Saako irtisanoutua ilman karenssia, kun töihin ei enää pääse kulkemaan?
Asun n. 50 km päässä työpaikaltani. Matkat on taittunut tähän asti bussilla, mutta aamun ensimmäinen bussivuoro ollaan pian lopettamassa enkä enää sen jälkeen pääse ajoissa työpaikalle. Töiden aloittaminen myöhemmin ei ole vaihtoehto.
Mulla ei ole ajokorttia autosta puhumattakaan. Asun velkaisessa omistusasunnossa, josta ei niin vaan muuteta lähemmäs työpaikkaa. Palkkani on niin pieni, ettei taksiin ole todellakaan varaa. Joudun melkein varmasti irtisanoutumaan, mutta tahtoisin tietää jo etukäteen, onko seurauksena karenssi vai ymmärretäänkö tilanteeni mahdottomuus?
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kokonaan omilleen, varsinkaan jos nuori ei ole siihen kehitykseltään valmis. Imo, ei muutenkaan. Mutta voisi löytyä koulupäiviksi alivuokralaishuone jonkun fiksun ihmisen luota. Muun ajan asuisi kotonaan. Kananttaa tutkia asiaa.
Minä olen itse asiassa miettinyt tuota omalle kohdalle. Asutaan nyt siis miehen kanssa kahdestaan kun lapsi on jo omillaan ja olen miettinyt näitä lukiolaisia, joita tulee Helsingin erityislukioihin vähän kauempaa. Se on tuon ikäiselle aika iso muutos, kun pitää yhtäkkiä sen lukio-opiskelun lisäksi huolehtia ruoka- ja pyykkihuollosta. Turvallisemmalta tuntuisi, jos saisi edes asua joidenkin aikuisten ihmisten nurkissa. Eikä vanhempien tarvitsisi pelätä, että menee ihan bilettämisen puolelle.
Hankalin kuvio taitaa olla urheilulukiolaisilla. Mäkelänrinteeseen on nyt rakenteilla asuntola (ellei ole jo valmis). Mutta ainakin aiemmin moni kauempaa tullut on asunut yksin. Miten ihmeessä se toimii, kun treenejä ja kisoja on jäätävä määrä, ruokakaan ei saa olla mitä tahansa einestä ja pyykkiä tulee tolkuttomasti?
Pyykit voi pestä viikonloppuna, kyllä nuoret osaa jo syödä. Oma teinini on nyt seiskalla ja kahden vuoden päästä pärjäisi mainiosti viikot asuntolassa (on myös kilpaurheilija). Koulussa on yksi lämmin ateria ja välipala, ja pakastimeen voi tehdä valmiita annoksia. Ei pärjäävät nuoret ole avuttomia.
Voi tietysti pestä viikonloppuna, sitten kun pelimatka on hoidettu. Ei tässä ole avuttomuudesta kyse vaan siitä, että vuorokaudesta loppuu tunnit. Esim jääkiekon alusasuja pitää olla noin 10 kpl tuolla järjestelmällä.
Tuskin olisi asuntolainaa saanut jos talous on siinä kunnossa ettei mitään pysty säästämään. Pankit on nykyään tarkkana näiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kokonaan omilleen, varsinkaan jos nuori ei ole siihen kehitykseltään valmis. Imo, ei muutenkaan. Mutta voisi löytyä koulupäiviksi alivuokralaishuone jonkun fiksun ihmisen luota. Muun ajan asuisi kotonaan. Kananttaa tutkia asiaa.
Minä olen itse asiassa miettinyt tuota omalle kohdalle. Asutaan nyt siis miehen kanssa kahdestaan kun lapsi on jo omillaan ja olen miettinyt näitä lukiolaisia, joita tulee Helsingin erityislukioihin vähän kauempaa. Se on tuon ikäiselle aika iso muutos, kun pitää yhtäkkiä sen lukio-opiskelun lisäksi huolehtia ruoka- ja pyykkihuollosta. Turvallisemmalta tuntuisi, jos saisi edes asua joidenkin aikuisten ihmisten nurkissa. Eikä vanhempien tarvitsisi pelätä, että menee ihan bilettämisen puolelle.
Hankalin kuvio taitaa olla urheilulukiolaisilla. Mäkelänrinteeseen on nyt rakenteilla asuntola (ellei ole jo valmis). Mutta ainakin aiemmin moni kauempaa tullut on asunut yksin. Miten ihmeessä se toimii, kun treenejä ja kisoja on jäätävä määrä, ruokakaan ei saa olla mitä tahansa einestä ja pyykkiä tulee tolkuttomasti?
