Lapselle huudettiin niin että tuli pissat housuun
Ihan kamala olo ja itkettää. Olen kylässä siskollani ja hänen miehensä luona (molemmat noin 50v) 6 vuotiaan tyttöni kanssa. Tyttö on adhd ja tosi jännittynyt tästä reissusta ja huutanut ja kiukutellut koko päivän.
Hetki sitten meni siskoni kanssa makuuhuoneeseen ja lapseni sai raivarin väsyneenä ja potki ovea huusi. Siskon mies meni huoneeseen ja huusi lapselleni olemaan hiljaa ja häipymään huoneestaan, tosi pelottavan kuuloisesti ja aika pitkään.
Tytölle tuli pissat housuun. Ei ole koskaan pissannut housuihinsa elämässään, joten todella pelkäsi. Tärisi kuin horkassa. Myös itse tärisen edelleen, pelkään huutavia miehiä vanhojen traumojen takia ja olen itku kurkussa, lapsenkin takia.
Tulimme niin kaukaa ettemme yön selkään pääse lähtemään. En ole puhunut miehelle tai siskolle koska menivät heti nukkumaan, mutta hirveä olo. Lähdemme heti aamulla.
Mutta enhän ylireagoi? Ymmärrän että aikuisellakin voi mennä hermot, mutta lapseni olisi varmasti hiljentynyt helpommallakin, sillä itsekin säikähdin, saatika 6v lapsi.
Kommentit (118)
Miksi lapsi potki ovea, eikö hänelle ole opetetti että kylässä EI riehuta ovia potkien? Kyllä minäkin varmasti huutaisin jos joku sukulaislapsi tulisi oveani potkimaan raivarin vallasssa...Ehkä 2-3 vuotiaalta vielä ymmärtäisi sen. Jatkossa en lasta veisi kyläpaikkoihin, säästyy kaikkien hermoja
Surullinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siskosi ja hänen mies osallistui iltatoimiin? Lapsen hoitaminen on äidin tehtävä. Erikoinen tarina kerrassaan. Harvinaista sekin, että noin nuorella diagnosoidaan adhd. Yleensä vasta vanhempana, koska niin monet "oireet" ovat vasta lapsen normaalia toimintaa.
Lisäksi taidat olla provo, koska mikään tarinassa ei vaikuta oikealta.
Mun mielestä on ihan normaalia että lapsen täti lukee lapselle iltasatua. En todellakaan pyytänyt eikä lapsikaan pyytänyt vaan siskoni tahtoi lukea, en tiennyt että se voisi jonkun mielestä olla väärin. Lapsi sai raivarin kun satu loppui.
Olemme käyneet vasta neuvolapsykologilla, ei ole mitään diagnoosia lyöty lukkoon koska selvittäminen vie aikaa. Nyt on arvioitu adhd/lievää aspergeria koska molempia suvussa. Ei mm osaa leikkiä omatoimisesti tai seurustella kavereiden kanssa, hillitä tunteitaan. En nyt nähnyt syytä aloitukseen kirjoittaa koko lapsen elämän romaania.
Sinä kyllä satuilet ihan urakalla. Ikinä koskaan neuvolapsykologi ei tee arvioita diagnooseista. Kuinka edes kehtaat provoilla näin vakavalla aiheella? Kirjoitustyylisi muutenkin vaikuttaa lapselliselta, joten taidat olla vielä lapsi itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en oman adhd+autismikirjon häiriön omaavan lapsen kanssa mene ikinä minnekään kylään. Koulussa ja yhdessä harrastuksessa on ihan tarpeeksi sietämistä ja säätämistä. Koulussa onneksi käyttäytyy hyvin, kun opettaja antaa pitää kuulosuojaimia ja huolehtii, että lapsella on kokoajan joku tehtävä mitä tehdä. Fiksu kuin mikä, mutta kerta kaikkiaan aivojen otsalohko ei kehity samalla tavalla kuin muilla. Toivoa tuottaa, että se kuitenkin kehittyy. Meillä on myös "normaali" vanhempi lapsi ja kyllä noiden kasvattaminen on ollut kuin yötä ja päivää eläisi. Ei sitä uskoisi jos ei itse kokisi, miten voi neurologinen poikkeavuus vaikuttaa käytökseen. Ei kannata vierailla paikoissa, joissa vierailu tuottaa harmia. Teidän arki on ihan riittävän raskasta ilmankin paheksuvia kommentteja, huutoja ja katseita.
