Tiedättekö narsistisia ihmisiä, jotka luulevat olevansa paljon fiksumpia kuin ovat?
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Esim. eräs kasvatustieteilijä uskoutui, ettei itse ollut meinannut oppia lukemaan lapsena vaan hänen äitinsä oli työn ja tuskan kautta tankannut taitoa hänelle. Käytöksen ja puheiden perusteella kuitenkin piti itseään muita älykkäämpänä ja saattoi olettaa, että muilla olisi vaikeuksia omaksua asioita. Henkilöllä oli välillä erikoista kaavamaisuutta tai itsevarmaa jäykkyyttä ja pomotushalua käytöksessä.
Lukihäiriöä ja tyhmyys eivät ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
"Minä olen viehättynyt ketjuista, joita ylläpitävät toiset narsistit, jotka eivät tietenkään siedä, että joku on vaan fiksumpi ja parempi ja päätyvät poistamaan tai alapeukuttamaan parempiensa kommentteja."
Näin. Suoraan narsistin kynästä. Kun narsisti käyttäytyy omasta mielestään oikeutetusti ja on muitten mielestä vain naurettava törppö, narsistin mielestä muut ovat kateellisia hänen mahtavista hengenlahjoistaan.
Ja nielaisit sitten koko koukun kerralla :/
Oi voi.
Narsistille siis oikeasti on mahdotonta tajuta, ettei ole maailman viisain tai sen napa. Siksi heitä on niin helppo ja ilo trollata.
Onnistunutta trollausta tietysti olisi se, ettei sitä huomaa tai julkisesti kerrota, mutta mä olen nyt hempeällä päällä.
Taitaa tutkimusten mukaan suurin osa ihmisistä pitää itseään parempina kuin toisia, esim kyselyissä todella moni piti itseään keskivertoa parempana kuskina...
^^ --> naurettava törppö, lentää kohta laudalta voittajana, 4...3...2...1...
Narsismi on osa tervettä persoonallisuutta. Aina on ongelmallista, jos jokin piirre ylikorostuu. Se ei silti tarkoita juuri muuta, kuin tämä tyyppi ei sovi sinulle kumppaniksi.
Moni ammatti vaatii tietynlaista korostunutta narsismia. Esimerkkinä nämä somejulkkikset tai kovan linjan johtajat. Narsismi mahdollistaa kritiikin sietämisen ja ohittamisen.
Moni narsistiksi leimattu on tosin vain yksioikoinen, taitamaton keskustelija ja kovin tyhmä. Ei niinkään narsisti sen oikeassa merkityksessä.
Tiedän ihmisen, jolla on diagnosoitu epävakaa, mutta jota epäilen narsistiksi koska ei kadu eikä häpeä tekojaan saati pyydä anteeksi. On paljon typerämpi kuin kuvittelee ja esittää olevansa. Kaikkiin hänen elämänsä epäonnistumisiin ja ongelmiin syy on tietenkin muissa ihmisissänkuin hänessä itsessään. Hän on niin täydellinen ja joka muuta luulee on väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä on introvertti narsisti. Hän on kyllä älykäs, mutta se jaksaa hämmästyttää minua yhä uudelleen, että hänelle on täysin päivänselvää, että hän osaa ja tietää aina parhaiten. Hänen näkemyksensä on ainoa oikea ja hänen tapansa tehdä mikä tahansa asia on paras. "Voin kyllä muuttaa mieltäni, jos joku esittää sellaiset perustelut, jotka arvioin omiani paremmiksi. No, antaa tulla!" on ihan tyypillinen repliikki häneltä. Ja sopii arvata, mikä arvioinnin tulos on, jos joskus joku yrittää esittää omia perustelujaan... Hänen tekemänsä työt ovat kaikkein vaativimpia, tärkeimpiä, arvostettavimpia ja ansaitsevat vuolasta kiitosta. Jos hänen tekemisiään ei huomioida tarpeeksi kehuen, hän alkaa valittaa, miten häntä ei arvosteta, vaikka hän tekee kaikki keskeiset työt. Jne.
