Olen ajautunut väsymyksen vuoksi pahaan ahdinkoon, kun lapsi ei juuri nuku. Osaisiko joku neuvoa?
Mun lapsi on aina ollut vähäuninen ja sellainen joka valvoo yöllä. Jo vauvana. On nyt neljä enkä ole koko neljän vuoden aikana saanut nukkua yhtään kokonaista yötä. Edelleen osa öistä menee niin että lapsi antaa minun nukkua vain muutaman tunnin. Olen kroonisesti aivan järkyttävän väsynyt. En osaa nukkua päivällä, en vain yksinkertaisesti nukahda päiväunille, en ole koskaan osannut nukkua päiväunia. Mitään tukiverkkoa minulla ei ole sellaista joka ottaisi lapsen esim mummolaan yöksi. Alan olla työkyvytön, tai olen kai ollut jo pidempään mutta jotenkin sinnitellyt. Lapsen hyvän hoidon olen priorisoinut eli hänellä on kaikki hyvin, ja näyttää pärjäävän vähällä unella. Itse vain en enää. Mikähän auttaisi?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi päiväkodissa kuitenkin päivät? Nukkuuko siellä päikkärit?
Ei nuku hoidossa päiväunia. Päikkärlt lopetti jo pari vuotta sitten. Vauvanakin nukkui niitä vain lyhyissä pätkissä. Ap
Kannattaa olla ihan heti yhteydessä perheneuvolaan, lapsesi saattaa olla nepsy ja mitä aikaisemmin saa apua, sitä parempi hänen ennusteensa ja sinun jaksaminen tulee olemaan.
4-vuotiaan valvominen ei ole enää normaalia vaan asiaa pitäisi ehdottomasti tutkia ja saada tilanteeseen apua.
4v ei kuulu enää valvoa noin, hänellä on todennäköisesti neurologisia erityistarpeita ja sinun kannattaa hakea tilanteeseen apua mahdollisimman aikaisin, perheneuvolasta tai neuvolasta voi lähteä liikkeelle. Pointti on se että myöskään lapsen kehityksen vuoksi tuo ei saa jatkua.
Missä lapsen isä on? Miten hän nukkuu isän luona?
Lakta lapsi nukkumaan saman aikaan kuin itsekin menet. Se auttaa ainakin hiukan, jos kerran puolille öin nukkuu, kun laitat kahdeksalta.
Hän höpöttelee, kun pelotta olla yksin hereillä.
Minusta on inhottavaa, että (aikuisten) on vaikeaa saada kunnollisia unilääkkeitä. Oike unihäiriö on kovin rasittavaa.
Lapsesi kasvaa koko ajan. Jos vähäunosjus jatkuu, hän jossain vaiheessa uskaltaa olla yksin hereillä herättämättä sinua.
Nyt haet sairauslomaa ja viet muksun päiväkotiin ja itse palaat kotiin nukkumaan. Sama tilanne oli itselläni vuosia sitten. Pitkään jatkunut univelka on vakava asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä öisin siis tapahtuu, miten lapsi ei anna sinun nukkua? Vinkkejä on vaikea antaa jos et avaa tilannetta tuon tarkemmin.
Laitan nukkuun klo 20, nukahtaa hyvin. Puolilta öin alkaa heräily ja valvominen. Ei itke yöllä mutta höpöttelee minulle kaikenlaista pitäen minua hereillä. Mikään kieltäminen ei hiljennä häntä. Saattaa valvoa yöllä tunteja. Ap
Kuulostaa vain huonolta käytökseltä. Tuskin on mitään varsinaista ongelmaa, vaikka täällä heti kyselläänkin diagnooseista yms. Älä noteeraa lapsen höpötystä mitenkään, haluaa varmaan vain huomiota. Jos sinua suututtaa niin näytä se lapselle selkeästi, ja seuraavanakin päivänä voit olla etäisempi ja vähän tylykin ja kertoa että se johtuu siitä ettet saanut nukkua tarpeeksi. Ette myöskään puuhaile mitään erityistä, sanot vain ettet jaksa kun väsyttää.
Itke lapsesi edessä silloin yöllä, kun hän alkaa höpötellä. Sano lapselle miltä sinusta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Nyt haet sairauslomaa ja viet muksun päiväkotiin ja itse palaat kotiin nukkumaan. Sama tilanne oli itselläni vuosia sitten. Pitkään jatkunut univelka on vakava asia.
