, kun kerrot, että lapsi herää joka yö valvomaan nukuttuaan vain noin neljä tuntia. Ei kerta kaikkiaan ole normaalia tuon ikäisellä.
Eikä tarvitse odottaa seuraavaa vuosineuvolaa, vaan voit soittaa sinne ja pyytää painokkaasti apua ja tutkimuksia.
Luin ketjun läpi. Paras ja hyödyllisin, välittömästi sovellettava ohje on minusta se, että sinun pitäisi päästä nukkumaan samaan aikaan lapsesi kanssa. Sitten saisit edes sen neljä tuntia katkeamatonta unta ennen kuin heräily alkaa.
Eli jos et saa unta kahdeksalta, niin lapsen nukkumaanmenoaikaa myöhäisemmäksi. Kahdeksan on ehkä monelle aikuiselle turhan äärimmäinen aika, mutta useampi pystyy opettelemaan nukahtamaan ainakin jo klo 21.
Vierailija kirjoitti:
Luin ketjun läpi. Paras ja hyödyllisin, välittömästi sovellettava ohje on minusta se, että sinun pitäisi päästä nukkumaan samaan aikaan lapsesi kanssa. Sitten saisit edes sen neljä tuntia katkeamatonta unta ennen kuin heräily alkaa.
Eli jos et saa unta kahdeksalta, niin lapsen nukkumaanmenoaikaa myöhäisemmäksi. Kahdeksan on ehkä monelle aikuiselle turhan äärimmäinen aika, mutta useampi pystyy opettelemaan nukahtamaan ainakin jo klo 21.
^^
Ja sitten pidemmän päälle olisi alettava neuvolan lähetteen kautta selvittää unettomuuden syitä.
Lapsella on jotain vialla.
Mutta ensi alkuun sinulle paras selviytymisvinkki tuo samaan aikaan nukahtaminen.
Öisin heräily on ihan normaalia kaikenikäisillä. Jotkut meistä on herkkäunisia ja ehkä pärjääkin vähemmillä unilla. Lapsi jaksaa valvoa yöllä koska on jo jonkin aikaa nukkunut. Aikuisen kohdalla tilanne on ihan eri koska elämä on kuormittavampaa ja seuraavana päivänä täytyy jaksaa taas huolehtia velvollisuuksista, lapsella taas ei välttämättä ole erityistä motivaatiota edes yrittää nukahtaa uudestaan. Äidin jaksamisen vuoksi on kuitenkin tärkeää että lapsi oppii olemaan rauhassa öisin. Ei tuohon nyt mitään neuvolaa välttämättä tarvi silti sekoittaa ellei äiti itse koe sitä tarpeelliseksi. Jos olisi jotain vialla niin tuo heräily ei todennäköisesti olisi ainoa oire. Ja jos nyt olisikin joku adhd tai vastaava niin kyllä senkin kanssa oppii elämään.
Vierailija kirjoitti:
Öisin heräily on ihan normaalia kaikenikäisillä. Jotkut meistä on herkkäunisia ja ehkä pärjääkin vähemmillä unilla. Lapsi jaksaa valvoa yöllä koska on jo jonkin aikaa nukkunut. Aikuisen kohdalla tilanne on ihan eri koska elämä on kuormittavampaa ja seuraavana päivänä täytyy jaksaa taas huolehtia velvollisuuksista, lapsella taas ei välttämättä ole erityistä motivaatiota edes yrittää nukahtaa uudestaan. Äidin jaksamisen vuoksi on kuitenkin tärkeää että lapsi oppii olemaan rauhassa öisin. Ei tuohon nyt mitään neuvolaa välttämättä tarvi silti sekoittaa ellei äiti itse koe sitä tarpeelliseksi. Jos olisi jotain vialla niin tuo heräily ei todennäköisesti olisi ainoa oire. Ja jos nyt olisikin joku adhd tai vastaava niin kyllä senkin kanssa oppii elämään.
No ei ole kyllä normaalia, että tuon ikäinen lapsi heräilee JOKA YÖ. Jokin katkaisee lapsen unen.
Lapsiko muka olisi neljän tunnin jälkeen niin virkeä, ettei välttämättä tarvitse lisää unta? Höpsis.