Oletko koskaan pohtinut asiaa siltä kannalta, että hän olisikin oikeassa? Jospa perustelusi eivät kanna tai ovat oikeasti täältä vauva-palstalta kopioituja näkemyksiä.
Joskus tulee vastaan myös itseä viisaampia ihmisiä. Jotkut eivät vain huomaa sitä.
On narsisteja ja narsisteja. Ujoilla narskuilla on huono itsetunto eli he eivät pidä itseään muita fiksumpina. "Enkö tehnytkin viisaasti/hyvin.. enkö ollutkin parempi kuin se toinen" -ajattelulla halutaan vain ulkopuolisen vahvistusta siitä, että on hyvä, koska narskun itse on vaikea tähän uskoa. Kehujen kerjääminen ja itseensä uskominen ovat eri asioita.
Tietenkin on myös tilanteita, että huonoitsetuntoinen narsku myös oikeasti uskoo olevansa fiksu (ja se tarkoittaa aina "fiksumpi kuin muut", koska vertaileminen muihin on ajattelun ydin). Suuret luulot näkyvät mielestäni eniten siinä, että N luulee muiden uskovan hänen juttujaan. Lopulta voi käydä niin, että hän alkaa uskoa niihin itsekin. Näinhän voi muuten käydä kenelle tahansa, kun vaan tarpeeksi sinnikkäästi vakuuttaa itselleen olevansa sitä ja tätä, alkaa uskoa siihen ja seuraukset voivat olla jopa positiiviset eli mielen tasolla narskun itsevakuuttelut ja niiden vaikutukset eivät ole edes kovin ihmeellisiä.
Se toinen narskutyyppi taas todellakin uskoo olevansa paras ja viisain ja ihanin aina ja joka paikassa. Tämä on se ajatus, joka pitää hänet hengissä, koska kritiikin kohteeksi joutuminen on hänelle yhtä kuin kuolemantuomio. Kun ei ole mitään, mihin itseluottamus voisi nojata - tunnetta siitä että on arvokas myös puutteineen - on pakko olla järkkymättömästi Paras. Molemmat narskutyypit pelkäävät sitä, etteivät ole hyviä, mutta tämä mahtipontinen versio ei anna itsensä epäillä asiaa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä juuri. Eivät ymmärrä että normaali ihmisellä tunteet ei mene päälle ja pois päältä niin kuin heillä, vaan oikean tunnesiteen kehittymiseen menee aikaa. Eivät myöskään ymmärrä mielikuvan ja todellisuuden eroa.
Narsistin usein tunnistaa juuri tuosta, heillä on tapana vain katkaista suhde ja hyppäävät heti uuteen.
Kaikkein hälyyttävimpiä merkkejä narsismista, ovat varatut jotka lähentelevät muita "heittäen verkkoja vesille". Sekä he jotka ovat heti suhteen lopetettuaan hyppäämässä uuteen.
Narsisti ei myöskään halua puhua entisistä suhteistaan koska he eivät osaa käsitellä tunteitaan, ne vain lakaistaan maton alle välittämättä toisesta lainkaan. Narsistin estolista on myös pitkä, joten kannattaa varoa ihmisiä jotka estävät muita.
Parisuhteissa se joka jättää on yleensä se narsistisempi puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ihmisen, jolla on diagnosoitu epävakaa, mutta jota epäilen narsistiksi koska ei kadu eikä häpeä tekojaan saati pyydä anteeksi. On paljon typerämpi kuin kuvittelee ja esittää olevansa. Kaikkiin hänen elämänsä epäonnistumisiin ja ongelmiin syy on tietenkin muissa ihmisissänkuin hänessä itsessään. Hän on niin täydellinen ja joka muuta luulee on väärässä.
Anteeksipyytäminen tai sen puute ei ole varsinaisesti narskuilun mittari. N tekee mitä vaan, mitä tarvitaan, jos siitä on hänelle hyötyä, pyytää myös anteeksi.
