Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos epäilee itsellään jotain mielisairautta, niin sitä ei voi olla?

Vierailija
29.12.2014 |

Olen kuullut, että jos "tunnistaa" mielessään jotain vikoja, niin pää on oikeasti ihan kunnossa, sillä jos olisi jotain, ei sitä itse huomaisi. Pelkään kuitenkin koko ajan sekoavani ja käyttäydyn välillä todella kummallisesti, mutta koska tiedostan sen, niin olen oikeasti kunnossa? Lohduttaudun aina siihen ajatukseen, mutta mitä mieltä te olette?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:06"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:32"]Olen kuullut, että jos "tunnistaa" mielessään jotain vikoja, niin pää on oikeasti ihan kunnossa, sillä jos olisi jotain, ei sitä itse huomaisi. Pelkään kuitenkin koko ajan sekoavani ja käyttäydyn välillä todella kummallisesti, mutta koska tiedostan sen, niin olen oikeasti kunnossa? Lohduttaudun aina siihen ajatukseen, mutta mitä mieltä te olette?
[/quote]

Tota kysyin tätä lääkäriltä kun itse epäilin itselleni olevan erään persoonallisuushäiriön, niin sanoi että persoonan häiriöitä ei kuulemma voi tunnistaa itsestään itse jos ne on vakavia. Eli siis jos esim. Narsku niin ei voi itse tajuta asiaa.
[/quote]

Oli helpotus kuulla toi että ei voi tunnistaa vakavia itse. Eli siihen varmaankin kuuluu skitsofrenia jne.

Vierailija
2/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:43"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:41"]Suurinosa mt-hoitajista lankeaa siihen virheeseen että mielenterveysongelmaiset eivät mitenkään voi ymmärtää itseään, vaikka loppujen lopuksi me kaikki olemme itsemme parhaimpia asiantuntijoita. Minulla on monia mt-ongelmia ja olen tiedostanut ne aikoja sitten ennen ympäristöäni. Niiden tiedostaminen antaa minulle kuitenkin hallintaa niihin sen sijaan että ne hallitsisivat minua. [/quote] Miten aloit tiedostaa niitä? Menitkö sitten lääkärille ja miten he suhtautuivat?

[/quote]

En mennyt lääkärille pitkään aikaan, koska en luottanut heihin, ja silloin kun menin niin annoin heidän diagnosoida minut selittämieni oireiden perusteella. Minulle mielenterveysongelmallisuus on aina tarkoittanut eräänlaista irrallisuutta itsestäni. Olen tavallaan osittain itseni ulkopuolella ja siksi pystyn katsomaan analysoimaan itseäni kolmannesta persoonasta. Vähän hankala sanoa milloin aloin tiedostamaan niitä, koska olen aina tiennyt jonkin olevan pielessä. Pikku hiljaa tietoa etsiessäni olen oppinut mistä on kyse ja sitä kautta tuntemaan itseäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeasti terve, mutta luulee sairastavansa, niin sitähän on silloin luulosairas! =)

Case closed!

Vierailija
4/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy tuossa uskossa, todellisuus on valitettavasti joskus toisenlainen.

Vierailija
5/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mun pää ihan terve jos kuulen olemaatomia ääniä?

Vastaan että vähintään olen vaarassa seota. Silloin on hyvä miettiä mistä se voisi johtua ja mitä sille voisi tehdä.

Vierailija
6/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:35"]Onko mun pää ihan terve jos kuulen olemaatomia ääniä?

Vastaan että vähintään olen vaarassa seota. Silloin on hyvä miettiä mistä se voisi johtua ja mitä sille voisi tehdä.

[/quote]

Mutta mistä ihminen voi sadan prosentin varmuudella tietää, että kuulee olemattomia ääniä? Jos ne ovatkin olemassa.

Vierailija
7/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinosa mt-hoitajista lankeaa siihen virheeseen että mielenterveysongelmaiset eivät mitenkään voi ymmärtää itseään, vaikka loppujen lopuksi me kaikki olemme itsemme parhaimpia asiantuntijoita. Minulla on monia mt-ongelmia ja olen tiedostanut ne aikoja sitten ennen ympäristöäni. Niiden tiedostaminen antaa minulle kuitenkin hallintaa niihin sen sijaan että ne hallitsisivat minua.

Vierailija
8/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina myöskin sanotaan, että lääkärille / psykologille, kuka tutkiikaan, ei voi sanoa että tuntuu että päässäni on jotain vikaa. Että silloin ei otettaisi tosissaan.

Vierailija
9/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan masennuskin esimerkiksi mielisairaus, mutta kyllä ihminen yleensä itsessään masennuksen oireet ja mahdollisen masennuksen tunnistaa.

Vierailija
10/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:41"]Suurinosa mt-hoitajista lankeaa siihen virheeseen että mielenterveysongelmaiset eivät mitenkään voi ymmärtää itseään, vaikka loppujen lopuksi me kaikki olemme itsemme parhaimpia asiantuntijoita. Minulla on monia mt-ongelmia ja olen tiedostanut ne aikoja sitten ennen ympäristöäni. Niiden tiedostaminen antaa minulle kuitenkin hallintaa niihin sen sijaan että ne hallitsisivat minua.
[/quote]

Miten aloit tiedostaa niitä? Menitkö sitten lääkärille ja miten he suhtautuivat?

Vierailija
11/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin, kaikkiin mielen sairauksiin ei kuulu sairaudentunnottomuus. Osaan kuuluu, osaan ei. Ihminen voi ihan hyvin tunnistaa itsessään jonkun psyykkisen sairauden oireita ja olla ihan oikeassa siinä, että hänellä tuo sairaus on.