Meillä lapsen käytös on rajoittanut todella paljon elämää. Suurimman osan sukulaisista luona ei voi käydä. Muutaman luona voi luojan kiitos, koska lapsi ei oireile niissä paikoissa ja käyttäytyy hyvin. Nämä sukulaiset puhuu normaaliäänellä ja antavat lapsen olla rauhassa. Joskus saatat sinäkin huomata että toisten kanssa lapsesi pärjää ja toisten ei. Käytännössä meillä on ollut vain yksi aikuinen elämässä, joka on pystynyt olemaan lastenhoitaja lapselle, eikä häntä ole usein viitsitty vaivata. Noin kolme kertaa vuodessa on hoitanut. Pari vuotta sitten melkein nauratti (jos ei olisi itkettänyt) kun miehen kanssa ilmoitettiin erosta ja kaikki sukulaiset olivat aivan järkyttyneitä, että miten me nyt niin. No mitenhän muuten sitä järjissään pysyy, kun lapsen koko päivä vaatii minuuttitarkan aikataulun, käytös on todella haastavaa, päiviä joudutaan lyhentämään töissä koska lapsi ei pärjää kotona yksin/iltapäiväkerhossa, kukaan ei pysty auttamaan ja tämän lisäksi joutuu kuuntelemaan, kuinka se oma lapsi on huonosti kasvatettu ihmishirviö kun ei nyt vaan pysty kuuntelemaan kovaan ääneen hölöttäviä sukulaisia. Ihan todella ero oli meille ainoa vaihtoehto, ainakin saamme molemmat omaa aikaa ja ei täydy molempien pitää niitä minuuttirutiineja yllä yhtäaikaa lapselle. Rakastuminenkin on ollut mahdollista, kun lapselle on hoitaja (se isä!).
Tsemppiä sinulle! Jätä sukulaiset omaan arvoon. Tee arjessa ratkaisuja, jotka tukevat lasta. Juttele terapeuttien ym. kanssa myös siitä, mitä voitte tehdä kun lapsi kuormittuu noin yli, että raivoaa vain. Kokeilkaa lääkitystä. Rajat ja rakkaus ja kaikki se, mitä saat ammattilaisilta vinkiksi ja tueksi.
Ja täältähän tulet saamaan pelkkää p*skaa, jätä omaan arvoonsa. Tosiasia on, että ei sillä miehellä ole mitään oikeutta tulla huutamaan, jos olette jo siirtyneet eri huoneeseen muiden seurasta ja sinä olet jo lasta siinä tilanteessa auttamassa. Eikä kenelläkään ole oikeutta huutaa lapselle niin, että se pissaa housuun. Lapsesi vain itki ja huusi. Hän ei siellä hakannut muita ja tuhonnut toisten omaisuutta, joten reaktio oli ylimitoitettu. Tai voin tuoda oman lapseni kylään sinne ja palstamammoille, jos itkua ja huutoa pidätte noin pahana että lapsen saa pelotella pissaamaan housuunsa. Kokisitte sitten, mitä se on kun lapsi on aivan kamala vieraiden luona :D
Voi kiitos kovasti tuesta. Tuntuu inhottavalta lukea näitä haukkuja että en ole osannut kasvattaa ja olen antanut tehdä mitä sattuu. Kun vain tietäisivät kuinka huonoa omatuntoa tunnen kun lapselle pidän niin kovaa kuria ja se ei vain auta.
Ei tosiaan olla vuoteen pariin kyläilty niin en osannut aavistaa yhtään tuollaista käytöstä. Lapsi tosiaan sadun päätyttyä sai raivarin ja potki seinää tms, olin itse pesemässä hampaita ja en ehtinyt tehdä mitään kun mies tuli huutamaan. Tästä soimaan itseäni kun säikähdin ja lamaannuin, en pystynyt liikkumaan, olisi pitänyt heti hakea lapsi pois. Tuntuu vain pahalta, tuntuu että olen ollut lapselle kovin ilkeä ja kunnon "natsimutsi" ja piti olla kiva reissu ja ajattelin että lapsikin olisi iloisempi mutta päättyikin näin :(
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo tarina ollut täällä palstalla joskus aikaisemminkin?
Näitä "joku mies raivosi ja joku pissasi housuun" -tarinoita on täällä aina silloin tällöin. Samalta kirjoittajalta vaikuttaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä "joku mies raivosi ja joku pissasi housuun" -tarinoita on täällä aina silloin tällöin. Samalta kirjoittajalta vaikuttaa...
Minä en ole ollut, mutta tosi surulliselta kuulostaa että on näinkin yleistä huutaa lapselle että tulee pissat housuun.
Ei vierailla lapsilla ole mitään oikeutta potkia ovia toisten kotona, ei ihme että mies hermostui...Etenkin jos lapsi kiukutellut koko päivän. Jos lapsi muissakin kyläpaikoissa käyttäytyy samoin niin parasta kaikille varmaan olisi ettei häntä viedä kylään toistaiseksi
Miten adhd otetaan huomioon lapsen eskarissa? Kai teillä lapsi saa nyt apua siihen?
Surullinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ollut, mutta tosi surulliselta kuulostaa että on näinkin yleistä huutaa lapselle että tulee pissat housuun.
Ei todellakaan ole yleistä. Vanhemmat normaalisti suojelee lapsiaan tuollaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Miten adhd otetaan huomioon lapsen eskarissa? Kai teillä lapsi saa nyt apua siihen?
