Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivistyneet ja hienostuneet ruoat, syökö "yläluokka" näitä?

Vierailija
29.12.2014 |

Meillä on akateeminen ja "hyvistä suvuista" tuleva ystäväpariskunta, jota nähdään yökyläilyn merkeissä aina silloin tällöin. Muu ystäväpiiri heillä on aikalailla "oman tasoistaan"(juristi-lääkäripariskunta).Ovat laittaneet yleensä ruokaa ja illalla vielä illanistujaisnaposteltavaa. Meillä kotona nämä tarkoittaisivat esim. hyvää pihviä, lohkoperunoita/kermaperunoita ja sipsejä/dippivihanneksia, välillä karkkia ja ehkä siideriä ja olutta tölkki (max. 2). Siis ihan perus herkkuja, nopeita ja hyviä.

On aina vaikeaa koittaa noilla vierailuilla olla nolaamatta itseämme. Pöydässä on aina erilaisia juustoja, jotain hilloketta, mitä lie taateleita tms., viiniä jne. ja illalliseksi aina jotain oletettavasti tyylikästä ja varmaan trendikästä alkukeittoineen päivineen. Olemme aina pihalla miten niitä kuuluisi syödä ja mies usein jää vähän nälkäiseksikin. Ei osata syödä mitään homejuustoja eikä ymmärretä minkään piiperryksen päälle. Viineistäkään ei erityisemmin välitetä, en vain kehtaa myöntää sitä kun pelkään nolaavani meidät ja että leimaudutaan junteiksi.

Kauheat paineet myös kun he tulevat kylään. Ei meillä ole totuttu mihinkään hienostuneeseen, vaan ihan perus ruokaan. Eivät koskaan arvostele eivätkä kyllä näytä mitään negatiivisia tuntemuksia ruokiamme tai kotimme kohtaan, ovat ystävällisiä ja ihania olleet aina. Ystäviä ollaan oltu pariskunnan naisen kanssa yläasteelta asti, mutta nähtiin useimmiten harrastusten merkeissä niin en noteerannut oliko heillä kotonakin jo tuollaista. Hyvin mukavia ja rentoja ovat kyllä myös naisen vanhemmat. Mutta silti salaa mietin mitä ajattelevat ja koen alemmuutta kun pariskunta on meidän duunareiden luona kylässä. En oikein osaa olla enää rennosti kun jännitän ja se harmittaa.

Pitäisikö tässä ruveta lapsille jotain juusto- ja viinikoulutusta pitämään :)? Etteivät olisi ihan pihalla jos joskus vaikka akateemisiin piireihin päätyvät. Pitääkö lääkis/oikis/kauppakorkea/di-piireissä osata luonnostaan jo kaiken maailman illalliskoukerot, ovatko ne ihan sisäsyntyisiä ja arkea? Nyt alkoi masentaa jo lastenkin puolesta, jatkuuko tämä duunarikierre kun ei osata opettaa edes seurusteluetikettejä.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäntien vastuulla on että vieraat viihtyvät ts. neuvovat ja todennäköisesti toivovatkin kysymyksiä.

Ps. Olen ajatellut että yläluokka nykyisin on enemmän fitnessin ja blogien kuin mässäilyn perään.

Vierailija
62/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenellekään tullut mieleen se, että oman seudun erikoisuuksien ja kotimaisen ruoan tarjoaminen on myös sivistynyttä käytöstä? Ei kannata suotta halveksia leipäjuustoa ja omista marjoista keitettyä hilloa jälkiruokana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ei voi osata syödä homejuustoa? Puuttuuko teiltä kädet tai suu?

Vierailija
64/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teidän tarvi hävetä, mutta käyttäkää toki tilaisuus hyväksi ja tutustukaa niihin viineihin ja juustoihin

Vierailija
65/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat täysin taantumuksellisia. Koti- ja katuruoka on nyt täysin trendi, hip, pop ja in. Yrittävät olla raukat jotain, mitä eivät ole. Ruoalla hienostelu on niiiiin last season. Mutta ne sipsit pitää sitten tehdä itse, ei ostaa kaupasta. :)

Vierailija
66/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokka hienostelee ruuilla, kun yrittää esittää hienoa ja erottua työväenluokasta. Yläluokka syö ja juo mitä huvittaa, vaikka lenkkinakjaraa ja kaljaa, koska siten erottuu nousukasmaisesta keskiluokasta. Eli kyse on erottautumisesta. Sanoisin että ottakaa rennosti vaan ja olkaa oma itsenne.