Olen tehnyt näin mutta en osaa nukkua päivällä. Makaan sängyssä ja yritän mutta en nukahda. Päivällä en vain saa unta, edes lääkkeillä. Paitsi niin vahvoilla että olisin ihan pihalla seuraavaan aamuun asti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla auttoi paikanvaihdos.
Teimme hotellireissuja kotimaassa. Lapsetkin nukkui paremmin kun oli päivällä uutta nähtävää.
Ei minulla ole rahaa mihinkään hotellireissuihin. Pari kertaa ollaan oltu jossain muualla kuin kotona ja silloin lapsi on mennyt niin ylikierroksille vieraasta paikasta että siellä heräili vartin välein koko yön joka yö. Eli minä en saanut silmäystäkään unta. Ap
Ei ole ketään jonka luokse mennä kylään?
Jumitatteko te siellä kotona koko ajan?
Ei tietenkään vain kotona jumiteta. Töissä, päivähoidossa, puistoissa, leikkikentillä, metsäretkillä, kirjastossa, kaupoilla, tavataan ihmisiä jne. Mitään yökyläpaikkaa silti ole. Ap
Mutta muutamaa kymppiä ei ole että vaihtaisit paikkaa yöksi ja pöäsisit irti arjesta hetkeksi?
On mulla pari kymppiä. Mutta ei sillä saa vierasta hoitajaa kotiin ja itselle hotelliyötä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä öisin siis tapahtuu, miten lapsi ei anna sinun nukkua? Vinkkejä on vaikea antaa jos et avaa tilannetta tuon tarkemmin.
Laitan nukkuun klo 20, nukahtaa hyvin. Puolilta öin alkaa heräily ja valvominen. Ei itke yöllä mutta höpöttelee minulle kaikenlaista pitäen minua hereillä. Mikään kieltäminen ei hiljennä häntä. Saattaa valvoa yöllä tunteja. Ap
Kuulostaa vain huonolta käytökseltä. Tuskin on mitään varsinaista ongelmaa, vaikka täällä heti kyselläänkin diagnooseista yms. Älä noteeraa lapsen höpötystä mitenkään, haluaa varmaan vain huomiota. Jos sinua suututtaa niin näytä se lapselle selkeästi, ja seuraavanakin päivänä voit olla etäisempi ja vähän tylykin ja kertoa että se johtuu siitä ettet saanut nukkua tarpeeksi. Ette myöskään puuhaile mitään erityistä, sanot vain ettet jaksa kun väsyttää.
Lisään vielä että hyvin sujuneista öistä voit antaa jonkun pienen palkinnon, esim. tarran. Tarroja voi myös liimailla johonkin tauluun näkyville ja kun on tietty määrä kerätty niin sitten joku isompi palkinto. Kehu lasta onnistumisista.
Voit ottaa lapsen viereesi nukkumaan sillä ehdolla että on hiljaa mutta jos höpöttää niin saa mennä omaan sänkyynsä höpöttämään. Ei mitään muuta palvelua öisin, vesipullo ehkä voi olla sängyn lähellä jos alkaa yöllä janottaa.
Vierailija kirjoitti:
Itke lapsesi edessä silloin yöllä, kun hän alkaa höpötellä. Sano lapselle miltä sinusta tuntuu.
Tämäkin on hyvä vinkki. Lapsen täytyy nähdä käytöksensä seuraukset. Älä yritä liikaa ymmärtää lasta, sillä hänellä on kaikki todennäköisesti ihan hyvin. Uskon että pidät hänestä hyvää huolta. Ongelma on nyt se ettei lapsi ymmärrä sinua ja sinun tarpeita. Ei hän tietenkään ilkeyttään toimi noin vaan tuo on ihan vain elämänkokemuksen puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Lakta lapsi nukkumaan saman aikaan kuin itsekin menet. Se auttaa ainakin hiukan, jos kerran puolille öin nukkuu, kun laitat kahdeksalta.
Hän höpöttelee, kun pelotta olla yksin hereillä.
Minusta on inhottavaa, että (aikuisten) on vaikeaa saada kunnollisia unilääkkeitä. Oike unihäiriö on kovin rasittavaa.
Lapsesi kasvaa koko ajan. Jos vähäunosjus jatkuu, hän jossain vaiheessa uskaltaa olla yksin hereillä herättämättä sinua.
