Koska imetysfanaatikot ymmärtävät, ettei imetys tee parempaa äitiä
Naurettavaa haukkua huonoksi äidiksi jos ei imetä. Kaikki ei siihen pysty tai halua. Mä varmaan oksentaisin kuvotuksesta, jos joku pakottaisi imettämään lasta, sitten joskus kun lapsia hommaan.
Kommentit (761)
Mä taas en aio vaihtaa vaippaa vauvaltani ollenkaan, koska mua ällöttää uloste. Mies voi vaihtaa sen kotiin tultuaan. Eikä se vaipanvaihto tärkeintä oo, vaan se että rakastaa lastaan. Mä olen hyvä äiti ja osaan kuunnella itseäni.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:08"]Mä taas en aio vaihtaa vaippaa vauvaltani ollenkaan, koska mua ällöttää uloste. Mies voi vaihtaa sen kotiin tultuaan. Eikä se vaipanvaihto tärkeintä oo, vaan se että rakastaa lastaan. Mä olen hyvä äiti ja osaan kuunnella itseäni.
[/quote]
Imetys ja vaipan vaihto ei oo kyllä mitenkään toisiin verrattavissa. Mutta provohan tää sun vastaukses on.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:35"]
Kommentoisiko joku joka on sillä kannalla, että "kunnon" äiti synnyttää alateitse sekä imettää tätä kirjoitusta?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 19:29"]
Minun äitini ei pystynyt imettämään, maitoa ei tullut. Synnyin myöskin keisarileikkauksella (äitini lantio oli liian ahdas) ja nämä edellä mainitut ei kyllä vaikuttanut sitten mitenkään siihen millainen hän äitinä oli. En olisi voinut parempaa äitiä saada. Hän on ollut aina rakastava, kertonut meille lapsille vähintään kerran viikossa kuinka maailman rakkaimpia hänelle ollaan. Aina ollut monipuoliset itsetehdyt ruuat. Puhtaat vaatteet. Puhdas koti etc. Hän on ollut sellainen turvallinen, luotettava, tasapainoinen pullan tuoksuinen äiti, vaan ei kotiäiti, käynyt aina töissä.
To ettei äitini ole imettänyt minua tai sisaruksiani ei herätä minussa mitään ihmeempiä tuntemuksia.
[/quote]
[/quote]
Tässä ei ole kyse siitä ettei halua, vaan ettei pysty. Siinä on iso ero.
Imetyksellä ei saa muuta kuin rumat ja roikkuvat löysät lerppatissit.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 18:41"]
Tokihan sitä ollaan hyviä äitejä kun imetetään. Ihan sama vaikka mukelo olisi samassa vaipassa koko päivän ja ehkä vähän ravistellaan kun vauva huutaa ja äityliltä on mennyt hermot.
[/quote]
Ikävä kyllä se menee niin, että varsin usein imetys korreloi hyvään äitiyteen ja imettämättömyys huonoon äitiyteen. Imetys ei ole helppoa, mutta äiti, joka on sitoutunut vauvaansa on valmis näkemään vaivaa imettämisen onnistumiseksi, toisin kuin kehden viikon kohdalla pulloon tarttuva äiti, jolta " maito vaan loppui". Yleensä siihen liittyy kouluttamattomuus ja muutenkin hono ongelmanratkaisukyky, ei osata etsiä tietoa ja hakea apua ongelmiin. Puhumattakaan tietysti siitä wt-meiningistä, jossa imetys on "ällöä", tai sit tissit rupsahtaa, ja sitähän ei hyvä äiti tietenkään lapselleen halua. Ei kun siis mitenhän se oli.
Jokainen tajuaa, että imetys on lähtökohtaisesti parasta mitä äiti voi lapselleen tarjota sekä läheisyydessä että ravinnossa. Missään muussa tilanteessa ei vauva ole onnellisempi kuin oman äitinsä rinnoilla. Väittäkööt pullomutsit mitä tahansa, jokainen joka on imettänyt ja antanut ruokaa pullostakin tietää tasan sen eron.
[/quote]
Jaa a, minä en huomannut mitään eroa enkä huomaa vieläkään (lasten kehityksessä, älykkyydessä tms.). Yhtä paljon kumpaankin ollaan sylitelty, tuli ruoka sitten pullosta tai rinnasta. Pulloruokinnassa plussana oli myös se, että isä pystyi osallistumaan siihen.