Joskus anteeksipyyntö voi olla myös aitoa. Kaikki riippuu siitä, minkä tason narsisti on kyseessä. Eiväthän kaikki ole yhtä pahoja tapauksia, vaan joillain saattaa olla kirkkaitakin hetkiä, jolloin omaa käytöstä pystyy arvioimaan kriittisesti. On narsisteja, jotka hyötyvät terapista ja niitä, jotka eivät kuvittele koskaan olevansa sen tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Esim. eräs kasvatustieteilijä uskoutui, ettei itse ollut meinannut oppia lukemaan lapsena vaan hänen äitinsä oli työn ja tuskan kautta tankannut taitoa hänelle. Käytöksen ja puheiden perusteella kuitenkin piti itseään muita älykkäämpänä ja saattoi olettaa, että muilla olisi vaikeuksia omaksua asioita. Henkilöllä oli välillä erikoista kaavamaisuutta tai itsevarmaa jäykkyyttä ja pomotushalua käytöksessä.
Albert Einstein taitaa olla yksi kuuluisimpia lukihäiriön omaavista henkilöistä. Hänen äidinkielen taito ei myöskään ollut parhaimmasta päästä ja teki paljon yhdyssana virheitä. Mutta ei se liittynyt millään tavalla hänen älykkyyteen. Ihminen joka arvostelee toisen kirjoitus ja lukutaitoa on yleensä se tyhmin idiootti joka valittaa kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole yksi narsistisuuden tunnusmerkeistä eli ylimitoitettu käsitys omasta itsestä. Se ettei ole mennyt kovin hyvin on todiste siitä, miten epäreilusti on aina kohdeltu eli ulkoiset puitteet ja saavutukset ovat hyvin vaatimattomat verrattuna ajatuksiin siitä millainen nero ko. henkilö on.
Pätee sekä ohutnahkaisiin että paksunahkaisiin narsisteihin.
Aivan loistavasti kieytetty! Tekosyitä riittää miksi tämän narsisti-neron elämä ei vastaa hänen ylivoimaista älyään ja kykyjään.
Aika usein vika on muissa, muutenhan hän olisi jo lentäjämiljonäärikirurgi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä on introvertti narsisti. Hän on kyllä älykäs, mutta se jaksaa hämmästyttää minua yhä uudelleen, että hänelle on täysin päivänselvää, että hän osaa ja tietää aina parhaiten. Hänen näkemyksensä on ainoa oikea ja hänen tapansa tehdä mikä tahansa asia on paras. "Voin kyllä muuttaa mieltäni, jos joku esittää sellaiset perustelut, jotka arvioin omiani paremmiksi. No, antaa tulla!" on ihan tyypillinen repliikki häneltä. Ja sopii arvata, mikä arvioinnin tulos on, jos joskus joku yrittää esittää omia perustelujaan... Hänen tekemänsä työt ovat kaikkein vaativimpia, tärkeimpiä, arvostettavimpia ja ansaitsevat vuolasta kiitosta. Jos hänen tekemisiään ei huomioida tarpeeksi kehuen, hän alkaa valittaa, miten häntä ei arvosteta, vaikka hän tekee kaikki keskeiset työt. Jne.
Oletko koskaan pohtinut asiaa siltä kannalta, että hän olisikin oikeassa? Jospa perustelusi eivät kanna tai ovat oikeasti täältä vauva-palstalta kopioituja näkemyksiä.
Joskus tulee vastaan myös itseä viisaampia ihmisiä. Jotkut eivät vain huomaa sitä.
Tämä. 👍
Minä olen löytänyt montakin minua viisaampaa vauva-palstalta. Emme vaan koskaan pääse keskusteluihin naamatusten, jotta nähtäisiin pelleilemmekö vaan vai olemmeko vain rumia ja epävarmoja itsensä korostajia, joiden hauras ego tekee meistä netissä itseämme parempia.
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki tällä palstalla pyörivät naiset.
