Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet jos raskaaksi tullut sanoo että ei ole varaa varhaisultraan?

Vierailija
30.12.2014 |

Miksi mulla tulee ensimmäisenä mieleen että miten on sitten varaa koko lapseen?

En nyt kysy sitten sitä että onko se varhaisultra tärkeä tai tarpeellinen :) 

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 18:19"]Asun Lappeenrannassa ja hintaa on 198 e. Mutta se ei ole este.
[/quote]
No johan on hintaa 10 minuutin toimenpiteellä joka ei ole edes tarpeellinen. En maksaisi periaatteestakaan.

Vierailija
22/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, ettei tässä nyt ollut kyse siitä, pitääkö varhaisultraa tarpeellisena vai ei, mutta kun en asiaa tunne, kysyn teiltä paremmin perehtyneiltä, mikä sen pointti on? Neuvolassa tehdään eka ultra joka tapauksessa viikoilla 10-12, jolloin mahdollisten ongelmien ilmetessä voi vielä tehdä abortin. Siksihän se noille viikoille onkin ajoitettu. Jotenkin tuo varhaisultra kuulostaa vain yksityisten lääkäriasemien rahastukselta huolestuneiden vanhempien kustannuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kokenut useampia keskenmenoja, niin kokee helvetin tärkeäksi sen, että tietää onko siellä eloa rv 8. Jos ei, niin pääsee jatkotoimenpiteisiin heti eikä vasta sitten rv 12 jälkeen.

Joo, ja olen kokenut myös kohtukuoleman rv 40+1, joten tiedän, että mikään ei ole varmaa ennenkuin vauva elävänä syntyy.

Vierailija
24/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä mitään ajattele. Jokainen tavallaan. Mä en käynyt edes niskapussia mittauttamassa, koska en tarvinnut mihinkään tietoa lapsen epätodennäköisestä downin syndromasta. Ja olisin pitänyt lapsen joka tapauksessa, turvotusta tai ei...

Tosin en minä oo koskaan muutenkaan ymmärtänyt, miksi lapsen hankinnasta tehdään ihan järjetöntä tiedettä. Luonnollisesta asiasta.

Vierailija
25/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin halvin löytämäni varhaisultra maksoi reilusti yli satasen ja kyllä se kirpaisi, koska sillä rahalla tosiaan saa todella paljon vaatetta ja tavaraa vauvalle kirpparilta. Tuohon ultraan päädyin kuitenkin menemään molemmissa raskauksissa, koska en uskaltanut millään lailla iloita raskaudesta ennenkuin tiesin, ettei ole ainakaan tuulimunaraskaus (muille raskaudesta kerrottiin vasta reilusti yli puolivälin kohdalla).

Vierailija
26/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä minullakaan "varaa ollut". Mielummin säästin ne rahat, kun keskenmenoviikot ovat kuitenkin läpi ensimäiset 12 viikkoa. Ei se ole mikään tae, että kaikki on myöhemminkin kunnossa, jos viikolla 8 saa "kaikki ok":t.

Vierailija
27/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisasta olla turhaan ultrailematta. Se ei ole terveellistä. Minä olen hyvin toimeentuleva mutta on minullakin toki hetkiä jolloin en laita turhuuteen 400 euroa.

Vierailija
28/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään varhaisultrassa kaikki OK, huomenna keskenmeno. Ei varhaisultrassa käyminen takaa yhtään mitään muuta kuin että maksaa pari satasta.

Vierailija
29/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 18:30"]Kun on kokenut useampia keskenmenoja, niin kokee helvetin tärkeäksi sen, että tietää onko siellä eloa rv 8. Jos ei, niin pääsee jatkotoimenpiteisiin heti eikä vasta sitten rv 12 jälkeen.

Joo, ja olen kokenut myös kohtukuoleman rv 40+1, joten tiedän, että mikään ei ole varmaa ennenkuin vauva elävänä syntyy.
[/quote]

Arvelen, että tämä on vastaus edellä esittämääni kysymykseen. Ei tarvitse provosoitua. Tarkoitin tietenkin ns. pienen riskin raskauksia. Jos taustalla on komplikaatioita ja keskenmenoja, totta kai tutkimuksia on tarpeen tehdä tavanomaista enemmän. Sain ketjun perusteella vähän sellaisen kuvan, että osa keskustelijoista pitää varhaisultran teettämistä yhtenä "hyvän äidin" mittarina. Siksi ihmettelin asiaa.