Pyykit voi pestä viikonloppuna, kyllä nuoret osaa jo syödä. Oma teinini on nyt seiskalla ja kahden vuoden päästä pärjäisi mainiosti viikot asuntolassa (on myös kilpaurheilija). Koulussa on yksi lämmin ateria ja välipala, ja pakastimeen voi tehdä valmiita annoksia. Ei pärjäävät nuoret ole avuttomia.
Eikö niitä kotitaloustunteja enää järjestetä yläasteella? Osta tuparilahjaksi vielä vaikka marttakirja, niin sieltä löytyy tietoja, jos ei osaa nettiä vielä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muka se bussivuoro on nyt yhtä-äkkiä loppumassa?
Kai siinä on muitakin kulkijoita kun vain sinä, ainakin koululaisia.
Ja ne eivät ne bussi vuorot noin vaan lopu.
Niistä kerrotaan jo ajoissa alueen lehdissä ja tiedotetaan yhtiön verkkosivuilla.
Etkä aivan varmasti ole ainoa työmatkalainen, joka tuossa bussissa kulkeen.
Ja voitahan kysellä aamukyytiä muilta autoilijoilta, jotka aamuisin ajavat samalle seudulle töihin kuin sinäkin.
Pelkkää trollailua koko aloitus, en usko sanakaan koko sepityksestä.
Kyllä ne vaan loppuu, jos käyttäjiä ei ole riittävästi. Meillä nuori aloitti opinnot toisella paikkakunnalla, noin 80km kilometrin päässä. Nyt ilmoitettiin että bussi lopettaa aamuisin kulkemisen niin ettei nuori pääse enää kulkemaan oppilaitokseen. Ikävästi loppuu koulunkäyntikin, koska ei ole valmis muuttamaan omilleen emmekä saa kyytiä järjestettyä muutoin.
Eikö tuossa kannattaisi potkia kakara omilleen? Noin naurettavan syyn takia jäädä ilman koulutusta? Missä näet lapsukaisen olevan 10 vuoden päästä? Peräkammarissa kouluttamattomana ”elämän yliopiston” opiskelijana?
Jotain vastuuta vanhemmillekin lapsensa opastamisessa elämään.
Onkohan tämä fiktiivinen nuori juuri toisen asteen aloittanut, eli sitä ikäluokkaa jota koskee uusi laajennettu oppivelvollisuus?
Ja maksuton opiskelu, joten voinee kulkea taksilla sinne kouluunsa. Tai asua ilmaiseksi asuntolassa. Ei kai nyt koko perhe voi rakentaa tulevaisuuttaan yhden bussilinjan varaan? Lapsi jätetään kouluttamatta, vanhemmat eivät "voi tukea". Ehkä nyt juuri kannattaisi tukea, niin ei sitten tarvitse peräkammarissa kasvattaa aikuista vuosikausia.
Työkkäri voi laittaa myös maaseudulla asuvat työmarkkinatukitöihin eli 518 netto ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä. Kela ei korvaa auton kuluja. Linja-autorahan voi saada joku 30 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin mielestä voit asua vaikka hotellissa työpäividin tai vuokrata sieltä kakkos asunnon. Bussin kulkemattomuus ei valitettavasti ole pätevä syy irtisanoutumiseen. Saat kyllä karenssin mutta saat myös toimeentulotukea mutta kela vaatii kyllä asunnon myymistä saadaksesi sitä
Höpö höpö. Ei kela vaadi omistusasunnon myymistä toimeentulon saamiseksi. Tarkista itse ja googlaa toimeentulotuki omistusasunto
Veikkaan, että ap:lla on tylsä työ ja bussivuoron loppuminen on nyt oiva syy miettiä, että onko joku ”porsaanreikä” millä pääsisi pois työstä, kotiin loikoilemaan ja vieläpä ilman karenssia. Hän kyselee täällä karenssista, koska haluaa varmistua asiasta ennen irtisanoutumista.
