Minä vuonna on ilmestynyt vanhin elokuva, jota pidät erinomaisena?
Aloitan: Taru sormusten herrasta: sormuksen ritarit (2001)
Kommentit (101)
Jo mainittu Tuulen viemää 1939 ja Diktaattori seuraavalta vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Charlie Chaplin taisi tehdä elokuvia jo vuonna 1914. Varmaan kyllä ennen sitäkin on erinomaisia elokuvia tehty, en vain ole osunut näkemään niitä.
Juu, ja Chaplinin pitkät ovat kaikki huikeita.
The Kid oli ensimmäinen, olikos se v. 1921?
Plan 9 from outer space -50 luku
Vierailija kirjoitti:
The General (Kenraali), 1926.
Jep, katsoin Keaton- kimaran eilen.
Olen enemmänkin Chaplinin ystävä, mutta en väheksy Busteriakaan.
Marilyn Monroen tähdittämät Piukat paikat ja Bussipysäkki 50-luvulta. Lisäksi vanhat Niskavuori elokuvat. En nyt jaksa kaivella vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen jonneja täällä on kirjoittelemassa? Ettekö ole edes televisiosta nähneet erinomaisia vanhoja elokuvia?
Ei ne halua takertua niin vanhaan ja antiikkiseen tekniikkaan kuin televisio :D Tästähän oli keskustelukin jo olemassa, että se on nykyisin Netflix, ei televisio, mistä katsotaan ;D
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen jonneja täällä on kirjoittelemassa? Ettekö ole edes televisiosta nähneet erinomaisia vanhoja elokuvia?
Silloin kun erittäin vanhoja elokuvia ollaan näytetty tv:ssä niin en ole ollut olemassa.
Muutamia vaan jostain 70 ja 80 -luvuilta suurimmaksi osaksi. Oon niitä joitain erittäin vanhojakin elokuvia nähnyt vähäsen, mutta eipä ne kiinnostanut itseäni alakoulu ikäisenä.
1959 Vaarallinen romanssi (North by Northwest) ohj. A. Hitchcock.
Tarzan ja vaikoinen nainen.
1930-luvun alku.
Wild Bunchista tykkään vuodelta 69.
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne halua takertua niin vanhaan ja antiikkiseen tekniikkaan kuin televisio :D Tästähän oli keskustelukin jo olemassa, että se on nykyisin Netflix, ei televisio, mistä katsotaan ;D
Millainen laite on Netflix?
Vierailija kirjoitti:
1931. Tietäjät tietää leffan.
Tukkipojan morsian
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun erittäin vanhoja elokuvia ollaan näytetty tv:ssä niin en ole ollut olemassa.
Muutamia vaan jostain 70 ja 80 -luvuilta suurimmaksi osaksi. Oon niitä joitain erittäin vanhojakin elokuvia nähnyt vähäsen, mutta eipä ne kiinnostanut itseäni alakoulu ikäisenä.
Kyllä niitä vieläkin näytetään tv:ssä.
Vierailija kirjoitti:
1959 Vaarallinen romanssi (North by Northwest) ohj. A. Hitchcock.
Samana vuonna J. Fordin klassikkowestern.👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista. Mihin alennustilaan tämä maa on ajettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, onhan telkussa näytetty aina klassikkokuvia.
Tykkäsin lapsena jo Chaplinista.
Viehätyin huumorin lisäksi kulkurihahmon surumielisestä ulkopuolisuudesta.
Kulkuri kuitenkin piti arvokkuutensa.
Niin, vanhin, joka on mielestäni erinomainen...
Chaplinin "Siirtolainen" v. 1917 olisi hyvä ehdotus.
Aiemmat olivat lähinnä slapstick-hupailua, tässä on romanttinen tarina ja kuvaus rahattoman siirtolaisen kamppailusta kovassa maailmassa, silti se on komedia.
Tuohon kävisi vaikkapa Frankenstein, Dr Jekyll & Mr. Hyde, Dracula, M - kaupunki etsii murhaajaa, Chaplinin Kaupungin valot, Marx-veljesten Monkey Business, James Gagney gangsteriklassikko The Public Enemy... Onhan noita.