Vierailija
30/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
31/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka varaa olisi, niin ihan turhana olen pitänyt, en ole kahdessa raskaudessani käynyt. Ellei nyt sitten pelkää esim. kohdunulkoista, niin eipä siinä mitään järkeä ole. Noilla viikoilla se joko menee kesken tai kaikki on hyvin, ei siinä sen enempää variaatiota juuri ole. Joko alkion sydän lyö tai se ei lyö. Eikä sitä millään vippaskonstilla lyömään enää saa, vaikka kuinka ultraisi.

Vierailija
32/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanoo, että ei ole varaa varhaisultraan (vaikka itse haluaisi mennä) ihan noilla sanoilla, niin kyllä ihan rehellisesti sanottuna ensimmäisenä ajattelisin, että onkohan tuota lapsenhankintaa nyt ihan loppuun mietitty. Mutta pitäisin mielipiteen omana tietonani, ja toki ymmärtäisin että hetkellisesti saattaa olla tiukka tilanne, ja tulevaisuudessa ihan ok rahatilanne.

Jos taas toinen sannoo, ettei mene varhaisultraan, koska kokee sen olevan rahan hukkausta, niin en ajattelisi mitään erityistä. Ihan normaalia.

Tajusikohan kukaan mitä ajoin takaa.. Mielestäni n.100e pitää olla varaa laittaa liittyen raskauteen/terveyteen, jos jonkin asian kokee itselle raskauden ja terveyden kannalta tärkeäksi. Sen sijaan mielestäni varhaisultra ei nyt mikään erityisen tärkeä asia ole, ellei ole epäilys kohdunulkoisesta raskaudesta. Toki iso osa ihmisistä tekee huonoon rahatilanteeseen lapsia, ja ei se sinänsä minulle kuulu. Mutta mielipidettä kun kysyttiin, niin kovasti arvostan sitä, että malttaa odottaa lapsentekoa sellaiseen aikaan jolloin on rahaa tarpeeksi.

Vierailija
33/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että voi ne rahat säästää johonkin tärkeäänkin.

Neuvola tarjoaa tärkeät ultrat. Varhaisraskauden ultra on vanhemmille tilaisuus huojentaa omaa sydäntään sen suhteen, että näkevät onko sikiö elossa. Toisaalta sikiö/alkio voi kuolla vaikka heti ultran jälkeen, joten tilanne voi olla ihan samanlainen. Ei sitä pysty kuitenkaan jatkuvasti tietämään tuossa vaiheessa onko "kaikki hyvin" vai ei! Sen puoleen, ultralla saattaa olla myös vaikutuksia sikiöön jollain tavalla ja sen vuoksi itse pidän ainakin oikeasti turhaa ultraamista ihan oikeasti turhana, ja ehkä vähän kyseenalaisenakin. Ei ultran tarkoitus ole olla mikään vanhempien leikkiharrastus, vaan sen pitäisi tuoda tärkeää tietoa ja itse minimoisin ultraamiset juuri mahdollisten vaikutusten vuoksi. 

Vierailija
34/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

että WT

Vierailija
35/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
36/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 18:26"]

Ajattelen että fiksua on olla turhaan säteilyttämättä lastaan.

[/quote]

Ihan ohiksena, ultrassa kuva muodostetaan ääniaaltojen avulla, eikä siinä käytetä säteilyä.

Vierailija
37/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten olisi parempi jättää kokonaan lisääntymättä, jos ei ole varaa edes ultraäänitutkimukseen.

Vierailija
39/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:10"]

sitten olisi parempi jättää kokonaan lisääntymättä, jos ei ole varaa edes ultraäänitutkimukseen.

[/quote]

Kai sitä nyt voi luottaa neuvolan tarjoamiin tutkimuksiin, miksi pitää käydä vielä yksityisesti ultrassa? En ymmärrä.

Vierailija
40/72 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saatan sanoa noin, vaikka ehkä oikeampi ilmaisu olisi etten "raaski" maksaa summaa ihan pihiyttäni. Ehkä olisin mennyt varhaisultraan jos olisi ollut rahaa ylenmäärin, mutta normituloisen on tarkkailtava kustannuksia.