Hän ei siis ole selvittänyt työpaikalta miten työnantaja suhtautuu asiaan/neuvoo asian suhteen tai onko työpaikalla järjestettävissä kimppakyytejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin mielestä voit asua vaikka hotellissa työpäividin tai vuokrata sieltä kakkos asunnon. Bussin kulkemattomuus ei valitettavasti ole pätevä syy irtisanoutumiseen. Saat kyllä karenssin mutta saat myös toimeentulotukea mutta kela vaatii kyllä asunnon myymistä saadaksesi sitä
Höpö höpö. Ei kela vaadi omistusasunnon myymistä toimeentulon saamiseksi. Tarkista itse ja googlaa toimeentulotuki omistusasunto
Toimeentulotuessa asuntolaina ja yhtiölaina eivät ole laskuja, asumiskulut jäävät niin pieneksi, että välttämättä ei saa mitään.
Jos omistaa mökin niin ei ole mitään oikeutta toimeentulotukeen, ei edes lapsiperheellä.
Minulla oli alkuvuonna sama tilanne, tosin matkaa 10km enemmän. Kysyin apua Te-toimistosta, ainoa "apu" jonka sain, oli käsky/kehotus hankkia ajokortti ja auto tai muuttaa "ihmisten ilmoille sieltä korvesta". Ihan suoraan työntekijän sanoja lainaten. Ei auttanut vaikka selitti ja todisti ettei sieltä niin vain muuteta.
Karenssi tuli eikä auttanut siitä valittaminen. Oma kokemukseni on, että ei Te-toimistossa käytetä harkintaa ja siellä on työntekijöillä inhimillisyys kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muka se bussivuoro on nyt yhtä-äkkiä loppumassa?
Kai siinä on muitakin kulkijoita kun vain sinä, ainakin koululaisia.
Ja ne eivät ne bussi vuorot noin vaan lopu.
Niistä kerrotaan jo ajoissa alueen lehdissä ja tiedotetaan yhtiön verkkosivuilla.
Etkä aivan varmasti ole ainoa työmatkalainen, joka tuossa bussissa kulkeen.
Ja voitahan kysellä aamukyytiä muilta autoilijoilta, jotka aamuisin ajavat samalle seudulle töihin kuin sinäkin.
Pelkkää trollailua koko aloitus, en usko sanakaan koko sepityksestä.
Kyllä ne vaan loppuu, jos käyttäjiä ei ole riittävästi. Meillä nuori aloitti opinnot toisella paikkakunnalla, noin 80km kilometrin päässä. Nyt ilmoitettiin että bussi lopettaa aamuisin kulkemisen niin ettei nuori pääse enää kulkemaan oppilaitokseen. Ikävästi loppuu koulunkäyntikin, koska ei ole valmis muuttamaan omilleen emmekä saa kyytiä järjestettyä muutoin.
Eikö tuossa kannattaisi potkia kakara omilleen? Noin naurettavan syyn takia jäädä ilman koulutusta? Missä näet lapsukaisen olevan 10 vuoden päästä? Peräkammarissa kouluttamattomana ”elämän yliopiston” opiskelijana?
Jotain vastuuta vanhemmillekin lapsensa opastamisessa elämään.
Onkohan tämä fiktiivinen nuori juuri toisen asteen aloittanut, eli sitä ikäluokkaa jota koskee uusi laajennettu oppivelvollisuus?
Ja maksuton opiskelu, joten voinee kulkea taksilla sinne kouluunsa. Tai asua ilmaiseksi asuntolassa. Ei kai nyt koko perhe voi rakentaa tulevaisuuttaan yhden bussilinjan varaan? Lapsi jätetään kouluttamatta, vanhemmat eivät "voi tukea". Ehkä nyt juuri kannattaisi tukea, niin ei sitten tarvitse peräkammarissa kasvattaa aikuista vuosikausia.
Oikeastiko luulet, että jotain nuorta lähetään taksilla viemään kouluun ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
No mene aikaisemmalla bussilla
Monesti se kuuden bussi jne on päivän eka bussi. Eli AP:llä todnäk lopetetaan nimenomaan se eka vuoro...
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli alkuvuonna sama tilanne, tosin matkaa 10km enemmän. Kysyin apua Te-toimistosta, ainoa "apu" jonka sain, oli käsky/kehotus hankkia ajokortti ja auto tai muuttaa "ihmisten ilmoille sieltä korvesta". Ihan suoraan työntekijän sanoja lainaten. Ei auttanut vaikka selitti ja todisti ettei sieltä niin vain muuteta.
Karenssi tuli eikä auttanut siitä valittaminen. Oma kokemukseni on, että ei Te-toimistossa käytetä harkintaa ja siellä on työntekijöillä inhimillisyys kaukana.
