3. lapsi tulossa, kaikki saaneet alkunsa ns. yhdellä yrittämällä
ja kaksi heistä vieläpä päivänä, jolloin raskautuminen on erittäin epätodennäköistä. Ainoastaan keskimmäinen lapsi on ajoitettu ovispäivään, josta tärppäskin heti, koska haluttiin tietty ikäero esikoiseen.
Tiedän todellakin olevani onnekas että olen raskautunut näin helposti, koska kaikilla asia ei ole samoin. Ja siksipä välttelenkin asiasta puhumista tai puhun siitä vain kysyttäessä, koska olen huomannut että asia on monelle herkkä asia. Tavallaan tuntuu välillä siltä että joudun "pyytelemään anteeksi" sitä että raskauden helposti.
Nyt olenkin jo puhunut neuvolassa että heti jälkitarkatuksen jälkeen haluan sterilisaation, koska lapsilukumme on täynnä. Ja tuntuu etten tätäkään asiaa voi hirveästi ympärilläni puhua. Ja en tietty koe tarvetakaan puhua, pointti vain se että tämmöisiäkin tuntemuksia/kokemuksia voi monella olla joille raskaaksi tulo ei ole vaikeaa, vaan suorastaan vähän liiankin helppoa.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:01"]
Ihan normaali juttu, eipä tuossa kehumista ole. :) Voit tietenkin asiaa joka paikkaan toitottaa, mutta et ole mitenkään ainutlaatuinen tai erikoisen hedelmällinen.
[/quote]
Et varmaan lukenut aloitustani ollenkaan..
-ap
Sinun munasolusi ja miehesi siittiöt sopivat vain yhteen. Myös alapäänne yhteen sopivuus auttaa asiaa.
Näinhän se on aikojen sivu mennyt, toiset ei saa vaikka kuinka yrittäis, ja toiset taas raskautuu vaikkei olisi niin väliksikään.
Mulla sama juttu. Kaksi lasta. Ei todellakaan yhtään luisuta ehkäisystä.
Meillä sama juttu ja vaivaannun jos joku puhuu että ei meinaa tärpätä tai jos joku saa keskenmenon. Vaikka eihän se meihin liity millään tavalla.
Täytyy myöntää, että olen hiukan kade, vaikka eihän se minulta pois ole. Eikä sitä mielestäni tarvitse anteeksi pyydellä, ihmiset on erilaisia ja toisilla raskaaksi tulo on helpompaa.
Pitäisikö nyt onnitella vai pahoitella? No onnittelen hedelmällisyydestäsi ja pahoittelen, että joudut turvautumaan sterilisaatioon.
Panetteko niin harvoin, että voit tietää raskauden alkaneen ensi yrittämällä? Jos saman vuorokaudenkin aikana harrastaa seksiä useampaan kertaan, mistä voit tietää oliko se aamuinen vai iltapano, mistä lapsi sai alkunsa? Tietty, jos viikon välein...
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:39"]
Pitäisikö nyt onnitella vai pahoitella? No onnittelen hedelmällisyydestäsi ja pahoittelen, että joudut turvautumaan sterilisaatioon.
[/quote]
Kiitos kumminkin =)
Kyllähän tämä raskaus on ihana asia alun yllätysmomentin jälkeen. Sterilisaatioon päädyn siksi että en halua syödä enää koskaan hormoneja ja muihin ehkäisyvälineisiin en luota tarpeeksi kokematta stressiä. Ja mitäpä sitä enää edes ehkäisemään, koska olen niin 100% varma asiasta etten enempää lapsia halua, ikääkin jo 35v ja ajatus oli mielessä jo toisen syntymän jälkeen, mutta jäi toteuttamatta. Joten ei siitä kannata pahoitella sitäkään.
-ap
Minä luulin 10vuotta että en saa toista lasta. Sitten tapasin mieheni ja kuukausi ehkäisyn lopettamisesta olin raskaana. Toinen yhteinen olisi se viimeinen mutta todennäköisesti vasta ensi kesä/syksyn aikana uskallan ehkäisyn jättää pois kun viimeksikin tärppäs noin nopeasti.
En kyllä ymmärrä missä tuollainen asia tulee esiin niin usein, että se on ihan vaivaksi? Jos toinen sattuisikin valittelemaan, kun ei tärppää, niin mikä pakko sitä on sanoa, että ai, meillä onnistuu aina ekalla yrityksellä?
Meilläkin on raskaudet alkaneet "heti". Ensimmäinen heti kun oli mahdollista pillerin lopettamisen jälkeen ja sen jälkeiset raskaudet heti kun lopetin imettämisen. Näitä yhteensä 6, joista 2 keskenmenoja. Silti olen loppuajan syönyt pillereitä jopa vähän huolimattomasti, siis aina välillä jää yksi tai kaksi pilleriä syömättä, eikä ole vahinkoja sattunut. Se, että on helposti raskautunut, ei kuitenkaan välttämättä tarkoita, että raskautuu henkäyksestäkin.
Mutta siis, kokemus on sama eikä mun ole koskaan tarvinnut kenellekään sanoa, että oon raskautunut saman tien.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:53"]
En kyllä ymmärrä missä tuollainen asia tulee esiin niin usein, että se on ihan vaivaksi? Jos toinen sattuisikin valittelemaan, kun ei tärppää, niin mikä pakko sitä on sanoa, että ai, meillä onnistuu aina ekalla yrityksellä?