Ei aapeen lapsella ole adhd:ta. Hänellä on huonokäytöksinen lapsi jota ei voi kasvattaa koska aivan varmasti sillä on joku syy moiseen kiukkusirkukseen.
Ap "säikähtyi ja lamaantui" eikä pystynyt liikkumaan kun mies huusi lapselle? Vaikeasti traumatisoitunut käyttäytyy noin. Ehkä lapsen käytös voisi osittain johtua ylipelokkaasta äidistä? Toivottavasti ap saa apua traumoihinsa
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä liittyy tuohon mun aloitukseen? Siis ei millään tavalla. Mutta jos väkisin haluat tietää niin lapsen ryhmässä on avustaja, ja on melkein normaali lapsi kun on tutussa ympäristössä, miten nyt sosiaalisesti kömpelö ja tarvitsee enemmän patistelua.
Ja ihmisille jotka on huolissaan että ei kai enää kyläillä niin ei tietenkään, ilmoitin jo aloituksessa että lähdemme heti huomenna pois. Ei olla kyläilty niin en tiennyt että saisi tuollaisen raivarin.
Harmi kun nykyään ei saa antaa enää luu nappia eikä tuk kapöllyä, sillä yleensä lapset hiljenevät tehokkaasti...Ehkä se olisi loppujen lopuksi vähemmän traumatisoivaa kuin tuollainen huutaminen? Komppaan muita vastaajia, että lasta ei jatkossa kannata viedä kylään kun ei osaa itseään hillitä tarpeeksi
Vierailija kirjoitti:
Ap "säikähtyi ja lamaantui" eikä pystynyt liikkumaan kun mies huusi lapselle? Vaikeasti traumatisoitunut käyttäytyy noin. Ehkä lapsen käytös voisi osittain johtua ylipelokkaasta äidistä? Toivottavasti ap saa apua traumoihinsa
Kyllä, pelkään huutavia miehiä alkoholisti isän lapsena ja puolisoni pahoinpideltyä minut aloin pelkäämään vielä enemmän.
Terapiassa olen käynyt puhumassa lapsuudesta mutta ei se ihmeitä tee että yllättävässä tilanteessa en pelkäisikään. En ymmärrä miten lapsen neurologiset ongelmat voisi johtua minusta koska pelkään agressiivisia miehiä? Tuohon haluaisinkin kuulla teorian.
Lapsen tulisi säikähdyksestään huolimatta pyytää ennen lähtöän anteeksi tuota raivoamista ja oven potkimista, pitää oppia kantamaan vastuu silloin kun ollaan kylässä. Vaikka on adhd, se ei anna lupaa riehua toisten kotona miten sattuu. 6-vuotias ei ole enää ihan pikkulapsi
Sinä olit siis pesemässä hampaitasi? Silloin n.klo 18 illalla?
T.33
Hölmöjä kommentteja täällä. Vaikka olisi keksitty tarina, sinun, Ap tehtävä on puolustaa lastasi. Kuten huomaat, monilla muilla ei ole lapsesi paras mielessä. Huomaa näistä kommenteista. Kukaan muu ei puolusta lasta samalla tavalla kuin oma vanhempi. Ja toisaalta jos sinäkään et puolusta, kuka sitten? Sinä itse tiedät, mikä on parasta lapsellesi. Jos sinulla on olo, että et halua jäädä kylään, älä jää. Tee kuten oma sydän sanoo.
Surullinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä liittyy tuohon mun aloitukseen? Siis ei millään tavalla. Mutta jos väkisin haluat tietää niin lapsen ryhmässä on avustaja, ja on melkein normaali lapsi kun on tutussa ympäristössä, miten nyt sosiaalisesti kömpelö ja tarvitsee enemmän patistelua.
Ja ihmisille jotka on huolissaan että ei kai enää kyläillä niin ei tietenkään, ilmoitin jo aloituksessa että lähdemme heti huomenna pois. Ei olla kyläilty niin en tiennyt että saisi tuollaisen raivarin.
Erikoista, että lapsella on avustaja vaikka ei ole virallista diagnoosia saanut vielä. En usko tarinaasi ollenkaan. Asiat ei mene noin kuten sepität.
Vierailija kirjoitti:
Harmi kun nykyään ei saa antaa enää luu nappia eikä tuk kapöllyä, sillä yleensä lapset hiljenevät tehokkaasti...Ehkä se olisi loppujen lopuksi vähemmän traumatisoivaa kuin tuollainen huutaminen? Komppaan muita vastaajia, että lasta ei jatkossa kannata viedä kylään kun ei osaa itseään hillitä tarpeeksi
Onpa outo kirjoitus. En ole ylpeä mutta olen itsehillintäni menettänyt ja läimäyttänyt lasta pyllylle. Ei oppinut mitään, yllättikö sua se??
Roskaa koko tarina.