-16-
[/quote]
Pullosta voi antaa myös lypsettyä maitoa, ei tarkoita että olisi aina korviketta jos pullosta antaa.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 19:38"]korvikkeiden ja diabeteksen välillä on havaittu yhteys tutkimuksissa. äidin maito ja läheisyys on sitä parasta mitä vauva voi saada, edellyttäen että äiti voi imettää ja että vauvalla on äiti.
[/quote]
Ni, sitte voidaankin loppuikä syödä valmista einestä.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 00:28"]Herjaajat, teette vain huonoilla kommenteillanne imettämisen vastenmieliseksi ja voitte jauhaa ikuisuuksia. 10 vuotta olette toistuvasti samoilla, epäpätevillä seikoilla vauhkonneet ja lopulta hyökkäätte asiallisesti puhujien päälle. Sillekin syynsä, siinä loppuu teiltä älykkyys ja tietämys niin hyökkäys paras (not) puolustus.
Tässä muutama tosielämän esimerkki kun totuus on koreaa kakkua karumpaa. Nämä ovat oikeasta elämästä otantaa ja ihan pieni osa joten voitte törkyä suoltavat tissittäjät herutella sitä mutuprovoanne ihan miten sielu sietää.
- 4 lasta imettänyt äiti sairastui rintasyöpään. Toisen kerran. Kolmannen. Ei suojannut syövältä taaperoikäisiin asti ulottunut imetys. Toinen rinta poistettiin kokonaan, osa vasemmasta kuten lihas olkapäästä saakka. Vain yksi esimerkkinä.
- Imettäneitä äitejä joille puhjennut osteoporoosi 40-vuotiaana. Ylivilkkautta todettu lapsissa ja vaikeuksia oppimisessa.
- Monilapsisen perheen vauvat kaikki täysimetettyjä. 2 vanhinta vaikeasti ylipainoisia. Nuorin vakavasti allergisoitunut pienestä pitäen. Keskimmäisellä yliherkkyyksiä. Korvikkeita ei lainkaan käytetty, lapsia imetetty synnäriltä 1-3 vuotiaiksi.
- Täysimetetty lasta taaperoikään. Aikuisena puhjennut vaikeita allergioita, mielenterveysongelmia ja ongelmia vuorovaikutussuhteissa. Syömishäiriö ja ahmintaa, hyvin lihava ja paljon ongelmia lapsesta saakka nivelien kanssa.
- Usean perheen täysimetetyillä lapsilla puhjenneet vaikeat korvatulehduskierteet jotka uusiutuivat. Eräällä tyttölapsella ikuinen poskiontelotulehdusvaiva, jatkunut vielä 40-vuotiaana.
- Imetetty taapero jolla ollut pahat vatsaongelmat pikkuvauvasta saakka. Todettu maitoallergia ja keliakia, muita tulehduksellisia sairauksia joita ei lääkkeet paranna. Hedelmällisyysongelmia jo 24-vuotiaana.
- Osittaisimetetty/pulloruokittu vauva joka on saanut korvikkeita. Terve, puhdas iho ihan vauvasta saakka. Fiksumpi ikäisiään (kasvatusalan ammattilaisten arvio)
- Kymmeniä äitejä joiden koulutustausta on peruskoulusta amikseen ja jatkokoulutusta ei ole haettu. Äitien työllistyminen siivoajina/kaupan kassoina, vanhusten lähihoitajina tai muissa kuin oman alan töissä
- Korviketta käyttäneitä äitejä korkeakouluopiskelijoina ikäjakaumasta 22-35 ja hyvin suurella skaalalla eli AMK- yliopistotaustaisia opintoja
- Terveyskuntotutkimuksen valossa osalla imettäneistä äideistä painon ja sen hallinnan suhteen ongelmia sekä perustietojen puutteellisuutta aterioiden ravintoarvoista ja liikunnan puutteellisesta panostuksesta
- Imettäneillä äideillä tunnehallinnan ongelmia, yliväsyneisyyttä, useampi vaippaikäinen kuormittamassa ja stressikortisolin määrä veressä
- Pulloa ja/tai korviketta vauvan ruokinnassa käyttävillä äideillä vähemmän univajetta, laadukkaampi ja pidempi syvän unen jakso joka välttämätön aivoille. Korvikeäideistä ravitsemuksen perustiedot paremmin hallinnassa, liikunnan määrä suurempi ja kiinnostus itseään kohtaan suurempaa virkeämpinä.