Niin, nuoremmat sukupolvet ei muuta maaseudulle, työt on epävarmoja eikä työmarkkinatuella siellä pärjää ja työkkäri voi laittaa työmarkkinatukitöihin.
Ei ole inhimillisyyttä ja empatiaa kenellekään tänä päivänä. Suorastaan nautitaan kun toisella menee huonosti.
Ravintola-alalla on työvoimapula, sinne vaan kyselemään hommia
Vierailija kirjoitti:
Ole yhteydessä te-toimistoon etukäteen nyt heti ja voit kertoa tilanteestasi ja kysyä apua
Aivan. Ainoa järkevä neuvo täällä. Silloin saat todellakin mahdollisimman oikean vastauksen ja vielä kun kysyt toimintaohjeet, aina parempi.
Jos satut olemaan jonkun liiton jäsen, niin käytä ihmeessä hyväksesi sitäkin muuten niin hyödytöntä läävää, ja kysy sieltäkin, miten asia on.
Jos molemmat samaa mieltä, niin eiköhän se asia ole sitten sillä taputeltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tietysti pestä viikonloppuna, sitten kun pelimatka on hoidettu. Ei tässä ole avuttomuudesta kyse vaan siitä, että vuorokaudesta loppuu tunnit. Esim jääkiekon alusasuja pitää olla noin 10 kpl tuolla järjestelmällä.
No sitten niitä on. Ei ole alusasut ongelmana, jos tuolla tasolla tosissaan pelaa jääkiekkoa. Äiteehän ne asut voi sitten pestä viikonloppuna, jos ei itse kykene/pysty. Köyhimmät joutuu kuivaamaan hikiset asut ja käyttämäään niitä kaksi kertaa.
Ihan hirveän vaikeaa ei pesukoneen käyttö ole, vaikka aivotärähdyksiä saaneelle jääkiekkoilijalle ovi olla haastetta: kuivaava pesukone, jossa urheilutekstiiliohjelma. 1. vaatteet koneeseen, 2. pesuaine annostellaan, 3. kone päälle, 4. pyykit pois koneesta. Tämä itseasiassa opetetaan peruskoulun kotitaloustunnilla.
Enemmän kai sitä ärsyttäisi nuorena muuttaa jonkun tuntemattoman nurkkin, joka sitten tekisi broccolihauduketta jne. Kyllä asuntola on just oikea paikka, jossa on oma rauha, samanhenkistä porukkaa ja tarvittaessa tukea valvojilta, jotka tuntevat urheilevan nuoren tilanteen. Lisäksi matkoihin koululle ei kulu aikaa, kun asuntola on vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuessa asuntolaina ja yhtiölaina eivät ole laskuja, asumiskulut jäävät niin pieneksi, että välttämättä ei saa mitään.
Jos omistaa mökin niin ei ole mitään oikeutta toimeentulotukeen, ei edes lapsiperheellä.
Kuinka tietämätön on alapeukuttaja. Tiedän 2 työtöntä vanhempaa joilla 1 lapsi, eivät saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tietämätön on alapeukuttaja. Tiedän 2 työtöntä vanhempaa joilla 1 lapsi, eivät saa toimeentulotukea.
Ovat työmarkkinatuella, mutta omistusasunto.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli sun oma ratkaisusi ja toiminta tilanteessa?
Maksattaa muilla kotona oleilu?
En tiedä, miten asiat nykypäivänä menee, mutta aikoinaan (vuosi oli muistaakseni 2000) sain karenssia, kun irtisanouduin työstäni sen takia, että työnantaja ei useista pyynnöistäni huolimatta tehnyt minulle kirjallista työsopimusta. Olin siis tosiaan noin vuoden ajan pyytänyt sopimusta kirjallisena, työnantaja lupasi sellaisen tekevänsä, mutta muistutti aina, että suullinen sopimus on yhtä sitova. Minua yritettiin sitten kusettaa mm. lomapäivien määrässä (väittivät ettei osa-aikainen ansaitse ollenkaan lomaa), työaikaa pidennettiin yksipuolisella ilmoituksella 30 min jne. Lopulta kyllästyin vänkäämiseen ja irtisanouduin. Selitin kaikki asiaan liittyvät kuviot, työsuojelupiirin yhteydenotot työnantajaani koskien lomaoikeuttani jne. Työkkärin virkailija oli hyvin empaattinen, mutta pahoitellen kertoi minun em. asioista huolimatta joutuvani karenssiin.