Nyt kun pääsin TK eläkkeelle niin hoitoani ajetaan alas
Kun kesäkuussa jäin eläkkeelle mt ongelmien takia ja oma hoitajana jäi samoihin aikoihin vanhuuseläkkeelle niin mulla vaihtoi hoitosuhde kokonaan. Tuli uusi hoitaja joka on ensiksikin lähihoitaja. Olemme tavanneet kesäkuun jälkeen kahdesti kun sitä ennen edellisen hoitajan kanssa tavattiin kerran kk. Uusi hoitaja on soitellut kahdesti ja kysellyt kuulumiset. Tapaamisaikaa ei olla sovittu. Torstaina alkaa mielenterveyskuntoutujien yhdistyksellä hoidon lopetus ryhmä ja hoitajani kirjoitti menemään sinne. Menen kyllä. Ei minua haittaa että hoito hiljalleen loppuu. Arvelinkin niin käyvän kun pääsin eläkkeelle. En ole enää prioriteeteissa korkealla.
Että kyllä se pitää paikkansa että eläkkeelle päästyä hissukseen työntävät sivuun.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
20 v. sitten: "Eläkkeelle siirtyneet olivat edelleen usein vaikeasti depressiivisiä, ja heidän auttamisensa edellyttää erityisiä masennuksen hoito- ja kuntoutustoimenpiteitä." Lähde: Suomen lääkärilehti (https://www.kaypahoito.fi/sll00118)
Itseäni järkyttää, että nykyään monet ihmiset tuntuvat ajattelevan, ettei psyykkisesti sairaita kannata hoitaa, vaikka he itse kokevat siitä hyötyvänsä, jos odotettavissa ei ole (täydellistä) parantumista. Samaan aikaan kuitenkin hoidetaan ja kuntoutetaan ihmisiä, jotka ovat saattaneet jo syntyessään olla fyysisesti sairaita, eikä mitään radikaalia parantumista ole odotettavissa. Samoin on itsestään selvää, ettei eläkeläisten fyysisiä sairauksia lakata hoitamasta.
Miksi juuri psykiatriset potilaat katsotaan niin arvottomiksi, ettei heihin kannata kuluttaa resursseja?
Taitaa koskea muitakin tuottamattomia ryhmiä.
Itse loukkasin käteni liikunnan aikana, en pystynyt pukemaan, harjaamaan hampaita, tekemään kädellä oikein mitään. Tk-lääkäri totesi vaivan, oli pitkään hiljaa ja sanoi (ihan vilpittömästi): ”No, haittaako se? Olin tuolloin hoitovapaalla.
Muuttuuko tulot kun pääsee pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle? Verrattuna siis kuntoutustukeen eli määräaikaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Muuttuuko tulot kun pääsee pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle? Verrattuna siis kuntoutustukeen eli määräaikaiseen?
Käsittääkseni ovat samansuuruisia.
Julkisen puolen psykiatriaa vaivaa resurssipula. Vanhoja potilaita on pakko kirjata ulos, koska uusia tunkee sisään ovista ja ikkunoista. Psykiatreja ei ole tarpeeksi, he suuntaavat yksityiselle puolelle. Kyllä on köyhän mielenterveyspotilaan asema vaikea (kuulun itsekin näihin). Jotain tarttis tehrä.