Tässä ihan muutama asia teille neropateille jotka viitsitte puhua asioista ilman tietoa. Ei anna teistä kovin älykästä kuvaa jauhaa ja puhua herjaavasti äideistä jotka eivät syystä ja toisesta imetä. Ruokinnan paskaan rinnastanut taas toi esille oman huolestuttavan tarpeensa M1-lähetteeseen, pikaisesti kerran noin vajavainen ymmärryskyky.
[/quote]
:D :D :D Ei kai kukaan oikeasti voi olla niin tyhmä ihminen että esittelee jotain random tapauksia JA väittää että fakta tutkimustieto on jotain huuhaa mututuntumaa :D
Omalla kohdallani kävi niin, ettei lapsi sairaalassa saanut otetta rintaan ja pumppaamalla maito ei riittänyt :/ kotona otin ohjat omiin käsiini ja ostin rintakumeja ja pumppasin niin pitkään että maitoa tuli! :) koko imetysajan (9kk) imetin rintakumin avulla ja nyt imetyksen lopettamisesta 6kk ja maitoa tulee edelleen! :Dd se on suurimmalla osalla omasta päästä kiinni, ettei maitoa tule (joillakin se tietysti voi olla ettei maitoa oikeasti tule) mutta jos OIKEASTI haluaa imettää niin se onnistuu kyllä! :))
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:16"]Imetyksellä ei saa muuta kuin rumat ja roikkuvat löysät lerppatissit.
[/quote]
Minun äiti on 7 lasta synnyttänyt ja 6 imettäny joista esikoinen oli vain 1,5kk rintamaidolla,muut 6-30kk. Ja hänellä on edelleen yli 50 vuotiaana kauniit terhakat rinnat. Eipä siis yleistetä.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:08"]Mä taas en aio vaihtaa vaippaa vauvaltani ollenkaan, koska mua ällöttää uloste. Mies voi vaihtaa sen kotiin tultuaan. Eikä se vaipanvaihto tärkeintä oo, vaan se että rakastaa lastaan. Mä olen hyvä äiti ja osaan kuunnella itseäni. [/quote] Imetys ja vaipan vaihto ei oo kyllä mitenkään toisiin verrattavissa. Mutta provohan tää sun vastaukses on.
[/quote]
Eri asioita, mutta saman asenteen voi ulottaa mihin tahansa lapsenhoidon osa-alueeseen. Miksi tarjota terveellistä ruokaa, antaa virikkeitä, ylläpitää rajoja? Kun tärkeintähän on se että rakastaa ja tietää olevansa hyvä äiti.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 18:45"]Kaikilta ei tule maitoa. Se on fakta ja hyväksyttävä, tosi äidille useimmiten pahaa mieltä aiheuttava asia. En silti ymmärrä äitejä, jotka jättävät imettämättä esim. rintojen rupsahtamisen pelossa. Heillä on tärkeysjärjestys perseellään. Ja ap:lle; taidat olla melko nuori vielä, päätellen ehdottomasta suhtautumisestasi imetykseen (yleensä nuorilla on noin mustavalkoinen asenne, vanhemmiten oppii näkemään harmaatakin). [/quote] Mua kuvottaa pelkkä nänneihin koskeminen ja kotona olen yleensä ilman paitaa, koska kangaskin tuntuu ällöttävältä nännejä vasten. Mitenhän kuvittelit, että pystyisin imettämään, ilman oksentamista. [/quote] Olet siis mielisairas. Kyllä mielenkin sairaudet ovat minusta ihan pätevä syy olla imettämättä. Sinun vain kannattaa hyväksyä se, ettei se silti ole normaalia.