Vierailija
67/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vitsit kun joku kutsuisi meitäkin joskus syömään. Kahvia ikuisesti vaikka itse tarjon ruokaa vieraille melkein poikkeuksetta.

Vierailija
68/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 12:16"]

He ovat täysin taantumuksellisia. Koti- ja katuruoka on nyt täysin trendi, hip, pop ja in. Yrittävät olla raukat jotain, mitä eivät ole. Ruoalla hienostelu on niiiiin last season. Mutta ne sipsit pitää sitten tehdä itse, ei ostaa kaupasta. :)

[/quote]

Mitä on reilu suomalainen katuruoka lihapiirakka kahdella nakillla vai ?
Suomessa ei ole tapana syödä "katuruokaa" kun ei katujakaan juuri ole.

Vierailija
69/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustolautnenko jotain yläluokkaa? Itse harrastetaan ystävien kanssa juustoisía illanistujaisia.... Ihan tavallisia ollaan. Kaunis kattaus kuuluu asiaan. Nytkin mietin juustolautasta uuteen vuoteen. 

Vierailija
70/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme ihan taviskeskiluokkaisia mutta kyllä nuo ap:n mainitsemat "hienostelujutut" on aina kuuluneet meidän tarjottaviin. En koe sitä hienosteluksi vaan ruuasta nauttimiseksi, tosin meidän kaikki ystävät ja koko perhe ollaan herkuttelijoita joten yhdessä syöminen on aina luksusta!

Meillä on aina alkupaloja kun vieraat tulee ja saavat ensimmäisen lasillisen käteensä - pieniä hyviä suupaloja esim bruschettoja eri päällisillä (tapenadea, pateita, tomaattihässäkkää, ruisnappeja lohihässäkällä tms), salamisiivuja, oliiveja - riippuu vähän illallisen pääruoka-aineesta.

Alkuruuaksi on usein keitto, yksi suurimmista herkuistamme on tsekkiläinen valkosipulikeitto mitä mieheni keittää monta tuntia.

Pääruoka voi hyvin olla joku ihana pataruoka, helppoa ja riittoisaa - voi tehdä jo edellisenä iltana ja paranee vaan. Gulassi, pastitsa, stroganoff, daube, burgundinpata, haudutettua karitsanpotkaa tai vastaavaa

Sen jälkeen on aina juustoja, hillokkeita ja vaikka hunajassa marinoituja viikunoita. Nykyisin saa ihania ohuita "näkkäreitä" joita voi tarjota juustojen kanssa (ja ei, en tykkää sinihomejuustosta. Muista kyllä)

Kahvin kanssa useinmiten kakku.

Tällainen setti tarjotaan 2-3x kuukaudessa, meillä on usein ruokavieraita.

Vierailija
71/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tarkkana!
Yläluokalla on eritavalla kehittynyt ruoansulatuskanava kuin alaluokalla. Se on kehittynyt kolmessa sukupolvessa suoritetun akateemisen tutkinnon (ei AMK) myötä.
Tutki britannian aatellisten ruokavaliota ja etene suunnitelmissasi siltä pohjalta.
Uskon että selviät.

Vierailija
72/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ruuanlaitosta ja ruokapiperryksestä voi tykätä, vaikkei olisi akateeminenkaan. Syömisestä nyt puhumattakaan. Mulla on monenlaisia ystäviä enkä oleta, että kaikkia kiinnostaisi samat asiat tai maut. Jonkun luona syödään tavallista lohikeittoa, toisen luona etanoita. Mä rakastan ruokapiperrystä ja saatan syödä ihan yksinänikin tapaksia ja hyvää punkkua esim lauantaina lounaaksi. 

Vierailija
73/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 12:06"]Juustot ja viinit sun muut ovat tuttuja suurimmalle osalle suomalaisista. 
[/quote]

Hyvät juustot ja viinit eivät niin tuttuja kuitenkaan.

Vierailija
74/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän parempaa ruokaa olekaan kuin hyvä pihvi ja kermaperunat:-) meillä molemmat kokkaa, ostelemme toisillemme keittoirjoja, kokeilemme paljon kaikkea uutta, mutta kyllä se oikea perusruoka sittenkin on parasta, etenkin hyvien ystävien kanssa.