Juuri näin! Täällä nämä mastodontit luulevat vuodesta toiseen saavansa vertaistukea narsku-psykooseihinsa. Eiköhän poistateta tämäkin ketju. Vika löytyy sieltä truistisesta peilistä, eikä siinä kaakatus tai roskapostaus palstalle auta tipan tippaa. Vaappukaahan vaikka vetäsemään röökiä alveoleihin, jotta maailma ei tuntuisi niin inhalta paikalta hetkeen. Sääliä ei tihku täältä, vaan ypöyksin jäät ongelmiesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Albert Einstein taitaa olla yksi kuuluisimpia lukihäiriön omaavista henkilöistä. Hänen äidinkielen taito ei myöskään ollut parhaimmasta päästä ja teki paljon yhdyssana virheitä. Mutta ei se liittynyt millään tavalla hänen älykkyyteen. Ihminen joka arvostelee toisen kirjoitus ja lukutaitoa on yleensä se tyhmin idiootti joka valittaa kaikesta.
Albert Einstein taitaa olla yksi kuuluisimmista lukihäiriön omaavista henkilöistä. Hänen äidinkielen taitonsa ei myöskään ollut parhaimmasta päästä ja hän teki paljon yhdyssanavirheitä. Mutta ei se liittynyt millään tavalla hänen älykkyyteensä. Ihminen, joka arvostelee toisen kirjoitus- ja lukutaitoa, on yleensä se tyhmin idiootti, joka valittaa kaikesta.
Sori, mutta toi täytyi korjata, koska se ei sopinut mun maailmankuvaani, että sellaisessa ketjussa, jossa mä olen mukana, on niinku jotain kijroitusvihreitä. Täytyy kato olla niinku perfect, et mä niinku elän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentissa huomiota herätti se, että ihminen valittaa, ettei hänen työtään arvosteta. Emmekö kaikki saa palkkaa merkiksi siitä, että työtä arvostetaan? Kuka tarvitsee erityisiä kehuja jokaisen työsuorituksen jälkeen - tai ainakaan enempää kuin muut? Ainakin sellainen ihminen tarvitsee, joka on epävarma työsuorituksestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksipyytäminen tai sen puute ei ole varsinaisesti narskuilun mittari. N tekee mitä vaan, mitä tarvitaan, jos siitä on hänelle hyötyä, pyytää myös anteeksi.
Joskus anteeksipyyntö voi olla myös aitoa. Kaikki riippuu siitä, minkä tason narsisti on kyseessä. Eiväthän kaikki ole yhtä pahoja tapauksia, vaan joillain saattaa olla kirkkaitakin hetkiä, jolloin omaa käytöstä pystyy arvioimaan kriittisesti. On narsisteja, jotka hyötyvät terapista ja niitä, jotka eivät kuvittele koskaan olevansa sen tarpeessa.
Narsisti pyytää anteeksi ainoastaan jos se saa hänet parempaan valoon muiden silmissä. Narsisti ei pyydä koskaan henkilökohtaisesti anteeksi, jos hän ei siitä millään tavalla hyödy, koska narsisti pitää itseään täydellisenä. Narsisti pyytää anteeksi ainoastaan jos sillä on useita todistajia. Heillä on myös tapana unohtaa asioita koska valehtelevat paljon. Tämän takia menee monesti todellisuus ristiriitaan omien valheiden kanssa, ja peittelevät sitä sanomalla "en muista".
Tunnen monia narsisteja, valitettavasti heistä suurin osa on yliopiston käyneitä.
Outo kysymys, katso nyt vaikka hallitusta ja eduskuntaa.
Narsisti on aina uhri, sekä grandioosi tyyppi että covert eli piilonarsisti. Esim. narsisti voi istua jonkun perustamassa harrasteketjussa pilaamassa iloa harrastuksensa parissa pyöriviltä ihmisiltä, ja olla silti omasta mielestään tilanteessa se uhri. Muiden kateuden uhri, hänen mahtavaa älyään ja sanansäiläänsä kohtaan.
"Minä olen viehättynyt ketjuista, joita ylläpitävät toiset narsistit, jotka eivät tietenkään siedä, että joku on vaan fiksumpi ja parempi ja päätyvät poistamaan tai alapeukuttamaan parempiensa kommentteja."
Näin. Suoraan narsistin kynästä. Kun narsisti käyttäytyy omasta mielestään oikeutetusti ja on muitten mielestä vain naurettava törppö, narsistin mielestä muut ovat kateellisia hänen mahtavista hengenlahjoistaan.