Vierailija kirjoitti:
Öö... Satunnainen heräily on normaalia, kyllä. Mutta ei ole missään määrin normaalia, että kasilta nukahtanut ihminen, olipa sitten lapsi tai aikuinen, heräilee AINA jo puolilta öin valvomaan.
Myös tuo, mitä kirjoitat aikuisen elämän kuormittavuudesta, on ihan höpöhöpöä. Lapsi tarvitsee pelkkään kasvamiseen energiaa eri lailla kuin aikuinen, ja lapsi tarvitsee enemmän unta kuin aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö... Satunnainen heräily on normaalia, kyllä. Mutta ei ole missään määrin normaalia, että kasilta nukahtanut ihminen, olipa sitten lapsi tai aikuinen, heräilee AINA jo puolilta öin valvomaan.
Myös tuo, mitä kirjoitat aikuisen elämän kuormittavuudesta, on ihan höpöhöpöä. Lapsi tarvitsee pelkkään kasvamiseen energiaa eri lailla kuin aikuinen, ja lapsi tarvitsee enemmän unta kuin aikuinen.
Ymmärrä mitä ymmärrät mutta tuo nyt ei ollut ihan se mitä tarkoitin. Muutaman tunnin nukkumisen jälkeen voi tuntea itsensä hetkellisesti pirteäksi, mutta joku 4h unta/yö ei tietenkään riitä kenellekään jatkuvasti. Yön läpi nukkuminen heräämättä ei kuitenkaan ole ihmiselle välttämättä se luonnollisin rytmi. Unessa on erilaisia vaiheita ja tämä lapsi ilmeisesti havahtuu hereille jossain vaiheessa ja on ottanut sitten tavaksi nousta ja häiriköidä.
Läpi yön nukkuminen tyyliin kahdeksasta kuuteen-seitsemään on yhteiskunnan olettama normi mutta ei ihmiselle välttämättä luonnollinen rytmi. Tuohon oletukseen usein myös perustuu ajatukset univaikeuksista, toki monilla siis onkin ihan todellisia ongelmia mutta siinä että herää yöllä ei ole mitään ihmeellistä. Monelle voisi jopa sopia paremmin niin että yöllä herää ja hetken vaikka lukee tai tekee jotain muuta rauhallista ja jatkaa sitten unia. Lasten kohdalla tuollainen ei vain välttämättä oikein toimi jos sitten alkaa vaivaamaan muita perheenjäseniä. Näitä asioita on ihan tutkittukin enkä ole siis itse tätä keksinyt.
Edelleen olen sitä mieltä että ongelma tässä perheessä ei ole lapsen herääminen vaan se ettei lapsi osaa (tai ehkä edes yritä) nukahtaa uudelleen vaan alkaa terrorisoida äitiään. Lapsi ei tietenkään tee sitä tahallaan vaan ihan ymmärtämättömyyttään ja huomion- ja seurankaipuun takia. Uskoisin että tuo on aika yleistä lapsiperheissä mutta kun johdonmukaisesti ryhtyy lasta opettamaan niin ongelmat useimmiten ratkeaa ajan myötä. Tärkeintä olisi nyt se että lapsi oppii olemaan häiritsemättä äitiään. Täällä tietysti heti huolestutaan mutta lapsella on kaikki todennäköisesti ihan ok sillä äiti huolehtii hänestä päivisin ja lapsi voi ottaa rennosti jos väsyttää. Itseä huolestuttaa enemmän äidin vointi, jos ei tuota kierrettä saada katkaistua.
entäs jos onkin nälkä! Mä heräilin aamuyöllä kahden-kolmen maissa ja mietin että mitä hittiä...sitten välähti,söin liian aikaiseen ja liian vähän! Nyt syön puol kymmenen vielä leipäpalan ja maitoa ja nukun aamuun.
Anna vaikka pikku pala leipää ja maitoa vielä ennen kahdeksaa,ja katso auttaako asiaan.
Jos hän syö koko päivän liian vähän,voi olla että heräilee. Mutta eihän yöllä voi antaa ruokaa!
Kokeile!