Inhottavampaa olisi lääketokkurainen ja - riippuvainen äiti. Ei missään nimessä kannata lähteä sille tielle koska sitten et nuku tulevaisuudessakaan ainakaan ilman niitä lääkkeitä vaikka lapsi ei enää häiriköisi öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla auttoi paikanvaihdos.
Teimme hotellireissuja kotimaassa. Lapsetkin nukkui paremmin kun oli päivällä uutta nähtävää.
Ei minulla ole rahaa mihinkään hotellireissuihin. Pari kertaa ollaan oltu jossain muualla kuin kotona ja silloin lapsi on mennyt niin ylikierroksille vieraasta paikasta että siellä heräili vartin välein koko yön joka yö. Eli minä en saanut silmäystäkään unta. Ap
Ei ole ketään jonka luokse mennä kylään?
Jumitatteko te siellä kotona koko ajan?
Ei tietenkään vain kotona jumiteta. Töissä, päivähoidossa, puistoissa, leikkikentillä, metsäretkillä, kirjastossa, kaupoilla, tavataan ihmisiä jne. Mitään yökyläpaikkaa silti ole. Ap
Mutta muutamaa kymppiä ei ole että vaihtaisit paikkaa yöksi ja pöäsisit irti arjesta hetkeksi?
On mulla pari kymppiä. Mutta ei sillä saa vierasta hoitajaa kotiin ja itselle hotelliyötä. Ap
Otat tuetenkin lapsen mukaan
Vierailija kirjoitti:
Ota niistä omista lääkkeistä jotain unilääkettä/rauhoittavaa ja anna lapselle tabletista pieni pala, vaikka 1/4. Sekoita ja murenna vaikka kaakaon joukkoon. Toki tätä ei ihan jokapäiväiseen käyttöön voi ottaa, mutta satunaisesti kuitenkin. Ehkä lapsi nukkuisi lääkkeen avulla paremmin ja pitempään?
Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.
Lapsi hakee sun huomiota yöllä höpöttämällä. Juttele illalla lapselle ja sano, että yöllä pitää nukkua, jotta jaksaa päivällä tehdä töitä ja muita asioita. Selitä, miksi uni on tärkeää kaikille, myös sulle. Sano, ettet jaksa tehdä mitään kivaa hänen kanssaan, jos et saa öisin nukuttua. Yöllä, kun lapsi herää, älä vastaile mitään. Nukut vaan tai korkeintaan sanot, "shh, nyt nukutaan". Et vastaile kysymyksiin, et palvele. Viikko pari, jos jaksat olla systemaattinen, lapsi oppii, ettei saa susta seuraa öisin ja lopettaa touhut.
Tsemppiä!
Tilanteesi kuulostaa sen verran kimurantilta, että nyt pitäisi neuvolan kautta löytyä joku taho joka ottaa kopin ennenkuin terveytesi pettää.
Meillä sama tilanne, paitsi että lapsi ei öisin höpötä vaan huutaa, itkee, rääkyy välittömästi sängyssään kun uni katkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Tilanteesi kuulostaa sen verran kimurantilta, että nyt pitäisi neuvolan kautta löytyä joku taho joka ottaa kopin ennenkuin terveytesi pettää.
Ainakaan 2-3v lapselle ei saanut mitään apua neuvolasta, vaikka lapsi heräsi parin tunnin välein joka ikinen yö. Aika auttoi. Epäilen kyllä jotain adhd tms.
Nepsyoireelta kuulostaa, meillä oli adhd:lla samaa, aivot eivät vaan antaneet rauhaa nukkua läpi yön.
Kehitimme yöhön säännöt ja hyvin menneistä öistä sai tarra palkinnon ja viidesta tarrasta jonkun sovitun kivan jutut.
Säännöt:
1. Yörauha kaikille
2. Jos herään, en herätä muita
3. Voin lukea hiljaa kirjaa tai kuunnella satuja
4. Vessassa saa hiljaa käydä
Toimi yllättävän hyvin, kun yhdessä askarreltiin tarrataulukko seinään ja ihan kamalasti kehuin, kun ekat yöt oli "onnistuneet". Eli ei tullut höpöttämään ja herättämään, toki heräsin ja kuulin, että nyt kuuntelee satuja, mutta yllättävän vähän aikaa tätä kesti.
Jos on nepsyä-oireita yhtään, säännöt pitää olla selkeät ja helpot ja mahdolliset onnistua.