[/quote]
Varmaankin mielelläsi kerrot, mistä mielisairaudesta on kyse, kun psykiatria aloit leikkiä. Voisit myös samalla luetella asiat, joista saa tuntea kuvotuksen tunnetta ilman, että sanotaan mielisairaaksi.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 12:48"]kyllä ne kuule siellä neekerimaissa antaa sitte lehmänmaitoa lapsille, ja sitten kuollaan ripuliin, ihan niinkui suomessaki ennenmuinoin[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 06:25"]
Ei ole pakko imettää :) Se korvike on se mikä kaikki riskit aiheuttaa, joten ei muuta kun pumppailemaan jos imetys niin kauheasti ahdistaa :) Olen ollut paljon tekemisissä kulttuurien kanssa joissa imetys on ainoa tapa syöttää vauvaa, esim. afrikkalaisten perheiden kanssa, ja ei ole tullut kohdalle ainuttakaan perhettä jossa äidillä ei olisi tullut maitoa/maito olisi loppunut kesken. Joka ainoa suomalainen äiti kuka on välittänyt ottaa selvää asiasta tietää että äidinmaito on aina vauvan ensisijainen ravinto, ja korvikkeen käytön tiedetään todistetusti olevan terveydellinen riski sekä äidille että erityisesti lapselle läpi lapsen iän. Olen kyllä kuullut jonkun idiootin vielä ihan tärkeenä selittävän että "käytin korviketta eikä silti tullut flunssaa vauvalle" :D
[/quote]
[/quote]
Siellä ymmärretään ihan itsestäänselvyytenä ettei ihmisvauvalle voi antaa minkään toisen lajin maitoa. Jos äiti on kuollut synnytykseen, joku sukulainen imettää vauvan. Tosin, usein jos äiti kuolee synnytykseen on synnytys ollut niin vaikea että myös vauva on sen vuoksi vammautunut/kuollut. Vauvoja ja lapsia kuolee paljon virusten esim. rota ja bakteerien aiheuttamiin ripulitauteihin. Plus tietysti muut kuolinsyyt.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 06:25"]
Ei ole pakko imettää :) Se korvike on se mikä kaikki riskit aiheuttaa, joten ei muuta kun pumppailemaan jos imetys niin kauheasti ahdistaa :) Olen ollut paljon tekemisissä kulttuurien kanssa joissa imetys on ainoa tapa syöttää vauvaa, esim. afrikkalaisten perheiden kanssa, ja ei ole tullut kohdalle ainuttakaan perhettä jossa äidillä ei olisi tullut maitoa/maito olisi loppunut kesken. Joka ainoa suomalainen äiti kuka on välittänyt ottaa selvää asiasta tietää että äidinmaito on aina vauvan ensisijainen ravinto, ja korvikkeen käytön tiedetään todistetusti olevan terveydellinen riski sekä äidille että erityisesti lapselle läpi lapsen iän. Olen kyllä kuullut jonkun idiootin vielä ihan tärkeenä selittävän että "käytin korviketta eikä silti tullut flunssaa vauvalle" :D
[/quote]
Onneksi korvikkeiden mahdolliset riskit ovat häviävän pienet ja korvikkeilla ravitut vauvat pääsääntöisesti onnellisia ja terveitä. Se on hienoa se, eikö sinustakin? :)
Mikä siitä lapsensa terveydestä iloitsevasta äidistä teki idiootin? Se että hänellä on terve lapsi? Vai se että hän iloitsi lapsensa terveydestä? Olisiko hänen pitänyt olla pahoillaan? Miksi?
Joskus tuntuu että imetysäidit suhtautuvat suorastaan vihamielisesti korvikkeilla lapsiaan ruokkiviin vanhempiin, ainakin keskustelupalstoilla. Mut varmaan tää on ihan vaan kuvitelmaa..?
[/quote]
Ainoastaan idiootti luulee että äidinmaidon pääasiallinen etu on se ettei vauva saisi flunssaa :) Flunssa on ihan normaali asia ja kasvattaa vastustuskykyä. Toisin kuin esim. autoimmuunisairaudet ja syövät.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 22:52"]Todellakin koen olevani parempi äiti kuin ne, jotka lopettavat imetyksen parin kuukauden kohdalla koska eivät jaksa/viitsi/halua. Joo ei se minullakaan helppoa aluksi ollut, mutta jatkoin koska tiesin kuinka tärkeää se vauvalle on. Nyt lapsi on jo 2v ja imetys jatkuu edelleen toistaiseksi. Hän ei ole nuhaa lukuunottamatta ollut koskaan kipeänä, kuumetta ei ole ollut edes rokotusten jälkeen. Kasvanut hienosti, ei allergioita, ja iho ollut aina hyvä. Kaikki nyt ei ole pelkästään välttämättä imetyksen ansiota, mutta hyvin varma olen tuosta, että äidinmaidon vasta-aineet ovat pitäneet lapsen terveenä eikä parista nuhasta ole seurannut kuumetta tai tulehduksia.
[/quote]
no et oo. Ei se imetys tee sua paremmaks.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 12:52"]
Tiedättekö mikä saa imetysfanaatikot ihan sekaisin ja sanattomiksi? Se, kun kerron että imetin lähes 9kk, vaikka rintoihin sattui ja että EN NAUTTINUT imettämisestä kivun ja runsaan maidontulon takia yhtään.