Samaa mieltä monen muun kanssa, kannattaa kysellä ja jos ei joku vain maistu, siitäkin voi sanoa nätisti asiasta kummempaa numeroa tekemättä. Minulla on muutama kaveri, jonka makupaletti vaan sattuu olemaan aika kapea, joten tiedän etukäteen, että he korkeintaan maistavat (jos edes maistavat) jotakin erikoisempaa, joten senkin vuoksi sitä perusruokaa mielestäni pitää olla pöydässä myös, heitä ajatellen. Mutta heiltähän ei ole pois sitten taas se, mistä muut ehkä pitävät!

En usko yhtään, että ystävienne mielestä tämä on mikään juttu, tulevat teille, kun on hyvää ruokaa ja seuraa, ja just kivaa, kun ei ole samaa, kuin heillä pöydässä. Viinistäkään ei kaikki opi tykkäämään, joten ihan reilusti voii pyytää olutta. Monet oppivat viinistä pitämään harjoituksen kautta, mutta ei se kyllä mikään sivistyksen mitta ole, kuten ei muutkaan makuasiat.

Vierailija
75/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistyneen ja hienostunene luulisi tietävän, että "Perusruoka" on yhdyssana. Ettei nyt vain olisi kyseessä kouluttamaton moukka, joka yrittää"Parempiin piireihin"?

Vierailija
76/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 12:06"]Juustot ja viinit sun muut ovat tuttuja suurimmalle osalle suomalaisista.  [/quote] Hyvät juustot ja viinit eivät niin tuttuja kuitenkaan.

[/quote]

Mä olen tässä eri mieltä, aika harva enää pitää esim Aurajuustoa jotenkin erityisenä. Monista kaupoista saa ihan upeita keskieurooppalaisia juustoja sekä irtona että pakattuna. Aika helppo laajentaa makukokemuksia, vaatiin vain vähän uteliaisuutta. Tosin kotimaisissakin juustoissa (pientuottajien) on ihan ok tuotteita.

Vierailija
77/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 12:06"]Juustot ja viinit sun muut ovat tuttuja suurimmalle osalle suomalaisista.  [/quote] Hyvät juustot ja viinit eivät niin tuttuja kuitenkaan.

[/quote]

Mä olen tässä eri mieltä, aika harva enää pitää esim Aurajuustoa jotenkin erityisenä. Monista kaupoista saa ihan upeita keskieurooppalaisia juustoja sekä irtona että pakattuna. Aika helppo laajentaa makukokemuksia, vaatiin vain vähän uteliaisuutta. Tosin kotimaisissakin juustoissa (pientuottajien) on ihan ok tuotteita.
[/quote]
Olttermannii pöytään!

Vierailija
78/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita seuraavan kerran tarjolle kilon mötikkä arkijuustoa ja kotiviiniä!

Vierailija
79/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raaka- tai villiruoka on kait se päivän sana. Pöytään tarjolle siis kasa tuoretta ruohoa (nurmikkoa, ei sitä toista) ja vaikka havuja ja koivunlehtiä. Nokkosiakin voi kokeilla jos on rohkealla tuulella.

Tai sitten ei :)

Itse olen kyllä syönyt juustoja jos joku niitä tarjoaa mutta paremmin kelpaisi vaikka hyvälaatuiset nakit ja lohkoperunat :).

Vierailija
80/84 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 12:37"] [quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 12:06"]Juustot ja viinit sun muut ovat tuttuja suurimmalle osalle suomalaisista.  [/quote] Hyvät juustot ja viinit eivät niin tuttuja kuitenkaan. [/quote] Mä olen tässä eri mieltä, aika harva enää pitää esim Aurajuustoa jotenkin erityisenä. Monista kaupoista saa ihan upeita keskieurooppalaisia juustoja sekä irtona että pakattuna. Aika helppo laajentaa makukokemuksia, vaatiin vain vähän uteliaisuutta. Tosin kotimaisissakin juustoissa (pientuottajien) on ihan ok tuotteita. [/quote] Olttermannii pöytään!

[/quote]

Juu, ei. Pientoimittajien juustot menettelee. Oltermanni on kyllä yhtä huonoa kuin perus edam