Meilläkin on raskaudet alkaneet "heti". Ensimmäinen heti kun oli mahdollista pillerin lopettamisen jälkeen ja sen jälkeiset raskaudet heti kun lopetin imettämisen. Näitä yhteensä 6, joista 2 keskenmenoja. Silti olen loppuajan syönyt pillereitä jopa vähän huolimattomasti, siis aina välillä jää yksi tai kaksi pilleriä syömättä, eikä ole vahinkoja sattunut. Se, että on helposti raskautunut, ei kuitenkaan välttämättä tarkoita, että raskautuu henkäyksestäkin.
Mutta siis, kokemus on sama eikä mun ole koskaan tarvinnut kenellekään sanoa, että oon raskautunut saman tien.
[/quote]
No kun tätä on suoraan minulta kysytty USEAMPAAN otteeseen nyt kolmatta odottaessa että olemmeko kauankin yrittäneet. Ehkäpä juuri siksi, kun toisen ja tämän kolmannen välille tulee iso ikäero. Itellä ei tulisi koskaan mieleenkään kysyä samaa muilta, mutta näköjään monella muulla on asiasta eri näkemys. Ja ei, en myöskään koskaan ole "kehuskellut" omalla heti tärppäämisellä, jos joku toinen on valitellut päinvastaista, ei vain kuulu tapoihini.
-ap
Täytyypä ihan mielenkiinnosta kysäistä, että ovatko ap lapsesi jompaa kumpaa sukupuolta vai molempia? Mun lähipiirissä on aika paljon tapauksia, että pojat saavat alkunsa melkein heti kun aletaan yrittää, mutta tyttöjä yritetään pidempään. Myös meillä mennyt näin: eka kerralla tärppäsi ihan heti (tulos poika), toisella kertaa ehdittiin yrittää urakalla melkein vuosi, tuloksena tyttö. Ehkä toki sattumaa, mutta kiinnostaa silti.
Meillä taas ekaa yritettiin 3 vuotta ja toinen tärppäsi heti kun alettiin yrittää. Vieläpä imettäessä, yhdet menkat ehti olla synnytyksen jälkeen eli lähes heti kun kierto palasi. Alle puoli vuotta oli synnytyksestä. Kolmatta ollaan yritelty useampi kuukausi mutta kun synnytyksestä on nyt 8kk ja kierto ei ole vieläkään palautunut niin päätettiin pistää yritys tauolle että voin ensi vuonna palata töihin. Joka tapauksessa en ota kyllä mitään itsestäänselvyytenä kun se nyt vaan riippuu niin monesta asiasta.
No siis niinhän jokainen raskaus alkaa. Toiset nyt vaan kuvittelee, että ovat yrittäneet ja yrittäneet, vaikka se raskaaksi tulon mahdollisuus (ajankohta siis) on ihan hyvin tiedossa kaikilla, jotka tietävät kuukautiskierrosta mitään. Eli kaiken järjen mukaan jokainen nainen ainakin.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 22:02"]Täytyypä ihan mielenkiinnosta kysäistä, että ovatko ap lapsesi jompaa kumpaa sukupuolta vai molempia? Mun lähipiirissä on aika paljon tapauksia, että pojat saavat alkunsa melkein heti kun aletaan yrittää, mutta tyttöjä yritetään pidempään. Myös meillä mennyt näin: eka kerralla tärppäsi ihan heti (tulos poika), toisella kertaa ehdittiin yrittää urakalla melkein vuosi, tuloksena tyttö. Ehkä toki sattumaa, mutta kiinnostaa silti.
[/quote]
Meillä on molemmat tyttöjä -17
14:lla jolla tärpännyt heti 2 tyttöä ja 2 poikaa, keskenmenoista ei tietoa.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 22:02"]Täytyypä ihan mielenkiinnosta kysäistä, että ovatko ap lapsesi jompaa kumpaa sukupuolta vai molempia? Mun lähipiirissä on aika paljon tapauksia, että pojat saavat alkunsa melkein heti kun aletaan yrittää, mutta tyttöjä yritetään pidempään. Myös meillä mennyt näin: eka kerralla tärppäsi ihan heti (tulos poika), toisella kertaa ehdittiin yrittää urakalla melkein vuosi, tuloksena tyttö. Ehkä toki sattumaa, mutta kiinnostaa silti.
[/quote]
En ole ap.
Mutta eipä tota asiaa voi "yleistää". Meillä ekaa lasta "tehtiin" kauan ja tuli tyttö, toinen lapsi sai alkunsa muutaman kuukauden yrityksen jälkeen ja on poika :)
Ja eikö kaikki raskaudet ala "kerrasta?!" Hedelmöitys ei taida "jatkua seuraavalla" yhdyntä kerralla. Heh joo, hauskaa :)
Tsemppiä kaikille yrittäville ja onnea raskauksiin ja vanhemmuuteen.
Ihan normaali juttu, eipä tuossa kehumista ole. :) Voit tietenkin asiaa joka paikkaan toitottaa, mutta et ole mitenkään ainutlaatuinen tai erikoisen hedelmällinen.