He eivät kerta kaikkiaan tiedä mitä sanoa, koska olen imettänyt kuten kuuluu, kokenut kipua kuten kuuluukin mutta pidempään kuin he, ja että en kuitenkaan nauttinut, vaikka maitoakin tuli. Hauskaa. Koskaan kukaan ei neuvonut koska ei osannut, mutta pätemistä kyllä tuli joka suunnalta. Siis silloin kun imetin.
[/quote]
Jälleen kerran kukaan ei sano mitään :)
[/quote]
Miksi imetit vain 9 kk?
Olen imettänyt lajityypillisesti ja ylpeä siitä, että jaksoin loppuun saakka. Ja totta kai myös iloinen siitä, että siinä matkan varrella tiedon ja tuen avulla onnistuin selättämään vaikeudet. Minua lämmittää myös tieto siitä, että olen pienentänyt sekä omaani että lapseni riskiä sairastua rintasyöpään. Lisäksi lapsen aivot ovat päässeet kehittymään optimaalisesti eikä hänen älykkyytensä ole jäänyt alhaisemmaksi huonon ravinnon (äidinmaidonkorvike) vuoksi.
Äitiys ei ole mikään kilpailulaji, jokainen tekee parhaansa. Onko se sinulta pois, että minä onnistuin tässä asiassa ja olen siitä sekä ylpeä että tyytyväinen?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 22:52"]Todellakin koen olevani parempi äiti kuin ne, jotka lopettavat imetyksen parin kuukauden kohdalla koska eivät jaksa/viitsi/halua. Joo ei se minullakaan helppoa aluksi ollut, mutta jatkoin koska tiesin kuinka tärkeää se vauvalle on. Nyt lapsi on jo 2v ja imetys jatkuu edelleen toistaiseksi. Hän ei ole nuhaa lukuunottamatta ollut koskaan kipeänä, kuumetta ei ole ollut edes rokotusten jälkeen. Kasvanut hienosti, ei allergioita, ja iho ollut aina hyvä. Kaikki nyt ei ole pelkästään välttämättä imetyksen ansiota, mutta hyvin varma olen tuosta, että äidinmaidon vasta-aineet ovat pitäneet lapsen terveenä eikä parista nuhasta ole seurannut kuumetta tai tulehduksia. [/quote] no et oo. Ei se imetys tee sua paremmaks.
[/quote]
Minä taas en vertaa itseäni muihin, mutta koen kyllä, että olen parempi äiti kuin olisin ollut jos olisin luovuttanut esikoisen imetyksen alkukangertelujen vuoksi. Rakkautta on, että on valmis näkemään vaivaa lapsen hyvinvoinnin eteen, järjellisissä rajoissa tietty.
Turha selittää imetmis luonnollisena asiana. Onhan heterosuhdekin luonnollinen asia, ja homouskin nykyään on hyväksytty luonnollisena asiana, niin mikä kynnyskysymys imettäminen tai imettämättämyys oikein on? Molemmat yhtä luonnollisia valintoja.
Itse en ihan heti ymmärrä naisia jotka eivät imetä tai imettävät vain lyhyen aikaa. Selityksiähän kyllä aina piisaa. Pätevin on mielestäni vain joki. Lääkkeen käyttö. Maitoa kyllä riittää jos imettää. Ja jos jostain syystä ei ole, kannattaa tarkistaa oma ravitsemus ja nesteytystila tai kysyä apua lääkäristä.
Imetyksestä ei ole kuin hyötyä lapselle.
Imetys tekee kyllä äidistä sikäli paremman, että sen avulla erittyy hormoneja, jotka herkistävät äidin lapsen tarpeille ja auttavat äitiä olemaan äiti.
ihan perus, vauvalla on vaan aika pieni pää vielä :D tosin tyynyä riittää oikeastaan vaan poskelle saakka :P[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:39"]40 jatkaa vielä, että pullomammoille tiedoksi, kannattaa pullotella vauvaa sillee ihan vaikka rinnat paljaana vauvaa vasten, se saa niistä jotain hyvänmielenhormoneja, KUULEMMA :D eli tämäkin joku tutkimus, josta joskus lukenut, ja en voi vannoa pitäneekö paikkaansa. itsekin kun nukun vauvan kanssa, niin lähestulkoon nukkuu tissi tyynynä, siitäs saa ees vähän onnellisuutta, kun ei muuten kelpaa :D [/quote] Miten isot tissit sinulla on, jos niistä tyynyiksi asti on?
[/quote]