Vierailija
12/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sure, paljon on taikauskoa ja vääriä käsityksiä mielisairaudesta, joten turha murehtia.

Erään vanhemman sh:n määritelmä: kun potilas on murheellinen näin ettei ole välttämättä syytä, se jatkuu kauan eikä mieliala kohene.  Mielenterveys ei ole myöskään joko-tai juttu, mielialan ailahtelut ovat normaaleja.  Pelkästään henkisesti ylirasittunut henkilö ei ole vielä patologinen sairas.

Paljon viljellään liian kevyesti tätä, henkilö käyttäytyi noin ja hän on sairas, se on asiatonta loukkaamista.

Kun ihmisellä on potentiaalia, on terveyttäkin.

Vierailija
13/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:45"]Väärin, kaikkiin mielen sairauksiin ei kuulu sairaudentunnottomuus. Osaan kuuluu, osaan ei. Ihminen voi ihan hyvin tunnistaa itsessään jonkun psyykkisen sairauden oireita ja olla ihan oikeassa siinä, että hänellä tuo sairaus on.
[/quote]

Mistä tiedät?

Vierailija
14/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:47"]Älä sure, paljon on taikauskoa ja vääriä käsityksiä mielisairaudesta, joten turha murehtia.

Erään vanhemman sh:n määritelmä: kun potilas on murheellinen näin ettei ole välttämättä syytä, se jatkuu kauan eikä mieliala kohene.  Mielenterveys ei ole myöskään joko-tai juttu, mielialan ailahtelut ovat normaaleja.  Pelkästään henkisesti ylirasittunut henkilö ei ole vielä patologinen sairas.

Paljon viljellään liian kevyesti tätä, henkilö käyttäytyi noin ja hän on sairas, se on asiatonta loukkaamista.

Kun ihmisellä on potentiaalia, on terveyttäkin.
[/quote]

Näin juuri olen ajatellutkin, mutta silti kyllä pelottaa. Aivan kuin kieltäisin ongelmani tekosyytä käyttäen.

Vierailija
15/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:48"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:45"]Väärin, kaikkiin mielen sairauksiin ei kuulu sairaudentunnottomuus. Osaan kuuluu, osaan ei. Ihminen voi ihan hyvin tunnistaa itsessään jonkun psyykkisen sairauden oireita ja olla ihan oikeassa siinä, että hänellä tuo sairaus on. [/quote] Mistä tiedät?

[/quote]

Psykiatrian ja psykologian opintoja takana. Tosin tuon asian ymmärtääkseen nyt ei tarvita mitään opintoja edes.

Vierailija
16/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:48"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:45"]Väärin, kaikkiin mielen sairauksiin ei kuulu sairaudentunnottomuus. Osaan kuuluu, osaan ei. Ihminen voi ihan hyvin tunnistaa itsessään jonkun psyykkisen sairauden oireita ja olla ihan oikeassa siinä, että hänellä tuo sairaus on. [/quote] Mistä tiedät?

[/quote]

Psykiatrian ja psykologian opintoja takana. Tosin tuon asian ymmärtääkseen nyt ei tarvita mitään opintoja edes.
[/quote]

No sehän tässä nyt on juuri ongelmana, kun tuon asian olen ymmärtänyt mutta sittemmin alkanut epäröimään. Siksi halusin luotettavampaa tietoa.

Vierailija
17/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim skitsoilla ei ole tyypillisesti sairaudentuntoa tai narsistin on vaikea tunnistaa itseään, mutta kyllä ihminen noin muuten tietää itse onko jotain vikana.

Itsellä (diagnoosi kaikista) pers.häiriö, postraumaattinen stressi, ahdistushäiriö, masennus ja neurologinen poikkeama ja on sairaudentuntoa ja reippaasti onkin kuules.

Vierailija
18/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:32"]Olen kuullut, että jos "tunnistaa" mielessään jotain vikoja, niin pää on oikeasti ihan kunnossa, sillä jos olisi jotain, ei sitä itse huomaisi. Pelkään kuitenkin koko ajan sekoavani ja käyttäydyn välillä todella kummallisesti, mutta koska tiedostan sen, niin olen oikeasti kunnossa? Lohduttaudun aina siihen ajatukseen, mutta mitä mieltä te olette?
[/quote]

Tota kysyin tätä lääkäriltä kun itse epäilin itselleni olevan erään persoonallisuushäiriön, niin sanoi että persoonan häiriöitä ei kuulemma voi tunnistaa itsestään itse jos ne on vakavia. Eli siis jos esim. Narsku niin ei voi itse tajuta asiaa.

Vierailija
19/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuuhäiriö ei ole mielisairaus, oli sitten kyse mistä persoonallisuudenhäriöstä tahansa. 

Ja kyllä kieroon kasvaneet tietävät etteivät kuitenkaan normaaleja ole. Esim. narsistille se peiliin katsominen ei kuitenkaan ole vaihtoehto joten kääntävät peilinsä toiseen suuntaan ettei se mene rikki,

Vierailija
20/20 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti sairauden voi tunnistaa itsessään, ja se on nimenomaan suositeltavaa. Psyykkisesti sairastuneita opetetaan tunnistamaan oireita jotta osaisivat itse hakeutua uudelleen hoitoon tarvittaessa. Sairauden tunnottomuus on vain yksi oire, jota ei ole kaikilla, ja senkin pystyy selättämään.
T. Sh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä